Tuleva riitaisa ero avioehtoineen
Oltu miehen kanssa naimisissa 20+ vuotta.
Yksi erityislapsi jonka takia olin vuosikausia pois työelämästä ja mies teki uraa. Olen osittaisella sairaseläkkeellä ja pystyn tekemään töitä vain pari päivää viikossa.
Hoidan siis kodin, ruokaostokset ym.
Nyt miehellä alkanut heittää päästä, siis oikeasti. Saa hillittömiä raivareita ihan ei mistään, heittelee ihan ihme absurdeja syytöksiä ilmaan lapsesta ja minusta (hänellä on siis jonkinasteisia kuvitelmia/harhoja), uhkailee vievänsä minulta rahat (olemattomat tienestit kun minulla on, joudun toki pyytämään häneltä rahaa) ja ilmoitti juuri alkavansa tehdä elämästäni hankalaa ja mahdotonta.
Miehen kanssa ei voi keskustella mistään näistä asioista, hän vaan huutaa ja raivoaa, ei kuuntele, paiskoo tavaroita ja lähtee pois. Meillä oli esim. tarkoitus mennä yhdessä tuttavan häihin tänä viikonloppuna mutta mies raivostui ei mistään taaskaan ja lähti itsekseen ajamaan toiselle puolen Suomea jättäen minut ja tavarat kotiin.
Haluan siis pois ja alan selvittää käytännön asioita.
Meillä on osa omaisuudesta yhteisesti nimissä, talo on miehen ja siihen kohdistuu avioehto.
Tiedän että meillä ei Suomessa ole mitään elatusvelvollisuutta puolisoa kohtaan (lapsi aikuinen jo) mutta otetaanko sitä mitenkään osituksessa huomioon että irtisanouduin hyvästä työstä ja hoidin erityislastamme vuosien ajan kotona? Eläkkeeni tulee siis olemaan todella pieni tämänkin takia.
Saako ilmaista oikeusapua tällaisessa tilanteessa? Mies taatusti ei suostu mihinkään, vaikka olisi pakko, joten on turha yrittää neuvotella hänen kanssaan itsekseen. Hän ei neuvottele.
Kiitos neuvoista jo etukäteen..
Kommentit (27)
Ota yhteyttä lakimieheen. Itse suosittelisin lakitoimisto Kunnes, hyvä blogikin mistä saat alkuun paljon tietoa.
Jos ei ole itsellä varaa lakimiespalveluihin niin sitten oikeusaputoimistoon. Älä hoida ositusta itse. Been there, käräjille lopulta mentiin.
Ei tietenkään oteta huomioon. Itse te olette valintanne tehneet suhteessanne. Lain mukaan erossa teidän kummankin omaisuus lasketaan yhteen pois lukien se mitä avioehdossa olette sopineet ja se sitten jaetaan puoliksi.
Minun kaverillani oli aikanaan sama tilanne. Avioehdon mukaan rahat oli omia. Mies oli tienannut suuria summia, joten talo hänen.
Kaveri voitti oikeudessa. Vetosi siihen, että oli ollut kotiäiti ja opiskellut. Vaikka, ihan omasta halustaan, eleli leveää elämää…. Mutta sai kuitenkin oikeudessa huomattavan summan. Voi että miestä otti päähän, kun avioehto ei ihan pätenytkään.
Eli miehesi muu omaisuus ( osakkeet, mökki jne ) ja sinun omaisuus ( esim, auto ) lasketaan yhteen, ( vähennetään kummankin velat), talo jää tästä pois kun on kerran avioehdolla suojattu.
ja se lopputulos jaetaan kahdella, ja jaetaan .
Mutta pidä huolta ettei mies pimitä rahastoja, osakkeita tms.
Hanki hyvä lakimies. Vaikka olisi avioehto niin silti pystytään kompensoimaan kun olet hoitanut yhteistö lastanne oman urasi kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteyttä lakimieheen. Itse suosittelisin lakitoimisto Kunnes, hyvä blogikin mistä saat alkuun paljon tietoa.
Jos ei ole itsellä varaa lakimiespalveluihin niin sitten oikeusaputoimistoon. Älä hoida ositusta itse. Been there, käräjille lopulta mentiin.
Mies ei tarvitse suostua lakimiehen tekemään ositukseen. Itse ilmoitin vastapuolen lakimiehelle, että en ole misään yhteydessä ja mikäli ottaa yhteyttä vielä niin on poliisi asia.
Kuulostaa siltä että olisi järkevää muuttaa erilleen kaikkein ensimmäiseksi ja ruveta keskustelemaan vasta sitten eron järjestelyistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies ei tarvitse suostua lakimiehen tekemään ositukseen. Itse ilmoitin vastapuolen lakimiehelle, että en ole misään yhteydessä ja mikäli ottaa yhteyttä vielä niin on poliisi asia.
Mitäs paskaa täällä kirjoitellaan?
Yksi aloitus aiheesta riittää vaikka olisi kuinka hermot kireällä, ei se siitä muutu paremmaksi.
On taas provot. Jos joku " raivoaa ilman syytä" niin aloitappa nyt olemalla rehellinen. Kukaan ei raivoa ilman syytä. Jäit kiinni jostain eli olet sössinyt avioliittosi.
Vierailija kirjoitti:
On taas provot. Jos joku " raivoaa ilman syytä" niin aloitappa nyt olemalla rehellinen. Kukaan ei raivoa ilman syytä. Jäit kiinni jostain eli olet sössinyt avioliittosi.
Aivosairaudet voi tulla ilmi käytöksen muuttumisena. Etkö tiennyt tuota? Mies olisi hyvä saada lääkäriin, mutta sitä en tiedä, miten.
hanki hyvä lakimies. kyllä uskoisin, että tuomari tuossa asiassa näkisi sen, että teillä oli tosiaan tuo erityislapsi, joka varmasti on vaatinut sinulta erityistä huolenpitoa vs. jos lapsi olisi ollut täysin terve. sinuna menisin oikeuteen tuollaisen miehen kanssa. tuo on tuollainen perushyötysuhde, jossa teetetään kotiäidillä käytännön työt ja heitetään sitten pihalle, kun lapset maailmalla ja uusi naisystävä kainalossa. mies selvästikkin vihaa sinua, joten älä hänen kanssaan enempää riitele.
Miehesi kuulostaa edesmenneeltä äidiltäni. Hänellä alkoi Altzheimer oireilla juuri tuolla tavoin ennen mitään varsinaisia muistihäiriöitä.
Avioehtoa voidaan kohtuullistaa tuossa tilanteessa kun olette olleet noin kauan yhdessä ja sinun katsotaan tehneen töitä perheen eteen. Hoida tämä ilman muuta kuntoon.
Ositus toimitetaan normaalisti, kun avioehto koskee vain osaa jommankumman puolison omaisuudesta. Avio-oikeuden ulkopuolelle rajattuja omaisuuseriä ei huomioida yhteenlaskutoimituksessa, mutta loput omaisuudesta on ositettava.
Kannattaa aina ottaa huomioon tuo lisääntyessä, että pärjäisikö ilman miehen rahoja.
Samaa mieltä, että lääkäriin.
Jotain nyt tapahtuu aivoissa, voi olla vakavakin paikka. Nyt ei ihan heti kannata karkuun juosta.
Vaan muistaa se mitä on joskus luvattu, nyt on ne vastoinkäymiset toisella.
Tietenkin, jos ei lähde lääkäriin tutkittavaksi niin silloin sinun tulee poistua.
Sano suoraan, että pelkäät hänen terveytensä/mielenterveytensä puolesta ja ehdotat kunnon tutkimusta.
Ei kai sitä oteta huomioon. Se on tavallaan otettu huomioon jo siinä osassa, johon ei kohdistu avioehtoa. Tästä syystä naisten on tärkeä myös avioliitossa miettiä raha-asiat, jos eivät ole työelämässä eikä luottaa siihen, että aviomies elättää.
Pää kylmä ja pyrit itse olemaan mahdollisimman reilu. Ei siinä muuhun pysty. Tottakai miehellä keittää mutta mahdollisimman asiallisesti pyrit hoitamaan homman niin pääset omille teillesi.
Lykkyä tykö!