Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kootaan tänne konsteja pitää koti siistinä mahdollisimman vähällä vaivalla

Vierailija
27.01.2015 |

Vinkkien kuningas on tavaran karsiminen. Mitä vähemmän pinnoilla ja lattioilla ajelehtii nyssykkää ja rompetta, sitä helpompi on pitää siivoa.

Kakkosvinkki: robotti-imuri on kätevä, kunhan hommaat tehokkaan ja sellaisen, joka nousee vaivatta mattojen päälle. Kannattaa siivota lattialta ylimääräiset kamat ja mahdollisuuksien mukaan panna johdot koteloon/nostaa ylös.

Kolmosvinkki; isommat siivousurakat kannattaa palastella osaurakoiksi, ja palkita itsensä niiden välillä. Esim.: pese kylppäri ja vessa - juo kuppi kahvia - tamppaa matot - istu ja lue lehdestä yksi juttu - pyyhi keittiön tasot ja pölyt olkkarista - tsekkaa netti - imuroi huoneet - juo toinen kuppi kahvia - moppaa lattia ja pane matot takaisin - valmista! Näin saat helpommin tartuttua toimeen, kun ei tarvitse heti miettiä koko kaksituntista urakkaa.

Jatkakaa listaa!

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sotke.

Vierailija
2/29 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vinkki: osta kaupasta kaksi suihkepulloa. Toiseen pane kylppärin puhdistukseen eli kaakeleille sopivaa puhdistusainetta valmiiksi laimennettuna. Toiseen yleispuhdistusainetta, joka käy puupinnoille ja maalatuille pinnoille - valmiiksi laimennettuna. Näitä on kätsy ruikkia aina tarpeen mukaan - tulevat halvemmiksi kuin valmiina myytävät laimenteet. Eikä tarvitse aina siivoamaan ruvetessasi alkaa tehdä pesuaineseosta ämpäriin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en pystyisi tehdä pienissä pätkissä siivoamista. Kun sen kerran saan aloitettua niin teen höyryten kaiken putkeen ja sen jälkeen vasta otan kupin kahvia ja lysähdän telkkarin eteen :)

Vierailija
4/29 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikrokuituliinat ovat todella käteviä. Välttämättä et tarvitse mitään pesuainetta. Ne voi pestä aina siivoamisen jälkeen - itsellänikin vanhimmat liinoista ovat jo monen vuoden ikäisiä ja toimivat yhä. Esim. Lidlissä on myynnissä halpoja ja hyviä liinoja.

Vierailija
5/29 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 16:22"]

Itse en pystyisi tehdä pienissä pätkissä siivoamista. Kun sen kerran saan aloitettua niin teen höyryten kaiken putkeen ja sen jälkeen vasta otan kupin kahvia ja lysähdän telkkarin eteen :)

[/quote]

Mikä kenellekin sopii. Kyllä mäkin pienemmät jutut teen putkeen, mutta jos on vapaapäivä, mun on vaikea motivoida itseäni siivoamaan - urakan jakamalla se ei tunnu niin isolta hommalta ;-)

Vierailija
6/29 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ja lapset mukaan siivoamaan/pitämään järjestystä yllä.

Vierailija
7/29 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä taukojen pitäminen on jotenkin huono idea... Munakello soimaan tunnin päähän, kunnon musiikki päälle ja tietenkin järjestelmällisyys... Ensin esim. Ikkunat auki ja makuuhuoneiden siivous, sitten olohuone, keittiö ja wc. Mun elämää helpotti mikrokuitupölyhuiska, ennen pyyhin pinnat kostealla liinalla ja sitä piti pestä koko ajan.
Tietenkin elämää helpottaa kummasti, jos tavaran käytettyään laittaa sen heti paikalleen tai astian heti koneeseen jne.

Vierailija
8/29 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolme pientä lasta ja sotku on monesti tosi kauhea. Ripostelevat leluja ja roskiakin pitkin poikin. Minä olen ottanut tavaksi siivota niin, että otan tuohon lanteille vaikka housunkauluksen alle tunkien kaksi muovipussia. Toiseen kerään roskat: kesken jääneet töherrykset, appelsiinin kuoret, nenäliinat ymsyms. Toiseen lasten huoneisiin kuuluvat lelut ja tavarat.Kierrän näin ympäri kotia ja palautan lastenhuoneissa käydessäni sinne kuuluvat tavarat muovipussista. Näin vältän sen, että kuskaisin tavara tai kaksi kerrallaan asioita paikoilleen ja juoksentelisin pitkin kotia.

Vierailija
9/29 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelija joka asuu yksiössä ilman astianpesukonetta: Tiskaan heti syötyäni niin pieneen keittiöön ei kasaannu valtavia astiavuoria. Kokkauksen ohella tiskaan yleensä myös mahdollisimman paljon pois raastinrauroja, veitsiä, leikkuulautoja yms.

Vierailija
10/29 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisenä kannattaa jättää lapset ja lemmikit hankkimatta. :D Sotkuinen koira ja pari villiä tenavaa torpedoi kyllä hetkessä parhaimmankin järjestyksen.

Toisekseen kannattaa kutsua usein vieraita. Siinä on hyvä syy siivota, se käy nopeasti ja sitten on kiva istua alas juomaan kahvia vieraiden kanssa.

Vierailija
11/29 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä vain yhtä vaatepartta ja pese se samalla kun itsesi suihkussa, käy syömässä naapurissa niin ei tule tiskiä, pyyhi käteesi ja pese se niin ei tule vessapaperista hylsyjä

Vierailija
12/29 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, vinkkiä tehokkaasta robotti-imurista? Ei uskalla investoida tuollaiseen, kun ei mitään kokemuksia keneltäkään..

Vierailija
13/29 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 16:22"]

[/quote]

Sama täällä. Jos hetkeksi istahdan, niin on vielä vaikeampaa jatkaa ja todennäköiseti loppuukin innostus siihen ja jää loput siivoamatta.

Mun vinkki on yksinkertainen. Laita illan päätteeksi kaikki tavarat paikoilleen,erityisesti siivoa keittiön tasot astioista ja sotkuista, niin on mukavampi aloittaa seuraava päivä.

Ja yleensäkin pidä huoli siitä, että et levittele tavaroita ympäri kämppää, niin on jatkuvasti yleisilme siisti.

Vierailija
14/29 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavara heti paikalleen, kun sitä ei enää käytä, tiskit koneeseen heti kun on syönyt. Ei jätä mitään lojumaan ja hankkii robotti-imurin. Ei tartte juuri siivota, pölyt pyyhkiä ja luututa välillä.

Vierailija
15/29 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Likaiset vaatteet suoraan pyykkikoriin, ei vaatekasoiksi ympäri asuntoa.

Vierailija
16/29 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän konsti on siivooja kerran viikossa ja robotti-imuri. :)

Vierailija
17/29 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 16:28"]

Ap, vinkkiä tehokkaasta robotti-imurista? Ei uskalla investoida tuollaiseen, kun ei mitään kokemuksia keneltäkään..

[/quote]

Olemme testanneet kotona seitsemää eri roboa, mies teki jutun lehteen niistä. Joten osuit kysymään oikealta henkilöltä... Neaton oli ilman muuta paras, nyt siitä on jo myynnissä uudempia malleja. Mutta Neatossa on imuri, muissa pääsääntöisesti vain lakaisutoiminto. Imee siis myös nukkamatosta roskat, eikä silti riko mattoja. Nousee ainakin meillä hyvin myös paksummalle nukkamatolle (lyhyt nukka, paksuus 3-4 senttiä).

Roomba ja Samsungkin ovat ihan ok, mutta eivät pärjää Neatolle. Ostin itsellekin sellaisen, XV-25:n ja olen tyytyväinen yhä. Näkyy voittaneen muitakin testejä.

ap

Vierailija
18/29 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä minä robotti-imurilla tekisin?? Viekö se vaatteet ja tavarat paikoilleen?

Vierailija
19/29 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 16:46"]

[/quote]

Ei pidä viljellä vaatteita ja tavaroita ympäriinsä. :D

Vierailija
20/29 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 16:46"]

[/quote]

Ei se tietenkään tavaroiden järjestelyä poista, eikä korvaa sellaista perusteellisempaa imurointia, jossa nostelet tavaroita tieltä. Mutta esim. itse toimin niin, että laitan sen imuroimaan keittiön, olkkarin ja eteisen töihin lähtiessäni. Kun tulen kotiin, homma on hoidettu puolestani. Säästyy siitäkin vartti vaikka löhöilyyn lasten kanssa, tai miten kukin nyt aikansa haluaa käyttää. Viikkosiivon teen erikseen, mutta tuo pitää hiekat ja ruuanlaittoroskat yms. pois yhteisistä tiloista viikkosiivojen välissä.

ap