Mitä hyötyä diabeteshoitajan käynnistä?
Miksi pitää selvitellä esim. jalkapohjan tuntoja? Hoitajahan ei lääkkeitä määrää.
Kommentit (37)
Oma diabeteshoitajani on ollut nyt koronan vuoksi lähes kaksi vuotta muissa tehtävissä.
Olen käynyt kaksi kertaa kahden muun hoitajan luona. Ihan yhtä tyhjän kanssa, tuntuu että vastaanotto järjestynyt vain, että saadaan seurantakäynti kirjattua. Painoni tiedän ilman hoitajan punnitusta (BMI 22), samoin vyötärönmittani.
Labralähetteet on valmiina verikokeisiin. Käyn niissä, ja olen yhteydessä terveysasemalle, mikäli arvoista joku ei ole viitearvojen puitteissa.
Minulla db2, on toistaiseksi ollut hoitotasapainossa.
Tyypin 1 diabeetikon pitää itse osata säätää insuliinimääriä, ja diabeteshoitaja antaa hyviä vinkkejä.
Ei se lääkärikään tiedä, mikä on paras annos sinulle. Sinun pitää itse oppia elimistösi ja eri tilanteet.
t.tyypin 1 diabeetikko.
Korkea verensokeri heikentää jalkojen verenkiertoa. Se vähentää tulehdusten paranemista ja heikentää tuntoaistia. Joku diabeetikko onnistui saunassa polttamaan varpaansa niin, että ne piti lopulta amputoida, sillä haavat eivät parantuneet. Ilman diabeteista kumpaakaan ei olisi käynyt: ei jalkojen palamista (olisi tuntoaisti antanut palautetta) ja haavat olisivat parantuneet.
Hoitajalla on enemmän aikaa kuin lääkärillä ja hän on myös lääkäriä halvempi työntekijä.
Itselläni ei mitään hyötyä, hän vaikutti erittäin epäpätevältä hymistelijältä, en saanut käynnistä mitään irti tai mitään hyötyä asioihini. En tajua, miten tuollaisille annetaan lupa pitää vastaanottoa, heidän pitäisi osata olla varsin päteviä, sillä diabetes tai sen ehkäisy ei ole mielikuvilla leikittelyä.
Ap. tässä.
En anna punnita itseäni. Olen ex syömishäiriöinen. En halua tietää, paljonko painan - se on ylipainoa nykyään, ja tiedän syyt siihen. Liikun ja syön kunnolla.
Jalkojeni tuntoaistissa ei ole mitään vikoja. Eihän sille ole mitään tehtävissä, jos tuntoaisti olisikin heikentynyt.
Verensokerit ovat nyt nousseet, koska lääkitystä on laskettu liian alas. Tähän riittäisi, että lääkitystä nostettaisiin. Siihen tarvitaan lääkäri; hoitaja ei tässä voi auttaa.
Miksi ihmeessä minut siis laitetaan diabeteshoitajan luo?
Jalkojen kunto on syytä tutkia säännöllisesti, hoitaja osaa sitten määrätä lääkärille jos on vaikka haavoja mitä ei muuten pysty hoitamaan.
Omani on kuin maansa myynyt aina. Mittaa verensokerin ja siinä se melkein onkin.
Vierailija kirjoitti:
Ap. tässä.
En anna punnita itseäni. Olen ex syömishäiriöinen. En halua tietää, paljonko painan - se on ylipainoa nykyään, ja tiedän syyt siihen. Liikun ja syön kunnolla.
Jalkojeni tuntoaistissa ei ole mitään vikoja. Eihän sille ole mitään tehtävissä, jos tuntoaisti olisikin heikentynyt.
Verensokerit ovat nyt nousseet, koska lääkitystä on laskettu liian alas. Tähän riittäisi, että lääkitystä nostettaisiin. Siihen tarvitaan lääkäri; hoitaja ei tässä voi auttaa.
Kyllähän se hoitaja kertoo havainnoistaan lääkärille ja ohjaa tarpeen mukaan lääkärille esim. lääkitysasioissa.
Jos et halua diabeteshoitajan käyntejä, hän ei takuulla tunkeudu väkisin kotiisi. Voit aivan vapaasti myös jättää menemättä terveyskeskukseen diabeteshoitajan vastaanotolle. Ongelma ratkaistu?
Vierailija kirjoitti:
Jalkojen kunto on syytä tutkia säännöllisesti, hoitaja osaa sitten määrätä lääkärille jos on vaikka haavoja mitä ei muuten pysty hoitamaan.
No ei ole ap:llä haavoja missään. Kerro minulle, mitä hoitaja tekee, JOS jollakulla on haavoja jaloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole ap:llä haavoja missään. Kerro minulle, mitä hoitaja tekee, JOS jollakulla on haavoja jaloissa.
Antaa haavanhoito-ohjeita, antaa vinkkejä hoitotasapainon parantamiseen.
Antaa vinkkejä, minkälaisia kenkiä pitää.
Ja niin edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Jos et halua diabeteshoitajan käyntejä, hän ei takuulla tunkeudu väkisin kotiisi. Voit aivan vapaasti myös jättää menemättä terveyskeskukseen diabeteshoitajan vastaanotolle. Ongelma ratkaistu?
Kyllä, mutta kun pitäisi saada ne diabetesreseptit uusittua. Itsellä ei ole lääkärin oikeuksia.
Ap. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, mutta kun pitäisi saada ne diabetesreseptit uusittua. Itsellä ei ole lääkärin oikeuksia.
Luojan kiitos sinulla ei ole lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen pätevyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antaa haavanhoito-ohjeita, antaa vinkkejä hoitotasapainon parantamiseen.
Antaa vinkkejä, minkälaisia kenkiä pitää.
Ja niin edelleen.
Minulla oli hyvät verensokerit ( pitkä sokeri n. 30), mutta sitten härpittiin lääkitys alas, ja nyt pitkäsokeri onkin 50.
Mieluummin kuolen nuorena kuin kuuntelen hoitajan kenkävinkkejä. Haavoja minulla ei ole - miksi ihmeessä olisi?
Vierailija kirjoitti:
Ap. tässä.
No mitäpä luulet? Olet hoitovastainen ja kannattaisi varmaan hakea psykiatrista apua jos et omaa painoasi siedä kuulla? Voi sen mitata niinkin, että pidät silmät kiinni eikä hoitaja sano sitä ääneen. Mutta mene toki lääkärille, punnitseehan se sinut sielläkin.
Vierailija kirjoitti:
Ap. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luojan kiitos sinulla ei ole lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen pätevyyttä.
Se se olisikin vihoviimeinen asia, jos pitäisi ihmisten sairauksia holhota. Huh hei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se se olisikin vihoviimeinen asia, jos pitäisi ihmisten sairauksia holhota. Huh hei.
Olet typerä kuin saapas.
Kanan aivotkin ovat viisaammat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap. tässä.
No mitäpä luulet? Olet hoitovastainen ja kannattaisi varmaan hakea psykiatrista apua jos et omaa painoasi siedä kuulla? Voi sen mitata niinkin, että pidät silmät kiinni eikä hoitaja sano sitä ääneen. Mutta mene toki lääkärille, punnitseehan se sinut sielläkin.
En ole hoitovastainen, vaan kannatan hoidon järkeistämistä ja turhien hoitojen poisjättämistä. Terveystaloustiede on kiintoisa tieteenhaara. "A built bed is a filled bed" eli kuta enemmän terveyspalveluita on, sitä enemmän niitä käytetään.
Minun painoni ei kuulu hoitajalle eikä lääkärille. Itseäni se ei kiinnosta, koska en halua enää laihduttaa sairaalloisesti. Parempi ylipaino kuin 45 kilossa kipuilu "lihavana".
Se, että todetaan asioiden olevan hyvin, ei tarkoita, että käynti olisi turha. Jollain tuollaisella "turhan tuntuisella" rutiinikäynnillä todetaan jonkin asian olevan pielessä, ja vaativan hoitoa. Joko hoitaja antaa sinulle siihen kotihoito-ohjeet tai varaa ajan lääkärille ja niin edelleen.
Itse taas olen kokenut hoitajakäynnit paljon antoisempina. Hoitaja tuntuu todella yrittävän ymmärtää ja etsii ratkaisuja. Lääkäri vaan hokee oppikirjoista oppimaansa mantraa.
1 tyypin diabeetikko jo 20 vuotta