Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ketsuppipulloista tehdyt hiekkalapiot. Näkeekö niitä enää missään?

Vierailija
25.01.2015 |

Vai oliko joku lama-ajan juttu?

Kyselee 90-luvulla lapsuutensa elänyt. Omassa lapsuudessani hiekkalaatikot oli niitä väärällään, nyt omien lasten kanssa en niitä ole nähnyt.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

60-luvulla laitettiin sanomalehteä talvikenkien sisään lämmöneristeeksi

Vierailija
22/41 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:06"]60-luvulla laitettiin sanomalehteä talvikenkien sisään lämmöneristeeksi
[/quote]
Tuo on hyvä varsinkin, jos joutuu laittamaan kosteat kengät jalkaan, niin paperi imee kosteutta. Kengät saa myös nopeasti kuivaksi, kun laittaa kenkään ilmavasti paperia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 18:52"]

Ketsuppi ja sinappipulloista leikattiin hiekkalapioita 80-luvulla pohjanmaalla. Ja hiekkalaatikko ei ollut mikään laatikko vaan kasa hiekkaa pihan perällä.

[/quote]

Meillä ei ollut varaa edes hiekkakasaan. Meillä oli multakasa ;). Mutta meillä oli sentään omakotitalo, joten emme me ihan köyhiä olleet ;)

70-luvun lapsi

Vierailija
24/41 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:06"]

60-luvulla laitettiin sanomalehteä talvikenkien sisään lämmöneristeeksi

[/quote]

70-luvulla puolestaan ihan rehdisti vain paleltiin :)

Vierailija
25/41 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli mökin ulkohuussissa Felix-ketsuppipullosta tehty lapio. Sillä laitettiin kalkkia kakkakasan päälle. Keski-Suomesta olen kotoisin, vm. -72.

Vierailija
26/41 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mehukatti purkeistahan niitä tehtiin mutta ehkä äyskäreiksi

Vierailija
27/41 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä sen näkee. Ei suomessa ole todellisia köyhiä, kun on varaa ostaa hiekkalapiokin lapselle, vaikka tyhjä ketsuppipullo ajaa täysin saman asian ;)

Vierailija
28/41 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin ainakin oli Tampereen suunnilla 90 luvun alussa.

Vierailija
29/41 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:51"]

Tässä sen näkee. Ei suomessa ole todellisia köyhiä, kun on varaa ostaa hiekkalapiokin lapselle, vaikka tyhjä ketsuppipullo ajaa täysin saman asian ;)

[/quote]

Hiekkalapio on halvempi kuin ketsuppipullo, josta saa myös turhaa sokeria.

Vierailija
30/41 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 18:38"]

No jopas jopas, 3&4! Liekö sitten ollut Helsingin Pasilassa vallinnut paikallinen muoti-ilmiö eikä koko maahan levinnyt suuntaus? Ehkä joku näppärä äiti meidän hiekkiksellä oli sitten vain keksinyt että ketsuppipullosta saa leikattua kivan lapion. Ja mun maailma tietenkin rajoittui siihen meidän hiekkalaatikkoon. Näinkö tämä mysteeri nyt ratkesi? 

Kiitos vastauksista, 3&4! :) 

ap 

[/quote]

Ettet vain olisi asunut isovanhempieni kotini lähellä? Länsi-Pasilassa :D Isoäitini jäi sairaseläkkeelle ja askarteli noita ketsuppi purkki lapioita pihalle. Sitten oli mehukatti tötsistä äyskäreitä veneessä ja taloyhtiön saunaankin taisi semmoisen viedä ja metsässä olevaan koirapuistoonkin pari... Kuitenkin ollaan ap:n kanssa pontevasti samalla hiekkalaatikolla tongittu...

Vierailija
31/41 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ihanista muistoista, ap! :) Taidan alkaa askarrella kohta, kun ketsuppipullo tyhjenee.

t. 70-luvun lapsi

Vierailija
32/41 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, että nykyketsuppipulloista ei enää siihen olisi. Heinz ainakin väärän mallinen ja liian pletku.

Vierailija
33/41 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 20:16"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:51"]

[/quote]

Hiekkalapio on halvempi kuin ketsuppipullo, josta saa myös turhaa sokeria.

[/quote]

Mutta jauhelihihakastike, makaroonilaatikko ja hodarit tarvii ketsupin. Joten se ketsuppipullo ostetaan joka tapauksessa aika useaan kotiin vielä tänäkin päivänä. Sinä tietenkin ruokit lapsesi sushilla ja jambalayalla, johon ei ketsuppia laiteta ;)

Vierailija
35/41 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsuudessa 60-luvulla ei ostettu ketsuppia, liekö ollut edes olemassa, mutta hyysipaperina käytettiin sanomalehtä

Vierailija
36/41 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon -87 ja, niistä tehtiin meille lapsille saunakauhat aina

Vierailija
37/41 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 18:35"]

Mehukattikanisterista olen tehnyt.

[/quote]

Soutuveneiden äyskärit oli tehty mehukattipullosta meidän riparin leirikeskuksessa. Silloin ajattelin, että ne oli fiksumpia kuin kaupasta ostetut, kun oli yksi kulma jätetty, jolla sai sieltä raostakin äyskäröityä.

Vierailija
38/41 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 80-luvun lopulla syntynyt, ja meillä oli kyllä ihan lapiot hiekkalaatikolla. Meillä oli kyllä aina Meiran ketsuppia ja sinappia, niissähän ei ole edes kunnolla vartta, kun se pullo on niin nopeasti kapeneva. Ei niistä olisi kunnon kauhoja saanutkaan. Mehukattitölkeistä tehtyjä äyskäreitä oli kyllä soutuveneessä.

Vierailija
39/41 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 20:52"]

Oon -87 ja, niistä tehtiin meille lapsille saunakauhat aina

[/quote]

Meillä ei saunassa ikinä leikitty mitään, eikä suihkun puolellakaan ollut muuta sellainen selänpesuliina, jonka päällä leikin ottavani aurinkoa. Haaveilin tosin saunan kestävistä Aku Ankoista, mutten olisi ikinä tosissani tuonut lehtiä saunaan pilaantumaan. Mamman luona sen sijaan oli kaikkia kivoja pikku purkkeja, joilla sai läträtä samalla kun istui saavissa kylvyssä.

Vierailija
40/41 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 21:01"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 18:35"]

Mehukattikanisterista olen tehnyt.

[/quote]

Soutuveneiden äyskärit oli tehty mehukattipullosta meidän riparin leirikeskuksessa. Silloin ajattelin, että ne oli fiksumpia kuin kaupasta ostetut, kun oli yksi kulma jätetty, jolla sai sieltä raostakin äyskäröityä.
[/quote]
Minun ollessa riparilla ei tainnut olla Mehukattia vielä keksittykään, vene sentään oli.