Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te muut kotiäidit oikein ehditte tehdä kaiken?!

Vierailija
27.01.2015 |

Palasin kotiäidiksi toisen lapsen syntymän myötä ja otin myös esikoisen kotihoitoon, vaikka hän on pian eskari-ikäinen. Nyt on alkanut tuntua, etten pysty tähän enää ollenkaan kun elämä on yhtä siivoamista ja järjestämistä ja lasten syöttämistä ja pukemista. Miten te muut oikein ehditte mm. seuraavat asiat:

- ulkoilu kaksi kertaa päivässä

- oma lenkkeily / treenaaminen

- lämpimän ruoan laittaminen kaksi kertaa päivässä + kolme pienempää ateriaa

- kodin hoitaminen, puhtaana pitäminen ja sisustaminen

- lasten kanssa leikkiminen ja askarteleminen

- lasten kuskaaminen kavereille leikkimään

- metsäretket, kirjastoretket, muskarit, perhekerhot jne.

- hiusten ja meikin laittaminen päivittäin (siis itselle tietenkin) sekä muu ulkonäöstä huolehtiminen

- elokuvien katsominen ja kirjojen lukeminen omalla ajalla

- parisuhteen hoitaminen omalla ajalla

- lasten opettaminen potalle/pyöräilemään/hiihtämään/lukemaan/jne.

- koko perheen liikuntaharrastukset; uiminen, luisteleminen jne.

- nukkuminen

Miten nuo kaikki saa mahtumaan vuorokauden rajallisiin tunteihin? Mistä pitää luopua?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiäitiys on muutenkin maailman parasta hommaa: tulospalkkaus ei pienene, vaikka jonkun päivän viettäisikin laiskotellen. Kyllä meillä muksujen kanssa on ainakin välillä niin hauskaa, kun uppoudutaan vaikka muovaileen savesta tai leikitään mörköjä, että välipala saatetaan tarjoilla puoli tuntia myöhässä tai pölyt jää pyyhkimättä. Mitä sitten! Ei jokaisen päivän tarvitse olla jonkun "täydellisen äitiyden" suorittamista. Meillä myös isä saapuu mieluummin töistä kotiin minkä täyttää lasten ja äitin nauru, kuin että matot on täydellisen suorassa ja kotiäiti kireä.

Vierailija
22/52 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 13:06"]

noh, eihän noita kaikkia asioita joka päivä tehdä. Mutta perus päiväohjelma mulla on: - aamupiirretyt pyöriin > keitän puuron, itselle kahvit + aamupalaleivät - muksut ja äiti aamupalalle - lapset lähtee leikkimään, mä siivoon jäljet ja pyykit koneeseen tms nopee kotihomma. Ripeä meikkaus ja kuontalon sukiminen - lähdetään ulos, tehdään lumityöt, viedään roskat, koira mukaan aamulenkille (lapset pulkkaan) - 1-2h päästä sisälle syömään. Ruuat on tehty edellisenä iltana valmiiksi, joten näppärästi mikron kautta lautaselle - lapset leikkii sisällä, äiti hieman siivoilee paikkoja (max 30min), sitten hetki askartelua, piirtelyä, pelailua tms yhdessäoloa - välipala eli hedelmät naamariin - lapset taas pulkkaan ja kauppaan - kotona piirrettyjä (jos eivät leiki keskenään) ja teen päivällisen. - isä tulee kotiin, kaikki syömään. Loppuruuat jääkaappiin ja siitä huomisen lounas - isä leikkii muksujen kanssa, äiti tekee loppuun päivän kotihommat. Sen jälkeen koiran kanssa lenkille ja salille tms urheiluharrastusta. - kotiin suihkuun, lasten iltahommat ja niiden laitto nukkumaan. Klo on n. 21 Ja siitä eteenpäin sitä kuuluisaa omaa ja parisuhdeaikaa n. klo 23 kunnes alkaa uni painaa silmää. Ehtii vaikka sisustaan jos ei rakkaudenteot houkuta ;)

[/quote]

Kuulostaa aktiiviselta. Herää vain kysymys tekeekö mies yhtään mitään muuta perheen ja kodin hyväksi kun leikittää hetken lapsia jotta saat siivota rauhassa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 13:17"]

8:lle vastaus (lainaaminen ei onnistu jostain syystä just, sori): juu laitan ateriat, lapset ovat KOULUSSA, siellä ei tule kuin 1 lämmin ateria päivässä, kaikki muu tehdään kotona. Ja kovin siistinä ei kämppä pysy, kun lapset ovat keskenään iltapäivän, vaikka parhaansa alakouluikäiset yrittävätkin. Tuohon listaan voi vielä lisätä, että tarkistan ja autan läksyissä x3, kuulustelen kokeet yms. Mutta totta puhut SYÖTTÄÄ heitä ei enää tarvitse, se tuosta missasin, pahoitteluni. En tosin kyllä eskari-ikäistä ole ikinä syöttänyt, en silloinkaan kun olin kotona vauvan kanssa samaan aikaan. Enkä tuon vauvan 3 vuotiasta isoveljeäkään. Mutta kun jäi toi sarkasmi sulta huommamatta niin väännetään rautalangasta, kuten mummollani oli tapana sanoa: "laiska töitään luettelee".

[/quote]Älä nyt suutu, tartuin vain tuohon kun väitit tekeväsi listasta KAIKEN muun paitsi ne ulkoilutukset, mikä osoittautuikin jo paikkaansa pitämättömäksi. Lisäksi et edelleenkään myönnä, ettet tee kahta lämmintä ateriaa päivässä, juuriaan tuossa itsekin kirjoitat että koululaiset saavat lämpimän aterian koulussa, tuskin enää illalla sen lisäksi kahdesti syötte isompaa ateriaa? Jos nyt saivartelemaan aletaan. Jos tuo "laiska töitään luettelee" oli tarkoitettu minulle niin ei osunut sekään, en ole täällä töitäni luetellut ja jos vertailemaan alettaisiin niin et valitettavasti pärjäisi minulle, minulla kun tosiaan on muutama lapsi enemmän, on isoa ja pientä lasta, joita pieniä tosiaan täytyy vielä auttaa ja syöttää. En ymmärrä valitustasi jos kerran ne vähät lapsesi ovat vielä isojakin, eivät edes tee sotkua siten kuin pienemmät. Mikäs siinä on töissä käydessä, isothan osaavat siivota jälkensäkin. Älä ikipäivänä vertaa itseäsi kotiäitiin joka on kotona pienten lasten kanssa. t. 8/14

Vierailija
24/52 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla perhepäivähoitajana vähän sama ongelma, aika ei riitä. lisäksi täytyy tehdä paperi ja tietokone hommat. Työssä käyvät äidit on ihan hölmöjä kun kuvittelee tekevänsä kaiken ja lisäksi käyvänsä töissä :) ne ne vasta superäitejä onkin.

Vierailija
25/52 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 13:24"][quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 13:06"]

noh, eihän noita kaikkia asioita joka päivä tehdä. Mutta perus päiväohjelma mulla on: - aamupiirretyt pyöriin > keitän puuron, itselle kahvit + aamupalaleivät - muksut ja äiti aamupalalle - lapset lähtee leikkimään, mä siivoon jäljet ja pyykit koneeseen tms nopee kotihomma. Ripeä meikkaus ja kuontalon sukiminen - lähdetään ulos, tehdään lumityöt, viedään roskat, koira mukaan aamulenkille (lapset pulkkaan) - 1-2h päästä sisälle syömään. Ruuat on tehty edellisenä iltana valmiiksi, joten näppärästi mikron kautta lautaselle - lapset leikkii sisällä, äiti hieman siivoilee paikkoja (max 30min), sitten hetki askartelua, piirtelyä, pelailua tms yhdessäoloa - välipala eli hedelmät naamariin - lapset taas pulkkaan ja kauppaan - kotona piirrettyjä (jos eivät leiki keskenään) ja teen päivällisen. - isä tulee kotiin, kaikki syömään. Loppuruuat jääkaappiin ja siitä huomisen lounas - isä leikkii muksujen kanssa, äiti tekee loppuun päivän kotihommat. Sen jälkeen koiran kanssa lenkille ja salille tms urheiluharrastusta. - kotiin suihkuun, lasten iltahommat ja niiden laitto nukkumaan. Klo on n. 21 Ja siitä eteenpäin sitä kuuluisaa omaa ja parisuhdeaikaa n. klo 23 kunnes alkaa uni painaa silmää. Ehtii vaikka sisustaan jos ei rakkaudenteot houkuta ;)

[/quote]

Kuulostaa aktiiviselta. Herää vain kysymys tekeekö mies yhtään mitään muuta perheen ja kodin hyväksi kun leikittää hetken lapsia jotta saat siivota rauhassa?
[/quote]

Käy töissä ;) Kyllä kotityöt on kotiäidin työ, eli ei meillä ainakaan mies enää sellaisia tee työpäivän jälkeen. Mitä muuta pitäisi tehdä perheen hyväksi kuin elättää perheen ja viettää aikaa perheen kanssa? Viikonloput käytetään sitten molemmat rentoutumiseen ja yhteiseen perheaikaan ja ne pienet kotityöt mitä silloin pitää tehdä jaetaan.

Vierailija
26/52 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten ehdoillahan tässä mennään, omat meikit ja treenit saavat odottaa. Lenkkeilen kun ehdin ja meikit taitavat vanhentua meikkipussiin. Olen ollut 7 vuotta kotiäiti, kaikki lapset ovat olleet koko ajan kotihoidossa. Nyt esikoinen on ekalla, toinen lapsi eskarissa. Kotona 4v ja 2v ja pian syntyy viides lapsemme.

Kiireistähän arki on. Aamulla koululainen kouluun ja eskarilainen eskariin, matkaa kilometri ja kuljemme kävellen, kaikki lapset siis mukaan joka ikinen aamu ja iltapäivällä myös kun eskari loppuu yhdeltä.

Nelivuotias käy 2x/vk kerhossa, joka tietenkin alkaa ja loppuu eri aikaan eskarin kanssa, joten niinä päivä en oikeastaan tee muuta kuin kulje kävellen edes takaisin kodin, kerhon ja eskarin väkillä. Tuleepa lenkkeiltyä samalla ja 2v nukkuu vaunuissa päiväunet.

Muuten puistoon aamulla eskariin viennin jälkeen, kotiin syömään, sitten eskariin ja koululainen tulee koulusta. Läksyt, välipalat, teen ruokaa samalla. Sitten joku lapsi harrastuksiin, toisten kanssa ulkoilua. Pari arki-iltaa rauhoitettu harrastuksilta, silloin touhataan perheen kanssa. Ja viikonloppuisin tietenkin myös. Hyvin ehditään olla kaikki yhdessä.

Kotitöitä teen koko ajan, pyykit koneeseen, kuivumaan ja kaappiin, imurointia, ruokaa. Kaupassa käydään kahden nuorimman kanssa päivällä, kun isommat koulussa ja eskarissa. Olemme paljon lähipuistoissa, kävelyllä kaupungilla eri puistoissa myös ja lähimetsässä, lapset pyöräilevät, retkeilemme yms. Jotenkin sitä vain ehditään, en tiedä miten:)

Vaikka tässä koko ajan on periaatteessa kiire, en kuitenkaan koe arkea kiireiseksi. Lapset ovat mukana arjen touhuissa koko ajan, yhdessä leivotaan jne. Paljon riippuu myös mielestäni kotiäidin omasta asenteesta. Tässä olen seurannut naapureita, miten lapset viedään hoitoon vaikka äiti vauvan kanssa kotona ja toisaalta yksilapsinen perhe ei pysty tekemään mitään kotitöitä yhdessä lapsensa kanssa, lapselle tarvitaan hoitaja, että äiti saa tehtyä esim ruokaa ja pestyä pyykit. 

Vierailija
27/52 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ulkoilla talvisin kuin kerran päivässä. Usein vasta miehen tullessa töistä, siinä sitten hoituu samalla perheen yhteinen aika, liikunta, ulkoilu, koiran lenkitys, liikuntaharrastukset.
Lounaalla syödään edellisen päivän ruokaa tai jotain pikaista ja helppoa. Käytän myös eineksiä toisinaan (esim. pinaattilätyt).
Siivoan, mussä välissä ehdin, iltaisin aina koko kodin järkkäys. Myös pyykit hoidan usein illalla, pesukone+kuivausrumpu, kaappiin seur. päivänä (usein pyydän miestä laittamaan).

Rento asenne on se tärkein. Kaikkea ei aina tarvitse ehtiä ja mieskin osallistuu minkä töiltään ehtii.
Nyt raskaana ollessa jokainen päivä on yhtä taistelua, ulkoilut, kauppareissut ja siivoamiset tehdään kaikki iltaisin kun mies on kotona. Päivisin en kykene kuin ruuan valmistamiseen.

Vierailija
28/52 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 12:55"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 12:47"]

En tiiä, tuon kaiken lisäksi käyn vielä (matkoineen) 8,5h/pvä töissä. No Ok, tuota 2x pvässä ulkoilua mulla ei ole päiväohjelmassa kuin viikonloppuisin, mutta kaikki muu on.

[/quote]Hoh Hoh. Ei että ihan kaksi lämmintä ateriaakin laitat ja syötät pienille? Eiköhän ne syö ihan aamupalasta lähtien päivähoidossa? Itsellä juuri lapset aloittaneet päiväkodissa ja aukeni kyllä silmät mm. sen suhteen, miten paljon siistimpänä koti pysyy, paljon harvemmin tarvii imuroida ja järjestellä jne.

[/quote]

Näin!

Vierailija
29/52 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en vaatinut kaikkea kerralla. Vauva-aikana keskityin siihen, että kiintymyssuhde toimii ja lapsi saa ravintoa ja turvaa, en keskittynyt itseeni niin paljon ja parisuhde jäi vähemmälle huomiolle.

Sittemmin kun lapset kasvoivat olen panostanut taas eri tavallla. :)  Ikinä en lukenut kotiäitinä mitään keskustelupalstoja tai listoja mitä hyvä äiti tekee. Neuvolat on olleet ihan hyviä ja tarpeellisia neuvonantajia. Ja se riitti. Nykyään ei haittaa mitä muut ajattelee, mutta äitiyden alkutaipaleella olisi varmasti ollut vahingollista luettavaa.

Vierailija
30/52 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mullakin on kotitöitä huomattavasti vähemmän nyt kun olen töissä. Päiväkotilainen syö aamupalan, lounaan ja välipalan päiväkodissa, koululainen syö koulussa lounaan ja aamupalan ja välipalan laittaa itse. Huomattavasti vähemmän tulee sotkua kun päivällä ei ole ketään sotkemassa. Kotiäitinä ollessa tuntui tosiaan että koko ajan oli jonnekin kiire ja koko ajan oli siivousta ja ruuanlaittoa. Päiväuniaika se vasta kiireistä oli, varsinkin jos halusi kotitöiden ja ruuanlaiton lisäksi vaikka joogata.

Vierailija
31/52 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kotona oloon pitää meikata? Siis tuollakin tuo yksi kommentti "Ripeä meikkaus ja kuontalon sukiminen
- lähdetään ulos, tehdään lumityöt, viedään roskat, koira mukaan aamulenkille (lapset pulkkaan"
Wtf? Meikkaat lumitöitä ja roskia varten?

Vierailija
32/52 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rentoa arkea 2v:n ja 4v:n kanssa ollut kokoajan. Mun mielestä tuossa listalla oli paljon päällekkäisyyksiä, siis aioita joita voi yhdistellä tai suoraan samoja juttuja kahteen kertaan.

Me ei käydä kahteen kertaan päivässä ulkona mitenkään orjallisesti. Monina päivinä aamupääivän ulkoilu korvautuu mm perhekerholla, uimisella, hoplopissa käymisellä tms, toisinaan kyläillään toisen lapsiperheen kanssa puolin ja toisin. Kaupassakäymiset, kirjastoreissut, leikkipuistot, metsäretket, pyöräilyn, luistelun ja hiihtämisen opettelut ja oma arkiliikunta tulee luontevasti mukana siinä ulkoilussa.

Hiustenlaittaminen ja meikki vie mulla 5-15min, sujuu esim samalla kun lapset pukevat ja valmistaudutaan uloslähtöön. Meillä lapset ei mitenkään hirveästi sotke ja toisaalta keräävät jo sujuvasti omia tavaroitaan ja osallistuvat siivoamiseen ja ruuanlaittoon & leipomiseen. Noita lasten lasten kanssa yhdessä vietetyksi ajaksi ihan yhtälailla kuin suoran leikkimisen, missä yleensä vain ehdotan jotain tai ohjaan lapsia alkuun. Piirtää ja askarrella lapset voivat keittiön pöydän ääressä vaikka samalla kun laitan ruokaa. mä en varsinaisesti koe olevani mikään lastenhoitaja jonka tehtävä on kokoajan kulkea lasten mukana ja viihdyttää heitä. He on mun lapsia jotka elävät mun kanssa tätä arkea ja ohjaan heitä osallistumaan siihen, vietetään mukavaa aikaa yhdessä.

Lukemisen saavat opettaa sitten koulussa, vastailen vaan lapsen kysymyksiin kun hän kyselee eri kirjaimia ja mitä missäkin lukee. Yhdessä lukeminen sohvalla sylikkäin on tosi rentouttavaa. Lapset käyvät nukkumaan 20-20.30 eli siitä asti meillä on miehen kanssa yhteistä parisuhdeaikaa. Omaa aikaa voidaan ottaa tuolloin tai vuorotella jo aiemmin illalla kun kumpikin vanhemmista on kotona. Perheen yhteiset ulkoilureissut ja muu tekeminen viikonloppuisin ei ole mulle mikään äitiyden velvollisuus vaan sitä perheen luksusaikaa.Silloin rentoudutaan ja tehdään hauskoja asioita, tavataan sukulaisia ja ystäviä.

Vierailija
33/52 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 14:19"]Miksi kotona oloon pitää meikata? Siis tuollakin tuo yksi kommentti "Ripeä meikkaus ja kuontalon sukiminen
- lähdetään ulos, tehdään lumityöt, viedään roskat, koira mukaan aamulenkille (lapset pulkkaan"
Wtf? Meikkaat lumitöitä ja roskia varten?
[/quote]

Miksi pitää ylipäätänsä tehdä yhtään mitään? Mä teen varmaan tässä elämässä monia muitakin asioita, mitä sä et ymmärrä. Se ei ole multa pois ja saat ihmetellä ja kummastella ihan rauhassa.

Vierailija
34/52 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 14:19"]

Miksi kotona oloon pitää meikata? Siis tuollakin tuo yksi kommentti "Ripeä meikkaus ja kuontalon sukiminen - lähdetään ulos, tehdään lumityöt, viedään roskat, koira mukaan aamulenkille (lapset pulkkaan" Wtf? Meikkaat lumitöitä ja roskia varten?

[/quote]

Minne pitää sitten meikata? Mun mielestä toi on ihan kiinni siitä mistä itse sattuu tykkäämään. Joku ei meikkaa koskaan ja toinen ei taas poistu ikinä kotoa ilman meikkiä, muut sitten tilanteen mukaan.

Mä en aina viitsi meikata jos en poistu kotipihaa tai lähileikkipuistoa kauemmaksi, mutta jos haluaisin niin nopeastihan sitä ripsarin ja vähän huulikiiltoa laittaa.

33

Vierailija
35/52 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

08.30 Herätään
08.45 Piirrettyjä siksi aikaa, että saan laitettua meille aamupalaa
09.30 Aamupala syöty
09.40 Pukemaan ja muutenkin valmistautumaan
10.15 Koiran kanssa ulos
11.00 Koira sisälle
11.05 Lapsen kanssa ulos
12.15 Sisälle
12.30 Lounas
13.00 Lapsi päikkäreille
---Oleskelen---
15.00 Lapsi herää
15.15 Välipala
15.45 Pukemaan
16.00 Koiran kanssa ulos
17.00 Koira sisälle
17.05 Lapsen kanssa ulos
17.45 Mies on tehnyt ruoan, joten syömään
18.15 Kotitöitä, lapsen kanssa oleilua, leikkimistä jne.
19.30 Suihkuun
20.00 Pois suihkusta, yöpuvun pukeminen
20.15 Iltapala
21.00 Lapsi nukkumaan
21.15 Koira ulos
22.00 Sisälle

Itse syön iltapalan koiran ulkoilun jälkeen ja teen sitten kaikkea muuta. Nukkumaan pääsen 01.00.

Vierailija
36/52 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikesta pitää tehdä suorittamista? Ei kaikkea ole pakko tehdä.me nautitaan lasten kanssa kiireettömyydestä,asioita voi tehdä fiilispohjalla välillä leivotaan,välillä kyläillään.kerhoillaan jos ei huvita ulkoilu ni sit ei.totta kai perusrytmi on elämässä mutta muuten tekemiset fiiliksen mukaan.ja itsestä huolehtiminen kuuluu joka päivään,kun äiti voi hyvin voi koko perhekin:Dt.viiden äiti

Vierailija
37/52 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo-o:D Muistelin tässä vaan sitä pyykinpesuketjua. Kun mammat eivät voineet pestä paitaa, kestosidettä ja sukkia samassa koneellisessa vaan kaikki pitää pyörittää omassa koneessaan. Ei ihme ettei aika riitä kaikkeen.

Vierailija
38/52 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin ulkoillaan talvella kerran päivässä se 1-2 tuntia, keksitään millon mitäkin tuohuja ulkona. Kesäisin sitten päivät hurahtaakin ulkona. Pyykinpesut, astianpesukoneen täytöt ja tyhjennykset hoituu lasten ja miehen kanssa. Kerran viikossa siivouspäivä. Joka päivä jotain pientä paikkojen laittelua ja pientä siivousta, mutta en ole jaksanut siitä numeroa tehdä. Ruuanlaittoa meillä taas suunnitellaan kerran viikossa tapahtuvan kaupassa käynnin mukaan. Teen ruokia sen verran riittävästi että mies saa siitä työeväät ja me muksujen kanssa syödään sitä 2-3 päivää. Kaikki oovat olleet tyytyväisiä :)
Esikoisen kerho kerran viikossa ja kavereita ja naapurinlapsia nähdään viikottain. Välillä kiirettä enemmän välillä vähemmän. Askartelua ja piirtämistä tehdään silloin kun lapset niin haluaa. Meillä mennään lasten ehdoilla, viikonloppuisin sitten jotain kivaa isin kanssa, äidillä silloin omaa-aikaa.
Ekan lapsen kohdalla tuntui kaikki niin kiireiseltä, suorittaa kun piti kaikki niin tehokkaasti ja täydellisesti. Nykyään osaa jo ottaa rennommin. En meikkaa kotona ja hiuksetkin menee kätevästi ponnarilla. Harrastus minulla on itsepuollustuslaji ja siinä on virikettä mukavasti.
Kotiäiti -4v ja 2v ja rv 25 :)

Vierailija
39/52 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan noita kaikkia yritä tehdä joka päivä? Osaan noista tulee rutiini kuin itsekseen, kuten paikkojen pitäminen siistinä, ruoanlaitto ja pottailu. Tai siis ei kaikille tule, minulle tuli. Osan hoitaa samalla: ulkoilemaan metsään esimerkiksi. 

Minä en vienyt lapsia muskareihin sun muihin, suojelin tällä itseäni ja pidin arjen mahdollisimman kiireettömänä. 

Vierailija
40/52 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovut siitä mitä et tahdo tehdä. Te elätte omaa elämää.

Itse olen ollut vuosia kotona ja aamulla laitan puuron jos se pitää keittää. Samalla laitan itseni.

Herätän lapset, syödään ja mennään saattamaan koululainen/eskarilainen/kerholainen jos tarvii joku saattaa.

Sitten tehdään pihatyöt ja täytän/tyhjään pesukoneet. Teen ruuan.

JOS ketään ei tarvitse aamulla saattaa mihinkään niin teen ruuan aamulla tai ainakin laitan melkein valmiiksi kuten kuorin perunat kattilaan ja teen soosin niin ne ei tarvitse suurta valmistusta -silloin mennään ulos ehkä kymmeneksi puistoon. Ja syömään, vauva kärryyn nukkumaan ja syötte miltei heti kun pääsette takaisin sisälle.

Kun esikoisesi menee eskariin niin hänen viemisen jälkeen voit tehdä vaunukävelyn ja tehdä paljon siivousta kun vauva nukkuu kärryissä.

Harrastuksesi teet tietty kun mies tulee kotiin. Liikkua voit myös kun lapsi on kaverikylässä.

Opeta lapset leikkimään omatoimisesti, tähän voit sitten liittyä mukaan. Ja taas saat aikaa kotitöille yms.

Lapset kannattaa opettaa mukaan kotitöihin. Vähän hidasta joskus mutta sinulla on aikaa.. Myöhemmin sitten lapset osaa tehdä kotitöitä jolloin kaikki ei ole sinun hommaa.

Metsäretkellä tapat monta juttua: otat mukaan eväät jolloin siellä vietätte kivaa aikaa yhdessä ja syötte. Ei näitä joka päivä tarvitse kuitenkaan tehdä. Ja vähempikin riittää: kuljette vaikka jonkun kivan metsälenkin mummolasta tultuanne tai kun käytte kirjastossa niin menette metsälenkin kautta uimahalliin ja mukaan eväät.

Ei elämän tartte olla suoriutumista mutta teette asioita joita TE tykkäätte tehdä. Sopat ja kiusaukset on edullisia tehdä ja säästät aikaa kun on kattilassa monen päivän ruuat ja kun ei tartte joka päivä tehdä lisää uutta ruokaa niin säästyy aika valmistaa se.

Illalla voi tehdä sämpylätaikinan jääkaappiin nousemaan niin saatte tehdä pullat aamulla yhdessä. Pakasta osa niin ei tartte aina leipoa. Säästät myös sähköä kun sulatat seuraavan aamun pullat illalla jääkaapissa.

Välipala voi olla hedelmä tai juures tai smoothie.

Lapsien kanssa voit jumpata; se on hauskaa yhdessäoloa mutta myös saat treenin.

Jos siis kuljet lapsien kanssa ulkona, jumppaatte ja teette kotitöitä niin sillä jo saat melkoisesti liikuntaa.

Mies voi hoitaa lapsia kun pääsee töistä ja teillä on siisti koti jo ja ruokaa valmiina. Jos vaikka tunnin saa siivottua päivän aikana, vaikka erissä niin päivittäin viikon ajan olet siivonnut 7 h.

Tottakai mies voi tehdä illalla ruokia tai vaikka vaan kuoria perunoita kattilaan kylmään veteen niin seuraavana aamuna kun keität ne niin siitä riittää taas jokuseen ruokaan perunaa: ensin sellaisenaan, sitten muussaat ja loput laitat peruna-lihasoselaatikoksi.

Eli illalla kuoritut perunat vaatii seuraavana päivänä seurakseen vaikka sen että pistät kalan uuniin. Ei mene mitään aikaa keittiössä käytännössä!

Kun menette illalla koko perhe hiihtämään tms niin siinähän on teidän päivän toinen ulkoilu. Se eka ulkoilu voi olla retki kirjastoon tms. Vai siis meinaatko että sinun pitää kotiäitinä ravata ulkona ja sisällä moneen kertaan päivässä? Kai sää autolla ajat joka paikkaan?

Vähän suunnitelmallisuutta tuohon juttuun niin hyvä tulee. Teet viikossa yhden ison kauppareissun ja muuten selviät sillä että käytte hakemassa maitoa ja jauhoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän