Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko leiponut pataliepää? Onnistuiko?

Vierailija
27.01.2015 |

...ja jos onnistui, niin voiko saada ohjeen ja leipomisvinkkejä:)

Kiitos!

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloppuna tein kaksi kertaa ja tuli todella hyvää. En ole ennen tehnyt

Pohjana on aina 3,5 dl vettä ja herneenkokoinen pala hiivaa. Suolaa ja 7 dl jauhoja.

Toisessa leivässä korvasin puolet kauraryyneillä

Toiseen laitoin erilaisia siemeniä ja grahamjouhoja niin että tuli yhteensä tuo 7 dj

Sekoiteaan ja annetaan kohota 24 h ja aamulla sitten kuumaan pataan ja uuniin 30 min kannen kanssa ja 15 min ilman kantta

Enpä olisi uskonut, että tuon makuista ja näköistä leipää saa noin helpolla. ei sotkemista, ei vaivaamista

Vierailija
2/15 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen se pata pitää olla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla oli sellainen kokkipata.  Käsittääkseni ihan mikö vaan käy.

Oli kyllä yllättävän helppo ja siisti homma, ihme kun en ole aikaisemmin kuullutkaan moisesta tavasta..

Vierailija
4/15 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://cebicinkeittio.blogspot.fi/2013/09/pataleipa-maailman-helpoin-leipa-no.html Tuossa mahtava ohje, onnistuu AINA. Patana olen käyttänyt tavallista ikean valurautapataa. Kertovatpa jotkut käyttäneensä keraamista tai lasivuokaa. Joskus kuullut, että kattilassakin olisi joku paistanut. Valurautapata on siitä hyvä, että sen saa kuumennettua kunnolla ennen kuin taikina pölähtää siihen. Aivan kilpailukykyistä kalliisiin leipomoleipiin.

Vierailija
5/15 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hackmannin teräskattilassakin onnistui oikein hyvin.

Vierailija
6/15 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt kattilaleipää Maalla lehden ohjeella ja aina on onnistunut.

Vierailija
7/15 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehty ja hyvää on. Olen jättänyt kokonaan pois vaiheen, jossa taikina nostetaan pöydälle kohoamaan puoleksi tunniksi ennen uuniin menoa. Möyhäisen vain taikinaa omassa kulhossa hieman pyöreämmäksi, annan olla ja sitten kippaan pataan. Ei ole haitannut mitään. Minusta sen taikinan käsittely on ollut vähän hankalaa kohottamisen jälkeen, joten siksi näin.

Vierailija
8/15 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pata on vain yksi tapa kypsentää leipä. Myös vaivatun taikinan voi laittaa pataan. Itse kyllä suosin jääkuutioita vuokaan uunin pohjalle -menetelmää. Sillä tavalla syntyy enemmän höyryä ja voin hyödyntää paistokiveä.

Vierailija
9/15 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 13:08"]

Pata on vain yksi tapa kypsentää leipä. Myös vaivatun taikinan voi laittaa pataan. Itse kyllä suosin jääkuutioita vuokaan uunin pohjalle -menetelmää. Sillä tavalla syntyy enemmän höyryä ja voin hyödyntää paistokiveä.

[/quote]

Eikö pirskotettava tai esim. sumutuspullolla roiskaistu vesi aja saman asian? Rapeutta kuoreen ilmeisesti haetaan? Oletko kokeillut, onko jääpala tuota parempi? Mielenkiintoista :)

Vierailija
10/15 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

teen vaivaamatonta leipää padassa tällä ohjeella, vähän varioiden mitä jauhoja tulee jne. Tulee aivan täydellistä leipää! Varsinkin jos sellaista höttöleipää tekee valkoisista jauhoista, niin kukaan ei meinaa uskoa, että olen itse tehnyt, kun on niin ilmavaa ja rapeakuorista. Käytän pientä sisältä emaloitua rautapataa

http://polkkapossu.blogspot.fi/2013/11/leipa-yksinkertaisimmillaan.html 

Vierailija
11/15 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen leiponut useasti ja onnistuu hienosti. Ihan valurautapadassa teen. Kohotan jääkaapissa yön yli

http://www.k-ruoka.fi/reseptit/-pataleipa/

Vierailija
12/15 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla ohjeella kuin kakkonen olen tehnyt, Kotivinkistä muistaakseni otin. Onnistuu tosi hyvin.

Vierailija
13/15 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 13:03"]

Tehty ja hyvää on. Olen jättänyt kokonaan pois vaiheen, jossa taikina nostetaan pöydälle kohoamaan puoleksi tunniksi ennen uuniin menoa. Möyhäisen vain taikinaa omassa kulhossa hieman pyöreämmäksi, annan olla ja sitten kippaan pataan. Ei ole haitannut mitään. Minusta sen taikinan käsittely on ollut vähän hankalaa kohottamisen jälkeen, joten siksi näin.

[/quote]

Näin mullakin. En saa siitä palloa, eikä juuri kohoakaan enää, mutta hyvin onnistuu silti. Seuraavalla kerralla jätän myös tuon mainitsemasi vaiheen pois, säästyy tiskiä ja vielä helpompaa.

Vierailija
14/15 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tämä Kotivinkin. Tein prikulleen ja onnistuu. Tuon pallonpyöritysvaiheen voi jättää pois eli kipata suoraan siitä alkuperäisestä kulhosta siihen kuumaan pataan.

http://www.kotivinkki.fi/leivonta/paras-pataleipa

t. 13 ja 14

Vierailija
15/15 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos helppous (ja makukin minusta) ratkaisee, niin sekoitettava rieska:

http://www.valio.fi/reseptit/rapea-kaurarieska/