Paljonko omaa aikaa sinulla on päivässä?
Paljonko omaa aikaa sinulla on päivässä? Onko se riittävästi vai tarvitsisitko lisää? Miten käytät tämän ajan?
Selvennykseksi: Tarkoitan omalla ajalla sellaista aikaa, jonka vietät pääasiassa yksin syventyneenä johonkin mieluisaan puuhaan tai ihan vain rentoutuen. Kotitöitä tai puolison kanssa kuhertelua ei tässä lasketa, vaikka ne kivaa tekemistä olisivatkin.
Kommentit (43)
Käyn paskalla puoli tuntia ja suihkussa 10 min. Lisäksi istun autossa yleensä yksin tunnin verran. Elän unelmaani ;)
t. Mies
PÄIVÄSSÄ? Sit kun lapset on nukahtaneet, mulle jää noin tunti aikaa tehdä mitä haluan. Yleensä käytän sen ajan huushollaukseen. Pari kertaa viikossa rentoudun ja katon jonkun dokkarin tai teen käsitöitä tai soitan ystävälle jos ei ole vielä liian myöhä.
mulle työpäiväkin (7,5 h) on omaa aikaa. perheelle ja kotihommille "uhraan" päivittäin n 1,5 h. kaikki muu on omaa aikaa.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 13:22"]Tänäänkin 24 tuntia
[/quote]
Olen työssäkäyvä sinkku-yh. Tänään vapaapäivä.
Omaa aikaa on ainakin 12 tuntia päivässä. En käytä sitä kovin fiksusti, notkun liikaa netissä.
Yksin? Ei yhtään. Jos ei ajomatkaa töihin ja takaisin lasketa, mutta se ei tuolla motarin ruuhkassa ole kovin rentouttavaa tai mielekästä puuhaa. Mutta jos haluaisin olla yksin, en varmaan olisi mennyt naimisiin ja hankkinut kolmea lasta.
6 jatkaa. 2 lasta on jo muuttanut kotoa muualle opiskelemaan, 2 koululaista ja 1 opiskelija vielä kotona. aina mulla on silti ollut omaa aikaa, esim. urheiluharrastuksiin, aina.
nyt tilanne on jo erittäin helppo, kun nuorinkin lapsi on jo 11 v.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 13:24"]
Omaa aikaa on ainakin 12 tuntia päivässä. En käytä sitä kovin fiksusti, notkun liikaa netissä.
[/quote]
Ja meillä on siis yksi 14-vuotias lapsi, joka ei juuri paimentamista kaipaa. Itse olen työtön. Pienen lapsen kanssa omaa aikaa on se, kun lapsi nukkuu.
Noin tunti tai puolitoista. Ei enää lapsia kotona, mutta työkyvyn ylläpito vaatii koko ajan enemmän työtä, kuten fysioterapeutin määräämiä harjoitteita päivittäin sekä ihan lepoa. Pystyn tekemään illan aikana joko tuon verran ylitöitä tai puuhaaman jotakin tai lukemaan tai katsoman telkkaria. Enpä juuri tv:tä avaa kun kokoajan on muutakin tekemistä. Laitan myös jotain nopeaa ruokaa kotona lähes päivittäin, mutta sehän lasketaan kotityöksi.
No ei yhtään. Ja en oikeastaan ole koskaan kaivannut omaa aikaa. Jos kaipaisin, en odottaisi viidettä. Oon joskus miettinyt että miten sitä järjestetään näitä nykymaailman aikoja!? Kun on työaika, perheaika, parisuhdeaika, oma aika ja lapsille yksilöllinen oma aika!? Niin ja kaveritkin pitäisi muistaa. Vaaditaanko nykyään liikaa?
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 13:22"]
PÄIVÄSSÄ? Sit kun lapset on nukahtaneet, mulle jää noin tunti aikaa tehdä mitä haluan. Yleensä käytän sen ajan huushollaukseen. Pari kertaa viikossa rentoudun ja katon jonkun dokkarin tai teen käsitöitä tai soitan ystävälle jos ei ole vielä liian myöhä.
[/quote]
Apua, miten kestät? Minun täytyy saada omaa aikaa vähintään 3-4 tuntia päivässä. Muuten olen onneton ja varmaan aika ikävä ihminen.
Ihmisten tarve omaan aikaan ja yksinoloon vaihtelee kyllä varmasti paljon. -ap
Viimeisenä nukkumaan menevä lapsi nukahtaan. klo 11 joten sen jälkeen alkaa oma aika ja ensimmäinen herää n. klo 6.00 joten oma aika rajoittuu tuohon klo 11-6 välillä monesti vasta klo 12-6 yöaikaan välille. Tosin monesti olen jo niin väsynyt että itsekin nukahdan jo kahdentoista maissa viimeistään joten oma aika jää väliin.
Tunnista kahteen. Käyn silloin juoksemassa tai muuten vain treenaamassa. Viikonloppuisin vähän enemmän, kun mies on kotona. Silloin käyn suihkussa pitkän kaavan kautta ja hemmottelen itseäni pienillä "vartalonhoidoilla" . Meillä on yksi lapsi, jonka kanssa olen vielä hoitovapaalla.
Ei yhtään, olen yh-äiti (lapsi alle vuoden). Lasken tähän siis sen, että olisin täysin yksin (ei esimerkiksi öitä). Eikä haittaa yhtään, tällaisia pieniä hengähdystaukoja on runsaasti, esimerkiksi tuossa tuo nyt itse syö vieressä.
Viidyn lapsen kanssa, ei haittaa viettää hänen kanssaan päivät :)
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 13:39"]
Viimeisenä nukkumaan menevä lapsi nukahtaan. klo 11 joten sen jälkeen alkaa oma aika ja ensimmäinen herää n. klo 6.00 joten oma aika rajoittuu tuohon klo 11-6 välillä monesti vasta klo 12-6 yöaikaan välille. Tosin monesti olen jo niin väsynyt että itsekin nukahdan jo kahdentoista maissa viimeistään joten oma aika jää väliin.
[/quote]
Onpas sun lapsilla hyvät unenlahjat, 11-6, 19 tuntia, huh huh. Kannattaisiko muuttaa rytmiä vähän...
Ehkä tunti/pari. Iltaisin kun tyttäreni on nukkumassa, ennen kun käyn itse nukkumaan. Koitan siinäkin aina tunnin opiskella, kuten koko päikkäreiden ajan, mutta sitten jää se tunti tai pari mitä jaksan valvoa. Syön yleensä siinä rauhassa iltapalan ja katselen jotain leffaa/rästiin jääneitä sarjoja. Eihän se paljoa ole mutta kyllä sekin tuntuu musta omalta ajalta jos joskus saan käydä vaikka yksin kaupassa jos tyttäreni on vanhemmillani sen aikaa. Kyllä tää riittää hyvin nyt tän pikkulapsi ajan :) Niin ja olen yh, siksi iltoihin ei kuulu sitä kuhertelua :D
Niin, ja perhe- ja työtilanteen voi mainita kanssa. Koetan miettiä, miten paljon vaikka lapsen hankkiminen vaikuttaisi oman ajan määrään. -ap