En jaksa opiskella.
Oon lukion ekalla. Puol vuotta käyny nyt. En jaksa enään. Opiskelu ei kiinnosta. En tee läksyjä kaksi hylättyä ja keskeytetty kurssi. Haluaisin opiskella mutta sitten tulee mieleen kun en ikinä ole opiskellut kunnolla että miksi edes yrittäisin. Koulu on ahdistavaa ja en vain yksinkertaisesti jaksa! Masentaa ja haluan jäädä kotiin. Illalla tulee aina hirvee olo ku ajattelee huomista koulua.
kavereita mulla on se ei johdu siitä. Eikä edes kiusata.
Mitä tehdä? Pitääkö jättää lukio ja olla ilman opiskelupaikkaa? En tiedä edes minne muuallekkaan menisi.
Auttakaa Pliis:(
Kommentit (44)
Joo juttele psykologin kanssa. Voit myös vaihtaa amikseen johonkin käytännönläheiselle linjalle. Olisi vähemmän koulumaista. Esim. joku käsityöläinen. Selaile paikallisten amisten tarjontaa, jos vaikka innostut jostan.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 19:08"]
Käy juttelemassa opon tai koulupsykologin kanssa. Juttele myös vanhemmillesi.
[/quote]
Vanhenpani ei todennäköisesti suostuisi... Opolle voisin kyllä mennä muuten paitsi olen käynyt siellä n.2 kertaa ja joka kerta on sama vastaus. Kokeile vielä kuukaus/tää jakso. :(
-ap
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 19:12"]
Joo juttele psykologin kanssa. Voit myös vaihtaa amikseen johonkin käytännönläheiselle linjalle. Olisi vähemmän koulumaista. Esim. joku käsityöläinen. Selaile paikallisten amisten tarjontaa, jos vaikka innostut jostan.
[/quote]
Haluaisin vaihtaa kyllä johonkin. En vain tiedä mihin. Ja mun keskiarvo ei kyllä riittäisi varmaan mihinkään. Ja kun ne yläasteen lähtöpisteetkin menee pois.:(
-ap
[/quote]
Vanhenpani ei todennäköisesti suostuisi... Opolle voisin kyllä mennä muuten paitsi olen käynyt siellä n.2 kertaa ja joka kerta on sama vastaus. Kokeile vielä kuukaus/tää jakso. :(
-ap
[/quote]
Sulla on huono opo. Ihan selkeästi sä joko et ole lukuihmisiä (mikä on ihan ok, kaikilla on omat mielenkiinnonkohteensa ja vahvuutensa) tai sitten olet masentunut tai muuten stressaantunut. Sun opo vaikuttaa ammattitaidottomalta lukion pakkotuputtajalta.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 19:14"][quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 19:12"]
[/quote]
Haluaisin vaihtaa kyllä johonkin. En vain tiedä mihin. Ja mun keskiarvo ei kyllä riittäisi varmaan mihinkään. Ja kun ne yläasteen lähtöpisteetkin menee pois.:(
-ap
[/quote] ammatinvalintapsykologille. Mutta on sun vanhempienkin kanssa juteltava. Pyydä vaikka ulkopuolinen avuksi jos menee riitelyksi.
Älä jää ulkopuolelle koulutuksesta! Se on se isoin juttu, joka syrjäytymisen tielle sysää. Pidä kii elämänrytmistä, älä vain jää oleilemaan.
Tutki eri vaihtoehtoja, opiskele nyt lukiossa vain niitä mielenkiintoisimpia kursseja ja hae sitä kautta motivaatiota! Miten olis oppisopimuksella opiskelu?
Jos kuitenkin tiput opiskeluista hakeudu esim. nuorisoverstaalle/-työpajalle, jottet jää yksin!
Jos sua masentaa ja ahdistaa, niin voi hyvin olla että syy on joku muukin kuin koulu. Et vain nyt vielä näe sitä. Käy juttelemassa terkkarin kanssa, hänen kauttaan saat ajan psykologille. Voit myös kokeilla nettipalveluita, kuten nuorten mielenterveystaloa. ( https://www.mielenterveystalo.fi/nuoret/Pages/default.aspx )
Ongelmasi on tosi yleinen, siihen löytyy kyllä apua.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 19:15"]
[/quote]
-ap
[/quote]
Sulla on huono opo. Ihan selkeästi sä joko et ole lukuihmisiä (mikä on ihan ok, kaikilla on omat mielenkiinnonkohteensa ja vahvuutensa) tai sitten olet masentunut tai muuten stressaantunut. Sun opo vaikuttaa ammattitaidottomalta lukion pakkotuputtajalta.
[/quote]
kiitos:) ihanaa että joku on edes puolellani! Vanhempanikin sanoivat mulle että opo on oikeassa ja piste.
-Ap
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 19:16"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 19:14"][quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 19:12"] Joo juttele psykologin kanssa. Voit myös vaihtaa amikseen johonkin käytännönläheiselle linjalle. Olisi vähemmän koulumaista. Esim. joku käsityöläinen. Selaile paikallisten amisten tarjontaa, jos vaikka innostut jostan. [/quote] Haluaisin vaihtaa kyllä johonkin. En vain tiedä mihin. Ja mun keskiarvo ei kyllä riittäisi varmaan mihinkään. Ja kun ne yläasteen lähtöpisteetkin menee pois.:( -ap [/quote] ammatinvalintapsykologille. Mutta on sun vanhempienkin kanssa juteltava. Pyydä vaikka ulkopuolinen avuksi jos menee riitelyksi.
[/quote]
kiitos!:) vanhempani eivät riitele mutta heidän sanansa on se viimeinen piste. Aina :( täytyy yrittää vielä puhua heille.
-ap
Useilla se on tollasta lukion ekalla. Työmäärä on kuitenkin paljon suurempi kuin myös vastuu omasta opiskelusta kuin yläasteella, joten se voi tuntua aika ylivoimaiselta aluksi. Tietysti noi hylätyt voi viestiä jo muustakin, onko ne aineista joista pidät vai jostain inhokkiaineista? Itse esimerkiksi vihaan kemiaa ja fysiikkaa, mutta vedin pakolliset kurssit panostamatta ja huonolla arvosanalla läpi ja keskityin niihin mistä tykkäsin ja olin hyvä. Koita säkin miettiä ne mistä pidät/meinaat kirjoittaa ja panosta niihin ja keskity saamaan ne muutamat inhokit vaan läpi. Myös opiskelutekniikkaa kannattaa miettiä – pelkästään kirjan läpilukeminen voi olla todella puuduttavaa ja tylsää, jolloin motivaatio edes aloittaa laskee. Googlaile siis erilaisia metodeja ja kokeile mikä sopisi sulle. Läksyt kannattaa tehdä heti kun pääsee koulusta, itse meen suoraan koulusta joka päivä kirjastoon, teen läksyt ja sitten saan loppupäivän vapaaksi eikä tarvitse murehtia koulua kotona ollenkaan. Mulle lukio oli myös vaikeaa koska oon toivottoman huono aamuihminen. Hoidettiin asia ymmärtäväisen opon kanssa niin että jätin 1. palkin kokonaan tyhjäksi ja oon sitten iltapäivisin vähän pidempään. Nykyään oonkin paljon virkeämpi koko koulupäivän ja jaksan keskittyä. Jokaiseen jaksoon koitan mahduttaa myös jonkun kivan ja helpohkon kurssin, esim. kuvis tai musiikki, pysyy into yllä kun välissä pääsee vähän 'tauolle'. Nää on nyt vain henk. koht. kokemuksia, mutta kannattaa miettiä ennen kaikkea MIKSI se opiskelu ei maistu, ja sitten miettiä miten sen voisi ratkaista – usein pienilläkin muutoksilla.
Sori pötköteksti, puhelimella hankalaa. Ja tosiaan itse oon nyt 2. vuoden lukiolainen.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 19:19"][quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 19:15"]
[/quote]
-ap
[/quote]
[/quote]
kiitos:) ihanaa että joku on edes puolellani! Vanhempanikin sanoivat mulle että opo on oikeassa ja piste.
-Ap
[/quote] opo on ollut osittain oikeassa. Ei tuollaista päätöstä ole hyvä hätiköiden tehdä. Uskon, että olet asiaa kypsytellyt. Nyt täytyy löytää oikea paikka tilalle. Toki on heitäkin jotka kolmekymppisinikään eivät ole sitä löytäneet.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 19:18"]
Älä jää ulkopuolelle koulutuksesta! Se on se isoin juttu, joka syrjäytymisen tielle sysää. Pidä kii elämänrytmistä, älä vain jää oleilemaan. Tutki eri vaihtoehtoja, opiskele nyt lukiossa vain niitä mielenkiintoisimpia kursseja ja hae sitä kautta motivaatiota! Miten olis oppisopimuksella opiskelu? Jos kuitenkin tiput opiskeluista hakeudu esim. nuorisoverstaalle/-työpajalle, jottet jää yksin!
[/quote]
Kiitos!:) sain tässäkin jaksossa keskeytetyn kurssin. Se oli kyllä vikani koska en tehnyt ainetta ajoissa. :( yritin mutta alkoi ahdistamaan.
-Ap
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 19:18"]
Jos sua masentaa ja ahdistaa, niin voi hyvin olla että syy on joku muukin kuin koulu. Et vain nyt vielä näe sitä. Käy juttelemassa terkkarin kanssa, hänen kauttaan saat ajan psykologille. Voit myös kokeilla nettipalveluita, kuten nuorten mielenterveystaloa. ( https://www.mielenterveystalo.fi/nuoret/Pages/default.aspx )
Ongelmasi on tosi yleinen, siihen löytyy kyllä apua.
[/quote]
Kiitos!:) muuten koulu ei olisi paha tai opiskelu mutta kun ahdistaa ja masentaa numerot.:(
-Ap
Onko lukion kurssit liian vaikeita vai etkö ole ennen lukiota osannut opiskella? Jos peruskoulu on mennyt korvakuulolta, niin on iso ponnistus opetella opiskelemaan. Itse opin sen vasta yliopistossa. Mikä on suunnitelmasi lukion jälkeen? Haluatko töihin vai korkeakouluun?
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 19:22"]
Useilla se on tollasta lukion ekalla. Työmäärä on kuitenkin paljon suurempi kuin myös vastuu omasta opiskelusta kuin yläasteella, joten se voi tuntua aika ylivoimaiselta aluksi. Tietysti noi hylätyt voi viestiä jo muustakin, onko ne aineista joista pidät vai jostain inhokkiaineista? Itse esimerkiksi vihaan kemiaa ja fysiikkaa, mutta vedin pakolliset kurssit panostamatta ja huonolla arvosanalla läpi ja keskityin niihin mistä tykkäsin ja olin hyvä. Koita säkin miettiä ne mistä pidät/meinaat kirjoittaa ja panosta niihin ja keskity saamaan ne muutamat inhokit vaan läpi. Myös opiskelutekniikkaa kannattaa miettiä – pelkästään kirjan läpilukeminen voi olla todella puuduttavaa ja tylsää, jolloin motivaatio edes aloittaa laskee. Googlaile siis erilaisia metodeja ja kokeile mikä sopisi sulle. Läksyt kannattaa tehdä heti kun pääsee koulusta, itse meen suoraan koulusta joka päivä kirjastoon, teen läksyt ja sitten saan loppupäivän vapaaksi eikä tarvitse murehtia koulua kotona ollenkaan. Mulle lukio oli myös vaikeaa koska oon toivottoman huono aamuihminen. Hoidettiin asia ymmärtäväisen opon kanssa niin että jätin 1. palkin kokonaan tyhjäksi ja oon sitten iltapäivisin vähän pidempään. Nykyään oonkin paljon virkeämpi koko koulupäivän ja jaksan keskittyä. Jokaiseen jaksoon koitan mahduttaa myös jonkun kivan ja helpohkon kurssin, esim. kuvis tai musiikki, pysyy into yllä kun välissä pääsee vähän 'tauolle'. Nää on nyt vain henk. koht. kokemuksia, mutta kannattaa miettiä ennen kaikkea MIKSI se opiskelu ei maistu, ja sitten miettiä miten sen voisi ratkaista – usein pienilläkin muutoksilla. Sori pötköteksti, puhelimella hankalaa. Ja tosiaan itse oon nyt 2. vuoden lukiolainen.
[/quote]
Kiitos!:) yksi nelosesta oli lempi aineeni. Sillä kurssilla kirjoitin kaikki muistiinpanot jne. Sain nelosen silti koska opettaja vaatii kaikkien vastauksien olevan täydellisiä. Yksikin virhe kumoaa koko tehtävän. Ja tehtäviä oli 2...:(
-Ap
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 19:25"]
Onko lukion kurssit liian vaikeita vai etkö ole ennen lukiota osannut opiskella? Jos peruskoulu on mennyt korvakuulolta, niin on iso ponnistus opetella opiskelemaan. Itse opin sen vasta yliopistossa. Mikä on suunnitelmasi lukion jälkeen? Haluatko töihin vai korkeakouluun?
[/quote]
Ilmeisesti ap:lla ei ole suunnitelmia, vaan hänen vanhempansa ovat itsekkäästi pakottaneet hänet lukioon.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 19:28"][quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 19:22"]
Useilla se on tollasta lukion ekalla. Työmäärä on kuitenkin paljon suurempi kuin myös vastuu omasta opiskelusta kuin yläasteella, joten se voi tuntua aika ylivoimaiselta aluksi. Tietysti noi hylätyt voi viestiä jo muustakin, onko ne aineista joista pidät vai jostain inhokkiaineista? Itse esimerkiksi vihaan kemiaa ja fysiikkaa, mutta vedin pakolliset kurssit panostamatta ja huonolla arvosanalla läpi ja keskityin niihin mistä tykkäsin ja olin hyvä. Koita säkin miettiä ne mistä pidät/meinaat kirjoittaa ja panosta niihin ja keskity saamaan ne muutamat inhokit vaan läpi. Myös opiskelutekniikkaa kannattaa miettiä – pelkästään kirjan läpilukeminen voi olla todella puuduttavaa ja tylsää, jolloin motivaatio edes aloittaa laskee. Googlaile siis erilaisia metodeja ja kokeile mikä sopisi sulle. Läksyt kannattaa tehdä heti kun pääsee koulusta, itse meen suoraan koulusta joka päivä kirjastoon, teen läksyt ja sitten saan loppupäivän vapaaksi eikä tarvitse murehtia koulua kotona ollenkaan. Mulle lukio oli myös vaikeaa koska oon toivottoman huono aamuihminen. Hoidettiin asia ymmärtäväisen opon kanssa niin että jätin 1. palkin kokonaan tyhjäksi ja oon sitten iltapäivisin vähän pidempään. Nykyään oonkin paljon virkeämpi koko koulupäivän ja jaksan keskittyä. Jokaiseen jaksoon koitan mahduttaa myös jonkun kivan ja helpohkon kurssin, esim. kuvis tai musiikki, pysyy into yllä kun välissä pääsee vähän 'tauolle'. Nää on nyt vain henk. koht. kokemuksia, mutta kannattaa miettiä ennen kaikkea MIKSI se opiskelu ei maistu, ja sitten miettiä miten sen voisi ratkaista – usein pienilläkin muutoksilla. Sori pötköteksti, puhelimella hankalaa. Ja tosiaan itse oon nyt 2. vuoden lukiolainen.
[/quote]
Kiitos!:) yksi nelosesta oli lempi aineeni. Sillä kurssilla kirjoitin kaikki muistiinpanot jne. Sain nelosen silti koska opettaja vaatii kaikkien vastauksien olevan täydellisiä. Yksikin virhe kumoaa koko tehtävän. Ja tehtäviä oli 2...:(
-Ap
[/quote]
Ei tuollainen arvostelu ole mahdollinen. Pyydä opettajalta suora palaute arvosanastasi.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 19:25"]
[/quote]
On mielestäni. Koulussa käyminen tätä ennempää on ollut turhaa koska en ole tehnyt mitään ikinä koulun eteen. Ja harmittaa oikeasti. Haluaisin töihin nyt vaikken pääsekkään varmaan:(
-Ap
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 19:30"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 19:28"][quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 19:22"] Useilla se on tollasta lukion ekalla. Työmäärä on kuitenkin paljon suurempi kuin myös vastuu omasta opiskelusta kuin yläasteella, joten se voi tuntua aika ylivoimaiselta aluksi. Tietysti noi hylätyt voi viestiä jo muustakin, onko ne aineista joista pidät vai jostain inhokkiaineista? Itse esimerkiksi vihaan kemiaa ja fysiikkaa, mutta vedin pakolliset kurssit panostamatta ja huonolla arvosanalla läpi ja keskityin niihin mistä tykkäsin ja olin hyvä. Koita säkin miettiä ne mistä pidät/meinaat kirjoittaa ja panosta niihin ja keskity saamaan ne muutamat inhokit vaan läpi. Myös opiskelutekniikkaa kannattaa miettiä – pelkästään kirjan läpilukeminen voi olla todella puuduttavaa ja tylsää, jolloin motivaatio edes aloittaa laskee. Googlaile siis erilaisia metodeja ja kokeile mikä sopisi sulle. Läksyt kannattaa tehdä heti kun pääsee koulusta, itse meen suoraan koulusta joka päivä kirjastoon, teen läksyt ja sitten saan loppupäivän vapaaksi eikä tarvitse murehtia koulua kotona ollenkaan. Mulle lukio oli myös vaikeaa koska oon toivottoman huono aamuihminen. Hoidettiin asia ymmärtäväisen opon kanssa niin että jätin 1. palkin kokonaan tyhjäksi ja oon sitten iltapäivisin vähän pidempään. Nykyään oonkin paljon virkeämpi koko koulupäivän ja jaksan keskittyä. Jokaiseen jaksoon koitan mahduttaa myös jonkun kivan ja helpohkon kurssin, esim. kuvis tai musiikki, pysyy into yllä kun välissä pääsee vähän 'tauolle'. Nää on nyt vain henk. koht. kokemuksia, mutta kannattaa miettiä ennen kaikkea MIKSI se opiskelu ei maistu, ja sitten miettiä miten sen voisi ratkaista – usein pienilläkin muutoksilla. Sori pötköteksti, puhelimella hankalaa. Ja tosiaan itse oon nyt 2. vuoden lukiolainen. [/quote] Kiitos!:) yksi nelosesta oli lempi aineeni. Sillä kurssilla kirjoitin kaikki muistiinpanot jne. Sain nelosen silti koska opettaja vaatii kaikkien vastauksien olevan täydellisiä. Yksikin virhe kumoaa koko tehtävän. Ja tehtäviä oli 2...:( -Ap [/quote] Ei tuollainen arvostelu ole mahdollinen. Pyydä opettajalta suora palaute arvosanastasi.
[/quote]
meillä opettaja on tuollainen. Tehtävästä saa ehkä n. 10 pistettä ja yksi virhe kumoaa tehtävän. Koska siinä ei ole a b c d kohtia...
-Ap