Yleislääkäri paikalla, haluatko kysyä jotain? :)
En siis anna tässä diagnooseja, mutta vastailen mielelläni aikani kuluksi jos tähän ammattiin liittyviä kysymyksiä tulee esille :)
Kommentit (57)
Voiko ihmisen elämässä olla synnytystä kovempaa kokemusta?
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 22:59"]
Voiko ihmisen elämässä olla synnytystä kovempaa kokemusta?
[/quote]
hei haloo??!
En ainakaan itse suutu, enkä inhoa ketään. Mutta on valitettava fakta, että jos potilaalla on taustaa mielenterveyspuolella niin ainakin kaikki vatsa- ja pääkivut laitetaan helposti sen piikkiin :(
Itse pyrin aina tutkimaan taustoista huolimatta, mutta ylemmältä taholta voi tulla noottia, jos ei sitten heti löydykkään mitään.
Mulla on rautaiset hermot :) Kyllä sitä väkisinkin tulee vapaa-ajalla mietittyä, että teinkö oikean diagnoosin ja olisiko pitänyt kuitenkin tutkia lisää jne. En osaa laittaa aivoja off-asentoon työpäivän päätteeksi. Olen vähän sellainen syke-sarjan Holopainen, että on pakko selvittää kaikki mysteerit! :D
Sinä joka kyselit kohtutulehduksesta, niin jos et ole muuten tutkituttanut itsesi/miehesi hedelmällisyyttä, niin tutkituttakaa :) Kohtutulehdusta en kyllä laittaisi tässä tapauksessa lapsettomuuden syyksi. Lisäksi, älä heitä toivoa menemään. 8 kuukautta voi tuntua pitkältä ajalta yrittää, mutta toisinaan raskaaksi tuleminen kestää kauemmin kuin osaisi arvata. Tsemppiä :)
Sinä, joka kyselit kroppasi puolesta, varaa aika ensin ihan yleislääkärille. Hän osaa ohjata sut tarvittaessa jatkotutkimuksiin/hoitoihin sitten toiselle lääkärille :)
Sitten, sinä joka kyselit reumasta. Sinuna ottaisin uudelleen yhteyttä yleislääkäriin ja kertoisin, että oireet ovat jatkuneet. Uskoisin, että pääset tutkimuksiin, eli ainakin verikokeisiin ja röntgeniin. Ihan jo selän liikkuvuutta kokeilemalla reumaa voidaan epäillä.
Työssäni on parasta se, kun tajuaa mikä jotain ihmistä vaivaa. Varsinkin jos vaiva on ollut pitkään ja potilas alkaa jo itsekkin väsähtää, kun syytä ei löydy. On ihanaa nähdä se kiitollisuus mikä ihmisten kasvoilta näkyy, kun syy löytyy :)
Arvostan hoitajia, he tekevät hienoa ja usein raskaampaa työtä kuin lääkärit. Todettakoon kuitenkin, että monet lääkärit ylenkatsovat hoitajia.
ap
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 22:49"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 22:45"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 22:41"]Mistä kaikesta voi johtua herneen kokoinen patti kainalossa, kun syövästä? En tiedä onko imusolmuke vai ei. Mistä sen voi tunnistaa ? [/quote]85% varmuudella imusolmuke syöpä.Hakeudu hoitoon välittömästi. ap [/quote] Höpöhöpö. N. 50 tapauksesta joita olen itse hoitanut, ei ole paljastunut syöväksi. Urpo. t. Oikea yleislääkäri
[/quote]
Minä en kirjottanut tuota kommenttia, ap! Jos tämä menee tähän, niin parempi lopettaa, ettei satu vahinkoa. :)
Mistä voisi johtua kutiseva päänahka ja päänahan arkuus (koskee esim hiuksia harjatessa, jos on takkuja)? Jos menen lääkäriin, osaako yleislääkäri yleensä auttaa? Yksityiselle ei varaa mennä.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 22:46"]Mites suhtautua tähän että toiset lääkärit puhuvat ihan ristiin kun on kyse tästä hypotyreoosista jossa lab arvot ovat normaalit mutta kuulemma suomessa ei osata tutkia kaikkia arvoja (joku käänteinen t3 tai jotain sinnepäin). Ja sitten että se thyroxin ei toimi ja että se armour thyroidea (vai mikä olikaan sen nimi) vaan auttaa. Mutta sitten toiset erikoislääkäritkin teilaavat tämän vaikka tosi moni kohtalotoveri vannoo lääkkeen nimeen.
[/quote]
koska vastaat tähän mysteeriin? En saa unta jos en saa vastausta. Vai onko nyt aika lopettaa?
Huomasin tänään kipeän patin ulompien häpyhuulten vieressä, ihon alla noin 1-2 cm pituinen. Mikä voisi olla?
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 23:06"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 22:46"]Mites suhtautua tähän että toiset lääkärit puhuvat ihan ristiin kun on kyse tästä hypotyreoosista jossa lab arvot ovat normaalit mutta kuulemma suomessa ei osata tutkia kaikkia arvoja (joku käänteinen t3 tai jotain sinnepäin). Ja sitten että se thyroxin ei toimi ja että se armour thyroidea (vai mikä olikaan sen nimi) vaan auttaa. Mutta sitten toiset erikoislääkäritkin teilaavat tämän vaikka tosi moni kohtalotoveri vannoo lääkkeen nimeen. [/quote] koska vastaat tähän mysteeriin? En saa unta jos en saa vastausta. Vai onko nyt aika lopettaa?
[/quote]
Voi kestää, oota ku googletan
AP
Vaihteeksi vähän henkilökohtaisempi kysäri: Mitä tohtori tekee viikonloppuisin? :)
Miksi melatoniinia ei voi käyttää kos yrittää lasta? Kuinka pitkään pitää olla käyttämättä ennen lapsettomuushoitoja? Mistä lääkkeestä/valmisteesta on vähiten haittaa unettomuuden hoidossa tässä tilanteessa?
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 23:01"]
En ainakaan itse suutu, enkä inhoa ketään. Mutta on valitettava fakta, että jos potilaalla on taustaa mielenterveyspuolella niin ainakin kaikki vatsa- ja pääkivut laitetaan helposti sen piikkiin :(
Itse pyrin aina tutkimaan taustoista huolimatta, mutta ylemmältä taholta voi tulla noottia, jos ei sitten heti löydykkään mitään.
Mulla on rautaiset hermot :) Kyllä sitä väkisinkin tulee vapaa-ajalla mietittyä, että teinkö oikean diagnoosin ja olisiko pitänyt kuitenkin tutkia lisää jne. En osaa laittaa aivoja off-asentoon työpäivän päätteeksi. Olen vähän sellainen syke-sarjan Holopainen, että on pakko selvittää kaikki mysteerit! :D
Sinä joka kyselit kohtutulehduksesta, niin jos et ole muuten tutkituttanut itsesi/miehesi hedelmällisyyttä, niin tutkituttakaa :) Kohtutulehdusta en kyllä laittaisi tässä tapauksessa lapsettomuuden syyksi. Lisäksi, älä heitä toivoa menemään. 8 kuukautta voi tuntua pitkältä ajalta yrittää, mutta toisinaan raskaaksi tuleminen kestää kauemmin kuin osaisi arvata. Tsemppiä :)
Sinä, joka kyselit kroppasi puolesta, varaa aika ensin ihan yleislääkärille. Hän osaa ohjata sut tarvittaessa jatkotutkimuksiin/hoitoihin sitten toiselle lääkärille :)
Sitten, sinä joka kyselit reumasta. Sinuna ottaisin uudelleen yhteyttä yleislääkäriin ja kertoisin, että oireet ovat jatkuneet. Uskoisin, että pääset tutkimuksiin, eli ainakin verikokeisiin ja röntgeniin. Ihan jo selän liikkuvuutta kokeilemalla reumaa voidaan epäillä.
Työssäni on parasta se, kun tajuaa mikä jotain ihmistä vaivaa. Varsinkin jos vaiva on ollut pitkään ja potilas alkaa jo itsekkin väsähtää, kun syytä ei löydy. On ihanaa nähdä se kiitollisuus mikä ihmisten kasvoilta näkyy, kun syy löytyy :)
Arvostan hoitajia, he tekevät hienoa ja usein raskaampaa työtä kuin lääkärit. Todettakoon kuitenkin, että monet lääkärit ylenkatsovat hoitajia.
ap
[/quote]
No näihinkin kysymyksiin olisi Erkkikin osannut vastata sanomalla tuon "varaa aika yleislääkärille :)". Todista, että olet lääkäri, kerro jotain todellista tietoa, esim. vastaamalla tuohon kilppariarvojuttuun sivun-kahden takaa.
Ap:lla oli kiva leikki, muttei jutut ihan täsmää.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 22:53"]
Mä oon ylilääkäri ja voin toki diagnosoidakin, kysykää vain.
T. ei ap
[/quote]
Onko mielestäsi lapselle pahaksi, jos tuore äiti haluaa opiskella yliopistossa heti lapsen syntymän jäkeen?
Olen vasta kandi, mutta kiinnostaa mitä noottia ylemmältä tasolta tulee tk:ssa yksittäiselle potilaalle tehdyistä tutkimuksista? Vako erikoislääkärit valittaa kun laitat liikaa perusteettomia lähettteitä?
Kävin lääkärissä pienen toimenpiteen vuoksi. Lääkäri oli melko tyly ja sosiaalisesti estyneen oloinen keski-ikäinen nainen. Hän on ollut samassa toimipisteessä työssä vuosia, miksi kutsui hoitajaa "hoitajaksi" eikä tytön etunimellä? Sama kun menisin toimistoon huomenna ja kutsuisin assaria assariksi. Toisekseen, minulle on useampikin sairaalahenkilökuntaan kuuluva sanonut että on olemassa ns.epävirallinen "lääkärien pöytä" ruokaillessa, ja muutenkin kohtuutonta hierarkiaa. Mikä on mielipiteesi tähän? Toisekseen, miksi lääkärit suojelevat toisiaan samoin kuin poliisitkin. Jokainen meistä tekee joskus työssään virheitä. Lääkärin tapauksessa sellainen voi maksaa potilaan hengen pahimmassa tilanteessa. Olen saanut lukuisia vääriä diagnooseja eri alojen erikoislääkäreiltä. Turhaan käyttänyt aikaa ja rahaa jos jonkinnäköisiin allergialääkkeisiin tai ihottumavoiteisiin tai silmätippoihin, kun lekurit leikkivät arvauskeskusta. Miksi ei voi olla minkäänlaista potilasturvaa (lähinnä taloudellisesti) tuollaisten varalle?
Ap:n ulosanti vähän haiskahtaa - tuskimpa on lääkäri. Sen verran yleismaallisia vastauksia, eikä otettu kantaa yhteenkään hankalampaan keissiin, ei jatkoon!
T:sh
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 22:45"]
Ehditkö viettää aikaa lapsiesi kanssa? Opetatko lapsillesi perus hygienia asioita, käsien pesua, kasvatatko hyvin yms...? Olen havainnut että lekureille ei ole kotona niin just...työ stressaa niin ei jaksa lasten kasvatuksesta ottaa murhetta..
[/quote]
onko ap jossain vaiheessa sanonut olevansa äiti? Ainakin kertoi sairastavansa endometrioosia, ehkäpä on myös tämän vuoksi lapseton... t. Sivusta seurannut