Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isotuloisemman kompensointi asumiskuluihin?

Vierailija
11.11.2021 |

Miesystäväni nettotulot ovat noin kolmasosa omistani ja pohdimme nyt yhteenmuuttoa. Mielestäni kummankin olisi syytä maksella noin puolet kuluista, kun kerran olemme aikuisia ja itsellisiä ihmisiä, eikä lapsia tässä kuviossa ole (eikä tule!). Hänen mielestään isotuloisemman pitäisi kompensoida enemmän.

Kyselisinkin kokemuksia, että millainen jako olisi muiden mielestä järkevää - vai onko lainkaan? Minusta tämä tulotasokin on vähän oma valinta, niin kuin ammatinvalinta on, että en mielelläni rupeaisi kovin paljoa enempää pistämään - kun toinen ottaa hyvinkin sen puolet tilankäytöstä jne.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun järkeni mukaan se on niin, että jos tuloero on selvästi iso, ja aiotaan pariskunta olla, niin isompituloinen maksaa kuluista enemmän ja piste. 

Muussa tapauksessa, jos raha on rakkautta tärkeämpi,  kannattaa asua erillään. 

Itse olen elättänyt miestäni kun hän oli hoitovapaalla ja hän on elättänyt minua kun olin hoitovapaalla. Homma on sillä lailla, että parisuhteessa puhalletaan yhteiseen hiileen, eri takat ja eri hyllyt jääkaapissa ei oikein toimi. 

Vierailija
22/33 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tuota kompensointitouhua ollenkaan. Miksi toisen pitäisi maksaa enemmän siksi, että on onnistunut saamaan itsensä taloudellisesti parempaan tilanteeseen? Miksi toisen pitäisi päästä hyötymään toisesta rahallisesti?

Aikuinen ihminen maksaa itse asumisensa eikä luota siihen että joku muu hoitaa.

Lisäksi kun kaksin asumisessa maksaa muutenkin vain puolet asumiskuluista eli asuu halvalla! Minä maksan sinkkuna ihan itse kaiken.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tuota kompensointitouhua ollenkaan. Miksi toisen pitäisi maksaa enemmän siksi, että on onnistunut saamaan itsensä taloudellisesti parempaan tilanteeseen? Miksi toisen pitäisi päästä hyötymään toisesta rahallisesti?

Lisäksi kun kaksin asumisessa maksaa muutenkin vain puolet asumiskuluista eli asuu halvalla! Minä maksan sinkkuna ihan itse kaiken.

Eipä se "halvalla asuminen" auta jos melkein koko palkka menee asumiskustannuksiin.

Vierailija
24/33 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska usein isompituloinen haluaa esim paremman asunnon ja enemmän matkustelua ym. Eihän siitä tulisi mitään, jos pakolliset kulut kuussa on vaikka 2000€, toinen tienaa 1800€ ja toinen 5800€ kuussa, toinen eläisi köyhyysrajalla ja toisella ei tunnu juuri missään? Monet vielä haluavat hyvää puolisolleen

Meillä on juuri tuo tilanne ja kulut laitetaan puoliksi.

Puoliso on vielä hyvin tarkka myös siitä, että lomailun kulut jaetaan puoliksi. Joudun säästämään matkatilille pitkään, ennenkuin pystymme mihinkään matkustamaan. Ymmärrän kyllä ajatuksen ja perusteet tämän takana, mutta joskus kyllä harmittaa, kun itse nuukailen ihan kaikessa ja puoliso hurvittelee miten haluaa, kun hänen nettotulot ovat kolminkertaiset minun tuloihin verrattuna.

Meillä on ainakin toistaiseksi tyttöjen ja poikien reissut olleet erikseen. Varmaan joudun miehelle kompensoimaan, jos haluan jotain tasokkaampaa matkaa pariskuntana sitten (kun korona tästä helpottaa). Kustantaahan ne namusedät naisillekin matkoja, niin miksei toisinkin päin. (aloittaja "namutäti" ;-)). Elatusvelvollisuuksia tuskin meille tulee, kun ei mennä naimisiin, eikä hankita lapsosia. Eli luksusongelmiahan nämä.

Vierailija
25/33 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään kompensointeja asumisessa, sähkössä ym. kiinteissä kuluissa. Meillä tällä hetkellä miehellä isommat tulot vuositasolla laskettuna ja on meistä se, joka ei välttämättä laske joka senttiä ruokaostoksilla ollessaan. Saa maksaa presidenttikahvinsa ja muut kalliit ruokaostoksensa itse. Juoda toki voin ja syödä niitä vähän kalliimpiakin juttuja

Vierailija
26/33 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiantuntija tämän päivän Hesarissa suosittaa kulujen jakamista tulojen suhteessa. Omassa parisuhteessani tuloista ei edes puhuta vaan kulut maksetaan puoliksi.

Vierailija
27/33 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lokkilogiikkaa kirjoitti:

Jos pienituloisempi on nainen niin suurituloisemman pitää kompensoida, muuten kummatkin laittavat puolet.

Miksi ajattelet tuolla tavalla?

Vierailija
28/33 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun järkeni mukaan se on niin, että jos tuloero on selvästi iso, ja aiotaan pariskunta olla, niin isompituloinen maksaa kuluista enemmän ja piste. 

Muussa tapauksessa, jos raha on rakkautta tärkeämpi,  kannattaa asua erillään. 

Itse olen elättänyt miestäni kun hän oli hoitovapaalla ja hän on elättänyt minua kun olin hoitovapaalla. Homma on sillä lailla, että parisuhteessa puhalletaan yhteiseen hiileen, eri takat ja eri hyllyt jääkaapissa ei oikein toimi. 

Vähän eri asi kun on lapsia ja vuorotellaan hoitovapailla. Ei kai kukaan ole niin tyhmä, että suostuisi elämään pelkillä tuilla kun paapoo sen toisenkin jälkeläisiä?

Ja se, ettei kumpikaan elätä toista, ei tarkoita että molemmilla pitäisi olla omat hyllyt jääkaapissa. Hyvä luoja sentään.

Mielestäni raha on rakkautta tärkeämpää nimenomaan silloin, kun toiselta odotetaan elatusta parisuhteen verukkeella.

Vierailija
29/33 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä maksetaan 50/50 vuokra, mutta asumiskustannukset on alhaiset. Minä maksan enemmän tienaavana juoksevia kuluja kuten koti- ja autovakuutukset, sähkön, veden ja autopaikan sekä autorempat ja isommat kodin hankinnat. No oikeastaan mies maksaa vaan netin ja joitain suoratoisotopalveluja sekä osan päivittäisostoista. Mies tosin opiskelee ja nostaa opintolainaa. Päädyttiin siihen, että nostaa opintolainan siltä ajalta, kun siirtyi aikuiskoulutustuelta opintotuelle.

Vierailija
30/33 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tasan pitää jakaa.

En kyllä moista luuseria ottaisi niskoilleni.

Vierailija
31/33 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkikoon pienempituloiset tasoistaan seuraa niin ei tarvitse tällaisiakaan asioita pohtia.

Vierailija
32/33 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos joutuu vaikka työttömäksi niin pakko erota, koska muuten lokkeilisi puolison kustannuksella?

Vierailija
33/33 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Könsikkääni on kyllä muutoin varsin "tasokas" monellakin eri tavalla - ja töiden puolesta kutsumusammatissaan, vaikka siinä onkin pieni palkka. Tavallaan nautinkin tällaisesta "namutäti"-asemasta, ainakin vähäsen :-) Eli siinä mielessä nämä tuloerot eivät haittaa - onhan näitä ajan myötä ollut eri päinkin yhteiskunnan sitä kummastelematta :-) (aloittaja)