Onko kukaan ollut henk.koht.avustajana, jos ei ole koulutusta?
Itse olen hakenut kolmeen pestiin, ekalla oli väärä numero ja meiliin ei tullut ikinä mitään vastausta. Toinen taas ei vastannut mitään pariin viikkoon ja kun soitin, niin tylysti vaan vastasi, että paikka on jo mennyt (mutta kuitenkin kyseinen ilmoitus roikkuu edelleenkin Molin sivuilla :O). Kolmas kerta ehkä tärppäsi, kävin nyt viikonloppuna haastattelussa ja tällä viikolla tulee tieto, että kuka pääsee (mun lisäksi hakijoita oli joku 5 kappaletta).
Tuli kyllä hyvä fiilis tuosta haastattelusta, kemiat ainakin natsasi tms. Mutta rupesi vaan mietityttämään, että miten suuri arvo sillä koulutuksella olisi? Eli jos muut on koulutettuja, niin meneeköhän ne sitten edelle? Tuohon ei kuitenkaan tarvitsisi koulutusta (homma olisi vaan asioillakäyntiä, ruuan laittoa, leipomista, siivoilua jne.).
Kommentit (11)
Kuka suorittaa tuollaiseen hommaan koulutuksen? Tarvitaan eniten vittuilunsietokykyä, ja sitä ei ikävä kyllä missään koulussa opeteta.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 15:56"]
Kuka suorittaa tuollaiseen hommaan koulutuksen? Tarvitaan eniten vittuilunsietokykyä, ja sitä ei ikävä kyllä missään koulussa opeteta.
[/quote]Viestisi kertoo jo paljon siitä miksi koulutus henk.koht.avustajan työhön on paikallaan. Samoin kuin psykologiset testit ennen opiselupaikan saantia.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 14:59"]
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 14:54"]
Mitä koulutusta?
Ei ole olemassa mitään koulutusta, josta valmistuisi henkilökohtaiseksi avustajaksi.
[/quote]Onhan.
[/quote]
Ei ole.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 15:04"]
Mitä koulutusta?
Ei ole olemassa mitään koulutusta, josta valmistuisi henkilökohtaiseksi avustajaksi.
[/quote]Onhan.
[/quote]
Ei ole.
http://www.ammattinetti.fi/ammatit/detail/294_ammatti
[/quote]Hassua. Minulla on muodollinen pätevyys siihen ja niin on monilla muillakin. Ihan virallisesti koulutettuja olemme ja paperitkin siitä saaneet. Ammattinetti nyt puhuu puutaheinää.
No kun tuo henkilö kysyi, että onkos sulla koulutusta ja sanoin, ettei ole. Mutta alalle olisi kyllä hinku (sosionomi, sairaanhoitaja tai lähihoitaja). Ja kun monessa ilmoituksessa on mainittu, että työ sopii hyvin alan opiskelijalla tai sitten toivotaan alan koulutusta (jos siis on esim. sellainen henkilö, jolla on vähän vaikeampi vamma tai sairaus ja tarvitsee nostoapua ym. ym. apua).
Eihän tuossa nyt se palkka päätä huimaa (alle 300 euroa, kun työtunteja olisi niin vähän), mutta kyselin Kelasta asiasta ja työmarkkinatuella ollessa saisi tienata alle 300 ja tuesta ei verotettaisi yhtään).
Mutta toivotaan, että tärppäisi :)
Kyllä minä olen ainakin päässyt haastatteluun ilman tutkintoa. Harvoin noissa tutkintovaatimuksia on.
-Mies 29v-
Mitä koulutusta?
Mitä koulutusta?
[/quote]Onhan.
Ap: jos työ ei vaadi mitään hoitotoimenpiteitä eikä avustamista peseytymisessä tms niin luulisi että se kemioiden natsaaminen on se tärkein juttu. Toivottavasti saat paikan :)
17- vuotias poikani joka käy lukiota toimii henkilökohtaisena avustajana miehelle, joka haastatteli muitakin ja paino oli juuri tuossa kemiassa.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 15:04"]
Mitä koulutusta?
[/quote]Onhan.
[/quote]
Ei ole.
http://www.ammattinetti.fi/ammatit/detail/294_ammatti
[/quote]Pistäpä Googleen hakusanaksi "henkilökohtainen avustaja koulutus" ja katso mitä on tarjonta.