Tällaista vuokralaista etsin:
- luottotiedot kunnossa
- maksuhäiriöiset huomioidaan myös jos maksamattomia vuokria ei ole ja vuokralainen hommaa takaajan jolla on luottotiedot +3kk vuokra (voi maksaa osissa)
- työpaikka/opiskelupaikka (varma vuokra)
- parvekkeella saa tupakoida, sisällä ei
- ei lemmikkejä, tämä on ehdoton
Ja tällaista asuntoa tarjoan:
- yksiö
- erillinen keittiö joka remontoitu 2v sitten
- huoneessa vaalea tapetti ja valkoinen laminaatti
- eteinen, jossa reilusti säilytystilaa
- pieni vessa
- asunnossa apk ja ppk
- neliöitä 40
- aurinko paistaa kesäisin aamusta iltaa huoneeseen
- koko huoneiston levyinen lämmitetty lasitettu parveke
- mahdollisuus vuokrata osittain kalustettuna
- oikeasti loistava sijainti, 500m matka suurehkon kaupungin keskustaan
- vuokra alle 600€
- vuokraan sisältyy lämmin autotalli
Niin ei löydy. Siellä on aina se lemmikki. "Hiljainen ja siisti koira". Valitettavasti koiraa asuntoon ei saa tuoda, sillä koirasta(ja kissoista) lähtevä hilse ei hevillä lähde pois. Ja kun asunto on ostettu sitä varten että meidän nyt 10v eläinpölylle astmaatikkolapsemme voi sinne muuttaa kun lähtee opiskelemaan. Lisäksi yksi asuntomme on tuhottu täysin erään koiranomistajan toimesta, asunto piti remontoida lattiasta kattoon. Joten ei eläimiä.
Meille tulee siis nähtävästi järkevämmäksi pitää asuntoa tyhjillään 8-10v kuin vuokrata se. Voi kai sinne sukulaisia silloin tällöin majoittaa.
Kyllä niitä asuntoja siis keskustasta löytyy, niitä hyviäkin. Hakemuksia meille on tullut kuukaudessa lähes 30.
Mutta kun vuokralaisten taso on surkea, ei kannata vuokrata.
Kommentit (95)
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 02:35"][quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 02:09"]Mulla on kolmio Tampereella lähellä keskustaa ja vuokra ok 580€. Kuulostaa aika paljolta 600€ yksiöstä Turussa tai muussa vastaavassa kaupungissa. Itse sanot ettei vuokra vaikuta elintasoonne vaan "olisi kiva tarjota jollekin asunto". Miksi et sitten laske hintaa, saa sen avulla kriteereihin sopivaa vuokralaista ja tarjoa tälle kivaa kämppää sopivalla vuokralla. Bonuksena saat muutaman satasen kämpästä nollan euron sijasta
[/quote]
Mistä noin halvalla saa? Asun n. 5 km tampereen keskustasta opiskelijakämpässä ja maksan kaksiosta 540e. Tai sitten o kyllä erittäin huonokuntoinen ja pieni kolmio. Ja kyllä remontoitu yksiö vaan maksaa perkeleesti keskustan alueella, Tampereella ainakin.
[/quote]
Minä asun 40 neliön opiskelija-asunnossa Tampereella alle 5 km keskustasta ja vuokra on 465 euroa.
Täyttäisin ap:n kriteerit muuten, mutta minulla on kissa. Ap ihmettelee kun mahdolliset vuokralaiset eivät ole valmiita joustamaan, tätä en ymmärrä. Eihän siitä kissasta tai koirasta noin vain luovuta asunnon vuoksi?? Melkein sama kuin kieltäisi vuokralaiselta vaikka lapset, ja käskisi vuokralaista joustamaan asiassa :D
Lisäksi, kuten joku jo mainitsikin, 40 neliötä on tyhmä. Liian iso yhdelle, liian pieni kahdelle. 40 neliöinen kaksio vielä olisi varmaan jollekin ok, mutta 40 neliöinen yksiö on vaan hölmö...
Ei sillä, en edes asu Turussa saatika tarvitse uutta asuntoa. Kunhan tulin sanomaan ajatukseni ääneen.
Melko kallis kämppä. Itse asun Turun keskustan tuntumassa ja maksan reilut 600 euroa isosta kaksiosta. Asunto jokirannassa joten maisemat mahtavat.
Ihmettelen vähän tuota kolmen kuukauden vuokratakuuta. 1-2 kk olisi kohtuullisempi. Eli tulee sellainen olo, että kyllä, todellakaan ette luota tippaakaan vuokralaiseen.
Toinen, mikä jossakin vuokranantajissa kummastuttaa, on he eivät sallisi ollenkaan, pieniäkään elämisen jälkiä jälkiä asuntoonsa, edes vuosien saatossa. (EN nyt puhu tässä mistään rikkomisesta) Hei se on elämää, ja sitä elämää varten me sitä vuokraa maksamme! Osa vuokratuloista on tarkoitus käyttää asunnon ylläpitoon aika ajoin. En siis vuokraa asuntoa ihmiseltä, joka vaikuttaa haluavan, että hänen asuntonsa säilyy ikuisesti museoituna jotain tarkoitusta X varten.
P.S. Tällä hetkellä minulla on vuokrantantaja, joka ei pyytänyt ollenkaan takuuvuokraa. Nyt 5 v tässä asunnossa, kaikki mennyt oikein hyvin. Olen remonttitaitoisena vähän korjaillutkin asuntoa, vuokranantajalle sopivilla tavoilla.
Ei opiskelija tuollaiseen lähe vuokralaiseks pelkän opintotuen nojalla... Niinku joku aiemmin sanoi, on jostain joustettava.
AP:n ehdot on asiallisia. Hintakin on kohdillaan. Varmasti löytyy rehellinen ja maksukykyinen vuokralainen, joskin niitä on harvassa. Itsekin olen vuokranantaja ja tiedän kokemuksesta.
On ollut tuollainen yh-äiti, joka ei maksanut yhtäkään vuokraa kunnolla. Ja poismuuttopäiväkään ei pätenyt.Tyhmänä luotin yh-äitiin. No se on taakse jäänyttä. Mutta takkiin tuli monta tonnia. On todellakin omistamisen riemua, loppusiivouksineen kaikkineen!
Ap kertoo että hänellä on jossain toinenkin asunto vuokralla. Meinaako se poika muuttaa niihin molempiin yhtä aikaa? Provo tai joku ahne sijoittaja.
Syy ap:n ongelmiin on älytön 3kk vuokravakuusvaatimus, 1800€.
No on teillä monilla olevinaan halvat vuokrat isoissa ja suosituissa kaupungeissa. Kyllä ihmettelen.
Täällä Lahdessa on sitten ilmeisesti ihan posketon vuokrataso, kun ei tämä ole edes mikään yliopistokaupunki tai muutoinkaan vetovoimainen. Minulla oli ennen vanhassa talossa 27 neliön yksiö (ranskalainen parveke), keskustaan muutamia kortteleita. Maksoi vesineen 450 euroa ja oli halpa! Veljeni asuu saman kokoisessa yksiössä aivan keskustassa. Asunnon pinnat on remontoitu, mutta parveketta ei ole lainkaan. Hänen vuokransa on 550 euroa ja on ihan normi hinta Lahden keskustassa pienestä yksiöstä.
Minä asun tällä hetkellä noin 1,5km keskustasta 55 neliön kaksiossa, joka on siisti, mutta viimeksi 90-luvulla rempattu. Ei saunaa. Vuokra on 650 euroa+ autopaikka 9e. Ja on halpa! Kaveri muutti uuteen 3h-keittiö asuntoon (n.70 neliötä), 3 km päähän keskustasta ja maksaa siitä autohallipaikan ja vesien kanssa n. 1000 euroa kk!
Moi,
Ihan tiedoksi että et voi noita elukoita loppupeleissä kieltää. Sillä ihmiset elää ja vaikka ei olisi asukkaalla lemmikkiä, niin asuntoon voi tulla vieraita joilla koira. Siinähän kiellät!
Ei vaan mene noin. Jos et kestä elämistä, niin ei varmaan kannata laittaa kämppää vuokralle. :D
Aika pullamössö menoa jos äiskä ja iskä ostaa pikku kullannupulle kämpän opiskelua varten.
Ja p.s. tuo vuokra on kallis jos ei ole hki kyseessä. Itsellä melkein ytimessä vuokra 700€, niin jossain esim. Jyväskylässä tai Vaasassa (yliopistokaupunkeja) tuolla hinnalla saa kaksion tai rivarin päädyn.
Minä voisin hyvinkin vuokrata noilla ehdoilla.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 10:26"]Ihmettelen vähän tuota kolmen kuukauden vuokratakuuta. 1-2 kk olisi kohtuullisempi. Eli tulee sellainen olo, että kyllä, todellakaan ette luota tippaakaan vuokralaiseen.
Toinen, mikä jossakin vuokranantajissa kummastuttaa, on he eivät sallisi ollenkaan, pieniäkään elämisen jälkiä jälkiä asuntoonsa, edes vuosien saatossa. (EN nyt puhu tässä mistään rikkomisesta) Hei se on elämää, ja sitä elämää varten me sitä vuokraa maksamme! Osa vuokratuloista on tarkoitus käyttää asunnon ylläpitoon aika ajoin. En siis vuokraa asuntoa ihmiseltä, joka vaikuttaa haluavan, että hänen asuntonsa säilyy ikuisesti museoituna jotain tarkoitusta X varten.
P.S. Tällä hetkellä minulla on vuokrantantaja, joka ei pyytänyt ollenkaan takuuvuokraa. Nyt 5 v tässä asunnossa, kaikki mennyt oikein hyvin. Olen remonttitaitoisena vähän korjaillutkin asuntoa, vuokranantajalle sopivilla tavoilla.
[/quote]
Nimenomaan. Juuri tämän takia olen huomannut että firmojen omistamissa vuokra-asunnoissa on mukavampi asua, kun siellä saa oikeasti elääkin ja tehdä asunnosta kodin. Ymmärrän kyllä yksityisen omistajan huolen asunnon kunnossa pysymisestä, mutta on se aika ankeaa asukkina kun ei edes taulua saa seinälle laittaa. Eräässä asunnossani oli vain yksi naula valmiina taululle (ja sekin sisustukseni kannalta ihan tyhmässä kohdassa), ja kun kysyin lupaa laittaa toiseen kohtaan taulun, niin nuiva vastaus kuului että asunnossa on jo yksi paikka taululle. Jee, kiva.
On niitä ymmärtäväisiäkin vuokraisäntiä onneksi, eräs taannoinen vuokraisäntäni sanoi että tauluja, hyllyjä ym saa vapaasti kiinnittää, asunnosta saa tehdä kodin. Olisin myös saanut remontoida niin paljon kuin sielu sietää, isäntä oli valmis maksamaan kaikki materiaalit.
Turkulaisilla on sitten moninkertaisesti enemmän lemmikkejä, kuin esim. helsinkiläisillä? Olen hoitanut kahden sijoitusasuntomme vuokraamista vuosikausia, eikä lemmikkikielto ole koskaan aiheuttanut ongelmia. Toisen asuntomme ilmoituksessa kieltoa ei edes ollut, mutta vuokralaiseksi päätyi muista syistä lemmikitön perhe.
Meidän asuntomme ovat Helsingin keskustassa, hyvillä paikoilla kummatkin, mutta olen vielä maksimoinut hakemusten määrän pitämällä vuokran aina muutaman kympin edullisempana, kuin muissa vastaavissa. Samoin pyydän takuuvuokraa aina kahdelta kuukaudelta, en kolmelta. En ole myöskään vaatinut, että vuokralaisen olisi asuttava asunnossa minimissään esim. vuotta.
Olen siis saanut valita isosta joukosta hakijoita parhaat mahdolliset vuokralaiset, jotka ovat aina maksaneet vuokransa ajoissa ja pitäneet asunnoista hyvää huolta. Kutsun haastatteluun 3-5 hakijaa per asunto, minkä jälkeen tarkistan vielä parhailta ehdokkailta luottotiedot. Keskimäärin vuokralaiset ovat asuneet asunnoissa 4-5 vuotta, mikä on ihan riittävä aika. Sen jälkeen voi taas tarkistaa vuokran ja nähdä uuden vuokralaisen hakemisen vaivan.
Yhteenvetona: on parempi antaa asunto luotettavalle vuokralaiselle aavistuksen halvemmalla ja paremmin ehdoin, kuin seisottaa sitä tyhjillään tai joutua hakemaan uusia vuokralaisia vuoden välein.
Esim. Oikotiellä on tällä hetkellä Turussa vuokrattavana 42 asuntoa kokoluokassa 38-42 neliötä. Taitaa olla vuokralaisen, ei vuokranantajan, markkinat juuri tällä hetkellä.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 10:45"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 10:26"]Ihmettelen vähän tuota kolmen kuukauden vuokratakuuta. 1-2 kk olisi kohtuullisempi. Eli tulee sellainen olo, että kyllä, todellakaan ette luota tippaakaan vuokralaiseen. Toinen, mikä jossakin vuokranantajissa kummastuttaa, on he eivät sallisi ollenkaan, pieniäkään elämisen jälkiä jälkiä asuntoonsa, edes vuosien saatossa. (EN nyt puhu tässä mistään rikkomisesta) Hei se on elämää, ja sitä elämää varten me sitä vuokraa maksamme! Osa vuokratuloista on tarkoitus käyttää asunnon ylläpitoon aika ajoin. En siis vuokraa asuntoa ihmiseltä, joka vaikuttaa haluavan, että hänen asuntonsa säilyy ikuisesti museoituna jotain tarkoitusta X varten. P.S. Tällä hetkellä minulla on vuokrantantaja, joka ei pyytänyt ollenkaan takuuvuokraa. Nyt 5 v tässä asunnossa, kaikki mennyt oikein hyvin. Olen remonttitaitoisena vähän korjaillutkin asuntoa, vuokranantajalle sopivilla tavoilla. [/quote] Nimenomaan. Juuri tämän takia olen huomannut että firmojen omistamissa vuokra-asunnoissa on mukavampi asua, kun siellä saa oikeasti elääkin ja tehdä asunnosta kodin. Ymmärrän kyllä yksityisen omistajan huolen asunnon kunnossa pysymisestä, mutta on se aika ankeaa asukkina kun ei edes taulua saa seinälle laittaa. Eräässä asunnossani oli vain yksi naula valmiina taululle (ja sekin sisustukseni kannalta ihan tyhmässä kohdassa), ja kun kysyin lupaa laittaa toiseen kohtaan taulun, niin nuiva vastaus kuului että asunnossa on jo yksi paikka taululle. Jee, kiva. On niitä ymmärtäväisiäkin vuokraisäntiä onneksi, eräs taannoinen vuokraisäntäni sanoi että tauluja, hyllyjä ym saa vapaasti kiinnittää, asunnosta saa tehdä kodin. Olisin myös saanut remontoida niin paljon kuin sielu sietää, isäntä oli valmis maksamaan kaikki materiaalit.
[/quote]
Ihan tiedoksi, että asuntoon saa tula normaaleja elämisen jälkiä ja taulut kuuluu niihin. Mutta sellainen pirullinen ikean hylly mikä juntataan kiinni seinään.. no se on siinä rajoilla..
Mutta tauluista ei vuokranantaja voi mussuttaa.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 10:17"]
Täyttäisin ap:n kriteerit muuten, mutta minulla on kissa. Ap ihmettelee kun mahdolliset vuokralaiset eivät ole valmiita joustamaan, tätä en ymmärrä. Eihän siitä kissasta tai koirasta noin vain luovuta asunnon vuoksi?? Melkein sama kuin kieltäisi vuokralaiselta vaikka lapset, ja käskisi vuokralaista joustamaan asiassa :D Lisäksi, kuten joku jo mainitsikin, 40 neliötä on tyhmä. Liian iso yhdelle, liian pieni kahdelle. 40 neliöinen kaksio vielä olisi varmaan jollekin ok, mutta 40 neliöinen yksiö on vaan hölmö... Ei sillä, en edes asu Turussa saatika tarvitse uutta asuntoa. Kunhan tulin sanomaan ajatukseni ääneen.
[/quote]
No kyllä aika usein haetaan lapsettomia vuokralaisia. Tuskin kukaan ajattelee, että vuokralainen heivaa lapsensa tai lemmikkieläimensä asunnon takia. Puolison tai rakastajan takia sitäkin on tehty.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 10:39"]
Moi,
Ihan tiedoksi että et voi noita elukoita loppupeleissä kieltää. Sillä ihmiset elää ja vaikka ei olisi asukkaalla lemmikkiä, niin asuntoon voi tulla vieraita joilla koira. Siinähän kiellät!
Ei vaan mene noin. Jos et kestä elämistä, niin ei varmaan kannata laittaa kämppää vuokralle. :D
Aika pullamössö menoa jos äiskä ja iskä ostaa pikku kullannupulle kämpän opiskelua varten.
Ja p.s. tuo vuokra on kallis jos ei ole hki kyseessä. Itsellä melkein ytimessä vuokra 700€, niin jossain esim. Jyväskylässä tai Vaasassa (yliopistokaupunkeja) tuolla hinnalla saa kaksion tai rivarin päädyn.
[/quote]
Kyllä voi kieltää.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 11:03"][quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 10:45"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 10:26"]Ihmettelen vähän tuota kolmen kuukauden vuokratakuuta. 1-2 kk olisi kohtuullisempi. Eli tulee sellainen olo, että kyllä, todellakaan ette luota tippaakaan vuokralaiseen. Toinen, mikä jossakin vuokranantajissa kummastuttaa, on he eivät sallisi ollenkaan, pieniäkään elämisen jälkiä jälkiä asuntoonsa, edes vuosien saatossa. (EN nyt puhu tässä mistään rikkomisesta) Hei se on elämää, ja sitä elämää varten me sitä vuokraa maksamme! Osa vuokratuloista on tarkoitus käyttää asunnon ylläpitoon aika ajoin. En siis vuokraa asuntoa ihmiseltä, joka vaikuttaa haluavan, että hänen asuntonsa säilyy ikuisesti museoituna jotain tarkoitusta X varten. P.S. Tällä hetkellä minulla on vuokrantantaja, joka ei pyytänyt ollenkaan takuuvuokraa. Nyt 5 v tässä asunnossa, kaikki mennyt oikein hyvin. Olen remonttitaitoisena vähän korjaillutkin asuntoa, vuokranantajalle sopivilla tavoilla. [/quote] Nimenomaan. Juuri tämän takia olen huomannut että firmojen omistamissa vuokra-asunnoissa on mukavampi asua, kun siellä saa oikeasti elääkin ja tehdä asunnosta kodin. Ymmärrän kyllä yksityisen omistajan huolen asunnon kunnossa pysymisestä, mutta on se aika ankeaa asukkina kun ei edes taulua saa seinälle laittaa. Eräässä asunnossani oli vain yksi naula valmiina taululle (ja sekin sisustukseni kannalta ihan tyhmässä kohdassa), ja kun kysyin lupaa laittaa toiseen kohtaan taulun, niin nuiva vastaus kuului että asunnossa on jo yksi paikka taululle. Jee, kiva. On niitä ymmärtäväisiäkin vuokraisäntiä onneksi, eräs taannoinen vuokraisäntäni sanoi että tauluja, hyllyjä ym saa vapaasti kiinnittää, asunnosta saa tehdä kodin. Olisin myös saanut remontoida niin paljon kuin sielu sietää, isäntä oli valmis maksamaan kaikki materiaalit.
[/quote]
Ihan tiedoksi, että asuntoon saa tula normaaleja elämisen jälkiä ja taulut kuuluu niihin. Mutta sellainen pirullinen ikean hylly mikä juntataan kiinni seinään.. no se on siinä rajoilla..
Mutta tauluista ei vuokranantaja voi mussuttaa.
[/quote]
Ai, no sitten taisin vain olla liian kiltti ja hyväuskoinen... En siis siihen asuntoon laittanut uusia taulunpaikkoja.
Vuokrasi on kallis, mutta ei toki ennenkuulumaton. Kaikille ihmettelijöille tiedoksi, Kuopiossakin on älyttömät vuokrat. Kaveri asuu 2,5 km keskustasta, 70-luvun alkuperäisasunnossa, jossa vuokra 500 + vesi, sähkö ja autopaikka. Ystäväpariskunnalla kolmio 3 km keskustastaa, 780€. Entinen työkaveri maksoi uudehkosta kaksiosta 760€, n. 0,5 km keskustaan.
Että ei se ole tyhmä joka pyytää. Toki vuokralaisen saa varmemmin ja edullisemmin, kun on kilpailukykyinen vuokra. Käsittääkseni Turussa ei ole kummoiset työmarkkinat tällä hetkellä?
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 01:51"]
40 neliötä ja vuokra alle 600€, eikä olla edes Helsingissä. Minusta tuo kuulostaa melko kalliilta, luultavasti siksi pysyvää vuokralaista ei löydy. Ymmärrän kyllä, että teille kyseessä on sijoitusasunto ja vuokralla olisi tarkoitus lyhentää myös mahdollinen asuntolaina, mutta tuo yhtälö ei vaan tunnu vuokralaisen kannalta järkevältä. Jos haluaa hyvän hinnan, sitten pitäisi pystyä myös antamaan rahalle jotain vastinetta. Tuolla rahalla esim. minä ostaisin sen yksiön...
[/quote]
No tuota, Helsingissä tuo vuokra olisi kyllä niin naurettavan halpa että APlla olisi kymmeniä hakijoita jonossa :D 500 metriä keskustasta + autopaikka + laminaatit sun muut, stadissa vuokra olisi varmasti lähemmäs 1000€