Vieras toi Kaverisynttäreille lapsilleen mukanaan oman kakun, yleistäkin?
Lapseni osallistui Kaverisynttäreille, joille kahden kutsutun lapsen äiti myös oli ängennyt mukaan, ilmeisesti vahtimaan lapsiensa syömisiä. Tämä nuori nainen toi omille lapsilleen mukanaan oman kakun ja muuta syötävää, ja lasten ei annettu syödä tai juoda mitään juhlatarjoiluista lasten toiveista huolimatta. Kyseessä ei ollut edes allergia, vaan hörhö ei vain halua lapsiensa syövän sokeria, vehnää ym. Kaiken lisäksi tämä nainen on eronnut, ja kun lapset ovat isällään puolet ajasta, he syövät ihan tavallisesti. Tämä nainen tuputtaa omaa ideologiaansa ruuasta - mitä saa syödä, mitä ei - kaikkialla ja kaikille, selvästi halveksuu muita jotka antavat vaikka lapselleen tavallisen voileivän. Ei hän pahaa tarkoita, mutta jos vastaa, että kyllä meillä syödään ruokaa X, hän vastaa esim. "No, minäkin kiinnostuin vasta kun tulin äidiksi ja haluan lasten parasta." Jaa, me muutko emme? Kyllä meilläkin rajoitetaan herkkujen syöntiä, mutta kun arkena syödään terveellisesti niin kai sitä voi juhlissa höllätä? Oli varmaan emännälläkin kivaa kun kutsutun äiti tulee kaupanpäällisinä mukaan vahtimaan ettei emäntä pääse myrkyttäämään lapsia millään kermakakulla ja karkeilla, ja aivan varmasti tämä hörhöke ei muuta tehnyt kuin paasannut miten huonoa ravintoa lapsille tarjotaan. Minä olisin emäntänä loukkaantunut! Ja jos todella ruokavalio on niin tarkkaa, olisin mielelläni itse hankkinut jotain sopivaa purtavaa vieraille kun olisi etukäteen kerrottu. Sen sijaan arvostelua en haluaisi kuulla, enkä sitä että joutuisin kotonani tuntemaan syyllisyyttä siitä , miten meidän perhe syö tai mitä tarjoan lastenkutsuilla tai siitä, että parilla lapsella on paha mieli kun he eivät saa herkkuja muiden tapaan. Onko teidän lähipiirissä hörhöjä, onko tämä normaalia?
Kommentit (28)
Anteeksi tekstin pituus, katosi kappalejaotkin puhelimella. Tiivistän: Nainen ei halua lapsiensa syövän myrkkyjä kuten sokeri. Teki lapsille kaverin synttäreille oman kakun ja lähti mukaan juhliin vahtimaan, ettei herkkuihin kosketa.
*
Nro 3: Ai että vihaan näitä "ei jatkoon"-kommentteja. Sinultako saan niitä jokaiseen aloitukseen, vaikka kysyisin vain pizzaohjetta? Tämä tapaus on tosi, tapahtui tänään.
Minä en tykkäis hyvää tuollasesta, mut mitä sitä pitäis sanoakaan jos joku ilmottais ettei Jani-Petteri saa syödä kuin omia eväitä... Tiedän kyllä tuon ihmistyypin joka tuputtaa neuvoja ja ajatusmaailmaansa väkisin, oli kyse politiikasta, lasten kasvatuksesta tai ruoasta
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 11:25"]
Minäpä olen syönyt tänäänkin super terveellisesti ja nyt vain hetkeksi tulin katsomaan mitä täällä kirjoitellaan. Olen jo valmiina lenkkeilyvaatteissa kunhan vain juon terveellisen smoothien. Meinaatteko te muut lojua koko päivän sohvalla ja lukea tätä palstaa? Huhhuh..meinaatte varmaan. Laiskiaiset kyllä keksii tekosyitä ettei tarvitse ulos lähteä. :D No vitsi. Onko se tyyppi juuri tällainen?
[/quote]
Koiran kanssa kävin hölkkäämässä, sitten lasten kanssa oltiin luistelemassa reilu tunti. Nyt ovat syöneet ja pienemmät ovat päikkäreillä. Miten nyt vasta lenkkeilemään? ;) Oli pakko!
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 01:36"]
Anteeksi tekstin pituus, katosi kappalejaotkin puhelimella. Tiivistän: Nainen ei halua lapsiensa syövän myrkkyjä kuten sokeri. Teki lapsille kaverin synttäreille oman kakun ja lähti mukaan juhliin vahtimaan, ettei herkkuihin kosketa. * Nro 3: Ai että vihaan näitä "ei jatkoon"-kommentteja. Sinultako saan niitä jokaiseen aloitukseen, vaikka kysyisin vain pizzaohjetta? Tämä tapaus on tosi, tapahtui tänään.
[/quote]
Tänään? Epäilen...
"Tosiasiahan on, että jos lapsensa antaa syödä sokeria ja vehnää, niin silloin ei huolehdi lapsen parhaasta. Mä valitettavasti kuulun niihin, mutta kyllä mulla faktat on hallussa."
Siinä tapauksessa ihmiset olisivat jo kuolleet sukupuuttoon. Mikä tekee vehnästä epäterveellistä, jos se on täysjyvävehnää?
Mitä tulee sokeriin, niin joku päivä radiosta kuuntelijan ihan kansainvälistä tutkijaa, joka kertoi sokerinhimon olevan synnynnäistä, sillä lapsi jo sikiö aikana äidin vatsassa tottuu makeaa (hörppii lapsivetta) ja myöhemmin saa sokeria äidinmaidosta.
Ja et varmaan ole kuullut sanaa kohtuus tai mitä se merkitsee ja monille ruuan merkitys ei ole pelkästään terveellisyys tai ravinto, vaan makuelämys ja nautinto.
Minkähän ikäisestä lapsesta on kyse? jokatapuksessa käy vähän lasta sääliksi...
Älkää kirjoittako niillä puhelimillanne, jos ne estävät kappalejaon ja tekstin korjaamisen ennen lähettämistä!
Mutta asiaan.
Nainen on outo, en ole kohdannut moista. Erilaiset ruokarajoitteet, joko terveydellisestä, eettisistä tai ties mistä syistä johtuvat, ovat nykyään niin yleisiä, että melkein kuka tahansa emäntä osaa ottaa ne huomioon. Omia ruokia ei siis tarvitse tuoda.
Olisin pikemminkin ihmetellyt naisen toimintaa, pitänyt sitä vähän koomisena ja huonona käytöksenä. En olisi loukkaantunut tai suuttunut. Ennen seuraavia juhlia selvittäisin äidiltä mitä hänen lapsensa saavat syödä ja lupaisin tehdä niitäkin, jotenkin niin, että ne maistuvat kaikille. Sillä äiti ehkä pysyisi poissa kaverisynttäreiltä.
Lapset kyllä tulevat muistamaan tuon, että olivat eri porukkaa kuin muut ja se ei ole kiva.
PS
Maistoitko naisen tuomaa kakkua, oliko hyvää?
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 12:32"]
Älkää kirjoittako niillä puhelimillanne, jos ne estävät kappalejaon ja tekstin korjaamisen ennen lähettämistä!
Mutta asiaan.
Nainen on outo, en ole kohdannut moista. Erilaiset ruokarajoitteet, joko terveydellisestä, eettisistä tai ties mistä syistä johtuvat, ovat nykyään niin yleisiä, että melkein kuka tahansa emäntä osaa ottaa ne huomioon. Omia ruokia ei siis tarvitse tuoda.
Olisin pikemminkin ihmetellyt naisen toimintaa, pitänyt sitä vähän koomisena ja huonona käytöksenä. En olisi loukkaantunut tai suuttunut. Ennen seuraavia juhlia selvittäisin äidiltä mitä hänen lapsensa saavat syödä ja lupaisin tehdä niitäkin, jotenkin niin, että ne maistuvat kaikille. Sillä äiti ehkä pysyisi poissa kaverisynttäreiltä.
Lapset kyllä tulevat muistamaan tuon, että olivat eri porukkaa kuin muut ja se ei ole kiva.
PS
Maistoitko naisen tuomaa kakkua, oliko hyvää?
[/quote]
Nimenomaan tuo että lapset tuntevat olevansa eri porukkaa. Miten joku äiti voi olla niin dorka että torpedoi lastensa sosiaalielämää sen vuoksi että lapset eivät yhtenä päivänä syö jotain sellaista, mihin kukaan ei ole kuitenkaan kuollut. Tai ei osaa järjestää asiaa tahdikkaasti jos se on niin tärkeää. Puhumattakaan siitä että se täyskielto(ellei kyseessä todella ole allergia) yleensä johtaa aina huonoon lopputulokseen. Oikeastaan pohdintani päätteeksi oletan että tämä vanhempi ei ollenkaan ajattele lasten tulevaisuutta.
Todella ärsyttävä tapaus! Itseä ärsytti hirveästi kun pojalla oli synttärit ja sinne oli sitten tulossa myös 2 vegaania, siskokset. Otin tarkkaan selville että mitä syövät. Ostin mm kallista vegaanijäätelöä ym ym. Tytöt eivät sitten edes tulleet paikalle vaikka itse itsensä "kutsuivat". Kyllä ärsytti kun monta kymppiä meni roskiin. Osa tarjottavista kelpasi tosin muillekkin mutta esim jäätelö ei.
Esim TV:stä on tullut näitä illallisjuttuja niin vegaanit vaatii että heille on tehtävä "sörsselit" erikseen, mutta itse he tarjoavat kaikille jotain "tofusontaa". Jotain tasapuolisuutta tähänkin hommaan siis pitäisi tosiaan saada!
Sinäpä tarkkaan tiedät mitä lasten isänkin luona tapahtuu. =D
Mene hoitoon.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 12:53"]Todella ärsyttävä tapaus! Itseä ärsytti hirveästi kun pojalla oli synttärit ja sinne oli sitten tulossa myös 2 vegaania, siskokset. Otin tarkkaan selville että mitä syövät. Ostin mm kallista vegaanijäätelöä ym ym. Tytöt eivät sitten edes tulleet paikalle vaikka itse itsensä "kutsuivat". Kyllä ärsytti kun monta kymppiä meni roskiin. Osa tarjottavista kelpasi tosin muillekkin mutta esim jäätelö ei.
Esim TV:stä on tullut näitä illallisjuttuja niin vegaanit vaatii että heille on tehtävä "sörsselit" erikseen, mutta itse he tarjoavat kaikille jotain "tofusontaa". Jotain tasapuolisuutta tähänkin hommaan siis pitäisi tosiaan saada!
[/quote]
Saa sitä tofusontaa muutkin syödä kuin vegaanit. Oletko vähän yksinkertainen kun nakkaat hyvää syötävää roskiin vain koska henkilö jota varten se oli ostettu, ei tullutkaan paikalle?
Mistä ihmeestä ap tietää tän kaiken? Jos oma lapsi on ollut siellä vieraana niin sekö on kertonut ettei esim, emäntä ollut sopinut, että äiditkin saa tulla?
Täällä on usein ketjuja jossa nillitetään äideistä joille ei mikään tarjoilu kelpaa ja sit kun joku tuo omat nin sekään ei kelpaa.
Minua ei haittaa jos minut tunnistetaan, ja eiköhän lapseni kutsuta jatkossakin juhliin vaikka jotakuta haittaisi että kerron täällä tapauksesta.
**
En maistanut, kakku oli lapsillensa enkä minä edes tunkenut lapseni mukana juhliin.
**
Ja sinä saivartelija, minulle kello 1 aamulla oli vielä perjantaita . Perjantaina siis.
No meillä on sellainen hörhöperhe, jossa lapsille ei syötetä teollisesti käsiteltyä,valkoista sokeria tai vehnää. Jokainen, joka on asiasta ottanut yhtään selkoa tietää kyllä näiden riskit. Ja ei, emme ole kuolleet sukupuuttoon, vaikka näitä suurin osa syökin. Emme tosin ole kuolleet sukupuuttoon myöskään, vaikka suuri osa ihmisistä käyttää alkoholia, tupakkaa, lääkkeitä ja muita vahingollisia aineita päivittäin.
Ymmärrän tämän äidin kannan. Enkä totisesti siitä loukkaantuisi, kuten en loukkaantuisi, jos joku vegaani, keliaakikko, maitoallergikko tms lapsen äiti laittaisi eväät mukaan. Ehkä toiset kokevat sen kohteliaampana laittaa eväät, kuin vaatia emäntää noudattamaan heidän erityisruokavaliotoiveitaan.
Kyllä tämä mamma ihan itse kertoo asioistaan kaikille samalla kun tuputtaa omia aatteitaan. Kyse on Steiner-koulusta ja päiväkodista, väittäisin että me olemme enemmän tekemisissä kuin omat vanhempani luokkakavereideni vanhempien kanssa. AP
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 01:21"]
Olipas pitkä teksti, en jaksanut lukea.
[/quote]
Tämä juuri on ongelma. Sitten aina kuvitellaan kaikenlaista huhupuheiden tai muiden mielipiteiden perusteella.
Ei mitenkään ihmeellistä minusta. Jos lapsi siis haluaa syödä esim. Raakakakkua prosessoidun vehnäsokerimössön sijasta. En ymmärrä miksi joku vetää herneen nenään toisten ruokavaliosta.
En vedä toisen ruokavaliosta vaan siitä että:
1. Tätä ruokavaliota tuputetaan kaikille aina kun nähdään, annetaan ymmärtää että tavallisen ruokavalion vuoksi olemme huonoja vanhempia
2. Kun lapset syövät myös tavallista ruokaa, miksei voi syödä myös juhlissa - ei ollut varmaan kivaa kenellekään: ei lapsista kivaa että muut sai herkkuja, ei juhlijoista kivaa potea huonoa omaa tuntoa että syövät niitä
3. Kyttäys ja se , että kun meidän lapsen synttärit on , ihan mielelläni teen vaikka hedelmäsalaatin näille lapsille jos pyydetään -paitsi jos ovat isällään AP
Olipas pitkä teksti, en jaksanut lukea.