Pitäisikö 23-vuotiaan olla jo kihloissa/naimisissa ja tehdä lapsia?
Olemme avomieheni kanssa 23, täytämme 24 loppuvuodesta. Olemme olleet yhdessä pari vuotta, joista asuneet saman katon alla vuoden. Äitini, isovanhempani ja muut sukulaiset ja perhetutut odottavat jo, että menisimme kihloihin ja naimisiin. Valmistumme molemmat parin vuoden päästä ja silloin pitäisi alkaa tekemään lapsia. Minä ajattelin vielä jatkaa opiskelua, joten lopullisesti valmistun vasta joskus 29-vuotiaana.
Meitä kumpaakaan ei kiinnosta vielä todellakaan lapset taikka häät yms. Minä ainakin miellän itseni vielä nuoreksi ja tällä hetkellä nautin opiskelijabileistä ja äkkilöhtömatkasta Kreikkaan.
Kommentit (29)
No mikäs kiire? Mä täytän kevään aikana 24 ja poikaystävä 25. Olemme seurustelleet reilut kaksi vuotta, eikä edes yhteenmuutosta ole ollut puhetta.
23 vuotiaana olin kihloissa, talo rakennettu, koira, ei lasta mutta mies joka kävi lapsesta, ja hyvä työpaikka. Pari vuotta siitä ja olin eronnut, mutta edelleen hyvä työpaikka. Mieti mikä on tärkeetä sinulle.
Me täytämme miehen kanssa 24 tänä vuonna, menimme naimisiin viime kesänä ja lapsen pitäisi syntyä kolmen viikon päästä. En missään nimessä väittäisi että jokaisen meidänikäisen pitäisi tässä vaiheessa olla jo vakiintuneita, asua yhdessä ja suunnitella häitä ja lapsia. Riippuu hyvin paljon luonteesta ja elämäntilanteesta olisiko naimisiinmeno ja lapsi luonnollinen saati tarkotuksenmukainen linkki jatkumossa.
Luin itse aloituksen uudestaan. Siis SUKULAISET odottavat meiltä lapsia valmistumisen jälkeen, meillä ei ole mitään kiirettä sen asian suhteen. Itse ajattelin hankkia lapsia vasta yli kolmekymppisenä.
Ap
Kaikki 23-vuotiaat ovat jo naimisissa ja tekevät lapsia. Villiä opiskelijan sinkkuelämää ei vietä kukaan. Eiku.
Opiskelut ensin, sitten hankit kunnollisen työpaikan ja huolehdit , että talous on kunnossa. Sen jälkeen vasta voit aloittaa pirttiviljelyn. Olet nuori, sinulla on aikaa miettiä, mitä elämältäsi haluat. Ota iisisti.
Kyllä se ajan kanssa helpottaa. Meiltä ei olla enää vuosikausiin kyselty, koska mennään naimisiin ja hankitaan lapsia. Ollaan 37-vuotiaita.
Suomessa ensisynnyttäjien keski-ikä on 28,6 vuotta. Se on noussut koko ajan ja kertoo siitä, että lastenteko aloitetaan koko ajan myöhemmin. Osittain tätä sanelee se, että halutaan kouluttautua ja saada vakituinen työpaikka ennen lasten tekemistä. Ihan järkevää ajattelua.
On yksi seikka, joka tulee tiedostaa, jos haluaa lykätä lasten tekemistä kovin pitkälle. Munasolujen tuotanto on parhaimmillaan 23-30-vuotiaana, sen jälkeen mahdollisuudet tulla raskaaksi alkavat pienentyä.
Jokainen tietää itse parhaiten, mitä elämältään haluaa ja kantaa myös vastuun omista päätöksistään. Älä anna muiden mielipiteille painoarvoa.
Paras aika hankkia lapsia on 25-30-vuotiaana
No yksilölistähän tuo kypsyminen on ja ap:n kysymykseen ei ole oikeaa vastausta. Itse koen vielä 24-vuotiaana olevani kypsymätön vanhemmaksi, lisäksi opiskelen vielä joten köyhäkin olen. Toinen samanikäinen kaverini on kohta 3 lapsen äiti joka on ollut 6 vuotta naimisissa. On vakityö ja okt.
Kun aloittaa lasten hankinnan ajoissa, ehtii saada lapsia mahd. monen kanssa.
Olen 23-vuotias ja olemme mieheni kanssa seurustelleet yli viisi vuotta, eikä kiirettä perheen perustamiseen vielä ole. Nautimme nuoruudesta, toisistamme, kavereista, matkustelemme, hankimme kokemuksia, opiskelemme. Jokainen tyylillään! Älkää antako ulkopuolisen painostuksen vaikuttaa.
Aikuisikä pitäisi juridisesti nostaa 30 kieppeille kun tätä nykyperseilyä sivusta seuraa...
Omituista, meillä on toisin päin. Olemme menossa naimisiin tänä vuonna ja sukulaiset vuodattavat katkeria kyyneliä siitä, miten elämä on nyt pilalla. Emme kumpikaan halua lapsia koskaan, mutta sukulaiset ovat varmoja että naimisiin mennään jotta saataisi laitettua pulla synnittömästi uuniin. Ei auta sanoa, että lapsia ei olla hankkimassa, nuhdesaarna on pakko saada pidettyä loppuun, kun sitä ollaan koko perheen voimin tuntikausia kirjoitettu
Jos teistä ei avioliitto ja lapset -kombinaatio kuulosta hyvältä niin tietenkään ette edes harkitse sitä juuri nyt! Muiden mielipiteillä ei ole väliä, kunhan itse seisotte omien päätöstenne takana ja otatte vastuun tekemisistänne ja tekemättä jättämisistä.
Olette fiksuja nuoria, tuntuu että alle 25-vuotiaista eniten lisääntyvät ne, joilta se pitäisi kieltää kokonaan...
No, ei todellakaan pidä, jos ette niin halua! Se on teidän elämä eikä sukulaistenne! Antakaa sellaisten ahdistelijoiden kommentit olla ja keskitytte siihen mitä haluatte eli esim. tuo opiskelu, joka kannattaa! Ei ole kiire mihinkään.