Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmiset jotka vertailee itseään muihin kun luulee että elämä on kilpailu, yhteistä näille on jatkuva tyytymättömyys (ali-ja ylisuorittajilla) johon olisi ihan helppo ratkaisu. Lopeta.

Vierailija
10.11.2021 |

Ei kukaan voi vertailla itseään toisiin millään rehellisellä tavalla. Voit olla Mensan jäsen, mutta joku toinen on jotain muuta. Minua kiinnostaa, jos kerrot että mitä se Mensan jäsenyys tarkoittaa sinun elämässäsi, ei miten mittailet sillä henkistä munaasi suhteessa muihin. 

Jostain syystä nämä omien henkseleiden paukuttelijat osaa reflektoida muita mutta ei itseään. "minä olen sitä ja sitä mutta se toinen ei" tulee ajatuksen tasolla hyvin liukkaasti.

Harvempi osaa sanoa esimerkiksi "minä olen mensan jäsen ja tuntuu että osaan vihdoin arvostaa itseäni paremmin vaikka en olekaan sosiaalisesti niin lahjakas, olen tuntenut siitä epävarmuutta". 

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebookissa eräs tuttuni säännöllisesti voivottelee kun mielenterveys on huono kun ei menesty. Tyypillä on alansa työ, eräs todella merkittävä saavutus tänä vuonna jne. Tutustuin häneen sen verran, että sain tietää hänen kaveripiirinsä olevan hyvin rahakkaasti menestyneitä. Ja niitä sitten ilmeisesti miettii.

Koko ajan hokee että "kaikki ihmiset on arvokkaita vaikka eivät olisi rikkaita". Tuntuu että hän ei itse käsitä sitä, tai haluaisi olla rikas, joka voisi näin laupeasti ajatella.

Miksi ei sano "minulla on vaikeaa pitää itseäni arvokkaana kun en ole rikas"

Vierailija
2/48 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, tämä oli valaisevaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen muutaman niin ahkeran vertailijan että eivät voi olla tuttuja ihmisten kanssa, joiden kokevat olevan parempia/rikkaampia/jne kuin he. 

Vierailija
4/48 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niimpä. Rehellisyys on tärkeää :) Parempi rehellinen idiootti kun pelkkä idiootti..

Vierailija
5/48 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitäis kirjotella tänne useemmin. Hyviä ajatuksia..

Vierailija
6/48 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tuollainen vertailu kumpuaa? Kertokaa mahdollisimman yksityiskohtaisesti.

Vierailija
7/48 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
8/48 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen muutaman niin ahkeran vertailijan että eivät voi olla tuttuja ihmisten kanssa, joiden kokevat olevan parempia/rikkaampia/jne kuin he. 

Joo. Tällästä vertailua eivät vaan pysty tekemään "olen kyvytön olemaan tekemisissä ihmisten kanssa joiden menestys ja hyvä saa minut pahalle mielelle"

Vierailija
9/48 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tuollainen vertailu kumpuaa? Kertokaa mahdollisimman yksityiskohtaisesti.

Varmaan riippuu paljon millaisilla ihmisillä ympäröi itsensä.. Joku voi luulla että suorittaminen on ”miehen mitta” eikä ymmärrä että motiivi merkitsee enemmän ja sitten epävarmuuden takia yrittää todistaa muille omaa arvoaan. Se on noidankehä jossa pysyy tyytymättömänä niin kauan että sen rikkoo ymmärtämällä yli-/ali-suoriutumisensa eli epärealistiset ajatuksensa.

Vierailija
10/48 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta... miten?

Vierailija
11/48 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama nää kaikesta neuvojat. Muissa nähdään omia virheitä mutta ei suinkaan lähestytä kertomalla että "mä kanssa tein tässä väärin ja olin tässä tyhmä ja hölmö" vaan "siis ihmiset luulee että pitää tehdä näin kun pitää tehdä näin"

Vierailija
12/48 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta... miten?

Myöntämällä itselle että omat ajatukset on epärealistisia. Näin ainakin itse ajattelen.

Vierailija
13/48 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama nää kaikesta neuvojat. Muissa nähdään omia virheitä mutta ei suinkaan lähestytä kertomalla että "mä kanssa tein tässä väärin ja olin tässä tyhmä ja hölmö" vaan "siis ihmiset luulee että pitää tehdä näin kun pitää tehdä näin"

Etkös sä itse nyt syyllisty samaan? Miksi aina täytyy ajatella että kaikessa on koira haudattuna? Aloittaja on selvästi itse (ehkä kokemuksesta) oppinut tämän ja valistaa siitä muita.

Vierailija
14/48 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua sanotaan jatkuvasti alisuoriutujaksi. "Kun sussa olisi niin paljon potentiaalia vaikka mihin saavutuksiin!" 

Miksi pitäisi saavuttaa jotain? Jos tykkään piirtää ja maalailla omaksi ilokseni ja jonkinlainen lahja siihen on suotu, niin miksi mun pitäisi lähteä markkinoimaan töitäni minnekään saadakseni "mainetta"? Sitä en ymmärrä. Pelottaisi, että jos pitää alkaa tekemään niitä jollekin niin luovuus kärsisi. Se luovuus ja inspiraatio, joka iskee välillä viikoittain ja joskus on vaan useamman kuukauden tauko. 

Vierailija
15/48 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkös sä itse nyt syyllisty samaan? Miksi aina täytyy ajatella että kaikessa on koira haudattuna? Aloittaja on selvästi itse (ehkä kokemuksesta) oppinut tämän ja valistaa siitä muita.

Oikeastaan yhdentekevää. Muiden neuvominen on melkein aina mautonta ja helpoin tapa parantaa omia käytöstapojaan on lopettaa neuvominen tai säännöstellä sitä minimiin.

Vierailija
16/48 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua sanotaan jatkuvasti alisuoriutujaksi. "Kun sussa olisi niin paljon potentiaalia vaikka mihin saavutuksiin!" 

Miksi pitäisi saavuttaa jotain? Jos tykkään piirtää ja maalailla omaksi ilokseni ja jonkinlainen lahja siihen on suotu, niin miksi mun pitäisi lähteä markkinoimaan töitäni minnekään saadakseni "mainetta"? Sitä en ymmärrä. Pelottaisi, että jos pitää alkaa tekemään niitä jollekin niin luovuus kärsisi. Se luovuus ja inspiraatio, joka iskee välillä viikoittain ja joskus on vaan useamman kuukauden tauko. 

Mulla on sisko joka tykkää maalata ja ajattelee samalla tavalla. Vaikkei niitä tahdo myydä niin kannattaa silti jollain tavalla jakaa taidettasi :).

Vierailija
17/48 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että jokainen aikuinen kiukuttelee, jos ei saa tahtoaan läpi. Ne ei kiukuttele, jotka ovat saaneet mitä ovat halunneet.

Vierailija
18/48 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso osa ihmisistä ei saa motivoitua itseään tekemään oikein mitään ilman kilpailua ja vertailua muihin. Itse olen harrastanut melkein vuosikymmenen juoksua, mutta vieläkään en tiedä missä omat rajat oikeasti menee. Kovavauhtisilla lenkeilläkin aina jää aina voimia reserviin.

Vierailija
19/48 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan yhdentekevää. Muiden neuvominen on melkein aina mautonta ja helpoin tapa parantaa omia käytöstapojaan on lopettaa neuvominen tai säännöstellä sitä minimiin.

Kukaan ei pakottanut sinua lukemaan tätä ketjua. Se on jokaisesta itsestä kiinni milloin ottaa neuvoja vastaan, mutta en ymmärrä mikä niiden jakamisessa olisi väärin jos on oikeassa. Pahimmassa tapauksessa joku pahoittaa mielensä… Parhaassa tapauksessa jonkun elämänlaatu paranee.

Vierailija
20/48 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, että jokainen aikuinen kiukuttelee, jos ei saa tahtoaan läpi. Ne ei kiukuttele, jotka ovat saaneet mitä ovat halunneet.

Mitä tarkoitat tällä?