Mitä hyötyä diabeteshoitajan käynnistä?
Miksi pitää selvitellä esim. jalkapohjan tuntoja? Hoitajahan ei lääkkeitä määrää.
Kommentit (37)
Oletko yksinkertainen vai?
Diabetes on monintavoin vammauttava sairaus huonosti hoidettuna.
Hyvä diabeteshoitaja osaa enemmän kuin lääkäri, joka ei ole esim diabetologi!
DrT kirjoitti:
Oletko yksinkertainen vai?
Diabetes on monintavoin vammauttava sairaus huonosti hoidettuna.
Hyvä diabeteshoitaja osaa enemmän kuin lääkäri, joka ei ole esim diabetologi!
Tittelillä en vauvassa brassailisi. 😁
Mitenkähän se hoitaja voi parantaa luku- ja mittaustaitoisen asiakkaan hoitotasapainoa? Lääkkeillähän diabetesta hoidetaan, ja jokaisen lääkemääräyksen joutuu kuitenkin lääkäri tekemään.
Toiset potilaat tietävät hoidon trendit lähes kuin erikoislääkärit, toiset vetävät hiilarimoskaa ja unohtavat sokeriarvot. Kaikille diabeetikoille ei kannata tarjota samoja palveluita.
Eräs tuttu diabeteshoitaja valehtelee huvikseen baarissa miehille olevansa diabeteslääkäri... Toivottavasti ap. ei ole tämän hoitajan asiakas.
Vierailija kirjoitti:
Jos et halua diabeteshoitajan käyntejä, hän ei takuulla tunkeudu väkisin kotiisi. Voit aivan vapaasti myös jättää menemättä terveyskeskukseen diabeteshoitajan vastaanotolle. Ongelma ratkaistu?
Itselläni on ollut diabetes jo kymmenen vuotta, ja yhden kerran olen päässyt diabeteshoitajan vastaanotolle. Joten ei siellä kovin usein tarvitse ravata.
Ap. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et halua diabeteshoitajan käyntejä, hän ei takuulla tunkeudu väkisin kotiisi. Voit aivan vapaasti myös jättää menemättä terveyskeskukseen diabeteshoitajan vastaanotolle. Ongelma ratkaistu?
Kyllä, mutta kun pitäisi saada ne diabetesreseptit uusittua. Itsellä ei ole lääkärin oikeuksia.
Reseptien uusinta pyynnön voi lähettää Oma Kanta ohjelmassa netissä.
Jos nettiä ei ole, voi soittaa tervysasemalle ja selittää asia puhelimessa olevalle hoitajalle.
Että haluaa uusia tiettyjen lääkkeidn reseptit. Ota lääkepakkaukset esille puhelun ajaksi, että osaa kertoa oikeiden lääkkeiden nimen. Erityisesti silloin, jos sulla on muitakn reseptilääkkeitä käytössä.
Kun lääkäri sitten menee tietoihisi, niin hän näkeen myös diabeteshoitajan käynnin tiedot.
Jos kaikki vaikuttaa ok:lta, lääkäri uusii reseptit.
Diabeteshoitaja on juuri se "portsari" , joka vilkaisee miten menee, mitä ongelmia ja onko kaikki suht.koht ok.
Siinä säästyy paljon aikaa, ettei tarvitse pelkkään muodolliseen tarkastukseen lääkärin luo, jos kaikki on kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jalkojen kunto on syytä tutkia säännöllisesti, hoitaja osaa sitten määrätä lääkärille jos on vaikka haavoja mitä ei muuten pysty hoitamaan.
No ei ole ap:llä haavoja missään. Kerro minulle, mitä hoitaja tekee, JOS jollakulla on haavoja jaloissa.
Arvioi, millaista hoitoa haava tarvitsee. Jos kotihoito riittää, ohjeistaa henkilöä itseään hoitamaan. Jos tarvitaan hoitajan tekemää haavanhoitoa, järjestää hoidon joko terveyskeskuksessa tai kotihoitona. Jos tarvitaan lääkäriä, varaa ajan lääkärille. 2-t. diabeetikolle neuropatia on enemmän sääntö kuin poikkeus, eikä sen etenemistä välttämättä itse huomaakaan. Kun jaloissa ei ole kunnolla tuntoa, ei huomaa että on vaikka kivi kengässä tai jotain muuta hankaavaa. Silloin tulee nopeasti hiertymiä ja haavoja, ja ilman hoitoa ne saattavat pahentua niin, että joudutaan esimerkiksi amputoimaan varpaita.
Vierailija kirjoitti:
Meidän terveyskeskus ei ainakaan uusi diabeteslääkkeitä, ellet ole hoitajan säännöllisessä seurannassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jalkojen kunto on syytä tutkia säännöllisesti, hoitaja osaa sitten määrätä lääkärille jos on vaikka haavoja mitä ei muuten pysty hoitamaan.
No ei ole ap:llä haavoja missään. Kerro minulle, mitä hoitaja tekee, JOS jollakulla on haavoja jaloissa.
Antaa haavanhoito-ohjeita, antaa vinkkejä hoitotasapainon parantamiseen.
Antaa vinkkejä, minkälaisia kenkiä pitää.
Ja niin edelleen.
Kuusi vuotta olen siellä säännöllisesti rampannut, eikä ole vielä antanut kengistä yms. yhtään vinkkiä. Aina on ne samat kysymykset, esim. mitäs lääkkeitä sinä nyt käytät. Luulisi hänen jo ne muistavan, turhauttaa!
Vierailija kirjoitti:
Ap. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, mutta kun pitäisi saada ne diabetesreseptit uusittua. Itsellä ei ole lääkärin oikeuksia.
Reseptien uusinta pyynnön voi lähettää Oma Kanta ohjelmassa netissä.
Jos nettiä ei ole, voi soittaa tervysasemalle ja selittää asia puhelimessa olevalle hoitajalle.
Että haluaa uusia tiettyjen lääkkeidn reseptit. Ota lääkepakkaukset esille puhelun ajaksi, että osaa kertoa oikeiden lääkkeiden nimen. Erityisesti silloin, jos sulla on muitakn reseptilääkkeitä käytössä.
Kun lääkäri sitten menee tietoihisi, niin hän näkeen myös diabeteshoitajan käynnin tiedot.
Jos kaikki vaikuttaa ok:lta, lääkäri uusii reseptit. kunDiabeteshoitaja on juuri se "portsari" , joka vilkaisee miten menee, mitä ongelmia ja onko kaikki suht.koht ok.
Siinä säästyy paljon aikaa, ettei tarvitse pelkkään muodolliseen tarkastukseen lääkärin luo, jos kaikki on kunnossa.[/quote
Siinäpä se ongelma juuri onkin. Jokainen kai osaa käyttää omakantaa reseptien uusimiseen, mutta kun uusiva lääkäri ei suostu uusimaan niitä, ellet ole ravannut säännöllisesti siellä diabeteshoitajan luona. Aikaahan siinä todella säästyisi, mutta kun näiden terveyskeskuksen määräysten mukaan "kaikki ei ole silloin kunnossa",
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja niin edelleen.
Kuusi vuotta olen siellä säännöllisesti rampannut, eikä ole vielä antanut kengistä yms. yhtään vinkkiä. Aina on ne samat kysymykset, esim. mitäs lääkkeitä sinä nyt käytät. Luulisi hänen jo ne muistavan, turhauttaa!
Ne kontrollikäynnit ovat tarpeellisia, vaikkei tautisi ole (vielä) edennyt vaikeammaksi. Siinä ei ole mitään järkeä, että kävisit keskustelemassa samat asiat lääkärin kanssa.
Taas hoitajavihaketju. Mene vaikka kävelemään tulisilla hiilillä sitten. Pääset jopa lääkäriin etkä pahaiselle hoitajalle.
Vierailija kirjoitti:
Ap. tässä.
En anna punnita itseäni. Olen ex syömishäiriöinen. En halua tietää, paljonko painan - se on ylipainoa nykyään, ja tiedän syyt siihen. Liikun ja syön kunnolla.
Jalkojeni tuntoaistissa ei ole mitään vikoja. Eihän sille ole mitään tehtävissä, jos tuntoaisti olisikin heikentynyt.
Verensokerit ovat nyt nousseet, koska lääkitystä on laskettu liian alas. Tähän riittäisi, että lääkitystä nostettaisiin. Siihen tarvitaan lääkäri; hoitaja ei tässä voi auttaa.
Miksi ihmeessä minut siis laitetaan diabeteshoitajan luo?
Missä on sanottu, et sinne on pakko mennä, jää pois, jos ei sovi sulle.
Itseäni turhauttaa näissä hoitajan luona käynneissä ensisijaisesti se, että hoitaja vaikuttaa jokseenkin leipiintyneeltä työhönsä. Jotenkin kaikki innostus puuttuu häneltä, aina on ne samat kysymykset eikä hän tunnu "muistavan" mitään, mistä on edellisellä kerralla puhuttu. Joskus hän töksäyttää vastata epäkohteliaasti hänelle esitettyyn kysymykseen tai sanomiseen. Esimerkiksi hän kerran sanoi, että minun pitää ehkä ottaa insuliini käyttööni, kun sokeriarvot eivät olleet hänelle mieleisellä tasolla Minulle oli aiemmin kokeiltu insuliinia, joka ei sopinut minulle missään mielessä ja sokeriarvot nousivat huippulukemiin käytön aikana. Kun sanoin hänelle siitä, hän vastasi: "Kyllähän sinun pitää käyttää sitä, jos tarve vaatii niin!" Minulle tulee lähes ahdistunut olo siellä käydessäni ja tuntuu ettei hän oikein ole ajantasalla tuon sairauden hoidossa. Joskus kun vastaanotolla on ollut sijainen, on käynti siellä ollut ihan siedettävää ja ilmapiirikin enemmän vuorovaikutuksellinen ja asiakasta tukeva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja niin edelleen.
Ne kontrol
Millä lailla tarpeellisia, kun osaa itse mitata ja on elänyt tilanteensa kanssa jo vuosikausia?
Vierailija kirjoitti:
Itse taas olen kokenut hoitajakäynnit paljon antoisempina. Hoitaja tuntuu todella yrittävän ymmärtää ja etsii ratkaisuja. Lääkäri vaan hokee oppikirjoista oppimaansa mantraa.
1 tyypin diabeetikko jo 20 vuotta
Hyvä, minulla valitettavasti päinvastoin. Hoitaja etsimällä etsii pumpustani sitä yhtä koekaa sokeriarvoa ja pitää sitten puolen tunnin saarnan siitä miten mun olisi kuukausi sitten pitänyt toimia kun se sattui, muutamasta matalasta arvosta ei sano sanaakaan. Lääkärin kanssa sitten jutellaan oikein asiaa.
Siksi en hoitajasta oikein perusta.
T tyypi1 jo yli 30v
Kymenlaakson pahoinvointialueella diabeteshoitajat eivät vastaa puhelimeen silloin kun heille kuuluisi olla soittoaika.
Huutaa tietysti.. Hui kamalaa! ja juoksee karkuun.