Miten te muut kotiäidit oikein ehditte tehdä kaiken?!
Palasin kotiäidiksi toisen lapsen syntymän myötä ja otin myös esikoisen kotihoitoon, vaikka hän on pian eskari-ikäinen. Nyt on alkanut tuntua, etten pysty tähän enää ollenkaan kun elämä on yhtä siivoamista ja järjestämistä ja lasten syöttämistä ja pukemista. Miten te muut oikein ehditte mm. seuraavat asiat:
- ulkoilu kaksi kertaa päivässä
- oma lenkkeily / treenaaminen
- lämpimän ruoan laittaminen kaksi kertaa päivässä + kolme pienempää ateriaa
- kodin hoitaminen, puhtaana pitäminen ja sisustaminen
- lasten kanssa leikkiminen ja askarteleminen
- lasten kuskaaminen kavereille leikkimään
- metsäretket, kirjastoretket, muskarit, perhekerhot jne.
- hiusten ja meikin laittaminen päivittäin (siis itselle tietenkin) sekä muu ulkonäöstä huolehtiminen
- elokuvien katsominen ja kirjojen lukeminen omalla ajalla
- parisuhteen hoitaminen omalla ajalla
- lasten opettaminen potalle/pyöräilemään/hiihtämään/lukemaan/jne.
- koko perheen liikuntaharrastukset; uiminen, luisteleminen jne.
- nukkuminen
Miten nuo kaikki saa mahtumaan vuorokauden rajallisiin tunteihin? Mistä pitää luopua?
Kommentit (52)
En tiiä, tuon kaiken lisäksi käyn vielä (matkoineen) 8,5h/pvä töissä. No Ok, tuota 2x pvässä ulkoilua mulla ei ole päiväohjelmassa kuin viikonloppuisin, mutta kaikki muu on.
Aloita sillä, ettet roiku sontapalstalla?
Äitimyytti ja nainen on aina uhri?
Uliuliuliuliuliuliuuuuuuu.
En mitenkään ehdi. Enkä tuohon pyrikään vaan elämään päivä kerrallaan kahden pienen kanssa, heidän perushoidostaan huolehtien ja kanssaan seurustellen. Koti tulee sitten siinä sivussa/ohessa, miten yhdessä ehditään.
Jakamalla asioita heidän isänsä kanssa.
Niin, täytyyhän sitä joka päivä löytyä aikaa sisustamiseen...
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 12:47"]
En tiiä, tuon kaiken lisäksi käyn vielä (matkoineen) 8,5h/pvä töissä. No Ok, tuota 2x pvässä ulkoilua mulla ei ole päiväohjelmassa kuin viikonloppuisin, mutta kaikki muu on.
[/quote]Hoh Hoh. Ei että ihan kaksi lämmintä ateriaakin laitat ja syötät pienille? Eiköhän ne syö ihan aamupalasta lähtien päivähoidossa? Itsellä juuri lapset aloittaneet päiväkodissa ja aukeni kyllä silmät mm. sen suhteen, miten paljon siistimpänä koti pysyy, paljon harvemmin tarvii imuroida ja järjestellä jne.
No onhan toi vähän haasteellista, mutta kun tekee minuuttiaikataulun ja nipistää omista yöunista, niin kaikki nuo luisteluineen, uimisineen, metsäretkeilyineen ja pyöräilemiseen. Ei haittaa lapsiakaan, jos ulkoilut ajoittuu aamuyöntunneille
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 12:55"]
[/quote]Hoh Hoh. Ei että ihan kaksi lämmintä ateriaakin laitat ja syötät pienille? Eiköhän ne syö ihan aamupalasta lähtien päivähoidossa? Itsellä juuri lapset aloittaneet päiväkodissa ja aukeni kyllä silmät mm. sen suhteen, miten paljon siistimpänä koti pysyy, paljon harvemmin tarvii imuroida ja järjestellä jne.
[/quote]
Niin ja sinulla ei ole koululaisia niin meillä muillakaan ei ole niin koti pysyy siistinä, eikä niitä aamiaisia,. välipaloja ja lämmintä ruokaa heille tarvitse tehdä. Ja ihan oikeasti teen lämpimän ruuan kahdesti päivässä. Aktiivisesti liikkuvat koululaiset tarvitsevat ruokaa vaikka ne nuoremmat siellä päiväkodissa ruokitaan.
Ei kai nyt joka päivä mitään metsäretkiä ja lasten kyläilyjä ole? Miten työssäkäyvä opiskelija, joka seurustelee eri asunnossa asuvan kanssa ehtii tehdä kotityöt, käydä koulussa, tehdä koulutehtävät, käydä töissä, ylläpitää kaverisuhteita ja seurustelusuhdetta, harrastaa, rentoutua ja nukkua?
Kotiäitinä kuvittelisi olevan aikaa enemmän.
noh, eihän noita kaikkia asioita joka päivä tehdä. Mutta perus päiväohjelma mulla on:
- aamupiirretyt pyöriin > keitän puuron, itselle kahvit + aamupalaleivät
- muksut ja äiti aamupalalle
- lapset lähtee leikkimään, mä siivoon jäljet ja pyykit koneeseen tms nopee kotihomma. Ripeä meikkaus ja kuontalon sukiminen
- lähdetään ulos, tehdään lumityöt, viedään roskat, koira mukaan aamulenkille (lapset pulkkaan)
- 1-2h päästä sisälle syömään. Ruuat on tehty edellisenä iltana valmiiksi, joten näppärästi mikron kautta lautaselle
- lapset leikkii sisällä, äiti hieman siivoilee paikkoja (max 30min), sitten hetki askartelua, piirtelyä, pelailua tms yhdessäoloa
- välipala eli hedelmät naamariin
- lapset taas pulkkaan ja kauppaan
- kotona piirrettyjä (jos eivät leiki keskenään) ja teen päivällisen.
- isä tulee kotiin, kaikki syömään. Loppuruuat jääkaappiin ja siitä huomisen lounas
- isä leikkii muksujen kanssa, äiti tekee loppuun päivän kotihommat. Sen jälkeen koiran kanssa lenkille ja salille tms urheiluharrastusta.
- kotiin suihkuun, lasten iltahommat ja niiden laitto nukkumaan. Klo on n. 21
Ja siitä eteenpäin sitä kuuluisaa omaa ja parisuhdeaikaa n. klo 23 kunnes alkaa uni painaa silmää. Ehtii vaikka sisustaan jos ei rakkaudenteot houkuta ;)
Metsäretket ja kyläilyt korvaa ulkoilut. Eli jos sellaista on ohjelmassa niin toinen ulkoilu jää pois. Ruuan laitan vain kerran päivässä, sen verran reilusti että seuraavana päivänä syödään lounaaksi edellispäiväistä ja sitten päivälliseksi uusi ruoka. Pyykit ja tiskit pesee kone, niitten tyhjäily käy lasten kanssa yhteisestä puuhasta. Omaa aikaa on iltaisin ja päikkäriaikaan. Eskari-ikäinen osaa varmasti jo melko hyvin pukea itse kun laittaa vaatteet valmiiksi. Eikö nuo eri urheilulajien opettelutkin käy ulkoilusta eli sitten mennään ulkoilemaan jäälle/hiihtoladulle. Eikä ihan joka päivä tosiaan ole pakko käydä kahdesti ulkona jos ei nappaa.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 13:00"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 12:55"]
[/quote]
Niin ja sinulla ei ole koululaisia niin meillä muillakaan ei ole niin koti pysyy siistinä, eikä niitä aamiaisia,. välipaloja ja lämmintä ruokaa heille tarvitse tehdä. Ja ihan oikeasti teen lämpimän ruuan kahdesti päivässä. Aktiivisesti liikkuvat koululaiset tarvitsevat ruokaa vaikka ne nuoremmat siellä päiväkodissa ruokitaan.
[/quote]Minulla on yhtä monta koululaista kuin on alle kouluikäistäkin, lisäksi yksi eskarilainen. Siitä huolimatta ero kodin siistimpänä pysymisessä on ollut silmiin pistävä. Toki sekin arkeni helpottaa että päiväkotilaiset syövät aamupalan päiväkodissa. Kotiäidillä on isossa perheessä kodin siistinä pidossa loputon työmaa. Ellei sitten jotenkin onnistu pitämään lapset istumassa sohvalla kädet ristissä, mutta ei onnistu kyllä meillä enkä haluaisikaan leikkimistä kieltää.
Minulle oma aika tarkoittaa yksin omissa puuhissa tai rentoutuen vietettyä aikaa.
No, muutama pointti
- itse en tee kahta lämmintä ruokaa, vaan lounaaksi lämmitetään aina edellisen päivän päivällistä
- nuo retket ja kyläilyt on erikoisohjelma jota tapahtuu silloin tällöin, ja erikoisohjelmapäivinä jää kotitöitä yms tekemättä
- siivoilen siinä sivussa, aina jotain pientä vasemmalla kädellä
- hiihtämään/pyöräilemään opettaminen = ulkoilu ja mahdollisesti koko perheen liikuntatuokio
- lukemaan ei tarvi opettaa, eikä potallekaan ihmeemmin, turhaa työtä koska lapsi oppii sen helposti kun aika on kypsä
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 12:56"]No onhan toi vähän haasteellista, mutta kun tekee minuuttiaikataulun ja nipistää omista yöunista, niin kaikki nuo luisteluineen, uimisineen, metsäretkeilyineen ja pyöräilemiseen. Ei haittaa lapsiakaan, jos ulkoilut ajoittuu aamuyöntunneille
[/quote]
:)
Meikkaamisesta ja hiusten laitosta en jaksa stressata, kotona ollaan suurimmaksi osaksi niin ketään ei kiinnosta miltä näytän. Jos mennään kylään tai kaupoille niin meikkaan, lenkkeilyä varten en tosiaan. Iltaisin pääsee lenkille/treenaamaan kun mies tulee töistä lapsenhoitoon. Ja vaatiiko tosiaan esim. potalle opettelu erikseen aikaa? Vaipanvaihdon yhteydessä unien/ruuan jälkeen ja ennen nukkumaanmenoa housut pois ja potta alle. Sisustus ei kuulu jokapäiväisiin askareisiini tosiaankaan :D Siivoaminen helpottuu kun otat lapset siihen mukaan, lelut korjataan pois leikin loputtua ja pölyjäkin osaa 6-vuotias pyyhkiä. Myös ruuanlaitossa voi tuon ikäinen jo auttaa, lykkää sille kuorimaveitsi käteen ja opeta kuorimaan perunoita samalla kun itse näytät mallia :)
Kotona vasta onkin aikaa. Ei äitiysloma/ hoitovapaa ole mikään loma, päivä on tarkoitettu siihen että käytät sen lasten- ja kodinhoitoon.
Itse työelämässä ja tuntuu, että pyykkiä ei ehdi tai jaksa koskaan pestä tarpeeksi, koti on aina kaaos, ruokana monesti jotain nopeaa jne. Kun olin kotona koti oli aina siisti, pyykit pesty ja joka päivä kotiruokaa kasviksineen pöydässä. SILTI ehdimme ulkoilla, leikkiä, käydä kerhossa ja olla läsnä lapsille.
8:lle vastaus (lainaaminen ei onnistu jostain syystä just, sori): juu laitan ateriat, lapset ovat KOULUSSA, siellä ei tule kuin 1 lämmin ateria päivässä, kaikki muu tehdään kotona. Ja kovin siistinä ei kämppä pysy, kun lapset ovat keskenään iltapäivän, vaikka parhaansa alakouluikäiset yrittävätkin. Tuohon listaan voi vielä lisätä, että tarkistan ja autan läksyissä x3, kuulustelen kokeet yms. Mutta totta puhut SYÖTTÄÄ heitä ei enää tarvitse, se tuosta missasin, pahoitteluni. En tosin kyllä eskari-ikäistä ole ikinä syöttänyt, en silloinkaan kun olin kotona vauvan kanssa samaan aikaan. Enkä tuon vauvan 3 vuotiasta isoveljeäkään.
Mutta kun jäi toi sarkasmi sulta huommamatta niin väännetään rautalangasta, kuten mummollani oli tapana sanoa: "laiska töitään luettelee".
Melko hyvin, asioita yhdistellen. Esim ulkoilu, oma liikunta ja metsäretki hoituvat samassa.
Ja lapset kannattaa kasvattaa vastuullisiksi jo pienestä asti (ei toki liian, vaan ikään sopivasti). Eskarilainen voi viedä roskat eskaribussille mennessään ja 3v voi syötyään laittaa omat tiskit koneeseen, välipalaleivät molemmat osaa itsekin voidella...
Askarrella ei toki joka päivä, jos omaehtoista piirtelyä ja leikkelyä ei lasketa.
Ja mä en kyllä laita kuin yhden lämpimän ruuan, sitä niin reilusti vaan että lämmitetään pienten kanssa lounaaksi. Ihan on siis yhtä kelpoa ja terveellistä ruokaa, me vaan ei olla niin nirsoja ettei voitaisi syödä kahdesti samaa.
Harrastuksiin kuljetusvastuuta jaetaan ystävien kesken, "vie sinä molempien lapset niin mä haen molemmat".
Ihan hyvin mä koen ehtiväni kaikenlaista, olen mukana parin järjestön hallitustehtävissäkin ja teen vapaaehtoistyötä pari tuntia viikoittain.
Televisiota en kyllä oikeastaan katso, muutenkin pärjään aika vähällä täysin omalla ajalla, yhdistän senkin jotenkin esim pienten kanssa perhekerhoiluun - näenhän siinä samalla ystäviäni kahvikupin äärellä.
Lapset 6v (osan päivää eskarissa), 3v ja 4kk.
Huh, onneksi meillä ei parisuhdetta tarvitse mitenkään erikseen hoitaa. Toisaalta minä en olekaan kotiäiti.