Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon takuueläkkeestä jää käteen?

Vierailija
09.11.2021 |

Olen parikymppinen opiskelija ja yli 800 €/kk suuruinen takuueläke kuulostaa hulppealta korviini, kun elän itse n. 600 €/kk budjetilla (yksiön vuokra 380 € ja kaikki muut menot 200-250 €). Moni kuitenkin valittaa, ettei takuueläkkeellä tule toimeen, vaikkei olisi edes mitään erityisiä sairauskuluja. Voisiko joku kertoa, kuinka paljon siitä jää verojen jälkeen käteen? Ja jos saa sen lisäksi maksimimäärän eläkeläisten asumistukea, kuinka paljon rahaa tilille tulee yhteensä kuukaudessa?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takuueläkkeestä ei mene veroa. En tiedä asumistuen enimmäismääristä, itse saan 10€ omaan asuntoon. Asumiskulut kyllä tehokkaasti syövät eläkkeen.

Minäkin olen ollut opiskelija, sitten työtön ja nyt takuueläkkeellä.

Vierailija
2/9 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimääräisen kunnallisveroprosentin (20,02), keskimääräisen kirkollisveroprosentin (1,39), eläkkeensaajan sairausvakuutuksen sairaanhoitomaksun, yleisradioveron sekä automaattisesti verottajan viran puolesta tekemät vähennykset saadaan marginaaliveroprosentiksi 43,6 % ja äidilläni jää käteen 700€/kk ja asumistuki on 42€.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Takuueläkkeestä ei mene veroa. En tiedä asumistuen enimmäismääristä, itse saan 10€ omaan asuntoon. Asumiskulut kyllä tehokkaasti syövät eläkkeen.

Sekä työeläke että kansaneläke ja takuueläke ovat verotettavaa ansiotuloa.

Jos eläke on alle 11000€/vuosi siitä ei mene veroa.

Vierailija
4/9 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekä työeläke että kansaneläke ja takuueläke ovat verotettavaa ansiotuloa.

Jos eläke on alle 11000€/vuosi siitä ei mene veroa.

"Takuueläke turvaa Suomessa asuvalle henkilölle vähimmäiseläkkeen (837,59 e/kk), jos kaikki hänen eläkkeensä ennen verotusta ovat yhteensä enintään 830,82 e/kk", miten voi mennä yli?

Vierailija
5/9 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskimääräisen kunnallisveroprosentin (20,02), keskimääräisen kirkollisveroprosentin (1,39), eläkkeensaajan sairausvakuutuksen sairaanhoitomaksun, yleisradioveron sekä automaattisesti verottajan viran puolesta tekemät vähennykset saadaan marginaaliveroprosentiksi 43,6 % ja äidilläni jää käteen 700€/kk ja asumistuki on 42€.

Äidilläsi on jotain omaisuutta sitten. Eläkeläiseltä katsotaan säästöt ja omaisuus. Ehkä noin 600e jää käteen, eli sama summa kuin sulla nyt.

https://asiointi.kela.fi/aelaskenta_app/AELaskentaApplication?&lang=fi

Vierailija
6/9 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidilläsi on jotain omaisuutta sitten. Eläkeläiseltä katsotaan säästöt ja omaisuus. Ehkä noin 600e jää käteen, eli sama summa kuin sulla nyt.

https://asiointi.kela.fi/aelaskenta_app/AELaskentaApplication?&lang=fi

Korjaus, tuo siis vuokran jälkeen. Sulla näköjään olikin vuokra tuosta summasta vielä pois.

Vierailija
7/9 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Kunnallisverotuksen eläketulovähennyksen ja perusvähennyksen vuoksi pienistä eläkkeistä ei mene lainkaan veroa.”

Äitisi huijaa sinua.

Vierailija
8/9 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi entinen koulukaverini on nykyään työkyvyttömyyseläkkeellä mielenterveyssyiden takia. Valittaa kovasti ettei pärjää ilman leipäjonoa, vaikka tienaa enemmän kuin minä olen ikinä tienannut. Olen nyt 33 v ja viimeistelen toista yliopistotutkintoa alennetun toimeentulotuen varassa, koska opintotukikuukauteni on loppu enkä saa mistään sellaisia töitä joita pystyisin tekemään ilman että graduni kärsisi liikaa. Olisin ikionnellinen, jos asumiskulujen jälkeen käteen jäisi edes 400 €/kk!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi