Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen töissä päiväkodin "jättiryhmässä"

Vierailija
24.01.2015 |

35 lasta, 2 lastentarhanopettajaa, 4 lastenhoitajaa, 1 työllistetty. Lapset 1-5-vuotiaita.

Ja on muuten aivan mahtava paikka lapsille ja työntekijöille! Kysyttävää?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 07:52"]Jakavatko aikuiset lapset pienempiin rymiin leikkimään (nyt Matti, Maija, Miisa ja Meri leikkii tätä) vai saavatko lapset itse valita? Miten keskittymishäiriöiset, erityisen ujot ja aspergerpiirteiset viihtyvät ryhmässä?
[/quote]

Lapset saavat itse päättää, seinällä on kaikkien leikkialueiden kuvat ja lapset saa siitä "varata" oman leikin. Toki jos joku valitsee aina sen autoleikin, niin sitten aikuiset ohjaa välillä muuallekkin.

Meidän ryhmiin ei ensisijaisesti erityislapsia sijoiteta. Ujojen lasten kanssa ei ole mitään ongelmaa, aikuinen on siinä tukena. Yleensä ujo lapsi oppii ensin toimimaan oman pienryhmän sisällä, pikkuhiljaa rohkaistuu sitten juttelemaan koko ryhmänki kesken. Alkusyksystä ujo lapsi harvon enää ujo on joulun jälkeen. Tai sitten meillä ei ole vaan ollut niitä "oikeasti" ujoja.

Vierailija
22/36 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ihan mahtava lukea tämmöstä! Ite olen myös isossa ryhmässä (37 lasta, 7 aikusta) ja oman ryhmän toimintaa joutuu kyllä usein perustelemaam ja selittämään muille - etenkin kollegoille. Tämä on vaan vähän semmoinen juttu että meidän arkea pitää elää hetki ennen kun pystyy ymmärtämään sen hyvät (ja tietty myös huonot) puolet ja toiminnan :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienelle lapselle noin monta kontaktia päivän mittaan ei ole hyväksi.

En ymmärrä miksei ryhmää jaeta kahtia. Henkilökuntaa kuitenkin riittäisi.

Vierailija
24/36 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni oli tuollaisessa pk:ssa, jossa tosiaan oli sisarusryhmät ja eri-ikäisiä lapsia, kokoa (isohko) ja työntekijämäärää en kyllä muista, mutta oli kyllä maan mainio päiväkoti lapselleni. Ryhmässä vieläpä liikunta+kehitysvammainen ja tykkäsin tosi paljon siitä, että oli tavallaan kaikki lapsuuden kirjot siinä ympäristössä minun pienperheen ainoan lapseni kanssa.

Vierailija
25/36 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 10:52"]Hei ihan mahtava lukea tämmöstä! Ite olen myös isossa ryhmässä (37 lasta, 7 aikusta) ja oman ryhmän toimintaa joutuu kyllä usein perustelemaam ja selittämään muille - etenkin kollegoille. Tämä on vaan vähän semmoinen juttu että meidän arkea pitää elää hetki ennen kun pystyy ymmärtämään sen hyvät (ja tietty myös huonot) puolet ja toiminnan :-)
[/quote]

Niinhän se menee :) Ja työntekijöiden pitää kokea tämä omaksi jutuksi, ei varmasti sovi kaikille.

Vierailija
26/36 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa näin mun silmiin aika isolta määrältä lapsia, mutta kai siellä sitten hyvin sujuu! Itse olin 1-3 vuotiaiden ryhmässä tetissä päiväkodissa, siellä tais olla 12 lasta, ja usein oli muutamia pois, mutta hoitajia oli 3, sitten olin vielä minä tettiläisenä ja sitten tuli vielä harjoitteluun yksi ihminen.

Vierailija
27/36 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 10:59"]Pienelle lapselle noin monta kontaktia päivän mittaan ei ole hyväksi.

En ymmärrä miksei ryhmää jaeta kahtia. Henkilökuntaa kuitenkin riittäisi.

[/quote]

Minä näen tämän taas ihan erillä tavalla omien kokemusten vuoksi. Pienimmäiset tutustuu ensin "omiin" aikuisiin ja sitten pikkuhiljaa muihinkin aikuisiin. Mitään isompaa ongelmaa ei ole kyllä ollut :)

Ihan vaan jo tilojenkin vuoksi meitä ei jaeta kahtia. Meidän tilat on suunniteltu suurelle ryhmälle jossa on pienryhmätoimintaa, ei kahdelle erilliselle ryhmälle :)

Vierailija
28/36 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 10:59"]Oma lapseni oli tuollaisessa pk:ssa, jossa tosiaan oli sisarusryhmät ja eri-ikäisiä lapsia, kokoa (isohko) ja työntekijämäärää en kyllä muista, mutta oli kyllä maan mainio päiväkoti lapselleni. Ryhmässä vieläpä liikunta+kehitysvammainen ja tykkäsin tosi paljon siitä, että oli tavallaan kaikki lapsuuden kirjot siinä ympäristössä minun pienperheen ainoan lapseni kanssa.
[/quote]

Meilläkin on monet lapset olleet 1-vuotiaasta sinne eskari-ikään asti, vanhemmat arvostaa sitä tosi paljon. Ryhmän sisällä lapsi sitten kasvaa aina seuraavaan pienryhmään, mutta tuttu ympäristö säilyy koko ajan :)

Vierailija
29/36 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 11:05"]Kuulostaa näin mun silmiin aika isolta määrältä lapsia, mutta kai siellä sitten hyvin sujuu! Itse olin 1-3 vuotiaiden ryhmässä tetissä päiväkodissa, siellä tais olla 12 lasta, ja usein oli muutamia pois, mutta hoitajia oli 3, sitten olin vielä minä tettiläisenä ja sitten tuli vielä harjoitteluun yksi ihminen.
[/quote]

Se kuulostaa monien korvaan suurelta määrältä, mutta sitten kun sitä arkea elää niin kummasti määrä ei olekaan enää niin suuri :)

Vierailija
30/36 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia leikkipaikkoja teillä on? Miten aikuiset pystyy valvomaan leikkejä? Meidän ryhmässä on 20 lasta ja tuntuu ettei heidänkään perässä pysy.

Vierailija
31/36 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 11:06"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 10:59"]Pienelle lapselle noin monta kontaktia päivän mittaan ei ole hyväksi. En ymmärrä miksei ryhmää jaeta kahtia. Henkilökuntaa kuitenkin riittäisi.   [/quote] Minä näen tämän taas ihan erillä tavalla omien kokemusten vuoksi. Pienimmäiset tutustuu ensin "omiin" aikuisiin ja sitten pikkuhiljaa muihinkin aikuisiin. Mitään isompaa ongelmaa ei ole kyllä ollut :) Ihan vaan jo tilojenkin vuoksi meitä ei jaeta kahtia. Meidän tilat on suunniteltu suurelle ryhmälle jossa on pienryhmätoimintaa, ei kahdelle erilliselle ryhmälle :)

[/quote]

Meillä on pienryhmätoimintaa 12 alle 3-vuotiaan ryhmässä ja silti aina uuden lapsen aloittaessa huolettaa, tuntuuko ryhmä lapsesta liian suurelta. Varsinkin niiden 1-vuotiaiden kohdalla.

Vierailija
32/36 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 11:12"]Minkälaisia leikkipaikkoja teillä on? Miten aikuiset pystyy valvomaan leikkejä? Meidän ryhmässä on 20 lasta ja tuntuu ettei heidänkään perässä pysy.
[/quote]

Isossa huoneessa on toinen pää omistettu piirtämiselle ja askartelulle, paljon siis pöytätilaa. Ja toisessa päässä on iso kulmasohva ja paljon kirjoja. Kulmasohvan lähellä on myös "vauvaturvallinen alue" jossa pikkusimmat voi touhuilla samalla kun aikunen lukee satuja sohvalla. Pienten nukkari on myös vauvaturvallinen alue, pienet touhuileekin paljon siellä. Isojen nukkarista löytyy legoja ja muita rakennusjuttuja. Yhdessä leikkihuoneessa on koti-/majaleikki ja toisessa leikkihuoneessa on iso autoleikki jossa on paljon autoratoja.

Aikuset levittäytyy tiettyihin leikkihuoneisiin. Pienten kanssa on tietysti aina joku ja sitten vähän katsotaan lasten mukaan mihin huoneisiin itse mennään. Jotku lapset voi luottaa leikkimään itsekseen ja taas jotku lapset tarvii ehottomasti aikuisen seuraa.

Vierailija
33/36 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 11:14"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 11:06"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 10:59"]Pienelle lapselle noin monta kontaktia päivän mittaan ei ole hyväksi. En ymmärrä miksei ryhmää jaeta kahtia. Henkilökuntaa kuitenkin riittäisi.   [/quote] Minä näen tämän taas ihan erillä tavalla omien kokemusten vuoksi. Pienimmäiset tutustuu ensin "omiin" aikuisiin ja sitten pikkuhiljaa muihinkin aikuisiin. Mitään isompaa ongelmaa ei ole kyllä ollut :) Ihan vaan jo tilojenkin vuoksi meitä ei jaeta kahtia. Meidän tilat on suunniteltu suurelle ryhmälle jossa on pienryhmätoimintaa, ei kahdelle erilliselle ryhmälle :)

[/quote]

Meillä on pienryhmätoimintaa 12 alle 3-vuotiaan ryhmässä ja silti aina uuden lapsen aloittaessa huolettaa, tuntuuko ryhmä lapsesta liian suurelta. Varsinkin niiden 1-vuotiaiden kohdalla.
[/quote]

Ihan varmasti. Mutta ehkä on kysymys siitäkin mihin lapsi tottuu? Ja ei meillä pienimmäiset tosiaankaan vapaasti vaella leikkien välillä. Ihan pikkuiset on aikuisen kanssa aina suljettujen ovien takana leikkihuoneessa, ei siinä reilu 30 lasta härrää heidän vieressään.

Vierailija
34/36 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 11:20"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 11:12"]Minkälaisia leikkipaikkoja teillä on? Miten aikuiset pystyy valvomaan leikkejä? Meidän ryhmässä on 20 lasta ja tuntuu ettei heidänkään perässä pysy.
[/quote]

Isossa huoneessa on toinen pää omistettu piirtämiselle ja askartelulle, paljon siis pöytätilaa. Ja toisessa päässä on iso kulmasohva ja paljon kirjoja. Kulmasohvan lähellä on myös "vauvaturvallinen alue" jossa pikkusimmat voi touhuilla samalla kun aikunen lukee satuja sohvalla. Pienten nukkari on myös vauvaturvallinen alue, pienet touhuileekin paljon siellä. Isojen nukkarista löytyy legoja ja muita rakennusjuttuja. Yhdessä leikkihuoneessa on koti-/majaleikki ja toisessa leikkihuoneessa on iso autoleikki jossa on paljon autoratoja.

Aikuset levittäytyy tiettyihin leikkihuoneisiin. Pienten kanssa on tietysti aina joku ja sitten vähän katsotaan lasten mukaan mihin huoneisiin itse mennään. Jotku lapset voi luottaa leikkimään itsekseen ja taas jotku lapset tarvii ehottomasti aikuisen seuraa.
[/quote]

Niin ja käytävällä on keilapeli ja eteisen nurkkauksessa barbitalo ja barbeja.

Vierailija
35/36 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nakitatteko vanhempia lapsia hoitamaan nuorempia, siis tekemään teidän töitä?

Vierailija
36/36 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jakavatko aikuiset lapset pienempiin rymiin leikkimään (nyt Matti, Maija, Miisa ja Meri leikkii tätä) vai saavatko lapset itse valita? Miten keskittymishäiriöiset, erityisen ujot ja aspergerpiirteiset viihtyvät ryhmässä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän