Hs: etätyö sopii itsekkäille
Kommentit (75)
Toimistolle paluuta perustellaan sillä että ihmiset jotenkin maagisesti innovoisivat enemmän avokonttorin kärsimyksen saattelemana. Kumma juttu että johtajat kuitenkin linnottautuvat omiin työhuoneisiinsa. Mikseivät johtajat luovu työhuoneistaan ja innovoi muiden kanssa avokonttorissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja laiskoille. 3/5 työpäivää tein kotona kaikkea muuta kuin töitä.
Yleensä aikaansaamaton työntekijä saa ihan potkut.
Vain yksityisellä sektorilla.
Ihmettelen kyllä, miten jollakin voi olla tuollainen työ, että voi lusmuilla osan viikosta. Kuka työt sitten tekee, työkaveritko? Ei kyllä omassa työssä onnistuisi. Ihan täyttä työpäivää on tehty koko etätyöaika.
Meillä onnistuu lusmuilu, koska ylhäältä annettuja töitä on vähän, ja muuten pitäisi olla oma-aloitteinen ja kehittävä ote työhön. Jos et ole kiinnostunut tai kykenevä tähän, kuten osan kohdalla on, niin työpäivään voi kuulua pari pientä hommaa, joihin menee puoli tuntia, lopun aikaa kukaan ei kysele mitä teet. Viikkopalaverissa mutistaan jotain ympäripyöreää. Tällaisiakin työpaikkoja on.
Luulen vaan, että noissa tuommoisissa töissä osa lusmuilee ihan yhtä lailla konttorilla. Voihan sitä vaikka trollailla tällä palstalla ajankulukseen, somettaa yms ja avata työhön liittyvän ohjelman vain jos joku kulkee ohi tai muuten näkee mitä tekee.
Olen itsekin ollut kerran vaiheessa, jossa oli huonosti töitä, ja kyllä se konttorilla lusmuilu ja velttoilu onnistui erinomaisesti. Meillä sitä ei tosin edes pidetty huonona vaan neuvottiin lepäämään kunnolla, koska pian tulee tilauksia ja sitten mennään taas ja lujaaaa.
Olet oikeassa, ei lusmut konttorilla sen enempää tee. Siellä he viettävät aikaa kahvilla tai selailevat facebookia kännykällään työpisteellä.
31
Lööperiä. Yhtälailla voisi kysyä miksi yltiösosiaalisilla on niin suuri kynnys kysäistä pientä (tai pyyntöä opettaa jotain suurempaa kokonaisuutta) sähköpostilla tai viestillä. Todennäköisesti saa nopeasti lyhyen ja ytimekkään vastauksen siltä "itsekkäältä" etätyön rakastajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Etätyöntekijät! Olette itsekkäitä kun ette mene työpaikalla! Tietysti tämänkin manipuloivan haastattelun tarkoitus on ruikuttaa koronasta, myydä rivien välistä ajatusta piikeistä ja passeista, mutta teeskennellään ettei ymmärretty yskää.
Kiitos tiivistelmästä! Hesarin jutut myyvät aina urheilutuloksia lukuunottamatta rivien välissä jotain. Yleensä koko juttu on rakennettu vain silmänlumeeksi, jotta saadaan manipulaatio perille.
Näin on. Moni juttu tehty vaikuttamistarkoituksessa ihan selvästi.
Se on median tarkoitus. Kun seuraatte tarkkaan mediaa, se pitää jotain pelkoa yllä koko ajan. Tai nyt tätä etätyön itsekkyyttä. Pelko ja ihmisten leimaaminen myy ja jakaa kansaa. Ihmiset saadaan syyttelemään toisiaan, mitä ihmeellisimmistä syistä ja kun se toimii hyvin, ihmisten hallinta on helpompaa.
On aina kaksi, tai useampia "leirejä" rähisemässä toisiaan vastaan ja silloin ei kansa keskustele keskenään oikeista asioista, jotka saattaisivat vaikuttaa politiikan suuntaan. Ikivanha oppi, hajota ja hallitse, on poliittista teatteria, mikä toimii hyvin.
Höpö höpö, median tehtävä on tuoda julki erilaisia mielipiteitä. Mietippä missä maissa medialla on vai yksi mielipide.
Ööh, pitkälti Suomessa nyt ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Liian kauan olin työelämässä ymmärtämättä, että on ihan ok olla itsekäs ja laittaa oma elämä etusijalle. Etätyön ansiosta saan nukkua pidempään, pystyn harrastamaan säännöllisesti ja koen työn laadun parantuneen: pystyn johtamaan työtäni aiempaa paremmin, vaikka tässäkin työmuodossa viikkoa toisinaan värittää kaoottisuus ja keskeytykset. En halua palata vanhaan, ikinä.
Samaa mieltä! Tätä nykyä käyn toimistolla 1-2 kertaa viikossa tekemässä joitakin sellaisia asioita, joita en kotona pysty tekemään. Silloinkaan en välttämättä viitsi olla siellä täyttä työpäivää, koska kaiken muun hyvän lisäksi kotitoimistolla vain saa niin paljon enemmän aikaa. Varmasti jokin arvo on myös työkavereiden kanssa sosialiseeraamisella, mutta siihen kyllä riittää tuo yksi päivä viikossa mainiosti. Oikeastaan ihmetyttää, miten lähityön aikana olen saanut ylipäätään mitään tehtyä. Sen aikainen työkulttuuri näyttäytyy nyt järkyttävänä ajan tuhlaamisena, kun miettii vaikka ihan jatkuvaa liikkumista paikasta a paikkaan b ties minkä kissanristiäisten takia.
Eipä sitä toimistollakaan koko ajan töitä tehty. Siinä mielessä en näe etätyön tehokkuuden olevan juurikaan erilaista.
Vierailija wrote:
Minä teen etätyötä ihan itsekkäästä syystä. En viitsi tuhlata kahta tuntia päivässä työmatkoihin. Aika on rahaa ja matkustaminen maksaa.
Mä teen yksin sellaista koodaamista, jota kukaan muu ei meidän firmassa tee. Muihin sidosryhmiin saan kätevästi yhteyden Teamsilla ja siellä voi lähetellä kuvia ja tiedostoja. Mitä mä siellä toimistolla tekisin?
Vierailija wrote:
Jep. Etätyöntekijät! Olette itsekkäitä kun ette mene työpaikalla! Tietysti tämänkin manipuloivan haastattelun tarkoitus on ruikuttaa koronasta, myydä rivien välistä ajatusta piikeistä ja passeista, mutta teeskennellään ettei ymmärretty yskää.
Kuinka psykoosissa oleva lahkolainen pitää olla että saa tästäkin väännettyä aasinsillan koronarokotteisiin (joista ei edes ymmärrä mitään)?
Etä-työntekijä ei kuluta niin paljoa kuin työpaikalle matkustava. Matkat, ravintolassa syominen ja mahdolliset heräteostokset työstä kotiin palatessa.
Miksi nämä tutkimusten tekijätei mene toimistolla? Kyllä siellä aina joku on jonka kanssa saa juoruta ja pääsee kotoa pois jos siellä ei viihdy
Ei voi vuodesta toiseen vaan valittaa muiden tekemisistä. Etätyö on palvelus itselle, perheelle, työnantajalle luonnolle ja yhteiskunnalle.
Mun työpaikallani kaikkein vaikein on saada kiinni niitä ihmisiä, jotka ovat jatkuvasti lähitöissä. Eivät vastaa viesteihin, myöhästyvät palavereista tai jättävät niitä välistä kokonaan. Puhelimella saattaa saada kiinni tai sitten ei.
Eivät kaikki 100% lähityötä tekevät tällaisia ole, mutta moni. Paljon etätöitä tekevistä ei yhdenkään kanssa tuollaista ongelmaa. Tekevät siis samankaltaisia töitä, eli ei johdu työnkuvastakaan tuo, ettei tavoita.
Sosiaalisestikin tulee eniten juteltua ja vapaamuotoisesti vaihdettua ajatuksia usein etäilijöiden kanssa. Helpompi löytää ihmiset etänä Teamsin päästä ja helpompaa löytää rauhallinen hetki ja paikka keskusteluun ex tempore, kuin avokonttorissa ollessa.
HS julkaisee näitä etätöitä kritisoivia juttuja todella usein. Nähtävästi on aloittanut jo pahimman koronapandemian mentyä ohi. On selvää, että HS:n konttorilla edellytetään lähityöskentelyä, joten vahvasti tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen uskova toimittaja haluaa, että kaikki muutkin ovat konttorilla.
Minä ennen etätöissä:
Valvoin vaikka hiukan myöhempään jos tiesin että joku asia on pian valmis jotta pystyin laittamaan seuraavan asian pyörimään yön yli. Aamulla pääsin sitten suoraan käsittelemään tuloksia
Minä nyt kun minua pakotetaan toimistolle 2 päivää viikossa:
Läppäri menee kiinni klo. 17. Serveri pyörii tyhjää yön yli. Laitan aamulla klo. 9 asian pyörimään. Odotan koko päivän tekemättä mitään. Mikäli seuraava päivä on toimistopäivä en käsittele tuloksia sillä avokonttorissa ei voi tehdä mitään mikä vaatii keskittymistä.
Kannattiko minut pakottaa toimistolle? Teen nyt työtä ehkä 25% teholla entisestä..