Onko sitruunamarenkitorttu parempi tuoreena vai päivän vanhana?
EN ole ikinä tehnyt, ajattelin kokeilla, mutta onko se parempi lämpimänä vai kylmänä ja pitääkö makujen "tekeytä" yön yli?
Kommentit (7)
No marenki kannattaa laittaa kylläkin vasta ennen tarjoilua. Muuten se vettyy ja "nahistuu" yön aikana.
Eli.... jos molempien vastaajien mukaan menisin, niin pitäisikö siis pohja esipaistaa tänään ja laittaa se täyte, ja sitten vasta huomenna heittää piirakka uuniin? Mutta eikö se sit kuitenkin ole tuore....?
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 18:17"]
Eli.... jos molempien vastaajien mukaan menisin, niin pitäisikö siis pohja esipaistaa tänään ja laittaa se täyte, ja sitten vasta huomenna heittää piirakka uuniin? Mutta eikö se sit kuitenkin ole tuore....?
[/quote]
Siis sä teet marengista semmoisen päällisen siihen eikö? Ja, jos sulla on sellainen poltin, niin sillä voi ruskistaa sen marengin siitä päältä. Muuten tekisit piirakan tänään. Ainakin kokkiohjelmissa harvoin uunissa sitä marenkia paistetaan, vaan sillä polttimella lopuksi. Mutta joo, ehkä on viisainta tehdä ennen tarjoilua ja antaa hetken jäähtyä, niin selviydyt "kunnialla".
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 18:23"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 18:17"]
[/quote]
Siis sä teet marengista semmoisen päällisen siihen eikö? Ja, jos sulla on sellainen poltin, niin sillä voi ruskistaa sen marengin siitä päältä. Muuten tekisit piirakan tänään. Ainakin kokkiohjelmissa harvoin uunissa sitä marenkia paistetaan, vaan sillä polttimella lopuksi. Mutta joo, ehkä on viisainta tehdä ennen tarjoilua ja antaa hetken jäähtyä, niin selviydyt "kunnialla".
[/quote] Tuota pltiinta mietin, mutten viittinyt edes kysyä kun aattelin että ehkä se tosiaan vain antaa väriä muttei kypsytä sitä marenkia, jos liekki vaikka on liian kuuma.
Satuin nimittäin saamaan tuollaisen polttimen joululahjaksi kun olin miehelle joskus puhunut että olisi kivaa joskus kokeilla laittaa Creme Bruleeta =D
Toin en ole sitä vielä kokeillutkaan joten minulla olisi sit varmaan mustaa, raakaa marenkia kakun päällä...
Ainakaan marenkia ei voi edes levittää edellisenä päivänä. Mä tekisin koko tortun huomenna :)
Mikä olisi aras ohje...?
Oon uutamaa kattonu, aika samanlaisilta vaikuttavat...?
yön yli