Ruoasta "pihistely"
Minulle terveellinen ja maistuva ruoka on yksi elämäni peruspilareista. Syön monipuolisesti ja pyrin siihen, että lautaseltani löytyvät lähes joka aterialla melkein kaikki sateenkaaren värit. Siksi aina hämmästelen kun kuulen (täällä tai kaveripiirissä) ihmisistä, jotka oikein kilpailevat siitä, kuka saa käytettyä vähiten rahaa ruokaan.
Jos minä syön epäterveellistä ruokaa (joka sattuu usein olemaan myös halvinta ruokaa) muutun äreäksi, suolisto ei toimi ja voin muutenkin pahoin. Se, että joku kertoo säästävänsä kaikista maailman kuluista juuri ruoasta, kuulostaa minusta yhtä typerältä kuin se, että joku kertoisi minulle säästävänsä jättämällä tyroksiinilääkkeet ostamatta. Olen ajatellut, että kiitän itseäni myöhemmin, kun olen nuorena sijoittanut terveyteeni ostamalla terveellistä ruokaa.
Kuukausittaiset ruokakuluni saisivat varmasti keskiverron av-mamman pyörtymään, mutta ihan sama. :D Minä voin hyvin säästää esim. matkustelusta, salikortista yms., mutta en ruoan laadusta. Piste.
(Huom. On asia erikseen, jos ruokaan ei ole varaa esim. työttömyyden takia, mutta puhun tässä nyt ihan keskituloisista ihmisistä, joiden tavoitteena on elää elämänsä läpi mahdollisimman säästeliäästi.)
Kommentit (9)
Mä syön terveellisesti mutta myös pihistellen.esim jos nään kanaa -50%ostan sitä reilusti pakkasee,salaattia ja kurkkua otan aina useamman jos ovat tarouksessa ym.ym.
Kallis ei välttämättä tarkoita terveellistä.
No kerropa jotain esimerkkejä siitä, miten sinä syöt ja miten "pihistelevä" syö.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 14:36"]
Kallis ei välttämättä tarkoita terveellistä.
[/quote]
Totta, mä pihistelen myös kauppalaskuistani, ja silti syömme monipuolisesti ja terveellisesti.
No mun mielestä joka aterialla ei ole pakko syödä optimaalisesti, vaan kokonaisuus on tärkein. Minusta toisinaan ruoka on VAIN ruokaa, eikä jotain itseään suurempaa.
Toisaalta mäkään en tajua sellaista nillitystä, että aina on ostettava punaisella merkittyä lihaa, koskaan ei voi ostaa tuoretta (tai edes pakkasesta sulatettua) kokonaista kalaa/filettä, eikä ikinä voi ostaa monipuolisesti vihanneksia/kasviksia. Ja aina on pakko ostaa vain tyyliin halvinta puuroa, halvinta maitoa, halvinta juustoa ja halvinta ties mitä.
En ymmärrä sitä silloin, jos perheellä kuitenkin olisi varaa ostaa suunnilleen myös pari euroa kalliimpaa juustoa ja parsaa, lohta sekä kuhaa, hyvää filettä ja niin pois päin. Että sittenkin, vaikka talouden kokonaistulot on esim. 150 000€/vuosi, niin ruoka on niukkaa, yksinkertaisesta ja mahdollisimman halvoista raaka-aineista. Ja perheenäiti karjuu lapsille naama punaisena, jos nämä syövät välipalaksi leipää eivätkä puuroja.
Mulle ruoka on välttämätön paha. Jos saisin päättää, olisin kokonaan syömättä tai ottaisin vaikka yhden pillerin vuorokaudessa, jos se pitäisi hengissä. Inhoan ruokaa. En edes syö joka päivä, ja silloin kun syön, syön juuro sitä mitä mieli tekee, olipa se sitten hedelmäsose, suklaapatukka tai nuudeleita. Mulle sun elämäntapa ja nauttiminen ruoasta on aivan yhtä vierasta kuin minun inho asiaa kohtaan on sinulle.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 14:42"]
Mulle ruoka on välttämätön paha. Jos saisin päättää, olisin kokonaan syömättä tai ottaisin vaikka yhden pillerin vuorokaudessa, jos se pitäisi hengissä. Inhoan ruokaa. En edes syö joka päivä, ja silloin kun syön, syön juuro sitä mitä mieli tekee, olipa se sitten hedelmäsose, suklaapatukka tai nuudeleita. Mulle sun elämäntapa ja nauttiminen ruoasta on aivan yhtä vierasta kuin minun inho asiaa kohtaan on sinulle.
[/quote]
Monet halvalla syövät eivät välttämättä ole noin ravintovihamielisiä kuin sinä. Mutta he rakastavat pihistelyä kaikkein eniten. Se tuo turvallisuuden tunnetta.
Mä olen aina syönyt halpaa ruokaa ja kas kummaa, olen kuitenkin aivan terve. Joku lääkärihän oli joskus tutkinut, että ruuan ja liikunnan merkitystä usein ylikorostetaan ja monet sairaudet (esim. syöpä) johtuu vaan huonosta tuurista.
Itse syön sitä mistä pidän ja mahdollisimman halvasti. Käytännössä siis ruisleipää, kasviskeittoja, halvinta maitoa rainbow-kahvin kanssa, paljon ihan peruskotiruokaa, en juuri ikinä salaattia (en tykkää), hedelmiä välillä. En tiedä miksi pitäis ostaa kalliita pähkinöitä, avokadoja, erikoishedelmiä, kalliimpaa maitoa tai jotain ituja. Voin mainiosti nykyiselläkin ruokavaliolla, vaikka se onkin halpaa.
--