Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

70 luvun lapsi, missä sinut hoidettiin alle kouluikäisenä

Vierailija
27.01.2015 |

Itse olin naapurissa mummolassa.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mamman luona

Vierailija
2/47 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona, äiti oli kotiäiti kunnes minä ja veljeni mentiin kouluun. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummon luona <3

Vierailija
4/47 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona, äiti oli siihen aikaan perhepäivähoitaja.

Vierailija
5/47 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa. 5,5-vuotiaana jäin kotiin kun äiti jäi äitiyslomalle. Ei ollut esikouluja silloin.

vm. -75

Vierailija
6/47 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummi hoiti, kun vanhempani kävivät töissä. Oma äiti hoiti esikoistamme vain silloin, kun synnytin toista. Toista ei hoitanut, kun synnytin kolmatta. On ollut pikkuisen järjestämistä, kun ei ole niin sukulaisten suomaa tukiverkostoa...

Vierailija
7/47 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhepäivähoidossa 4 kk ikäisestä koululaiseksi. Välillä meillä oli lastenhoitaja, joka asuikin meillä, sellainen koulunsa keskeyttänyt tytönhupakko.

Vierailija
8/47 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman kadun varrella naapurissa. Nykyään voisi kai puhua perhepäivähoitajasta, mutta olin ainoa hoidettava lapsi perheessä.

Vierailija
9/47 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääosin kotona. Vanhempani eivät olleet mitään kovin hyvätuloisia, mutta 70-luvulla tuloraja kunnalliseen päivähoitoon oli tiukka. Äiti jäi aluksi kotiin. Hän yritti ottaa muita lapsia hoitoon, laittoi kaupan seinälle ilmoituksen, mutta soittajat olettivat, että hän olisi hoitanut heidän lapsensa ilmaiseksi - edes ruokarahaa eivät olisi maksaneet.

Äiti teki kyllä osa-aikatyötä aikuisten opettajana. Hän pyrki ottamaan iltakursseja, jolloin olin isän kanssa. Tosin sitten olin mukana isän töissä ja kokouksissa, koska hän on yrittäjä ja teki töitä lähes koko ajan. Joskus olin äidinkin mukana työpaikalla päiväsaikaan. Toinen isoäitini oli itsekin tuolloin vielä työelämässä ja toisen luo minua oli hankala viedä, koska ei ollut kahta autoa. Lisäksi tuo toinen hoiti päivisin jo serkkuani ja oli sanonut, ettei voi hoitaa kahta lasta. Välillä äiti teki keikkatöitä (ompelua) kotona.

Samassa rapussa asui nainen, jolla oli ikäiseni poika. Joskus olin sitten hoidossa heidän luonaan. Siihen aikaan hoito oli sitä, että me 3-vuotiaat leikimme keskenämme pihalla tai sisällä, täti teki ruoan ja komensi, jos meinasimme tehdä pahojamme.

6-vuotiaana menin tarhaan esikouluun, mutta se oli vain puolipäiväistä hoitoa. Sitten alkoi koulu. Äiti oli pääsääntöisesti kotona koko kouluaikani, teki töitä iltaisin ja viikonloppuisin välillä. Suurin osa lähellä asuvien koulukavereiden äideistäkin oli kotona. 

Vierailija
10/47 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona. Äiti toimi perhepäivähoitajana. Menin tarhaan kuusivuotiaana.

Vierailija
11/47 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 09:34"]

Päiväkodissa. 5,5-vuotiaana jäin kotiin kun äiti jäi äitiyslomalle. Ei ollut esikouluja silloin.

vm. -75

[/quote]

Oli esikouluja! vm.-74

10

Vierailija
12/47 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-vuotiaasta päiväkodissa. Siihen asti kotona vuoroin äidin ja vuoroin mummon hoivissa. Mun päiväkodissa oli eskarikin.

Vm -74, pk-seutu

Vierailija
13/47 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 09:38"]

vm. -75

[/quote]

Oli esikouluja! vm.-74

10

[/quote]

ei ollu meillä tai ainakaan ei ollut niin yleistä laittaa lasta (pelkästään) esikouluun. Olin yksityisessä päiväkodissa.

-6

Vierailija
14/47 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menin ekan kerran päivähoitoon perhepäivähoitajalle muutaman kuukauden ikäisenä.

Inhosin lapsena päiväkoteja, siellä pakotettiin päiväunille. Kauhumuistikuva pojista jotka kiskoivat housut pois naulakoiden takana. Kun oma lapseni meni päiväkotiin tarkistin ekana naulakon, ettei ole sellaista pimeää nurkkaa, jonne joutuu kiusattavaksi.

Päiväkodiss raakattiin prinsessaruusunen laulua, johon pukeuduttiin. Kerran pääsin prinsessaksi, odotin piirin keskellä prinssiksi valittavaa poikaa,  ja yksi poika jota inhosin, joka haisi pissalle, valittiin. Elämäni pettymys.

Koulussakin muistan pissanhajuiset pojat, nykyään onneksi tuota vaiva ei jätetä hoitamatta. Jotenkin surullista muistella.

Vierailija
15/47 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

OOn syntynyt tammikuussa -71. Huhtikuussa -71 mut vietiin ns. perhepäivähoitajalle, yksinäinen vanhapiika ilman minkään valtakunnan lastenhoitokoulutusta tai kokemusta tai valvontaa. Olin ainoa hoitolapsi. 4 vuotiaana pääsin läheiseen päiväkotiin (vihdoin).. yksinäisyys alkoi olla jo aika tuskallista siinä vaiheessa.

Vierailija
16/47 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti lähti arkisin töihin, kun viisi vuotta vanhempi siskoni tuli koulusta "huolehtimaan" minusta.

Vierailija
17/47 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastin ei raakattiin

Vierailija
18/47 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 09:41"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 09:38"]

vm. -75

[/quote]

Oli esikouluja! vm.-74

10

[/quote]

ei ollu meillä tai ainakaan ei ollut niin yleistä laittaa lasta (pelkästään) esikouluun. Olin yksityisessä päiväkodissa.

-6

[/quote]

No meidän äiti erikseen oikein katsoi sellaisen päiväkodin, jossa oli esikoulu ja vei mut sinne, vaikka se oli ihan toisella puolen kaupunkia. Ja ei ollut autoa. Me käveltiin sinne. Ehkä esikouluja ei ollut joka paikassa, mutta niitä oli kuitenkin. Se oli ihan kivaa, tykkäsin kaikesta muusta paitsi yhdestä ilkeästä tädistä ja ruoasta, joka oli superpahaa.

Vierailija
19/47 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona, jonne tuli 18-20v tyttö hoitamaan minua ja pikkuveljiäni 5 tunnin ajan. Näitä tyttöjä oli muistaakseni yhteensä seitsemän tai kahdeksan yhtä monen vuoden ajan. Yksi heistä asui meillä useamman vuoden.

Vierailija
20/47 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa, uudessa sellaisessa. Ei valittamista. Oli hyvää ruokaa, ohjelmaa ja Artekin lastenkalusteet. Tätejä oli aika monta suhteessa lapsimäärään.
s. 1974

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä