Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hs: etätyö sopii itsekkäille

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja laiskoille. 3/5 työpäivää tein kotona kaikkea muuta kuin töitä.

Kertoo vain ja ainoastaan sinusta. Itse teen enemmän ja tehokkaammin töitä kotona kuin toimistolla.

En ymmärrä millaista työtä nuo luuserit tekevät - meillä odotetaan kyllä ihan tuloksia, ja heti näkyy jos jää työt tekemättä.

Vierailija
42/75 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä aikaansaamaton työntekijä saa ihan potkut.

Vain yksityisellä sektorilla.

Ihmettelen kyllä, miten jollakin voi olla tuollainen työ, että voi lusmuilla osan viikosta. Kuka työt sitten tekee, työkaveritko? Ei kyllä omassa työssä onnistuisi. Ihan täyttä työpäivää on tehty koko etätyöaika.

Meillä onnistuu lusmuilu, koska ylhäältä annettuja töitä on vähän, ja muuten pitäisi olla oma-aloitteinen ja kehittävä ote työhön. Jos et ole kiinnostunut tai kykenevä tähän, kuten osan kohdalla on, niin työpäivään voi kuulua pari pientä hommaa, joihin menee puoli tuntia, lopun aikaa kukaan ei kysele mitä teet. Viikkopalaverissa mutistaan jotain ympäripyöreää. Tällaisiakin työpaikkoja on.

Luulen vaan, että noissa tuommoisissa töissä osa lusmuilee ihan yhtä lailla konttorilla. Voihan sitä vaikka trollailla tällä palstalla ajankulukseen, somettaa yms ja avata työhön liittyvän ohjelman vain jos joku kulkee ohi tai muuten näkee mitä tekee.

Olen itsekin ollut kerran vaiheessa, jossa oli huonosti töitä, ja kyllä se konttorilla lusmuilu ja velttoilu onnistui erinomaisesti. Meillä sitä ei tosin edes pidetty huonona vaan neuvottiin lepäämään kunnolla, koska pian tulee tilauksia ja sitten mennään taas ja lujaaaa.

Totta tämäkin, ei se lusmuilu välttämättä etätöitä vaadi. Toimistolla onnistuu yhtä hyvin. Vähän pidemmät lounaat ja kahvipaussit ja Iltalehteäkin voi lukea netissä yhtä hyvin toimistolla kuin etänäkin. Itseäni näin ylityöllistettynä kyllä harmittaa, että toiset saavat palkkaa tuosta puoliteholla työskentelystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä näitä valituksia pitkistä työmatkoista. Ei se ole työnantajan asia, miten ihminen päättää asumisensa järjestää. Työnantajalla on oikeus (ja velvollisuus) miettiä asiat työyhteisön ja työpaikan ydintehtävien kannalta.

Niin on, mutta kun monessa työssä  on nyt havaittu, että etätyö sopii myös työn tehokkuuden kannalta moniin töihin ja monille henkilöille paremmin. Miksi esim. minut, joilla oli koodarina vaikeita, työtä hidastaviaa keskittymisvaikeuksia avokonttorilla, olisi hyödyllistä pakottaa konttorille tekemään hitaammin ja virhealttiimmin, kun saan samat työt tehtyä paremmin kotona. Tämä on tosi monen kokemus, meillä 80% aikoo jatkaa täysin tai lähes täysin etätyötä nyt kun firma sen mahdollistaa.

Vierailija
44/75 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkö ootte töissä, kun on aikaa höpöttää keskellä päivää? Ja itse olen saikulla niistä lähitöistä. Ei sentään korona.

Vierailija
45/75 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekästä on se, että on itse turvassa etätyössä ja tulee sitten maskittomana ja turvavälittömänä pyörimään muiden työpaikoille: päivähoito, kirjastot, virastot, kaupat ym. eikä siis vaivaudu suojaamaan lähityöntekijöitä.

Vierailija
46/75 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen kuuluu rakastaa itseään ja pitää huolta omasta hyvinvoinnistaan. Hyvinvoivana ihmisestä on parhaiten hyötyä myös toisillekin. Masentunut, stressaantunut ei jaksa muista välittää. On itsekästä vaatia toista elämään/tekemään niin kuin MINÄ haluan.

Vierailija
47/75 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen kyllä, miten jollakin voi olla tuollainen työ, että voi lusmuilla osan viikosta. Kuka työt sitten tekee, työkaveritko? Ei kyllä omassa työssä onnistuisi. Ihan täyttä työpäivää on tehty koko etätyöaika.

Meillä onnistuu lusmuilu, koska ylhäältä annettuja töitä on vähän, ja muuten pitäisi olla oma-aloitteinen ja kehittävä ote työhön. Jos et ole kiinnostunut tai kykenevä tähän, kuten osan kohdalla on, niin työpäivään voi kuulua pari pientä hommaa, joihin menee puoli tuntia, lopun aikaa kukaan ei kysele mitä teet. Viikkopalaverissa mutistaan jotain ympäripyöreää. Tällaisiakin työpaikkoja on.

Luulen vaan, että noissa tuommoisissa töissä osa lusmuilee ihan yhtä lailla konttorilla. Voihan sitä vaikka trollailla tällä palstalla ajankulukseen, somettaa yms ja avata työhön liittyvän ohjelman vain jos joku kulkee ohi tai muuten näkee mitä tekee.

Olen itsekin ollut kerran vaiheessa, jossa oli huonosti töitä, ja kyllä se konttorilla lusmuilu ja velttoilu onnistui erinomaisesti. Meillä sitä ei tosin edes pidetty huonona vaan neuvottiin lepäämään kunnolla, koska pian tulee tilauksia ja sitten mennään taas ja lujaaaa.

Totta tämäkin, ei se lusmuilu välttämättä etätöitä vaadi. Toimistolla onnistuu yhtä hyvin. Vähän pidemmät lounaat ja kahvipaussit ja Iltalehteäkin voi lukea netissä yhtä hyvin toimistolla kuin etänäkin. Itseäni näin ylityöllistettynä kyllä harmittaa, että toiset saavat palkkaa tuosta puoliteholla työskentelystä.

Tämä. Olin virastossa töissä, kyllä siellä kahvitauoilla meni melkoisesti aikaa päivisin…..

Vierailija
48/75 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täälläkö ootte töissä, kun on aikaa höpöttää keskellä päivää? Ja itse olen saikulla niistä lähitöistä. Ei sentään korona.

Lusmuilun toimistolla kun töitä ei ole juuri nyt. 🤷‍♀️

Vierailija
49/75 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekästä on se, että on itse turvassa etätyössä ja tulee sitten maskittomana ja turvavälittömänä pyörimään muiden työpaikoille: päivähoito, kirjastot, virastot, kaupat ym. eikä siis vaivaudu suojaamaan lähityöntekijöitä.

Puhut ristiin.

Ollaan turvassa etätöissä eikä altistuta, joten mitä sitten tartutetaan niihin muihin noissa mainitsemissasi paikoissa?

Vierailija
50/75 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyö vaatii johtamisosaamista, ja sitä ei ohjelmistotaloissa kamalsti ole. Niin kauan menee hyvin, kun keskimääräinen villasukkanörtti nielee olemme kuin yhtä perhettä -puheet ja ajattelee, että jalkapallopeli ja riippumatto on valtava sosiaalinen innovaatio työnantajalta. Mutta kun pitäisi oikeasti johtaa ja/tai olla johdettavana, ei osaamista löydy kummaltakaan puolelta.

Vierailija
51/75 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lähitöissä, mutta hiljainen päivä meneillään. Etätöissä tämä odottelu sujui kaikinpuolin tehokkaammin.

Vierailija
52/75 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten kanssa tehty esim. hoito- ja opetustyö, rakennusala jne. ei onnistu etänä. Tärkeitä aloja nämä eikä niissä katsella omaa etua, vaan palvellaan asiakasta.

Vierailija
53/75 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raflaava otsikko, mutta onhan tuossa jutussa pointti. Eikä siinä olla edes kieltämässä etätöitä.

Ei niin, mutta yleistävä ja syyllistävä asenne loistaa kirkkaana. Jokaisessa asiassa on vapaamatkustajia ja kirsikanpoimijoita, mutta kyllä työnantaja näkee, mitä ihmiset tekee. Jos työnantaja ei munattomana nosta noita em. tyyppejä esiin, vaan leimaa kaikki lusmuilijoiksi, se on johdon heikkoutta. Oma heikkous johtaa yritystä kipataan kaikkien niskaan, kun syyllinen löytyisi peilistä.

Vierailija
54/75 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyö sopii ihmisiin väsyneille.

Toimistotyö avokonttorissa loputtomine palavereineen ei sovi kuin ääri-ekstroverteille ja niistäkin vain niille joilla ei ole mitään keskittymistä vaativaa työtä.

Avokonttorit on yksi hölmöimmistä ideoista ikinä, oli jo silloin kun joku sai päähänsä että niitä pitää saada joka paikkaan mutta eihän nää taas kuunnelleet. Sen jälkeen firmat on tehneet isolla rahalla työtä päästäkseen eroon niiden haittapuolista joita ei olisi ollut jos olisi pysytty vanhanmallisissa konttoreissa. 

Vierailija
55/75 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimistolla töissä 9 ihmistä. Mikään työssä ei ole sellaista, että paikalla pitäisi olla. Työpaikka melko iso, jokaisella oma terraario, missä istuvat. Kaikki etänä keväästä 2020.

Tyyppi 1, työmatka 1km. Käynyt kävellen töissä.

Tyyppi 2, työmatka 10km, kulkee autolla.

Tyypit 3,4 ja 5. Työmatkat n.15 km keskimäärin. Jokainen autolla.

Tyypit 6, 7 ja 8. Työmatkat n.25km keskimäärin. Jokainen autolla.

Tyyppi 9. Työmatka 75km. Autolla.

Matkat merkitty yhteen suuntaan. Eli jokaisella x2 /pvä. Se kerrottuna 5, on viikko ja niin edespäin.

Kuinka paljon vähemmän tämä firma saastuttaa? Toimisto on seissyt tyhjillään niin kauan, että tilat laitetaan pois. Jokainen haluaa edelleen tehdä työt kotona.

Jokainen työntekijä voi paremmin. Tulos töiden osalta on parempi.

Kyllä nyt menee huonosti. Ja itsekästäkin on. Voi voi.

Vierailija
56/75 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhut ristiin.

Ollaan turvassa etätöissä eikä altistuta, joten mitä sitten tartutetaan niihin muihin noissa mainitsemissasi paikoissa?

Se tartuttaminen tapahtuukin noissa muissa paikoissa, samoin tarttuminen. Avainsanat oli maskiton ja turvavälitön koska jostain syystä nää tuntuu kuvittelevan että kun eivät kotoaan saa tartuntaa niin ei sitten mistään muualtakaan. 

Vierailija
57/75 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Olin virastossa töissä, kyllä siellä kahvitauoilla meni melkoisesti aikaa päivisin…..

Virastossa ahkerankin on pakko oppia hillitsemään vauhtiaan tai ne vakioporukat savustaa sieltä aika äkkiä pihalle. 

Vierailija
58/75 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyö vaatii johtamisosaamista, ja sitä ei ohjelmistotaloissa kamalsti ole. Niin kauan menee hyvin, kun keskimääräinen villasukkanörtti nielee olemme kuin yhtä perhettä -puheet ja ajattelee, että jalkapallopeli ja riippumatto on valtava sosiaalinen innovaatio työnantajalta. Mutta kun pitäisi oikeasti johtaa ja/tai olla johdettavana, ei osaamista löydy kummaltakaan puolelta.

Useimmissa ohjelmistotaloissa ja -projekteissa käytetään nykyään projektimetodologioita, jotka kyllä aika lailla täysin estävät lusmuilun. Meillä se on scrum. Joka ainoa aamu klo Teamsissa vetäjä ja tiimii kokoontuu edistymiskatselmukseen, jossa jokaisen pitää selittää mitä on tehnyt edellisen kokouksen jälkeen, mitä aikoo tehdä tänään, ja onko etenemiselle esteitä. Kahden viikon välein pitää olla myös asiakkaalle demottavaksi konkreettista näytettävää ohjelmaa. Aika vaikea siinä on kiinni jäämättä lusmuta.

Vierailija
59/75 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Etätyöntekijät! Olette itsekkäitä kun ette mene työpaikalla! Tietysti tämänkin manipuloivan haastattelun tarkoitus on ruikuttaa koronasta, myydä rivien välistä ajatusta piikeistä ja passeista, mutta teeskennellään ettei ymmärretty yskää.

Kiitos tiivistelmästä! Hesarin jutut myyvät aina urheilutuloksia lukuunottamatta rivien välissä jotain. Yleensä koko juttu on rakennettu vain silmänlumeeksi, jotta saadaan manipulaatio perille.

Näin on. Moni juttu tehty vaikuttamistarkoituksessa ihan selvästi.

Se on median tarkoitus. Kun seuraatte tarkkaan mediaa, se pitää jotain pelkoa yllä koko ajan. Tai nyt tätä etätyön itsekkyyttä. Pelko ja ihmisten leimaaminen myy ja jakaa kansaa. Ihmiset saadaan syyttelemään toisiaan, mitä ihmeellisimmistä syistä ja kun se toimii hyvin, ihmisten hallinta on helpompaa.

On aina kaksi, tai useampia "leirejä" rähisemässä toisiaan vastaan ja silloin ei kansa keskustele keskenään oikeista asioista, jotka saattaisivat vaikuttaa politiikan suuntaan. Ikivanha oppi, hajota ja hallitse, on poliittista teatteria, mikä toimii hyvin.

Höpö höpö, median tehtävä on tuoda julki erilaisia mielipiteitä. Mietippä missä maissa medialla on vai yksi mielipide.

Sähän oot kuin pupu joka työntää pään pensaaseen, jos vaadit ettei eriäviä mielipiteitä saa julkaista.

Kiitos kun vahvistit kommenttini pointin. Viestin sopivasti väärin ymmärtämällä on mahdollista pahoittaa mielensä monella tavalla.

Minä en kirjoittanut sanaakaan siitä, että medialla olisi yksi mielipide. Lukijoilla on mielipiteitä samasta asiasta useitakin. Media yksipuolisella "uutisoinnillaan" korostaa yhtä näkemystä, josta tietenkin on monia mielipiteitä, jotka muodostuvat enemmän tai vähemmän ristiriitaisesta "uutisoinnista". Tämä asia korostuu erityisesti asioita monipuolisesti ajattelevissa ihmisissä, eli sinua se ei koske.

Minä pääasiassa painotin politiikan osuutta ihmisten mieleen vaikuttamisesta.

Sinä voisit ottaa pääsi pois pensaasta ja edes yrittää ajatella mediaa politiikan välineenä, jota se on. Media toistaa omistajiensa näkemystä asioista ja siitä, mitä uutisissa saa kertoa. Koita ymmärtää, kaikki on politiikkaa ja politiikka on kaikki.

Vierailija
60/75 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo voi juoda etätöissä ja maksakirroosia pukkaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kaksi