En jaksa opiskella.
Oon lukion ekalla. Puol vuotta käyny nyt. En jaksa enään. Opiskelu ei kiinnosta. En tee läksyjä kaksi hylättyä ja keskeytetty kurssi. Haluaisin opiskella mutta sitten tulee mieleen kun en ikinä ole opiskellut kunnolla että miksi edes yrittäisin. Koulu on ahdistavaa ja en vain yksinkertaisesti jaksa! Masentaa ja haluan jäädä kotiin. Illalla tulee aina hirvee olo ku ajattelee huomista koulua.
kavereita mulla on se ei johdu siitä. Eikä edes kiusata.
Mitä tehdä? Pitääkö jättää lukio ja olla ilman opiskelupaikkaa? En tiedä edes minne muuallekkaan menisi.
Auttakaa Pliis:(
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 19:31"][quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 19:25"]
Onko lukion kurssit liian vaikeita vai etkö ole ennen lukiota osannut opiskella? Jos peruskoulu on mennyt korvakuulolta, niin on iso ponnistus opetella opiskelemaan. Itse opin sen vasta yliopistossa. Mikä on suunnitelmasi lukion jälkeen? Haluatko töihin vai korkeakouluun?
[/quote]
On mielestäni. Koulussa käyminen tätä ennempää on ollut turhaa koska en ole tehnyt mitään ikinä koulun eteen. Ja harmittaa oikeasti. Haluaisin töihin nyt vaikken pääsekkään varmaan:(
-Ap
[/quote]
Kysy opolta mahdollisuutta ottaa kursseja amiksen puolelta. Saisit makua siitä puolesta. Ainakin omassa amiksessani oli lukion puolelta opiskelija yhden jakson ajan. Jos miellyttää, niin voit hakea sinne.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 19:34"]
Itse menin lukioon, koska se oli oletus. Hyvän koulumenestyksen lisäksi omat vahvuuteni olivat taiteellisia. Koska minun piti pyrkiä parhaaseen lukioon, en pystynyt jatkamaan sekä musikkia että kuvataiteita. Koko lukio oli minulle synkkää aikaa. Nyt olen kuitenkin yliopiston käynyt 40 vuotias graafinen suunnittelija. Haaveeni on ostaa piano ja huilu. :)
[/quote]
:) onnea!:) sait hyvän työn:) ja onnea pianon ja huilun hankkimiseen!:D
-Ap
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 19:35"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 19:31"][quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 19:25"] Onko lukion kurssit liian vaikeita vai etkö ole ennen lukiota osannut opiskella? Jos peruskoulu on mennyt korvakuulolta, niin on iso ponnistus opetella opiskelemaan. Itse opin sen vasta yliopistossa. Mikä on suunnitelmasi lukion jälkeen? Haluatko töihin vai korkeakouluun? [/quote] On mielestäni. Koulussa käyminen tätä ennempää on ollut turhaa koska en ole tehnyt mitään ikinä koulun eteen. Ja harmittaa oikeasti. Haluaisin töihin nyt vaikken pääsekkään varmaan:( -Ap [/quote] Kysy opolta mahdollisuutta ottaa kursseja amiksen puolelta. Saisit makua siitä puolesta. Ainakin omassa amiksessani oli lukion puolelta opiskelija yhden jakson ajan. Jos miellyttää, niin voit hakea sinne.
[/quote]
meillä ei oo vissiin mahdollista suorittaa kursseja amiksessa.
-Ap
Mistä olet ap kotoisin? Kannattaa oikeasti selailla niitä amiksen koulutuksia. Mieti eri vaihtoehtoja huolella. Mieti niitä, mitkä kiinnostaa. Älä murehdi, vaikka tuntuu, ettei johonkin ole taitoja. Mitä vaan oppii, jos on motivaatiota.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 19:42"]
Mistä olet ap kotoisin? Kannattaa oikeasti selailla niitä amiksen koulutuksia. Mieti eri vaihtoehtoja huolella. Mieti niitä, mitkä kiinnostaa. Älä murehdi, vaikka tuntuu, ettei johonkin ole taitoja. Mitä vaan oppii, jos on motivaatiota.
[/quote]
oulusta. En vain tiedä mitään muuta mitähaluaisin tehdä kuin pitää hetken tauon ja matkustaa jonnekkin. Kiitos paljon!:) tulee parempi mieli kun täällä on niin mukavia ihmisiä!:)
-Ap
Miten päädyit lukioon ylipäätään? Ovatko vanhemmat korkeasti koulutettuja ja lukio oli oletusarvo? Miten olet suhtautunut koulunkäyntiin noin ylipäätään ja onko se sujunut hyvin? Toisille se on helppoa ja mielenkiintoistakin, toiset joutuvat ponnistelemaan enemmän eivätkä silti opi. Onko kyseessä joku oppimista aiheuttava vaiva jota ei ole löydetty? Koetko ollenkaan onnistumisen tunteita? Osaatko ponnistella tavoitteiden eteen?
Ja ennen kaikkea pitäisi olla joku selvä päämäärä, mitä lukion jälkeen. Lukiohan on yleissivistävä pohjakoulutus, josta jatketaan eteenpäin ammatillisiin opintoihin. Ei sillä yo-tutkinnolla vielä töihin pääse. Mutta ei pääse peruskoulututkinnollakaan, jopa siivoojilta vaaditaan nykyisin tutkinto ja haluatko edes siivoojaksi?
Mieti omia mielenkiinnon kohteita, omia lahjoja ja taipumuksia. Mikä kiinnostaisi, missä olisit hyvä - ja missä olisi työllistymisen mahdollisuuksia?
Yksi vaihtoehto käydä lukio vähän rennommin ja vapaammin on iltalukio. Sieltä on karsittu kaikki turhat aineet veks, ei tarvii jumppasalissa askeltaa tamburiinin tahdissa jne. Ja porukkaa on monensorttista nuorista eläkeläisiin. Joillekin tuo on hyvä vaihtoehto, jos päiväopiskelu ei nappaa.
Jos olet toimelias, osaat tehdä kotitöitä ja laittaa ruokaa ja tulet toimeen lasten kanssa, välivuosi aupairina voisi selvittää ajatuksia.
@29: aikuislukiossa pitää muistaa, että vapautus liikunnasta yms. koskee vain täysi-ikäisenä aloittaneita. Eli jos ap on nyt 16, niin pitkä aika odotella.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 19:39"][quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 19:34"]
Itse menin lukioon, koska se oli oletus. Hyvän koulumenestyksen lisäksi omat vahvuuteni olivat taiteellisia. Koska minun piti pyrkiä parhaaseen lukioon, en pystynyt jatkamaan sekä musikkia että kuvataiteita. Koko lukio oli minulle synkkää aikaa. Nyt olen kuitenkin yliopiston käynyt 40 vuotias graafinen suunnittelija. Haaveeni on ostaa piano ja huilu. :)
[/quote]
:) onnea!:) sait hyvän työn:) ja onnea pianon ja huilun hankkimiseen!:D
-Ap
[/quote]
Kiitos! :) Tsemppiä sinulle! Löydät varmasti oman tien. Nuorempi pojistani käy kahdeksatta luokkaa ja on 15-vuotias. Tuntee ahdistusta siitä että pitäisi tietää mitä haluaa tehdä.
Hullua.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 19:49"]
Miten päädyit lukioon ylipäätään? Ovatko vanhemmat korkeasti koulutettuja ja lukio oli oletusarvo? Miten olet suhtautunut koulunkäyntiin noin ylipäätään ja onko se sujunut hyvin? Toisille se on helppoa ja mielenkiintoistakin, toiset joutuvat ponnistelemaan enemmän eivätkä silti opi. Onko kyseessä joku oppimista aiheuttava vaiva jota ei ole löydetty? Koetko ollenkaan onnistumisen tunteita? Osaatko ponnistella tavoitteiden eteen?
Ja ennen kaikkea pitäisi olla joku selvä päämäärä, mitä lukion jälkeen. Lukiohan on yleissivistävä pohjakoulutus, josta jatketaan eteenpäin ammatillisiin opintoihin. Ei sillä yo-tutkinnolla vielä töihin pääse. Mutta ei pääse peruskoulututkinnollakaan, jopa siivoojilta vaaditaan nykyisin tutkinto ja haluatko edes siivoojaksi?
Mieti omia mielenkiinnon kohteita, omia lahjoja ja taipumuksia. Mikä kiinnostaisi, missä olisit hyvä - ja missä olisi työllistymisen mahdollisuuksia?
[/quote]
menin lukioon koska en tiennyt minne mennä. Ja joo vanhempani ovat korkeasti koulutettuja ja olen perheen ainoia lapsi. Kouluni ei ikinä ole mennyt hyvin. Vaikka lukisin monta päivää niin silti en osaa yhtään paremmin. En ole koulu asioissa koskaan kokenut onnistuvani. Ja ponnistellen tavoitteideni eteen mutten koulu asioissa.
en tiedä missä olisin hyvä... En osaa ajatella.
Kiitos viestistäsi. Vaikken oikeen mihinkään noihin osanut vastata kunnolla. :(
-Ap
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 19:52"]
Yksi vaihtoehto käydä lukio vähän rennommin ja vapaammin on iltalukio. Sieltä on karsittu kaikki turhat aineet veks, ei tarvii jumppasalissa askeltaa tamburiinin tahdissa jne. Ja porukkaa on monensorttista nuorista eläkeläisiin. Joillekin tuo on hyvä vaihtoehto, jos päiväopiskelu ei nappaa.
Jos olet toimelias, osaat tehdä kotitöitä ja laittaa ruokaa ja tulet toimeen lasten kanssa, välivuosi aupairina voisi selvittää ajatuksia.
[/quote]
Haluaisin kyllä pitää välivuoden. Ja osaan tehdä kotitöitä ja ruokaa olen vahtinut lapsia pariin otteeseen.:)
-Ap
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 19:56"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 19:39"][quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 19:34"] Itse menin lukioon, koska se oli oletus. Hyvän koulumenestyksen lisäksi omat vahvuuteni olivat taiteellisia. Koska minun piti pyrkiä parhaaseen lukioon, en pystynyt jatkamaan sekä musikkia että kuvataiteita. Koko lukio oli minulle synkkää aikaa. Nyt olen kuitenkin yliopiston käynyt 40 vuotias graafinen suunnittelija. Haaveeni on ostaa piano ja huilu. :) [/quote] :) onnea!:) sait hyvän työn:) ja onnea pianon ja huilun hankkimiseen!:D -Ap [/quote] Kiitos! :) Tsemppiä sinulle! Löydät varmasti oman tien. Nuorempi pojistani käy kahdeksatta luokkaa ja on 15-vuotias. Tuntee ahdistusta siitä että pitäisi tietää mitä haluaa tehdä. Hullua.
[/quote]
Kiitos!:) toivottavasti poikasi löytää mieluisan opiskelupaikan!:)
-Ap
Jos olisit minut tyttöni toisivoisin, että ihan ensin puhuisit minun ja isäsi kanssa. Kyse ei ole siitä, että vanhempasi suostuisivat saman tien siihen, että heität lukion kesken vain muutaman kuukauden jälkeen (sitä vajaa puoli vuotta on). Heillä on oikeus tietää miten sinulla menee ja velvollisuus kuunnella sinua, niinkuin sinulla on velvollisuus kuunnella heitä.
Ovatko vanhempasi käyneet lukion? Maistuiko peruskoulu kokonaisuudessaan yhtä lailla puulta kuin lukio nyt?
Vaikka joku sanoi, että opo on huono kun yrittää houkutuella sinua sinnittelemään vaikka vain kuukauden kerrallaan, tuppaan kyllä olemaan samaa mieltä (en ole opo). Jos vaikka jaksaisit ensimmäisen lukiovuoden ja vaihtaisit sen jälkeen amikseen, jos olo edelleen on samanlainen kuin nyt.
En edes tiedä pääsisitkö nyt opisekelmaan minnekään ja mitä silloin tekisit koko kevään? Sopeutuisitko kesken kaiken uuteen ryhmään, jaksaisitko opiskella sen, mitä muut ovat syksyn opiskelleet, että saat heidät kiinni? Millaiset mahdollisuudet sinulla olisi saada töitä?
Toivon kovasti, että asiasi järjestyvät ja että opinnot alkavat maistua.
Tuli vielä mieleen, että saisitko opiskelutekniikan opettelmiseen jotain tukea tai ohjausta?
Onko sulla mitään aineita, joista pitäisit? Ota niitä lukkariin ja vaikka vähennä muita kursseja. Voit valmistua 4 vuodessa. Jossakin vaiheessa voit saada motivaatiota.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 19:56"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 19:39"][quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 19:34"] Itse menin lukioon, koska se oli oletus. Hyvän koulumenestyksen lisäksi omat vahvuuteni olivat taiteellisia. Koska minun piti pyrkiä parhaaseen lukioon, en pystynyt jatkamaan sekä musikkia että kuvataiteita. Koko lukio oli minulle synkkää aikaa. Nyt olen kuitenkin yliopiston käynyt 40 vuotias graafinen suunnittelija. Haaveeni on ostaa piano ja huilu. :) [/quote] :) onnea!:) sait hyvän työn:) ja onnea pianon ja huilun hankkimiseen!:D -Ap [/quote] Kiitos! :) Tsemppiä sinulle! Löydät varmasti oman tien. Nuorempi pojistani käy kahdeksatta luokkaa ja on 15-vuotias. Tuntee ahdistusta siitä että pitäisi tietää mitä haluaa tehdä. Hullua.
[/quote] lukio on hyvä paikka miettiä mitä tehdä, mikäli luonnontieteet kiinnostaa ja on hyvä niissä niin ei mitään ongelmaa.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 20:06"]
Jos olisit minut tyttöni toisivoisin, että ihan ensin puhuisit minun ja isäsi kanssa. Kyse ei ole siitä, että vanhempasi suostuisivat saman tien siihen, että heität lukion kesken vain muutaman kuukauden jälkeen (sitä vajaa puoli vuotta on). Heillä on oikeus tietää miten sinulla menee ja velvollisuus kuunnella sinua, niinkuin sinulla on velvollisuus kuunnella heitä.
Ovatko vanhempasi käyneet lukion? Maistuiko peruskoulu kokonaisuudessaan yhtä lailla puulta kuin lukio nyt?
Vaikka joku sanoi, että opo on huono kun yrittää houkutuella sinua sinnittelemään vaikka vain kuukauden kerrallaan, tuppaan kyllä olemaan samaa mieltä (en ole opo). Jos vaikka jaksaisit ensimmäisen lukiovuoden ja vaihtaisit sen jälkeen amikseen, jos olo edelleen on samanlainen kuin nyt.
En edes tiedä pääsisitkö nyt opisekelmaan minnekään ja mitä silloin tekisit koko kevään? Sopeutuisitko kesken kaiken uuteen ryhmään, jaksaisitko opiskella sen, mitä muut ovat syksyn opiskelleet, että saat heidät kiinni? Millaiset mahdollisuudet sinulla olisi saada töitä?
Toivon kovasti, että asiasi järjestyvät ja että opinnot alkavat maistua.
Tuli vielä mieleen, että saisitko opiskelutekniikan opettelmiseen jotain tukea tai ohjausta?
[/quote]
kiitos viestistäsi! :)
opolla kävin ensimmäisen kerran ekana koulu päivänä. Kerroin että haluan vaihtaa ja hän sanoi yritä viikko, yritin ja opiskelu ei ollut juttuni. Kävin uudestaan ja tuli Käyks jakso nii uudestaa. Näin O käyny pari kertaa jo.
Haluaisin aloittaa muuten opiskelun nyt mutta kun sain yhden keskeytyksen... Masennuin ja en jaksa. :(
-Ap
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 20:09"]
Onko sulla mitään aineita, joista pitäisit? Ota niitä lukkariin ja vaikka vähennä muita kursseja. Voit valmistua 4 vuodessa. Jossakin vaiheessa voit saada motivaatiota.
[/quote]
kiitos!:) haluisin vaihtaa lukkarini ja suunnitelmani uudestaan.. En vain tiedä sitten suostuisiko opo siihen. Alkoi kiinnostamaan tuo 4 vuotta jos sen jakaa silleen että olis rennompaa... :) inhoan vain eniten pitkiä koulu päiviä...:(
-Ap
Sinä teet päätökset - ei opo. Mutta opiskelun ei tarvitsekaan aina olla helppoa ja kivaa. Työtä se on.
Ryhdistäydy. Tee fiksuja valintoja. Minimimäärä kursseja ja suoraan äpi, niin pääset helpoimmalla. Kirjoittaa ei tarvitse kuin nejä ainetta. Pitkän matikan voi vaihtaa lyhyeen, ja kannattaa, jos ei matikka hotsita.
Itse menin lukioon, koska se oli oletus.
Hyvän koulumenestyksen lisäksi omat vahvuuteni olivat taiteellisia. Koska minun piti pyrkiä parhaaseen lukioon, en pystynyt jatkamaan sekä musikkia että kuvataiteita.
Koko lukio oli minulle synkkää aikaa.
Nyt olen kuitenkin yliopiston käynyt 40 vuotias graafinen suunnittelija.
Haaveeni on ostaa piano ja huilu. :)