Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lotta Yli-Hukkala-Siira luki myös romaaneja jo lukiossa viiden kirjan viikkotahtia opiskelun lisäksi

Vierailija
11.11.2021 |

https://www.kaleva.fi/tyrnavalainen-lotta-yli-hukkala-siira-sai-lukuinn…

Hän on kuulunut mm. Nuori Aleksis -palkintoraatiin.

Kävi lukion 3 vuodessa, vaikka välissä oli vuoden Saksassa vaihto-oppilaana. Ja 9 laudaturia lukiosta.

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieno saavutus, ja täytyy Lotan olla tosi lahjakaskin, erityisesti kielissä.

Mutta kannattaa silti muistaa, että aivot ovat mukautuvainen kapistus, ja useimmat meistä käyttävät vain pienen osan omasta kapasiteetistaan. Jokainen ei tietysti saa pänttäämisellä samoja tuloksia kuin Lotta, mutta noin tehokas opiskelu on ainakin teoriassa mahdollista hyvin monelle meistä. Pitäisi vain oppia oikeita itsekuriin kannustavia tapoja. Tiedän kokemuksesta, ettei se ole edes luonnekysymys siinä mielessä, että jotkut nyt vaan eivät saa ikinä mitään aikaiseksi, kun ovat syntyneet henkisesti laiskoiksi. Ei, kyllä se on pääasiassa ihan tapakysymys. Tietyt päivittäiset valinnat joko lisäävät tai syövät sitä kapasiteettia. Ja hyvä uutinen on, että niitä oikeita valintoja voi alkaa tehdä myös aikuisena.

Paitsi jotkut ei saa ikinä mahdollisuutta parhaimpaansa kun on adhd.

Joten aika kukkua suitsutusta.

Tyyppi saanut geeniloton.

Joku aspergeri valokuvamuistinen.

No aspergereilla nimenomaan usein on ADHD. Se ei muuten estä keskittymästä, tarvitaan vain erilaiset strategiat.

Tietysti jos ei halua, se on eri asia. Ihan omasta itsestäni tässä puhun, enkä Lotasta tai sinusta. Pienistä valinnoista tulee tapoja ja tavoista tulee käyttäytymismalleja. Väitän, että melkein kenet tahansa voi opettaa oppimaan niin, että siitä tulee tapa, jota tuskin itse yleensä edes huomaa.

Itse asiassa nykytiedon mukaan asperger-adhdkombo ei ole niin yleinen kuin on kuviteltu. Olen aktiivisesti mukana adhd-toiminnassa. Harvalla on tämä kombo. Ja adhd nimenomaan on keskittymishäiriö. Tosi turhauttavaa, kun vielä nykypäivänä törmää näihin "ammattilaisiin", jotka sanoo, että se on ihan vaan omasta itsestä kiinni! Josko ensin ottaisit edes selvää siitä miten ja miksi adhd-aivot toimii. Se on sama kuin sanoisit pyörätuolissa istuvalle, että nouset vaan ylös! Tietysti jos et halua...

Niin, no - minä olen tuo, kenelle vastaat, ja minulla ON asperger-ADHD-kombo... mutta voin tietysti puhua vain omasta puolestani.

Vierailija
82/93 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo nykyään paljon? Laudatureja on komea rivi. Omana lukioaikana ei olisi onnistunut kuin max. 6. Mutta kirjoja luin paljon ja siihen muut harrastukset päälle. Kolmessa vuodessa kaikki sen lukion kävivät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieno saavutus, ja täytyy Lotan olla tosi lahjakaskin, erityisesti kielissä.

Mutta kannattaa silti muistaa, että aivot ovat mukautuvainen kapistus, ja useimmat meistä käyttävät vain pienen osan omasta kapasiteetistaan. Jokainen ei tietysti saa pänttäämisellä samoja tuloksia kuin Lotta, mutta noin tehokas opiskelu on ainakin teoriassa mahdollista hyvin monelle meistä. Pitäisi vain oppia oikeita itsekuriin kannustavia tapoja. Tiedän kokemuksesta, ettei se ole edes luonnekysymys siinä mielessä, että jotkut nyt vaan eivät saa ikinä mitään aikaiseksi, kun ovat syntyneet henkisesti laiskoiksi. Ei, kyllä se on pääasiassa ihan tapakysymys. Tietyt päivittäiset valinnat joko lisäävät tai syövät sitä kapasiteettia. Ja hyvä uutinen on, että niitä oikeita valintoja voi alkaa tehdä myös aikuisena.

Paitsi jotkut ei saa ikinä mahdollisuutta parhaimpaansa kun on adhd.

Joten aika kukkua suitsutusta.

Tyyppi saanut geeniloton.

Joku aspergeri valokuvamuistinen.

No aspergereilla nimenomaan usein on ADHD. Se ei muuten estä keskittymästä, tarvitaan vain erilaiset strategiat.

Tietysti jos ei halua, se on eri asia. Ihan omasta itsestäni tässä puhun, enkä Lotasta tai sinusta. Pienistä valinnoista tulee tapoja ja tavoista tulee käyttäytymismalleja. Väitän, että melkein kenet tahansa voi opettaa oppimaan niin, että siitä tulee tapa, jota tuskin itse yleensä edes huomaa.

Itse asiassa nykytiedon mukaan asperger-adhdkombo ei ole niin yleinen kuin on kuviteltu. Olen aktiivisesti mukana adhd-toiminnassa. Harvalla on tämä kombo. Ja adhd nimenomaan on keskittymishäiriö. Tosi turhauttavaa, kun vielä nykypäivänä törmää näihin "ammattilaisiin", jotka sanoo, että se on ihan vaan omasta itsestä kiinni! Josko ensin ottaisit edes selvää siitä miten ja miksi adhd-aivot toimii. Se on sama kuin sanoisit pyörätuolissa istuvalle, että nouset vaan ylös! Tietysti jos et halua...

Niin, no - minä olen tuo, kenelle vastaat, ja minulla ON asperger-ADHD-kombo... mutta voin tietysti puhua vain omasta puolestani.

Huomasin kyllä. Siksi siinä lukikin "ammattilaiset". Ja kyllä, voit tosiaan puhua vain omasta puolestasi. Myös virheellisiä diagnooseja tapahtuu. Osa "hakee" diagnoosin yksityiseltä ja toisaalta taas add ilman ylivilkkautta on taas oma lajinsa.

Vierailija
84/93 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö kukaan onko hän lestadiolainen? Ei kyllä varsinaisesti liity tähän huimaan opiskelutahtiin mitenkään, mutta ajattelin vain kun hän on Kempeleestä ja siellä on paljon lestadiolaisia.

Kempele, 21v ja jo yhdistelmänimi (-Siira). Ehkä seuraavaksi kuulemme toisenlaista ennätystahtia.

Yhdistelmänimi on hänen äitinsä, isä taisi olla pelkkä Siira.

Vierailija
85/93 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi, että jos opiskelee tuohon tahtiin, niin ei ehdi paljon muuta tehdäkään. Mutta onhan niitä sellaisia ihmisiä, jotka ovat vain käsittämättömän aikaansaavia ja muut ihmettelevät, millä h-tin ajalla se tuon kaiken tekee.

Vierailija
86/93 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkaisitko vuodessa valmistuneen pikalukeneen juristin? Minkähän verran vaativa asiantuntemus on opittu.

En.

10v tai 5v opiskellut voi olla hyvä.

Mä palkkaisin nimenomaan hänet, koska se ilman muuta kertoo poikkeuksellisista kyvyistä.

(Jos nyt persoona ei ole ihan mahdoton)

Mä veikkaan ettei tuolla Lotalla ole mitään vaikeuksia saada työpaikkaa. Todennäköisesti rekrytoijat jo soittelevat.

Ja mitähän hyötyä oikeussalissa on siitä, että osaa lukea nopeasti? Kyllä siellä ihan muut asiat on olennaisempia. Erityisesti elämänkokemus. Ja sitä ei 21-vuotiaalla kirjojen kanssa elämänsä viettäneellä voi olla kovin paljoa. 

Oikeussalissa on hyötyä, kun osaa asiansa. Lisäksi vain melko pieni osa juristeista työskentelee oikeussalissa toisin kuin suuri yleisö luulee.

Niin? Luuletko vakavissasi, että asianajon oppii kirjoista lukemalla. Jos kyllä, olet pahasti väärässä. Eikä se juristin työ muutenkaan ole pelkkää kirjatiedon toistoa, vaan pitää osata soveltaa ja ennen kaikkea kohdata HYVIN monenlaisia ihmisiä. Se ei välttämättä luonnistu, jos 21-vuotias on käyttänyt elämänsä lähinnä kirjojen lukemiseen ja mahdollisimman paljoon suorittamiseen. Toki Lotta voi olla hyväkin juristi, mutta jotenkin itsestäni kokeneempi tapaus vähän hitaammalla opiskelutahdilla olisi uskottavampi. Juuri sen elämänkokemuksen takia. 

Vierailija
87/93 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo nykyään paljon? Laudatureja on komea rivi. Omana lukioaikana ei olisi onnistunut kuin max. 6. Mutta kirjoja luin paljon ja siihen muut harrastukset päälle. Kolmessa vuodessa kaikki sen lukion kävivät.

Laudaturien määrä ei nykyjärjestelmällä mitenkään poikkeuksellisen paljon ole. Mutta tämä Lottahan myös suoritti yli 500op yliopisto-opintoja reilussa vuodessa ja on nyt 21-vuotias maisteri. Ja sitten vielä ihmetellään, miksi lukiolaiset ovat stressaantuneempia ja ahdistuneempia kuin koskaan....

Vierailija
88/93 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän siis kirjoitti pitkästä matematiikasta L:n, vaikkei ollut lukenut lukiossa kuin lyhyttä matikkaa? Tuokin on aika erikoista. Sanoi pitävänsä myös matematiikasta.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/26e56a7b-70c6-4e3f-8b1f-9a62ed0e9630

No on joo. Olisko sitten kuitenkin "huvikseen" selaillut pitkän kirjoja? Koska ei mikään "tykkään niin matikasta" poista sitä faktaa, että pitkässä on sellaisia aiheita ja termejä, joita lyhyessä ei käsitellä ollenkaan. Vai keksikö hän pyörän uudelleen omasta päästään, tietenkin.

Poikkeuksellisen älykäs nuori ihminen kyllä kyseessä, toki kaikki muukin viittaa siihen tietysti tämän lisäksi. Lukiossa on ihan syystä erikseen lyhyt ja pitkä matikka.

En ulkoaopettelemista älykkyyden mittarina pitäisi. Lahjakkuutena kylläkin.

Vierailija
89/93 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni opiskelija on tainnut opiskella Mafyn kautta Lotan tekemiä valmennuksia 👍

Vierailija
90/93 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän onkin puoliksi avaruusolento.

Vierailija
91/93 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän siis kirjoitti pitkästä matematiikasta L:n, vaikkei ollut lukenut lukiossa kuin lyhyttä matikkaa? Tuokin on aika erikoista. Sanoi pitävänsä myös matematiikasta.

No on joo. Olisko sitten kuitenkin "huvikseen" selaillut pitkän kirjoja? Koska ei mikään "tykkään niin matikasta" poista sitä faktaa, että pitkässä on sellaisia aiheita ja termejä, joita lyhyessä ei käsitellä ollenkaan. Vai keksikö hän pyörän uudelleen omasta päästään, tietenkin.

Poikkeuksellisen älykäs nuori ihminen kyllä kyseessä, toki kaikki muukin viittaa siihen tietysti tämän lisäksi. Lukiossa on ihan syystä erikseen lyhyt ja pitkä matikka.

Mielenkiintoista olisi tietää miten tämä "nero" suhtautuu näihin nykyajan humpuukimuotipiikkeihin.

Miksi lännessä sopparit mustattu ja kukaan ei ota piikkien haitoista vastuuta, ja Afrikassa ei piikkejä saati idässä vaan adenoa...

Sytyttääkö ja miksi tuolla nerolla ei rohkeus riitä puhua siitä?

Vierailija
92/93 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lukutahti lukiossa oli noin yksi romaani per vuosi ja neljä kuukautta (kesälomakuukausia ei ole laskettu tähän mukaan sillä silloin mä en lukenut yhtään romaania).

Vierailija
93/93 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista olisi tietää miten tämä "nero" suhtautuu näihin nykyajan humpuukimuotipiikkeihin.

Miksi lännessä sopparit mustattu ja kukaan ei ota piikkien haitoista vastuuta, ja Afrikassa ei piikkejä saati idässä vaan adenoa...

Sytyttääkö ja miksi tuolla nerolla ei rohkeus riitä puhua siitä?

Vaikea puuttua kun eihän tuosta Erkkikään saa selkoa että mitä solkotat.