Yliopisto-opinnot, joista ei sittenkään se ura uurtunut
Eli mitä opiskelit? Teitkö töitä opintojen aikana? Valmistumisen jälkeen oman alan töitä ei ollutkaan? Kerro kokemuksesi. Mitä teet nyt?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa työnantajat tuijottavat aika sokeina tutkintonimikkeitä. Järkevämpää olisi kertoa työtehtävät ja kysyä, millaista osaamista hakijalla on. Tuskin sieltä yliopistolta on suoraan niihin hommiin valmistuttu, mitä työnantaja odottaa, työ opettaa tekijäänsä. Suomessa on hirveästi aika dilleä porukkaa rekryhommissa!
Ja valitettavasti rekryihmiset pääsääntöisesti pitävät AMK:n käynyttä ja yliopiston maisteria samanarvoisina, vaikka toisella on korkeampi ja teoreettisempi koulutus. .
HÖPÖHÖPÖ
Käsienheiluttelu on arvostettu taito nykyajan työelämässä, joten eivät ne opinnot hukkaan ole menneet!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapselleni teen selväksi, että hän ei saa lähteä opiskelemaan mitään, mistä valmistuu filosofian maisteriksi. On paljon helpompaa työllistyä DI:nä, vaikka opinnot ovat käytännössä samat.
Hmm, esim. tietojenkäsittelytieteestä valmistunut filosofian maisteri kyllä työllistyy ihan yhtä hyvin kuin alan DI.
Helpompaa sillä DI:llä silti on. Ilmoituksessa saattaa lukea suoraan "etsimämme henkilö on koulutukseltaan esim. KTM tai DI" eikä kukaan hymyile hämmentyneenä, kun työhaastattelussa kertoo olevansa diplomi-insinööri. Eikä kysellä "mitä sun koulutukseen niinku oikeen kuuluu?"
t. FM tietojenkäsittelytieteestä
Miten nämä ihan tarkaan eroavat toisistaan, FM ja DI? Olen kiinnostunut, en tunne tämän alan yliopistotutkintoja ollenkaan. Eikö voisi jotenkin valmistua samanaikaisesti molemmiksi?
Polilla on hemmetisti koulumaisempaa. Mut joo, kyl hyvää tekis jotenkin rakenteellisesti yhdistää Otaniemen ja Kumpulan jengiä, ja vastaavasti psykan-viestinnän-kauppiksen jengiä…
…poislukien tietty rahotuksen tyypit, jotka tervetulleita Otaniemeen!
Mut teepä näissä oloissa tollaset tuplat esim joltain fysiikan alalta yliopistossa ja dipat tefyltä/sähköltä vaikkapa, päällekkäin, niin lupaan tarjota sulle yhden rieseneistäni.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa työnantajat tuijottavat aika sokeina tutkintonimikkeitä. Järkevämpää olisi kertoa työtehtävät ja kysyä, millaista osaamista hakijalla on. Tuskin sieltä yliopistolta on suoraan niihin hommiin valmistuttu, mitä työnantaja odottaa, työ opettaa tekijäänsä. Suomessa on hirveästi aika dilleä porukkaa rekryhommissa!
Tutkinnolla on merkitystä ensimmäistä työpaikkaa haettaessa koulun jälkeen, mutta sen ratkaisee työkokemuksen määrä & laatu
Vierailija kirjoitti:
Ura urjennut, ei "uurtunut".
Kiitos, tämä vaivasi minuakin.
Tutkintoni eivät ole olleet sinänsä turhia, mutta teen nyt väitelleenä tohtorina samaa työtä monen perus-generalistimaisterin kanssa samalla palkalla, joten ei tohtorin tutkinto edesauttanut uran urkenemista mitenkään. Toki kyseessä on pohjimmiltaan tutkijan ammattiin pätevöittävä koulutus, ja sen uravaihtoehdon totesin liian kilpailluksi ja epävarmaksi jo siinä vaiheessa kun väikkäri oli kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja valitettavasti rekryihmiset pääsääntöisesti pitävät AMK:n käynyttä ja yliopiston maisteria samanarvoisina, vaikka toisella on korkeampi ja teoreettisempi koulutus. Sitten ihmetellään, kun ei huolella valittua uutta työntekijällä riitä motivaatio kaupan kassa -tyyppiseen suorittavaan työhön.
Rekrytoijana voin kertoa, että ei pidä paikkaansa
Pääsin heti lukion jälkeen opiskelemaan mutta sitten iski kunnon sairastelut ja niistä toipumiset ja opinnot venähti kaikkinensa lähemmäs 10 vuoteen. Tutkinnolla ei ole yhtään mitään väliä koska ei kukaan ota töihin kun tajuaa että tällä meni melkein 10 vuotta opiskellessa. En tiedä mitä olisin voinut tehdä toisin. Tai no pysyä terveenä mutta valitettavasti se ei ollut omissa käsissä.
Vierailija kirjoitti:
Yliopistossa monilla aloilla on tarjolla vain tutkimukseen liittyviä töitä ja jotain kämäsiä valtionlaitosvirkoja. AMK:ssa ja Aalto-yliopistosta on paremmat mahdollisuudet päästä yrityksiin töihin.
Minulle yritykset on aina olleet niitä paikkoja, mihin en halua töihin. Olen töissä järjestössä, aiemmin säätiössä. Yrityssektorille töihin päätyminen olisi pahin skenaario.
Vierailija kirjoitti:
Pääsin heti lukion jälkeen opiskelemaan mutta sitten iski kunnon sairastelut ja niistä toipumiset ja opinnot venähti kaikkinensa lähemmäs 10 vuoteen. Tutkinnolla ei ole yhtään mitään väliä koska ei kukaan ota töihin kun tajuaa että tällä meni melkein 10 vuotta opiskellessa. En tiedä mitä olisin voinut tehdä toisin. Tai no pysyä terveenä mutta valitettavasti se ei ollut omissa käsissä.
Sun tarvii vaan keksiä hyvä tarina miksi opiskelut vei sen 10 vuotta. Esim. matkustelit, olit vapaaehtoistöissä + autoit sedän yrityksessä X tms. Aika harva CV:n tänä päivänä 100% totta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopistossa monilla aloilla on tarjolla vain tutkimukseen liittyviä töitä ja jotain kämäsiä valtionlaitosvirkoja. AMK:ssa ja Aalto-yliopistosta on paremmat mahdollisuudet päästä yrityksiin töihin.
Minulle yritykset on aina olleet niitä paikkoja, mihin en halua töihin. Olen töissä järjestössä, aiemmin säätiössä. Yrityssektorille töihin päätyminen olisi pahin skenaario.
Eli tykkäät olla "töissä" paikassa, jossa ei tarvitse tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävi vähän samoin opiskelujen suhteen. Hain ja pääsin töihin ulkomaille. Suomesta sain paikan sitten, kun oli pari vuotta ulkomaantyökokemusta takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjestöissä tehdään aika paljon. Yrityksissä tökkii voiton tavoittelu lähinnä vain yrityksen omistajille. Ei sovi moraaliin.
Eri
Aika turha tuo KTMn tutkinto on ollut. Olin opiskelun ajan kesätöissä ja tein korkeakouluharjoittelun ulkomailla. Olen myös ollut aikoinaan vaihtarina eli kielitaitoa piisaa. Harmi vaan kun kaikki nämä hienot CVn täytteet eivät raivanneet tietä edes entry level paikan haastatteluun. Nyt varmaan opiskelisin suoraan putkariksi ja sivistäisin itseäni vapaa-ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Aika pitkiä päiviä järjestöpuolella tehdään. Tykkään työstä, jolla on merkitystä ja arvoa. Yrityksen rikastuminen ei mulle sitä anna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjestöissä tehdään aika paljon. Yrityksissä tökkii voiton tavoittelu lähinnä vain yrityksen omistajille. Ei sovi moraaliin.
Eri
:) Uskoo ken tahtoo
Jep. Eivät ne tosin hukkaan menneet, vaan halutessani estävät työllistymästä työvoimapula-alan ensimmäiseen ammattiin. Muutaman kuukauden tauko on paikallaan vuosittain.
Juuri tuollaisesta hakemuksesta sain työpaikan ja koulutus FM