Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suurperheelliset, miltä tuntui lapsilisien vähentyminen.

Vierailija
24.01.2015 |

Olisitko tehnyt vähemmän lapsia jos olisit teinnyt että lapsilisät vähenee?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 10:58"]

Meillä 4 lasta ja lapsilisä väheni 43€/ kk ja kyllähän sen nyt huomaa! Etenkin nyt kun mies työttömänä ja minä äitiyslomalla. Ärsyttää suunnattomasti, että halutaan lapsiperheitä kiusata tällain. Muistatteko, kun joskus 2010 tai 2011 tuli indeksikorotus lapsilisään, tuli oikein kirje Kelalta jossa ilmoitettiin että lapsilisä nousee, olikohan se jotain euron verran. Myöhemmin tämä indeksikorotuskin jäädytettiin (kai ois tullu liian isot lisät?) ja nyt sitten tämä vähennys! Miten naurettavalta se silloinen nosto nyt tuntuukaan! Ikävintähän tässä on, että sama rahansäästö ois tullu esim. tupakkaveron nostolla, kuten Sipilä sanoi. Eli tässä vain osoitettiin taas miten vähän lapsia arvostetaan.

[/quote]

Miten olisi perhesuunnittelu? Että ei lisää lapsia ennen kuin jommalla kummalla vanhemmalla on työ? En voi tajuta sellaista suunnittelua että tehdään vauva just silloin kun on perheessä työttömyyttä. Teiltä sais kyllä viedä kaikki neljä. 

Vierailija
22/31 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kukaan niillä lapsilisillä pelkästään elä, mutta kyllähän se vaikuttaa jos rahaa on vähemmän käytettävissä, tulee se raha mistä tahansa. Toisekseen, se lapsilisän vähennys on jotain 7e/kk/lapsi. Sijaishuolto 250-300e/vrk/lapsi. Plus terapiat ym päälle. Olet paitsi pimeä myös typerä. Köyhyys ei ole mikään huostaanoton syy. Rahallako sinä omasi kasvatat? Empatiakyvyttömän kusipään lapsella on paljon ankeampi lapsuus kuin köyhän mutta fiksun ja rakastavan. Sitäpaitsi se huostaanotetun lapsen elämä on usein materiaalisesti paljon köyhempää kuin monen köyhän perheen. Mitään ylimääräistä ei saa, vaatteita niukasti ja vain tarpeeseen, yksi joululahja laitoksen puolesta jne. Olen nähnyt työni puolesta mitä se on, esim teinipojalla oli yhdet farkut jotka oli ainoat housut, ei saanut toisia koska on rajattu paljonko kukakin saa. Alakoululaisella tytöllä oli tarve uusille kengille, sai laitoksesta niin linttaanastutut käytetyt että tytön sairaseläkeläinen äiti osti vähillä rahoillaan uudet, vaikka laitos saa lapsilisät ja lapsen tarpeet kuuluu kustantaa. Paljon niukempaa on yleensä lastenkotilasten kuin köyhimpienkään lasten elämä. Eri asia sitten niiden vanhempien lapsilla joilla rahat menee esim päihteisiin.

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 09:54"]

Lapsilisällä on tarkoitus kattaa lapsen menoja siten, että myös vanhemmat tekevät oman osuutensa. Se, että lapsilisä menee ruokaan, kertoo, että perheen arjenhallinta ja kyky organisoida on täysin pielessä. Olen täysin sitä mieltä, että tällaisista perheistä lapset pitää ottaa huostaan ennemmin kuin kasvattaa tukia taas jollain toisella taholla. Jos ei kykene omaa elämäänsä hallitsemaan niin, että pystyy elättämään maailmaan pykäämänsä lapset, niin ei niitä lapsia oikeasti rakasta eikä nitä missään nimessä ansaitse.

Eri asia tietysti tilapäinen ahdinko esim. ylättävä työttömyys. Mutta jos perhe on elänyt lapsilisillä jo pidempään ja silloinkin kun uutta perheenjäsentä on pukattu maailmaan, niin tällaisilta vain lapset pois. Tulee pidemmän päälle halvemmaksi kuin lasten jatkuva elättäminen perheessä jossa lisää lapsia pukataan surutta, vaikka edellisisä ei kyetä elättämään.

Jos/kun peruskoulu muuttuu maksulliseksi puhumattakaan jatko-opinnoista, niin miten ajattelitte lapsenne kouluttaa? Ihanko taas mennään muiden ihmisten - niiden, jotka ovat vastuullisia ja ovat tehneet lapsia vain sen verran kuin oikeasti on varaa- kukkarolle? 

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 lasta. Ei vaikuta tämä vähennys käytännössä mitenkään meidän elämään. Muuta kuin että ikävä signaali, että säästöjä kohdistetaan lapsiperheisiin. En osaa sanoa paljonko tuki väheni meillä kuussa, mutta ainakin vuositasolla summa lienee merkittävä.

Vierailija
24/31 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ne menee puhelin - ja nettilaskuihin kun sattuu eräpäivät samoille nurkille. Jää siitä ylikin ja ruokaanhan ne loput menee, siinä kuin muutkin tulot.

Vierailija
25/31 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisä laski samalle tasolle kuin se oli vuonna 2009, jolloin sain esikoiseni. Meillä on vasta kaksi lasta, kolmas tulossa. Me vanhemmat käydään töissä, Eli määrän väheneminen ei vaikuta meilläkään. Ja vaikka vaikuttaisi niin siihenkin sopeutuu, voi vaikka tehdä tunnin enemmän töitä viikossa niin vaje on jo korjattu.

Vierailija
26/31 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 18 valehtelee: laitoksissa asuvilla nuorilla on kunnollisia vaatteita riittävästi, samoin he saavat viikko- tai kuukausirahaa jne. Minä olen nähnyt kuinka moni lapsi ja nuori ilahtuu nimenomaan noista vaatteista ja siitä että saa riittävästi ruokaa, kun esim. alkkirvanhemmilla on kaikki rahat meneen viinaan, niitä lasten saamia synttärilahjojakin heiltä varastettu ja myyty/vaihdettu viinaan tai lääkkeisiin tai huumeisiin.

Vierailija
27/31 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 09:54"]

Lapsilisällä on tarkoitus kattaa lapsen menoja siten, että myös vanhemmat tekevät oman osuutensa. Se, että lapsilisä menee ruokaan, kertoo, että perheen arjenhallinta ja kyky organisoida on täysin pielessä. Olen täysin sitä mieltä, että tällaisista perheistä lapset pitää ottaa huostaan ennemmin kuin kasvattaa tukia taas jollain toisella taholla. Jos ei kykene omaa elämäänsä hallitsemaan niin, että pystyy elättämään maailmaan pykäämänsä lapset, niin ei niitä lapsia oikeasti rakasta eikä nitä missään nimessä ansaitse.

Eri asia tietysti tilapäinen ahdinko esim. ylättävä työttömyys. Mutta jos perhe on elänyt lapsilisillä jo pidempään ja silloinkin kun uutta perheenjäsentä on pukattu maailmaan, niin tällaisilta vain lapset pois. Tulee pidemmän päälle halvemmaksi kuin lasten jatkuva elättäminen perheessä jossa lisää lapsia pukataan surutta, vaikka edellisisä ei kyetä elättämään.

Jos/kun peruskoulu muuttuu maksulliseksi puhumattakaan jatko-opinnoista, niin miten ajattelitte lapsenne kouluttaa? Ihanko taas mennään muiden ihmisten - niiden, jotka ovat vastuullisia ja ovat tehneet lapsia vain sen verran kuin oikeasti on varaa- kukkarolle? 

[/quote]

Ajattele miltä niistä lapsista tuntuu kun viedään kotoa pois. Ja kuka on niin rikas että sen sijaan elättää nämä huostaanotetut itse ansaitsemillaan rahoilla? Sinäkö?

Vierailija
28/31 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4 lasta ja lapsilisä väheni 43€/ kk ja kyllähän sen nyt huomaa! Etenkin nyt kun mies työttömänä ja minä äitiyslomalla. Ärsyttää suunnattomasti, että halutaan lapsiperheitä kiusata tällain. Muistatteko, kun joskus 2010 tai 2011 tuli indeksikorotus lapsilisään, tuli oikein kirje Kelalta jossa ilmoitettiin että lapsilisä nousee, olikohan se jotain euron verran. Myöhemmin tämä indeksikorotuskin jäädytettiin (kai ois tullu liian isot lisät?) ja nyt sitten tämä vähennys! Miten naurettavalta se silloinen nosto nyt tuntuukaan! Ikävintähän tässä on, että sama rahansäästö ois tullu esim. tupakkaveron nostolla, kuten Sipilä sanoi. Eli tässä vain osoitettiin taas miten vähän lapsia arvostetaan.

Vierailija
29/31 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 10:34"]

Nro 18 valehtelee: laitoksissa asuvilla nuorilla on kunnollisia vaatteita riittävästi, samoin he saavat viikko- tai kuukausirahaa jne. Minä olen nähnyt kuinka moni lapsi ja nuori ilahtuu nimenomaan noista vaatteista ja siitä että saa riittävästi ruokaa, kun esim. alkkirvanhemmilla on kaikki rahat meneen viinaan, niitä lasten saamia synttärilahjojakin heiltä varastettu ja myyty/vaihdettu viinaan tai lääkkeisiin tai huumeisiin.

[/quote]

No molemmista paikoista meille on tullut lapsia. Yleensä ensimmäisen viikon aikana (erityisesti teinien kanssa) lähdetään vaate ostoksille. Joo, ne farkut ja kengät ja hupparit pitää olla tiettyä merkkiä mutta kyllä pitää olla ehjää, oikean kokoista ja mieluisaa. Samoin alusvaatteita (kalsareita, pikkareita ja rintsikoita) pitää olla tarpeeksi sopivia ja mieleisiä. Dödöt, karvojen ajo välineet (niin tytöillä kuin pojilla) pitää olla hyviä eikä niitä big merkkisiä.

Vierailija
30/31 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

24 jatkaa että olisi lapsia silti neljä vaikka olisin tiennytkin tämän lapsilisän määrän vähenemisen. Aina olen kuitenkin ajatellut, että lapsilisiin tuskin kosketaan, sen verran varmaan jokaikinen itsekäskin edustaja osaa ajatella viattoman lapsen parasta! Mutta ei, olen todella pettynyt. Mitä olen tutkimuksia aiheesta lukenut niin suurimmalla osalla lapsilisät menee ihan vain elämiseen, niin meilläkin. Vuokrat ja muut kustannukset vaan nousee ja nyt kun tämä tuki pienenee niin ei sitä voi olla ihmettelemättä mistäs rahat nyt säästetään kun ei ennenkään ole paljoa säästöön jäänyt.
Kympille tiedoksi, että tuo vähennys on sitä enemmän mitä tulikin, eli kun lapsilisäkin nousee lapsen ollessa toinen, kolmas jne. Niin samalla tavoin tämä vähennys. Muistaakseni yhdestä lapsesta tuki pieneni nyt jotain 7 vai 8€, mutta meillä neljästä siis yhteensä jo 43€, siitä saa vähän suuntaa. Ajatelkaa tätäkin miten loogista, eiköhän menot kasva vaan mitä enempi lapsia perheessä? Ihan kuin haluttais rakkaista monilapsisia perheitä vaikka Suomessa tarvitaan lisää veronmaksajia tulevaisuudessa.
Ugh, olen puhunut. Ärrrrsyttää vaan ihan sairaasti!
(Älkää kukaan enää äänestäkö noita puolueita, jotka tämän idiootin päätöksen takana oli ja on edelleen.)

31/31 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on viisi lasta joten kyllähän se vähennys tuntuu. Joudutaan nyt hankkimaan kuudes, että saatais sama summa kasaan.