Paljonko omaa aikaa sinulla on päivässä?
Paljonko omaa aikaa sinulla on päivässä? Onko se riittävästi vai tarvitsisitko lisää? Miten käytät tämän ajan?
Selvennykseksi: Tarkoitan omalla ajalla sellaista aikaa, jonka vietät pääasiassa yksin syventyneenä johonkin mieluisaan puuhaan tai ihan vain rentoutuen. Kotitöitä tai puolison kanssa kuhertelua ei tässä lasketa, vaikka ne kivaa tekemistä olisivatkin.
Kommentit (43)
Lapsi 1.5 vuotta. Päivässä noin 45 min omaa aikaa kun päiväunet. Kerran viikossa leffa tai rafla 1-2h, isovanhemmat kattoo perään.
1-2 h. Lapset 2,5 v ja 6kk. Päikkäriaika on omaa aikaa ja se kun lapset illalla nukkumassa. Vähäiselle jää itsekseen olo,mut ei voi mitään. Lapset kasvaa koko ajan, joten kyllä se oma-aikakin lisääntyy tulevina vuosina. Nyt pitää nauttia tästä kun lapset on vielä pieniä.:) Satunnaisesti jos oon kotona yksin useamman tunnin tulee jo tylsistyminen. :D Ennen esikoista sai nauttia omasta ajasta kuitenkin 27 vuotta, ehkä se riitti.:)
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 13:20"]
Niin, ja perhe- ja työtilanteen voi mainita kanssa. Koetan miettiä, miten paljon vaikka lapsen hankkiminen vaikuttaisi oman ajan määrään. -ap
[/quote]
Yrittäjä, mutta en ehdi edes 8h päiviä tekemään. No ehkä keskimäärin sentään. Lapsi 8kk, kolme kertaa olen käynyt salilla, 3 kertaa baarissa, en kertaakaan elokuvissa, en kertaakaan lenkillä tai vast. Kerran viikossa käyn harrastamassa muuta liikuntaa.
Vaimon mennessä nukkumaan on minulla noin 1h aikaa selata hermostuneesti ipadia. Sitten jääkin yöunet kuuteen tuntiin.
Minulla hiukan painaa rakennusprojekti, mutta ei se töiden kanssa yhteenlaskettuna ole enempää kuin normiduuni lyhyehköllä työmatkalla.
Juttelin kaverini tuutn kanssa, jolla kaksi lasta. Kertoi kuinka on hauskaa kun alkaa tuntua siltä että saa oman elämänsä takaisin. Kysyin kuinka vanhoja lapset ovat, seitsemän ja yhdeksän...
Kyllä se aika on TODELLA kortilla lapsen syntymän jälkeen. Telkkarista katsotaan yhdessä ehkä 3 krt 30 min / vko. Seksiä ei juuri ikinä. Muutos suurempi kuin pelottelouista ymmärsin.
Uskon, että vaimoni kokee samoin.
Just nyt ei yhtään. Joskus pääsen vessaan yksin, ehkä 3-4krt/vk, 3-4min kerrallaan :).
Kun olin sinkku ja lapseton, omaa aikaa luonnolisesti oli koko elämä. Halusin jotain muuta, ja tässä ollaan. Onnellisempi en voisi olla <3. Äiti x4.
1-2 tuntia. Siinäkin koko ajan pelko että se loppuu ihan kohta...
ehkä 1-2 tuntia päivässä. täysi työpäivä, kotityöt, lasten harrastukset joka arki-ilta, yöunet. ei siitä vuorokaudesta enempää tunteja irtoa.
2 lasta, 9 ja 8 v.
N. 6-8 tuntia, kaksi pientä koululaista taloudessa.
Nyt kun olen töissä, ja lapset on jo pian 6v. pystyn ihan hyvin tekemään mitä haluan, toki lapsia ei voi yksin jättää kotiin, mutta jos mies tai esikoinen on pienten kanssa niin voin lähteä mihin huvittaa, jopa yöksi. Kotona yleensä lueskelen, olen tietokoneella tai katson telkkaria suurimman osan aikaa, jos en sitten ole nukkumassa. Kotitöitä en jaksa päivässä tehdä kuin tunnin tai kaksi, ja yleensä se aika menee jo siihen että käyn kaupassa, ja teen ruokaa, pyykkinen peseminen/laittaminen on sitten kolmas joka vie eniten aikaa. Nyt kun menin töihin, ja mun nukkuminen on ollut aina huonoa, ja olen illanvirkku, niin unet tahtoo yöllä aina jäädä vähiin, ja kun tulen töistä, meinaan nukahtaa sohvalle, silloin menen kyllä sitten ihan sänkyyn maate kun tuntuu että on niin väsy että silmä lupsuu ja on paha olo, sanon vaan lapsille että äiti menee vähän lepäämään, ja vaikka mies on töissä tai jossain, niin ihan hyvin saan jopa otettua pienet tirsatkin, riippuen toki mitä lapset tekee, jos katsovat piirrettyjä tai pelaavat koneella on yleensä pienenpi meteli kuin joissain muissa leikeissä, poikia kun ovat, niin aina niissä leikeissä tahtoo jotain ääntä olla, ja joskus huutavat pelatessaan tabletilla kun oikein innostuvat pelin kulusta.
Mies käy lasten kanssa joka päivä ulkoilemassa, joten jos olen kotona silloin, niin siinä tulee sitä ihan yksinoloa, joskus mies ottaa lapset mukaan äitinsä luo, mutta se on vähenemässä koska anoppi on niin huonossa kunnossa jo. Miehellä on vuorotyö, ja pitkät vuorot, niin se vaikuttaa munkin menemisiin.
Kun kaksoset oli pieniä, tuntui että ei ole omaa aikaa, mutta se on parantunut koko ajan kun lapset kasvaa, ja nehän kasvaa nopeasti, pian menevät kouluun, ja sitten niitä ei enää paljon näekään kun menevät omia menojaan tai kökkivät huoneissaan.
päivässä 0-24 h riippuen lapsen olinpaikasta ja työtilanteesta. Jos lapsi on isällään ja sattuu olemaan vapaapäivä, niin koko päivä. Kun lapsi on kotona, niin ei ollenkaan ellen lähde lenkille tms.
Ei ole omaa aikaa.
Mies, kaksi lasta, nuorempi 1v.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 14:46"]
N. 6-8 tuntia, kaksi pientä koululaista taloudessa.
[/quote]
Olet työtön? -ap
Kun lapset nukahtaneet 20.30 niin tunnin ehkä jaksaa hereillä kitkutella ja nauttia omasta ajasta. Työssäolo ehkä eniten omaa aikaa..
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 15:15"]
Työmatkat autolla 2x25min, "omissa ajatuksissa".
Mies menee nukkumaan 22:30 ja minä 01... siitä tulee pari tuntia hiljaisuutta taloon, nettailen tai katon töllöä.
Lapsi on ekaluokkalainen, kauhulla odotan teini-ikää jos siitäkin tulee yökukkuja... sitten mun pitää muuttaa muualle.
[/quote]
Siis miksi sun pitäis muuttaa muualle jos sun teini-ikäinen lapsesi valvoisi omassa huoneessaan tietokonetta tai telkkaria tuijottaen?
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 10:53"]
Mies menee nukkumaan 22:30 ja minä 01... siitä tulee pari tuntia hiljaisuutta taloon, nettailen tai katon töllöä.
Lapsi on ekaluokkalainen, kauhulla odotan teini-ikää jos siitäkin tulee yökukkuja... sitten mun pitää muuttaa muualle.
[/quote]
Siis miksi sun pitäis muuttaa muualle jos sun teini-ikäinen lapsesi valvoisi omassa huoneessaan tietokonetta tai telkkaria tuijottaen?
[/quote]
Ei kai sitä teiniä voi huoneeseensa lukita, eikä se nuku ikinä jos siellä on töllö ja tietokonekin.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 11:03"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 10:53"]
[/quote]
[/quote]
Ei kai sitä teiniä voi huoneeseensa lukita, eikä se nuku ikinä jos siellä on töllö ja tietokonekin.
[/quote]
Kaikki teinit pysyy kyllä huoneessaan, vai kuvitteletko oikeasti että teinisi tulee sun viereen soffalle jotain sulle höpisemään? Ja miten estät että teinilläsi ei ole vähintään se tietokone eli läppäri tai älypuhelin ihan joka paikassa, koko ajan? Teinejä ei yleensä paljon edes muualla asunnossa näy, ja saattavat kyllä ovensakin lukita ihan sisältäpäin...
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 14:25"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 13:20"]
Niin, ja perhe- ja työtilanteen voi mainita kanssa. Koetan miettiä, miten paljon vaikka lapsen hankkiminen vaikuttaisi oman ajan määrään. -ap
[/quote]
Yrittäjä, mutta en ehdi edes 8h päiviä tekemään. No ehkä keskimäärin sentään. Lapsi 8kk, kolme kertaa olen käynyt salilla, 3 kertaa baarissa, en kertaakaan elokuvissa, en kertaakaan lenkillä tai vast. Kerran viikossa käyn harrastamassa muuta liikuntaa.
Vaimon mennessä nukkumaan on minulla noin 1h aikaa selata hermostuneesti ipadia. Sitten jääkin yöunet kuuteen tuntiin.
Minulla hiukan painaa rakennusprojekti, mutta ei se töiden kanssa yhteenlaskettuna ole enempää kuin normiduuni lyhyehköllä työmatkalla.
Juttelin kaverini tuutn kanssa, jolla kaksi lasta. Kertoi kuinka on hauskaa kun alkaa tuntua siltä että saa oman elämänsä takaisin. Kysyin kuinka vanhoja lapset ovat, seitsemän ja yhdeksän...
Kyllä se aika on TODELLA kortilla lapsen syntymän jälkeen. Telkkarista katsotaan yhdessä ehkä 3 krt 30 min / vko. Seksiä ei juuri ikinä. Muutos suurempi kuin pelottelouista ymmärsin.
Uskon, että vaimoni kokee samoin.
[/quote]
Sulla on siis yksi pieni lapsi, jonka äitinsä toki hoitaa, niin miten se lapsi sun omaa aikaa vie? Jos olet joskus hetken lapsen kanssa että vaimosi saa omaa aikaa? Eiköhän se ole se rakennusprojekti joka sun oman ajan vie. Miksi sitä ipadiä pitää hermostuneesti selata? Eikö voi jättää selaamatta, tai selata rauhassa?
Päivällä, jos (painosanalla) lapset nukkuvat päiväunet yhtäaikaa, vapaa-aikaa kertyy 1-3 tuntia. Tuosta ajasta menee kuitenkin kotitöihin ja ruuanlaittoon noin puolet. Toisen puolen käytän kahvinjuontiin ja syömiseen telkkarin tai koneen ääressä.
Illalla lapset menevät nukkumaan klo 21. Sen jälkeen jää pari tuntia omaa aikaa riippuen siitä, miten väsynyt olen.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 15:07"]Päivällä, jos (painosanalla) lapset nukkuvat päiväunet yhtäaikaa, vapaa-aikaa kertyy 1-3 tuntia. Tuosta ajasta menee kuitenkin kotitöihin ja ruuanlaittoon noin puolet. Toisen puolen käytän kahvinjuontiin ja syömiseen telkkarin tai koneen ääressä.
Illalla lapset menevät nukkumaan klo 21. Sen jälkeen jää pari tuntia omaa aikaa riippuen siitä, miten väsynyt olen.
[/quote]
Niin, eli kaksi lasta, 2v ja 11 kk. Itse olen kotiäiti, mies töissä.
2 pientä lasta. N 30min päivässä, siten että lapset yläkerrassa ja minä yksin alhaalla. Eli mölyt kuuluu mutta vahtia ei tarvi. Kerran viikossa melkein 3h kun käyn harrastamassa (jos tämä siis lasketaan)
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 13:44"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 13:39"]
Viimeisenä nukkumaan menevä lapsi nukahtaan. klo 11 joten sen jälkeen alkaa oma aika ja ensimmäinen herää n. klo 6.00 joten oma aika rajoittuu tuohon klo 11-6 välillä monesti vasta klo 12-6 yöaikaan välille. Tosin monesti olen jo niin väsynyt että itsekin nukahdan jo kahdentoista maissa viimeistään joten oma aika jää väliin.
[/quote]
Onpas sun lapsilla hyvät unenlahjat, 11-6, 19 tuntia, huh huh. Kannattaisiko muuttaa rytmiä vähän...
[/quote]
ÖÖ siis tajusit varmaan sitten väärin eli viimeinen lapsista menee klo 11 (tarkoitin siis klo 23.00) ja ensimmäinen lapsista herää (ei sama lapsi) klo 6 AAMULLA eli omaa aikaa jää lasten hoidosta tuo klo 23.00-6 tosin tuon ajan tarviin itsekin yleensä nukkumiseen ja monesti en viitsi nipistää noista 7 tunnin yöunista varsinkin kun on vielä vauva joka herää pari kertaa tuon klo 23.00 6.00 välillä eli yhtenäisiä yöunet eivät kuitenkaan ole ja joskus tämä myöhäisimpään nukahtava lapsi nukahtaa vasta klo 12 joten omat yöunet jää kuuteen tuntiin ja niidenkin välillä herätään pariin kertaan.
Päivällä vauva ei nuku pitkiä päiväunia joten turha yrittää itse nukahtaa ja yksien unien aikana käyn aina kaupassa tai hoitamassa muita pakollisia asioita n. tunnin verran mutta sitä nyt en sinänsä laske omaksi ajaksi kun vauva on mukana rattaissa ja hoidan pääasiassa ruokaostoksia noilla reissuilla.