Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syön d-vitamiinia 125 mg/päivä, kävin mittauttamassa pitoisuuden veressä

Vierailija
26.01.2015 |

Lupasin jokunen kuukausi sitten jossain (kilpirauhas?)ketjussa, että tulen kertomaan mitkä on verikokeiden d-vitamiinitulokset kun syön d-vitamiinia 125 mg/päivä. (Syön d-vitamiinia tuon määrän syksyllä, talvella ja keväällä. Kesällä en syö jos on aurinkoinen ilma, jos aurinkoa ei näy (kylmä ja sateinen keli), niin sitten syön tuon 125 mg). Olen nyt syönyt tuollaista annosta pari-kolme vuotta. Sairauksista minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja ärtyvä suoli.

Sain verikokeiden tulokset tänään, d-vitamiiniarvoni oli 111, lääkärin ja labran mukaan optimaalinen arvo on 75-250 välillä. (Arvo, joka menee alle 25, on d-vitamiinin puutos). Ihan ok arvo siis (lääkärin mukaan erittäin hyvä tänä vuodenaikana), eikä edes siellä skaalan yläpäässä vaikka vitamiiniannokseni onkin iso. En uskalla edes ajatella, että mitä tuo arvoni olisi jos söisin virallisten suositusten mukaan 10 mg/päivä...

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä listaa missä tuotteissa ei ollut riittävästi D-vitamiinia:

http://yle.fi/uutiset/ita-suomen_yliopisto_pahoittelee_d-vitamiinipitoisuudet_mitattiin_puutteellisesti/6379323

TÄssä tri Tolosen sivuilta tietoa D-vitamiinista ja saantisuosituksista ja mikä heikentää D-vitamiinin saantia:

http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=247

http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=2578

Vierailija
2/67 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän me ollaan yksilöitä. Vertailun vuoksi voin kertoa, että itse syön 20 mikrogrammaa pari, kolme kertaa viikossa ympäri vuoden ja mulla on mitattu d-vitamiinipitoisuudeksi 160.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 19:17"]

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 19:13"]Minä haluan suojella maksaani. Uutta maksaa en saa jos se posahtaa. [/quote] Minä haluan suojella luustoani. Uutta luustoa en saa jos se posahtaa.

[/quote]

nooo. Jos maksa poksahtaa, niin sillä luustolla ei oo enää merkitystä.

kai tässä kohtuus on ja eri ihmisillä imeytyy erilailla.

Vierailija
4/67 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 22:59"]No kertokaa nyt viisaat miksi arvo voi sitten olla yli viitearvon?
[/quote]

Arvo menee yli viitearvon silloin, kun syö tai saa liikaa D-vitamiinia.

Ap syö kymmenkertaisen määrän suosituksiin nähden, mutta arvo ei silti ole yli rajan. Suositus ei siis ole tarpeeksi.

Vierailija
5/67 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 22:49"]D-vitamiini ei imeydy ilman rasvaa. Siksi se pitäis ottaa esim ruoan yhteydessä (jos ruoassa rasvaaa) tai vaikka kalaöljyn kanssa samaan aikaan. 

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 20:18"]

Mulla oli 36 kun mittautin, en ollut syönyt d-vitamiinia sitä ennen. En ota myöskään aurinkoa. Aloin syömään D2:sta 10 mcg päivässä, ja vuoden, puolentoista päästä arvo oli 47. Sitten aloin syömään D3:a(öljykapselissa, d tarvii rasvaa) 125 mcg useampana päivänä viikossa ja johan pompsahti arvo 112:sta. Suvussani on osteoporoosia vanhemmilla sukulaisilla, eivät ole saaneet tarpeeksi deetä lapsuudessaan tai vanhempanakaan kun ei ollut vitamiinipillereinä tuolloin.

[/quote]
[/quote]

Niinhän tuo lainaamasi tyyppi juuri sanoi - vaihdoin öljykapseliin ja arvot paranivat.

Sitten tulet ilmoittamaan, että ei D imeyde ilman rasvaa, pitää ottaa ruokaa tai kalaöljyä. Ei tarvitse! Juurihan kirjoittaja sanoi syövänsä D-vitamiininsa ÖLJYkapselissa.

Joko minä tulkitsen väärin tai kirjoittajat tässä ketjussa kirjoittavat eri tavalla kuin tarkoittavat, mutta ei kukaan voi tosissaan näitä viestejä laitella...

Vierailija
6/67 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 10:17"]

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 22:59"]No kertokaa nyt viisaat miksi arvo voi sitten olla yli viitearvon? [/quote] Arvo menee yli viitearvon silloin, kun syö tai saa liikaa D-vitamiinia. Ap syö kymmenkertaisen määrän suosituksiin nähden, mutta arvo ei silti ole yli rajan. Suositus ei siis ole tarpeeksi.

[/quote]

Laitappa linkki jossa kerrotaan miten "maksa poksahtaa" kun syö liikaa d-vitamiinia. Kerro myös kuika HELVETIN paljon pitää d-vitamiinia ottaa.

Liian alhaisen d-vitamiinarvon on tutkimuksissa todettu estävän suunileen puolia ihmisten vakavimmista sairauksista ja lieventävän suunileen lopun puolen oireita. Mm. maksasairaukset aiheutuvat useimmiten liian alhaisesta d-vitamiinistä...

D-vitamiinin (ainoa?) liikasaannin riski taitaa olla liian suuri kalssium pitoisuus (d-vitamiini voimistaa kalssiumin imeytymistä), joten "sekakäytössä" on suurimmat riskit. Syön itse tuon 100 mikrogrammaa d-vitamiinia päivässä, en muuta.

41v m

Vierailija
7/67 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja lisään vielä, että olen kasvissyöjä enkä esim. syö rasvaisia kaloja josta d-vitamiinia saa.

Vierailija
8/67 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aha.

Vierailija
9/67 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä! Olen itse syönyt myös 125mg (joskus 200mg) jo pari vuotta joten pitäisi kai käydä itsekin mittauttamassa :)

Vierailija
10/67 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 123, otan d vitamiinia 49 mokrog pv.

Vierailija
11/67 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissakin kannattaa silti pitää järki päässä - lääkärin mukaan ihmiset pilaavat maksansa lopullisesti, jos menevät äärimmäisyyksiin määrissä, kuulemma huolestuttavasti yleistynyt nykyään.

Vierailija
12/67 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme ettei teillä ole jo myrkytystä kun noita milligrammamääriä syätte! Suositus kun on vain 10 mikrogrammaa...

Vierailija
13/67 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö turvalliseksi ylärajaksi ole kansainvälisesti määritelty 100 mikrogrammaa päivässä?

Vierailija
14/67 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluan suojella maksaani. Uutta maksaa en saa jos se posahtaa.

Vierailija
15/67 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön 50µg muuten paitsi kesällä ja mun arvo oli 160. Lääkäri jo toppuutteli ettei mene yli, kun on jo niin korkea. Täällä on myös kilpirauhasen vajaatoiminta. Kannattaa siis oikeasti mittauttaa arvo, joillakin voi helposti mennä yli jos syö isoja määriä.

Vierailija
16/67 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 19:11"]

Ihme ettei teillä ole jo myrkytystä kun noita milligrammamääriä syätte! Suositus kun on vain 10 mikrogrammaa...

[/quote]

Suomen suositukset laahaa todella perässä verrttuna eurooppalaisiin ja USA:laisiin suosituksiin.

Vierailija
17/67 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kävit mittauttamassa? Minulla epäillään d-vitamiinin puutosta.

Vierailija
18/67 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 19:13"]Minä haluan suojella maksaani. Uutta maksaa en saa jos se posahtaa.
[/quote]

Minä haluan suojella luustoani. Uutta luustoa en saa jos se posahtaa.

Vierailija
19/67 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 19:14"]

Mä syön 50µg muuten paitsi kesällä ja mun arvo oli 160. Lääkäri jo toppuutteli ettei mene yli, kun on jo niin korkea. Täällä on myös kilpirauhasen vajaatoiminta. Kannattaa siis oikeasti mittauttaa arvo, joillakin voi helposti mennä yli jos syö isoja määriä.

[/quote]

Minulla noita d-vitamiiniarvoja seurataan myös jatkossa, olen keväällä menossa uusiin verikokeisiin ja lääkäri oli niihinkin kirjannut tuon d-vitamiiniarvon katsottavaksi.

-ap

Vierailija
20/67 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 19:14"]

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 19:11"]

[/quote]

Suomen suositukset laahaa todella perässä verrttuna eurooppalaisiin ja USA:laisiin suosituksiin.

[/quote]

Laahaa laahaa, mutta 1 mg on 1000 mikrog... Maksimimääräsuositus D-vitamiinia/vrk on 100 mikrog, ap ilmoitti (virheellisesti) syövänsä 125 mg eli 125 000 mikrog.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi