seurakunnan päiväkerhoista kysyisin
Kysyisinpä teiltä lestadiolaisilta ihan asiallisesti että annatteko lastenne käydä seurakunnan järjestämissä päiväkerhoissa kun meillä on se kiellettyä eli uskovaiset ei saisi laittaa lapsiaan sinne. Eikä itse osallistua seurakunnan äitipiireihin. Miksi? Meillä on täällä silti paljon usk. lapsia kerhoissa ja he ovat kuulemma niitä kapinallisia. mikä käytäntö teillä on muualla?
Kommentit (23)
Miksi ei voisi käydä seurakunnan kerhoissa? Meillä on lapset käyneet seurakunnan päiväkerhoissa ja minä olen lasten kanssa käynyt seurakunnan järjestämässä perhekerhossa. Mitä pahaa niissä on?
Edelleen ihmettelen tuota teidän todella erikoista seurakuntaa, jollaista en ole koskaan ennen kuullut olevankaan! Siellä tuntuu kaikki olevan ihan toisin kuin muualla päin Suomea vanhoillislestadiolaisilla. =O
vionola:
Kysyisinpä teiltä lestadiolaisilta ihan asiallisesti että annatteko lastenne käydä seurakunnan järjestämissä päiväkerhoissa kun meillä on se kiellettyä eli uskovaiset ei saisi laittaa lapsiaan sinne. Eikä itse osallistua seurakunnan äitipiireihin. Miksi? Meillä on täällä silti paljon usk. lapsia kerhoissa ja he ovat kuulemma niitä kapinallisia. mikä käytäntö teillä on muualla?
Meidänkin lapset varmaan kävis jos eivät viettäisi päiviään päiväkodissa.
Myös edellisessä asuinpaikassamme Oulussa oli sama käytäntö.
vinolan kysymys on ihan aiheellinen ja tiedän että joissain päin suome on edelleen paikkakuntia joissa lapset eivät SAA käydä seurakunnan kerhoissa. Tämä on edelleen ihan totisinta totta ja itse olen kuullut tästä ennenkin - ei ole suotavaa viedä ....
Voidaan kysyä myös voiko käydä MLL järjestämissä perhekahvioissa vai ei?
MEillä lapset käy sekä seurakunnan kerhoissa että MLL perhekahvilassa.....
Meidän äiti olisi kyllä meidän mielellään sinne laittanut, soitti yhdelle puhujallekin asiasta mutta kun se kanta oli kielteinen niin ei sitten käyty srk:n kerhoissa. En tiedä miten asia on nykyään, mutta ei minusta kauhean ihme olisi jos siellä ent. kotipaikkakunnalla edelleen olisi näin. Mutta en siis tiedä.
en tiiä minkä ikäinen olet mutta esim 70-luvullahan oli koko yhteiskunta jokseenkin tiukkahenkinen, kulttuurielämässä piti olla taistolainen ja lestatiolaiset ei saanu olla kirkon hommissa ja niin etespäin ....
:) Ja tiedoksi jo etukäteen, että kärjistin tahallaan vaikka kummiski joku pahentuu... :)
Tosipuheessa luulisin, että nykyään on aika vähän sellaisia siioneita joissa nyt tommosista asioista aletaan nipottaan...
seurakunnan kerhossa. En ole ikinä kuullutkaan että ei moisiin saisi mennä, samoin en ole missään kuullut että ei MLL:n perhekahviloihin tms. voisi mennä. Sitä vastoin tiedän monta jotka näissä käyvät.
Isäni on puhuja ja " hyväksyy" tämän silti :) (toisin sanoen on kuullut että siellä käyn eikä ole tullut mieleenkään että hänellä sen enempää olisi siihen mitään sanottavaa). Joku myös sanoi että aikanaan ei osallistuttu kirkon tehtäviin; isäni toimii kirkkovaltuustossa sekä vuosittain kirkolliskokouksessa. Joten, ajat näköjään muuttuvat... :)
Seurakuntia on muitakin kuin evlut ja ärsyttää tuo että nimenomaan sitä kutsutaan jonkun paikkakunnan _seurakunnaksi_ sen kummemmin erittelemättä. Ihan kuin muita seurakuntia ei olisikaan! *huokaus* Olkoonkin valtauskonto, mutta muitakin silti on olemassa.
seurakunnan kerhossa, ja täälläpäin monetkin uskovaiset käyvät seurakunnan perhekerhoissa ja vievät lapsiaan kerhoon. eihän meidänkään ole tarkoitusta eristäytyä kokonaan kaikesta toiminnasta. minusta se on aivan suotavaakin kunhan säilyy ne tietyt rajat. tuskin seurakunnan lasten kerhoissa nyt mitään synnillistä menoa on..
mutta tiedän ystävieni kautta että joka puolella suomea ei suositella seurakunnan kerhoja lapsille, en tiedä syytä. mutta eräskin äiti sanoi ettei voisi kuvitella vievänsäl lapsiaan sinne jos haluaa ettei katota pitkään uskovaisten keskuudessa..
ksii:
Meidän äiti olisi kyllä meidän mielellään sinne laittanut, soitti yhdelle puhujallekin asiasta mutta kun se kanta oli kielteinen niin ei sitten käyty srk:n kerhoissa. En tiedä miten asia on nykyään, mutta ei minusta kauhean ihme olisi jos siellä ent. kotipaikkakunnalla edelleen olisi näin. Mutta en siis tiedä.
Että oikein soitetaan puhujalle, joka on tietysti mies, ja kysytään tuollaista asiaa.
Oikeasti, eikö tuo itsestännekin kuulosta todella typerältä. Tuossa viimeistään näkee, että itsemääräämisoikeus on täysi nolla.
Varsinainen kysymykseni kuuluu: Mitä sellaista tapahtuu seurakunnan päiväkerhossa, ettei se olisi ns. ainoalla oikealla tavalla uskoville pikkulapsille sopivaa?
Vastatkaa nyt tähän, kiinnostaa varmaan muitakin kuin minua.
Kyllähän se näin menee että kun joku ei ole tapana sitä ei tarvitse sen kummemmin perustella miksi se on kielletty. Ei ole tapana = kielletty
Mitä voisi tapahtua kerhossa sellaista mikä ei ole sopivaa? No kokemuksella voin sanoa että ei mitään.
Samoin voin sanoa ettei MLL perhekahviloissa ainakaan täällä tapahdu mitään sellaista mistä pahaentuisin. Ihan normaalia yhdessä olemista se siellä on.
Samaan sarjaa voimme liitää nämä koulu-tv asiat ym jossain päin ne on kielletty ja jossain päin ei....
Jos joku on valmis luovuttmaan oman päätösvallan jollekkin toiselle joka ei ymmärrä asista käytännön tasolla yhtään mitään niin ei voi mitään....
Jos ja kun aletaan vetämään tälläisiä rajoja että seurakunnan päiväkerhot on pannassa niin kyllä siinä takana on se että halutaan eristäytyä muusta väestöstä ...
Miksi asiat pitää aina esittää noin kärjistyneesti. kiitokset muille asiallisesta keskustelusta. Olen aina käynyt seurakunnan päiväkerhoissa lastemme kanssa . saimme siitä isosti aina paheksuntaa. Nyt kun lapsemme ihmetteli että naapurin lapset ei saa lähteä kerhoon vaika itse menemme ja tarjosimme kyytiä niin äiti sanoi että uskovaisten kodin lapset eivät osallistu kerhoihin. Ja että olen pakana kun opetan lapsille tuollaista. siksi esitin asiallisen kysymykseni että onko tämä tosissaan teidän uskovaisten keskuudessa näin. Ainakin meillä on ja on sitä edelleen. Mihin se kielto perustuu eikö siten pitäisi tehä täysi ero kirkkoon ja muuhun seurakunnan toimintaan silti aikuiset ovat hyvin hanakasti menossa kirkon tapahtumiin. Kumpa joku selittäisi sillä pieni pääni ei voi tätä käsittää.
Tässä ketjussa ei ole ainakaan toistaiseksi tainnut olla ketään, jonka mielestä seurakunnan kerhoissa olisi jotain pahaa, joten ehkä et saa vastausta tuohon kysymykseesi täältä. Muutenkin minulla on mielikuva, että suurin osa vl:sta pitää seurakunnan kerhoja ihan hyvänä lapsille.
Se, mitä jotkut pelkäävät, on varmaan se, että lapsia jotenkin hämmennetään uskomisen asialla, että jos siellä srk:n kerhossa opetetaan jotenkin eri tavalla kuin ry:llä, mutta itse en kyllä näkisi tätä minkäänlaisena ongelmana. Vertaisin lähinnä koulun uskonnontunteihin, eli se uskonnollinen opetus mitä sieltä kerhosta tulee, on niin perusjuttua ettei siinä ole minkäänlaista ristiriitaa meidän " opetukseen" nähden. Luterilaisiahan mekin ollaan. Muutenkin tuntuisi jotenkin hullulta, että kuulutaan kirkkoon mutta kaikkia kirkon tilaisuuksia pidettäisiin niin syntisinä ettei niihin voisi ikinä koskaan osallistua.
tämäkin...meitä on persooniltaan nii monenlaisia ihmisiä. toinen ei haluu viedä ja ajattelee sitä siltäkannalta ei oppi ei oo ihan sama kun itsellä. ja sit taas toiset vie ja ottaa sen siltä kannalta et se ei lapsen uskonelämää vahingoita ja virikkeitä saa lisää. Kuulummehan luterilaiseen kansankirkkoomme. Mutta eiköhän jokaisella oo vapaus itse valita. Elämmehän vapaassa maassa.
Miksipä ei saisi käydä seurakunnan kerhoissa? Ehkä syynä voi olla että opetus on " hieman" erilaisempaa kuin esim. ry:n päiväkerhoissa.
Mutta meilläpäin ainakin joidenkin lapset käyvät kerhoissa eikä ainakaan ole maininneet että heitä karsaasti katsottais.
Itsekkin ehkä veisin jos asuisin lähempänä kerhopaikkaa ja jos aika olis sopivampi. Nyt se on aamuisin enkä mitenkään voi lapsia sinne kuskata.
Ja käy täällä lestat muissakin seurakunnan kerhoissa, kuten sählyssä jne.
Tuota MLL juttua en kyllä käsitä miten muka siellä käyminen ois pahasta??
että heidän kerhoissaan käy myös lestadiolaisia. Tuossa kunnassa tosin on todella vähän lestadiolaisia (kuten lähes kaikkien muittenkin herätysliikkeitten edustajia), joten jos lapsille jotain virikettä haluaa, on hyväksyttävä tavalliset kerhot.
Ainakin näillä kulmilla on ihan yleistä, että lestadiolaisperheiden muksut ovat srk:n kerhossa -- ja monet ihan tavallisessa perhepäivähoidossa. Omalla muksullani oli kaksi l-kamua ph:ssa, ja saman peheen lapsia on ollut samalla pph:lla sen jälkeenkin. (Vaikka lapsia on tullut suht. tiheästi, perheen äitikin on aina välillä töissä. Täällä pk-seudulla on pakko, jos aikoo saada asuntolainoja maksetuksi edes joten kuten.)
Kyseinen pph ei ole mitenkään päin uskonnollinen, mutta hyvin kokenut ja suvaitseva -- ja kaikki muksut ovat viihtyneet hyvin. Jos ongelmia on joskus ollut, ne eivät ole johtuneet uskonnosta. Jos ongelmia olisi ollut, tuskinpa yksi ja sama l-perhe olisi jatkuvast sinne lapsiaan vienyt (tai vaatimalla vaatinut saada pph-paikkaa juuri sieltä.
(on täällä kai pari lestadiolaista pph:takin. Yhdellä lapseni oli jonkin kerran varahoidossa, mutta sen jälkeen kieltäytyi aivan (ja täysin epätyypillisen) hysteerisesti menemästä sinne. En saanut ikinä tolkua, mitä siellä oli tapahtunut -- ehkä vain huonoa tuuria, lasten kärhämöintiä?. Varahoidossa päiväkodissa viihtyi erittäin hyvin, enkä ihmettele, niin herttaisia hoitajat olivat.)
koskaan ole tullut mieleenkään miettiä että voiskohan sinne seurakunnan kerhoihin mennä. Meillä on lapsi käynyt ja piennempien kanssa olen käynyt perhekerhossa. enimmäkseen noissa kerhoissa on juuri yhdessäoloa, askartelua, laulua, leikkiä.
Perhepäivähoidolla ja seurakunnankerhoilla ei ole mitään tekemistä keskenään...
En ole lestadiolainen, mutta vuonna 2002 kuuluin vielä luterilaiseen kirkkoon. Minulla itselläni oli aikamoisia ennakkoluuloja niitä kerhoja kohtaan, koska odotan seurakunnan kerholta kristillistä opetusta. Olin iloisesti yllättynyt, kun kerhossa luettiin raamattua ja ruokarukous ennen pientä välipalaa. Lisäksi laulut olivat hengellisiä.
Kuten monet ovat tällä palstalla kirjoitelleet, niin se, mikä luterilaisesta kirkosta näkyy, on kaukana Raamatun opetuksesta. Tulee kaiken maailman liberalistisia lausuntoja ja toisaalta Raamatusta elämänohjeen etsijöitä ei hyväksytä kirkon piiriin. Siksi itsekin olin epäluuloinen etukäteen, mitähän seurakunnan kerho oikein tulee pitämään sisällään. Tältä pohjalta myös ymmärrän, jos lestadiolaiset tai muut herätysliikkeen jäsenet eivät halua lapsiaan seurakunnan kerhoon laittaa.
osallistua seurakunnan kerhoihin. Miksi ei voisi? tai mitä pahaa niissä on?