Asumistuki avoliitossa
Olen pienituloinen osa-aikatöitä tekevä aikuisopiskelija, miesystäväni töissä käyvä ja kohtuullisesti tienaava. Asun vuokralla ja saan täyden asumistuen. Miesystäväni vuokrasopimus on määräaikainen toukokuuhun, tämän jälkeen hänen olisi tarkoitus muuttaa luokseni asumaan.
Miesystäväni ei suostu maksamaan kuin puolet vuokrasta, vaikka hänen tulonsa riittäisi isompaankin osuuteen. Kuukausitulomme yhteenlaskettuna olisimme oikeutettu alle sadan euron asumistukeen, ja edes tällä avustuksella minulla ei ole mahdollisuutta maksaa omaa puolikastani vuokrasta.
Koska miesystäväni ei missään tapauksessa aio hakea mitään tukea, tuleeko kelan tietouteen kuitenkin tuore avoliitto miesystäväni siirtäessään kirjansa luokseni?
Kommentit (62)
Kelan tietoon tule että miehesi asuu siellä ja tulonne lasketaan yhteen, jäät ilman tukea. (Tai saat sen satasen, ehkä.)
Sano miehellesi että sinulle ei ole taloudellisesti kannattavaa muuttaa yhteen hänen kanssaan, sinulla ei vain ole siihen varaa ennenkuin valmistut ja saat töitä, ja hän saa etiä itselleen uutta kämppää kun nykyinen vuokrasuhde päättyy.
Eihän tuossa ole muuta vaihtoehtoa kuin että mies etsii itselleen oman kämpän tai maksaa koko vuokran.
Teette Kelalle selvityksen että ette ole parisuhteessa ja sillä perusteella voit saada 50% vuokrasta asumistukea. En tiedä täytyykö teidän tehdä jonkinlainen vuokrasopimus vai miten mutta Kelassa varmaan neuvovat.
Näin just. Menetät tuet tai ainakin suuren osan niistä, jos mies muuttaa luoksesi. Muuttakoon mies omaan asuntoonsa ja miettiköön siellä, kannattiko pihiys taloudellisesti (ei kannattanut).
Miksi mies muuttaa luoksesi? Ettekö voi yhdessä etsiä jotain halvempaa kämppää? Kuinka paljon asuntosi vuokra on tällä hetkellä?
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 14:22"]
Teette Kelalle selvityksen että ette ole parisuhteessa ja sillä perusteella voit saada 50% vuokrasta asumistukea. En tiedä täytyykö teidän tehdä jonkinlainen vuokrasopimus vai miten mutta Kelassa varmaan neuvovat.
[/quote]
No mutta kun he ovat parisuhteessa. Ei kannata yrittää huijata tukia.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 14:22"]
[/quote]
Näistä jää aika helposti kiinni ja kela todellakin kyttää. Pahimmillaan saa syytteen petoksesta
Ilmoita sille miehelle että sulla ei oo varaa muutta yhteen ja sillä selvä. Jos rahasta sopiminen ei nytkään onnistu niin älkää ainakaan lapsia hankkiko.
Ilemeisedti et ole oikeutettu opintotuen asumislisään? Se kun ei riipu miehen tuloista.
Sinulla on velvollisuus immoittaa kelaan jos ruokakunnan koko muuttuu, kela saa kyllä väestörekisteristä myös sen tiedon, vaikka yleensä hieman viiveellä. Kela perii sitten ylimääräiset maksetut tuet takaisin.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 14:22"]Teette Kelalle selvityksen että ette ole parisuhteessa ja sillä perusteella voit saada 50% vuokrasta asumistukea. En tiedä täytyykö teidän tehdä jonkinlainen vuokrasopimus vai miten mutta Kelassa varmaan neuvovat.
[/quote]
Ei onnistu. Pitää pystyä todistamaan ettei ole yhdessä eli pitää olla joko sukulainen tai naimisissa jonkun muun kanssa. Olen taistellut tästä vuosia kun yritimme miespuolisen ystäväni kanssa asua kimppakämpässä.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 14:22"]Teette Kelalle selvityksen että ette ole parisuhteessa ja sillä perusteella voit saada 50% vuokrasta asumistukea. En tiedä täytyykö teidän tehdä jonkinlainen vuokrasopimus vai miten mutta Kelassa varmaan neuvovat.
[/quote]
Luuletko ettei kaikki pariskunnat tekisi näin jos se olisi mahdollista?
Luulisi miehen tajuavan, jos pyydät hänet maksamaan sen nyt saamasi asumistuen verran. Sinun vuokra ei muuttuisi ja miehen asunto-ongelma ratkeisi. Jos mies ei ole sen vertaa valmis tekemään eteesi nyt, niin miksi hän sinun etua myöhemminkään ajattelisi?
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 15:56"]
Mä en kyllä oikein ymmärrä, miksi miehen pitäisi elättää ap:ta. Toki ymmärrän, että tilanne on hankala, mutta eikö tuohon voisi yrittää keksiä jonkun kompromissin, tässä tapauksessa ehkä halvemman asunnon? Tilanteessa, jossa on eletään vakiintuneesti perheenä ja koko elämä ja rahat on yhteisiä, on tietysti ok, jos jompikumpi maksaa enemmän tai maksetaan tulojen mukaan, mutta siitähän tässä ei kai ole kysymys, jos ap muuttaa (uuden?) miesystävänsä kanssa ensimmäistä kertaa yhteen. En mä ainakaan olisi kehdannut edes pyytää, että miesystäväni maksaisi asumisesta yhteisessä asunnossa enemmän kuin minä. Omistusasunnossa se on ehkä hiukan eri asia, koska silloin siitä saa jotain pysyvää vastineeksi, mutta vuokralla ollessa rahat menevät taivaan tuuliin.
Kuinka paljon ap oikein pystyt maksamaan asumisestasi ja paljonko miehelle jäisi maksettavaa?
[/quote]
ei mies elättäisi ap:ta vaan ainoastaan kompensoisi ap:lle aiheuttamansa tulonmenetykset. Parempi kysymys olisi, miksi ap:n muutenkin pienituloisempana pitäisi vielä kärsiä taloudellisesti yhteenmuutosta, kun parempituloinen mies voittaa?
Mä en kyllä oikein ymmärrä, miksi miehen pitäisi elättää ap:ta. Toki ymmärrän, että tilanne on hankala, mutta eikö tuohon voisi yrittää keksiä jonkun kompromissin, tässä tapauksessa ehkä halvemman asunnon? Tilanteessa, jossa on eletään vakiintuneesti perheenä ja koko elämä ja rahat on yhteisiä, on tietysti ok, jos jompikumpi maksaa enemmän tai maksetaan tulojen mukaan, mutta siitähän tässä ei kai ole kysymys, jos ap muuttaa (uuden?) miesystävänsä kanssa ensimmäistä kertaa yhteen. En mä ainakaan olisi kehdannut edes pyytää, että miesystäväni maksaisi asumisesta yhteisessä asunnossa enemmän kuin minä. Omistusasunnossa se on ehkä hiukan eri asia, koska silloin siitä saa jotain pysyvää vastineeksi, mutta vuokralla ollessa rahat menevät taivaan tuuliin.
Kuinka paljon ap oikein pystyt maksamaan asumisestasi ja paljonko miehelle jäisi maksettavaa?
[/quote]
yhteenmuuton jälkeen ap:lle jäisi vähemmän rahaa kuin ennen ja miehelle enemmän. Eli kuka tässä nyt elättää ketä??
Saat asumistukea jos osuutesi vuokrasta ylittää 252€
Eikä tarvitse tehdä mitään selvityksiä parisuhteen tilasta.
-20-
Selitä miehelle tämä, äläkä suostu yhteenmuuttoon noilla ehdoilla jotka mies on asettanut. Pidä puolesi ja jatkakaa parisuhdetta erillisissä asunnoissa jos mies ei suostu neuvottelemaan :)
[/quote]
Joo mää oon täysin samaa mieltä. Täytyy hankkia halvempi asunto, että sen pystyy maksamaan.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 23:05"]
[/quote]
Joo mää oon täysin samaa mieltä. Täytyy hankkia halvempi asunto, että sen pystyy maksamaan.
[/quote]
TAI sitten ei vaan muuteta se miehen kanssa yhteen? Jos ap:lla on kiva kämppä ja mies haluaa muuttaa sinne kun vanha sopimus umpeutuu niin eikös se ole sitten miehen ongelma? Halvempi kämppä on usein myös pienempi ja huonompi, joten ap:han siinä yhteenmuutossa häviää.
Mietipä nyt uudelleen haluatko tosiaan muutta yhteen moisen helmen kanssa?