Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka pieni paikka pitää olla että kaikki tuntevat toisensa?

Vierailija
10.11.2021 |

Puhutaan että maalla kyylätään ja kaikki tuntevat toisensa. Mutta olen itse noin 11 000 asukkaan paikasta ja täällähän ainakaan itse ei tunne juuri ketään vaikka aina asunut. Menee kauppaan niin harvoin tulee siellä joku tuttu vastaan, samoin lapsia päiväkotiin, kaikki vanhemmat ovat sen näköisiä että ei ole koskaan nähnytkään, maalaiskylä, sivukylä siis, monien talojen asukkaita ei tunne... Kuinka pieni paikka pitää olla että tuntee?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

2000 asukasta. Kaikki asiat kyllä tiedetään ja ihmiset tunnetaan, vaikkei tosiasiassa tiedetä ja tunneta yhtään mitään tai ketään. Toistellaan vaan sokeasti huhupuheita.

Vierailija
2/7 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1000 asukkaan kylässä en tuntenut kaikkia, mutta 350 ihmisen kylässä asuessani tunsin. Oisko n. 500 raja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta. Uteliaat tuntee kaikki, normaalit tietää vaan lähimmät naapurit. Joskus muinoin pappi, kauppias, parturi, postiljooni ja pankintäti tunsi kaikki kylän asukkaat.

Vierailija
4/7 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kylässä on vajaa 300 henkeä kirjoilla, ei todellakaan ole kantaväestö kiinnostunut tutustumaan uudempaan väestöön, mutta kyylätään kyllä ja jopa hyökätään kimppuun kun tekee omalla tontillaan jotain mistä he eivät satu tykkäämään. Ei mitään hyväntahtoista auttamiskulttuuria kaikkien kesken, niin kuin kuvittelin ennen muuttoamme kaupungista tänne. Itse olimme sellaiseen valmistautuneet ja pidimme sitä itsestään selvänä, oikein nautimme ajatuksesta.

Mutta saimme pettyä.

Ei se maalle muuttaminen aina niin auvoinen todellisuus ole kuin mitä on kuvitellut. Me ainakin muuttaisimme pois jos/kun vain tilaisuus ilmenee.

Niin huvittaa monta kertaa jossain keskustelussa kun kaikki aina olettaa paikkakuntaa tuntematta, että siellä on niin vähän väkeä että kaikki kyllä tuntee toisensa.

Juorut kyllä leviää, sekä todet että keksityt jutut, mutta tuntemisesta en nyt noin kategorisesti väittäisi yhtään mitään.

Vierailija
5/7 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme kylän "keskustassa" , kylässä asuu vakituiseen 11-12henkeä ja laajemmalla koko kylän alueella asuu kuulemma n.36henkeä, "keskustan" alueelta tiedän lähes kaikkien nimet, mutta en kyllä kaikkia.

Mutta montako tunnen oman perheemme lisäksi voisin sanoa tuntevani jollakin tasolla 3henkilöä,

Luulen että riippuu myös itsestä ja omasta uteliaisuudesta, miten tuntee kylän ihmiset.

N40

Vierailija
6/7 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että "tunnetaan kaikki" tarkoittaa oikeasti sitä, että "tunnetaan kaikki ne, joita tarvitsee tuntea". Ei jossain parin tuhannen asukkaan kunnassakaan kaikki tunne kaikkia, vaikka siltä ehkä saattaisi vaikuttaakin.

Vierailija
7/7 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen oikeastaan koko ikäni asunut samalla paikkakunnalla. Muutaman vuoden opiskelin muualla ja pari vuotta asuin niin Saksassa, kuin Italiassa.

Muuten täällä, missä on 800 ihmistä. Laskin ketjun innoittamana, että tällä hetkellä täällä on n. 70 asukasta, jotka ovat vähintään sellaisia kenen kanssa jään ainakin muutaman sanan kohdatessani vaihtamaan. 

Vielä joskus 20 vuotta sitten ainakin tiesin suunnilleen kaikki vastaan tulijat. Nyt porukka on muuttanut pois, lisäksi tänne on viimeisen viiden vuoden aikana rakennettu viisi uutta rivaria ja noin 40 uutta omakotitaloa. Joten uutta porukkaa on tullut paljon. Ja oma lapsi on jo aikuinen, joten lapsenkaa myötä en enää niin ihmisiin tutustu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme