Menin töihin vauvan ollessa 3 viikkoa.
Isä jäi kotiin.
Kun jopa 3kk jälkeen töihin palaavia kauhistellaan, mitä mieltä olette tästä?
Kommentit (32)
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 22:12"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 22:07"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 21:56"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 21:54"] Hyi! Nainen on rumimmillaan 'toipuessaan' raskaudesta/synnytyksestä ja kolmen viikon kohdalla prosessi on vielä pahasti kesken. En haluaisi sellaista omalle työpaikalleni. [/quote] Et vain keksinyt mitään järkiperäistä argumenttia miksi äidin pitäisi pysyä kotona eikä isän. [/quote] Imetys. Niin kauan kun lapsi ei syö kiinteitä, on rintamaito parasta ruokaa lapselle. Enkä usko, että kukaan äiti, joka kolme viikkoa synnytyksestä menee töihin, pumppaa ja varmistaa että lapsi äidinmaitoa ravinnoksi saa.
[/quote]
Ei ehkä kannata olettaa. Minä pumppasin maitoa lapselleni yli puoli vuotta. Kaikki me emme asu pitkien äitiyslomien Suomessa.
[/quote]
Pumppasit, että lapsi sai pelkästään äidin maitoa? En usko. Ihan sama kun lapsi kasvaa, mutta jos ei sitä paria kuukautta edes jaksa imettää kun lapsen suolisto on ihan vaiheessa (olettaen, ettei imetykselle ole muuta estettä kuin äidin halu olla sitä tekemättä), niin voi kattella peiliin ja miettiä, pitäisikö hieman kypsyä ennen lasten hankintaa.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 22:23"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 22:12"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 22:07"] [quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 21:56"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 21:54"] Hyi! Nainen on rumimmillaan 'toipuessaan' raskaudesta/synnytyksestä ja kolmen viikon kohdalla prosessi on vielä pahasti kesken. En haluaisi sellaista omalle työpaikalleni. [/quote] Et vain keksinyt mitään järkiperäistä argumenttia miksi äidin pitäisi pysyä kotona eikä isän. [/quote] Imetys. Niin kauan kun lapsi ei syö kiinteitä, on rintamaito parasta ruokaa lapselle. Enkä usko, että kukaan äiti, joka kolme viikkoa synnytyksestä menee töihin, pumppaa ja varmistaa että lapsi äidinmaitoa ravinnoksi saa. [/quote] Ei ehkä kannata olettaa. Minä pumppasin maitoa lapselleni yli puoli vuotta. Kaikki me emme asu pitkien äitiyslomien Suomessa. [/quote] Pumppasit, että lapsi sai pelkästään äidin maitoa? En usko. Ihan sama kun lapsi kasvaa, mutta jos ei sitä paria kuukautta edes jaksa imettää kun lapsen suolisto on ihan vaiheessa (olettaen, ettei imetykselle ole muuta estettä kuin äidin halu olla sitä tekemättä), niin voi kattella peiliin ja miettiä, pitäisikö hieman kypsyä ennen lasten hankintaa.
[/quote] Vauva ei saanut muuta kuin äidinmaitoa ensimmäiset 5kk, sen jälkeen hiljalleen kiinteitä lähellä 6kk ikää.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 22:23"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 22:12"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 22:07"] [quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 21:56"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 21:54"] Hyi! Nainen on rumimmillaan 'toipuessaan' raskaudesta/synnytyksestä ja kolmen viikon kohdalla prosessi on vielä pahasti kesken. En haluaisi sellaista omalle työpaikalleni. [/quote] Et vain keksinyt mitään järkiperäistä argumenttia miksi äidin pitäisi pysyä kotona eikä isän. [/quote] Imetys. Niin kauan kun lapsi ei syö kiinteitä, on rintamaito parasta ruokaa lapselle. Enkä usko, että kukaan äiti, joka kolme viikkoa synnytyksestä menee töihin, pumppaa ja varmistaa että lapsi äidinmaitoa ravinnoksi saa. [/quote] Ei ehkä kannata olettaa. Minä pumppasin maitoa lapselleni yli puoli vuotta. Kaikki me emme asu pitkien äitiyslomien Suomessa. [/quote] Pumppasit, että lapsi sai pelkästään äidin maitoa? En usko. Ihan sama kun lapsi kasvaa, mutta jos ei sitä paria kuukautta edes jaksa imettää kun lapsen suolisto on ihan vaiheessa (olettaen, ettei imetykselle ole muuta estettä kuin äidin halu olla sitä tekemättä), niin voi kattella peiliin ja miettiä, pitäisikö hieman kypsyä ennen lasten hankintaa.
[/quote]
Minä ainakin tunnen äidin, joka pumppasi maidon vauvalleen kun imetys ei onnistunut. Pumppasi vielä tosi kauan. Ihmettelin ja ihailin tätä omistautumista todella.
Tässä ketjussa taas tuli ilmi se miten imettävät äidit pitävät itseään parempina. Itse olin vanhemman tytön kanssa tätä paremmisto äitien kastia eli imetin tyttöä 8kk,nyt tämän nuorimman kanssa ei imetys kiinnostunut lainkaan joten jo sairaalassa annettiin korviketta. Ja miksei isä voi jäädä kotio lapsen kanssa jos se on perheelle parempi vaihtoehto? Miksei kukaan arvostele isää joka tekee 12tunnin työpäiviä äidin ollessa kotona lapsen/lapsien kanssa mutta heti kun äiti ilmottaa lähtevänsä töihin älähtää joku"täydellinen äiti"?
Kaikki me ei kuuluta samaan muottiin ja hyvä niin. Kaikkille äideille kotona kökkiminen 3vuotta ei edes tule mieleen. (kökki.isyä se on jos ei viihdy kotona, kakkavaippoja pyörittelemässä). Itse toivoin että olisin pystynyt olemaan pidempään kotona mutta ei ollut töiden puolesta mahdollista. Ensimmäinen meni hoitoon n.2,5 v (nyt hän on jo 12v) ja toinen meni hoitoon n.1v ( nyt ikää1,3v).
Miten miehen työnantaja suhtautui palkattomaan vapaaseen? Ja miten pärjäätte taloudellisesti vain yhden palkalla? Meishän ei saa euroakaan äitiysloman aikana, vasta vanhempainvapaalla alkaa miehelle rahantulo.
Itse menin töihin, kun lapsi oli 5 vrk ikäinen. Mummo tuli hoitamaan. Ai että miksikö - no kun maatalouslomittaja soitti aamuyöllä, että ei lähde töihin, kun ei uskalla lähteä ajamaan.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 22:31"]Tässä ketjussa taas tuli ilmi se miten imettävät äidit pitävät itseään parempina. Itse olin vanhemman tytön kanssa tätä paremmisto äitien kastia eli imetin tyttöä 8kk,nyt tämän nuorimman kanssa ei imetys kiinnostunut lainkaan joten jo sairaalassa annettiin korviketta. Ja miksei isä voi jäädä kotio lapsen kanssa jos se on perheelle parempi vaihtoehto? Miksei kukaan arvostele isää joka tekee 12tunnin työpäiviä äidin ollessa kotona lapsen/lapsien kanssa mutta heti kun äiti ilmottaa lähtevänsä töihin älähtää joku"täydellinen äiti"?
Kaikki me ei kuuluta samaan muottiin ja hyvä niin. Kaikkille äideille kotona kökkiminen 3vuotta ei edes tule mieleen. (kökki.isyä se on jos ei viihdy kotona, kakkavaippoja pyörittelemässä). Itse toivoin että olisin pystynyt olemaan pidempään kotona mutta ei ollut töiden puolesta mahdollista. Ensimmäinen meni hoitoon n.2,5 v (nyt hän on jo 12v) ja toinen meni hoitoon n.1v ( nyt ikää1,3v).
[/quote]
Isä voikin, ideaalitapauksessa molemmat voisi jäädä. Imetys on kuitenkin tärkeämpää ainakin sen ensimmäiset pari kuukautta, isälläkin onneksi isyysloma ja voi ottaa lomaa siihen muutenkin. Sen jälkeen ihan sama kumpi hoitaa kotona
Minä jäin äitiysrahalle jo 50 päivää ennen laskettua aikaa ja vauva syntyi vasta la:n jälkeen. Lisäksi miehellä oli pitämättömiä lomia, joten palkatonta hän ei joutunut hirveästi ottamaan. Sen aikaa pärjäämme hyvin minun palkallani.
Ap
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 22:39"]
Minä jäin äitiysrahalle jo 50 päivää ennen laskettua aikaa ja vauva syntyi vasta la:n jälkeen. Lisäksi miehellä oli pitämättömiä lomia, joten palkatonta hän ei joutunut hirveästi ottamaan. Sen aikaa pärjäämme hyvin minun palkallani.
Ap
Miehellä on pitämättömiä lomia noin 40 päivää? Tuntuu jotenkin aika uskomattomalta. Toki saatte tehdä ihan niin kuin hyvältä tuntuu, mutta pääsääntöisesti työnantajan ei tarvitse suostua tuohon järjestelyyn.
[/quote]
Raskaus ja synnytys on naiselle melkoinen koettelemus (fyysinen ja hormonaalinen), siksi on olemassa tuo noin 100 päivän loma, jotta kroppa ja mieli palautuisi. Tuttu aikoi tehdä melkein kuten ap eli lähteä töihin kun vauva oli 6 vko ikäinen. Alapään tikit pisteli vielä siinä vaiheessa, istuminen oli vaikeaa ja maitoa valui rinnoista niin, että paidat oli märkänä. Työnantaja ilmoitti, että ei ota töihin, koska ei ole pakko.
Viihtyykö miehesi kotona? Onko vauvanne hyvä nukkuja?