Miten hyvin teidän 6-7-vuotiaat pukee ulkovaatteet vai onko pukeminen joskus hankalaa? Onko sujunut aiemmin paremmin?
Meillä aiemmin sujui paremmin. Nyt sitten viime aikoina on yksittäisen vaatekappaleiden kohdalla usein ollut hankalaa. Esimerkiksi vaikka rukkasten laittaminen käsiin tai kurahousujen pukeminen on nyt sellaisia, että niissä kestää tai jää kinaamaan asiasta.
Ikään kuuluvaako? Muuten on kyllä yleensä ihan kiltti ja reipas tyttö.
Kommentit (26)
6-vuotias ekaluokkalainen pukee ongelmitta ulkovaatteet. Kuriksia ei enää käytetä ja muutenkin on mukavat, hänen valitsemansa ulkovaatteet käytössä. Eskarissa oli kyllä välillä haasteita (ei jaksanut, osasi kyllä), silloin puin hänet.
Meillä 12v tyttökin kitisee välillä kuriksista (henkselikurikset on hänellä käytössä). Viimeksi pari päivää sitten oli arestissa, kun ei ollut suostunut kuriksia laittamaan.
Vierailija kirjoitti:
6-vuotias ekaluokkalainen pukee ongelmitta ulkovaatteet. Kuriksia ei enää käytetä ja muutenkin on mukavat, hänen valitsemansa ulkovaatteet käytössä. Eskarissa oli kyllä välillä haasteita (ei jaksanut, osasi kyllä), silloin puin hänet.
Auts, aika karua jos eskarilainen pitää ihan pukemalla pukea, vai miten se käytännössä meni?
Vierailija kirjoitti:
Meillä 12v tyttökin kitisee välillä kuriksista (henkselikurikset on hänellä käytössä). Viimeksi pari päivää sitten oli arestissa, kun ei ollut suostunut kuriksia laittamaan.
Kannattaa hankia sellaiset isompien lasten malliset, ei henkseleitä. Meidän 9-vuotiaalla sellaiset ja riittää hyvin nekin. Varmaan sinunkin tyttösi pukisi mieluummin sellaiset.
Onko se muuten yleinen ongelma, että pipo- ja käsinekauden syksyllä alkaessa, niiden pukemiset on alkuun nihkeää?
Vierailija kirjoitti:
Meidän on vielä esikoulussa, tammikuussa täyttää 7. Esikoulussa ymmärtääkseni pukee reippaammin kuin kotona.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auts, aika karua jos eskarilainen pitää ihan pukemalla pukea, vai miten se käytännössä meni?
Karua? Siis ihan yhteisymmärryksessä puettiin, hän ojenteli jalkoja ja käsiä ja minä puin. Jos aikuisen pukeminen on se, mitä tarvitsee ennen eskariin menoa aamulla, niin se sallittakoon. Eskarilainen on vielä pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän on vielä esikoulussa, tammikuussa täyttää 7. Esikoulussa ymmärtääkseni pukee reippaammin kuin kotona.
ap
Meilläkin menee niin, että päiväkodissa/eskarissa ollaan niin reipasta että. Kotona sitten tankataan sitä reippautta tarvitsemalla apua pienimmissäkin asioissa.ja ehkä se on sitäkin, että kotona kaikista tutuimmille uskaltaa näyttää niitäkin puoliaan.
Hiljan oli ketju aiheesta. Normaalia ikäkauteen kuuluvaa. Osaa pukea, mutta haluaa vauvailla välillä. Mä laitan lapselle just hanskoja ja muuta pientä pukemisen yhteydessä eli olen läsnä ja avustan, jos lapsi haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko hän siis joku kehitysvammainen ??? 12 vuotias kuravaatteissa ????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hankia sellaiset isompien lasten malliset, ei henkseleitä. Meidän 9-vuotiaalla sellaiset ja riittää hyvin nekin. Varmaan sinunkin tyttösi pukisi mieluummin sellaiset.
Siis kuravaatteet . Nehän on 1-3 vuotiaille . Tavalliset sadetakit on isommille ja ulkoilu puvut . Nää on varmaan erityislapsia sitten .
Jotkut vaatteet on kyllä oikeasti vähän hankalia pukea ja siihen kun yhdistyy vähän väsymystä tai muuta harmistusta, niin aivan ymmärrettävää, että puhti voi loppua ja tuntuu liian vaikealta. Ei siitä mielestäni ole syytä huolestua, kun kuitenkin tässäkin tapauksessa ilmeisesti selvää, että lapsi kyllä osaa, eli ei ole motoriikkaongelmia tai muuta. Hyvä esimerkki on kurarukkaset. Ei niitä ole lapsen helppo laittaa niin, että ne menee hyvin, ja sitten ne on mytyssä ja lasta harmittaa lisää. Saatan tällaisissa meidän "isoa" koululaistakin välillä ohimennen auttaa. Jos hän itse pukee lapaset, saatan auttaa laittamaan kurarukkaset siihen päälle. Aikuisen on paljon helpompi vetää ne niin, että ne tulee siihen hihan päälle hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut vaatteet on kyllä oikeasti vähän hankalia pukea ja siihen kun yhdistyy vähän väsymystä tai muuta harmistusta, niin aivan ymmärrettävää, että puhti voi loppua ja tuntuu liian vaikealta. Ei siitä mielestäni ole syytä huolestua, kun kuitenkin tässäkin tapauksessa ilmeisesti selvää, että lapsi kyllä osaa, eli ei ole motoriikkaongelmia tai muuta. Hyvä esimerkki on kurarukkaset. Ei niitä ole lapsen helppo laittaa niin, että ne menee hyvin, ja sitten ne on mytyssä ja lasta harmittaa lisää. Saatan tällaisissa meidän "isoa" koululaistakin välillä ohimennen auttaa. Jos hän itse pukee lapaset, saatan auttaa laittamaan kurarukkaset siihen päälle. Aikuisen on paljon helpompi vetää ne niin, että ne tulee siihen hihan päälle hyvin.
Noin minäkin ole yrittänyt tehdä, että autan vähän, enkä rupea varsinaisesti väkisin pukemaan mitään. Joskus sitten joutuu vähän odottelemaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mä oon samaa mietä, että ei pieni apu haitaksi ole. Sellaista arkipäiväistä läheisyyttä ja välittämistähän se vaan on, jos vaikka ne kurahanskat auttaa laittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Meilläkin menee niin, että päiväkodissa/eskarissa ollaan niin reipasta että. Kotona sitten tankataan sitä reippautta tarvitsemalla apua pienimmissäkin asioissa.ja ehkä se on sitäkin, että kotona kaikista tutuimmille uskaltaa näyttää niitäkin puoliaan.
Juu, ei koko päivää jaksa olla iso! :)
Vierailija kirjoitti:
Ihan vain aiheesta sivuten, joko kuukautiset ovat alkaneet? Onko kurikset tämän peittelyyn vai miksi edelleen käytössä? Moni tuon ikäinen käyttää mielummin jotain kuukautissuojaa kuriksien sijaan. Ajattelin vain huomauttaa, jos ei ole vielä tullut puheeksi.
Minä tiedän 2 vuotiaan joka pukee itsensä, en ymmärrä että 6-7 vuotiasta pitää vielä pukea ja kinastella asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedän 2 vuotiaan joka pukee itsensä, en ymmärrä että 6-7 vuotiasta pitää vielä pukea ja kinastella asiasta.
Pukee ihan kaiken ilman mitään apua? Saa kurahousujen henkselit itse kiinni? Lenkit saappaaiden alle? Kurarukkaset käsiin? Kypärämyssyn päähän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pukee ihan kaiken ilman mitään apua? Saa kurahousujen henkselit itse kiinni? Lenkit saappaaiden alle? Kurarukkaset käsiin? Kypärämyssyn päähän?
Aito esimerkki meidän eteisestä äsken. Ekaluokkalainen lähti koulun jälkeen takapihalle. Itse puki ulkotakin, housut, kaulurin, pipon, kurahanskat sekä kurahousut noin puoliksi. Minä autoin sitten henkseleiden, lahkeiden ja kumppareiden kanssa. Saa nyt vapaasti haukkua, oliko tämä liikaa auttamista?
Vaihtelevasti...
7v:n kanssa oikeastaan enemmän päänvaivaa aiheuttaa tällä hetkellä se, mitä sisävaatetta haluaisi laittaa kouluun. Mutta kotona ulkovaatteiden pukeminen sujuu, ei ole mitään tiettyä vaatetta, joka olisi vaikea, kuriksetkin pukee ongelmitta.