Autoista tietävät: vaiha moottoriöljy
Autossa koodi 82, joka ohjekirjan mukaan tarkoittaa: vaihda moottoriöljy, ota heti yhteys huoltoon.
No kuinka heti, pitääkö saman tien päräyttää huoltoon vai voiko vielä ajaa?
Kommentit (13)
Paljonko olet ajanut viimeisen öljynvaihdon jälkeen? Ja katso ohjekirjasta, mikä se suositeltu vaihtoväli on. Meidän autossa vaihtoväli on 10 000 km, mutta ajettiin joku 14 000 koska öljy oli pysynyt koko vaihdon ihan maksimissa.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 20:44"]Paljonko olet ajanut viimeisen öljynvaihdon jälkeen? Ja katso ohjekirjasta, mikä se suositeltu vaihtoväli on. Meidän autossa vaihtoväli on 10 000 km, mutta ajettiin joku 14 000 koska öljy oli pysynyt koko vaihdon ihan maksimissa.
[/quote]
et ole tosissas? Oletko kuullut ettö öljy vanhenee? Öljyt on tärkeä vaihtaa säännöllisesti. Ei esim mulla 10000km tulisi täyteen vuosiin!
Ja ap. Tarkista öljyt. Jos nyt tuota herjaa niin uskon että voit pari kuukautta ajella huoletta. Ei se öljy nyt niin lopussa ole oikein koskaan
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 20:48"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 20:44"]Paljonko olet ajanut viimeisen öljynvaihdon jälkeen? Ja katso ohjekirjasta, mikä se suositeltu vaihtoväli on. Meidän autossa vaihtoväli on 10 000 km, mutta ajettiin joku 14 000 koska öljy oli pysynyt koko vaihdon ihan maksimissa. [/quote] et ole tosissas? Oletko kuullut ettö öljy vanhenee? Öljyt on tärkeä vaihtaa säännöllisesti. Ei esim mulla 10000km tulisi täyteen vuosiin!
[/quote]
No 10000 km on vähän eri asia kuin 100000 km. Tiedoksi vain.
Öjyyn kertyy kuonaa..siitä haihtuu orgaanisia yhdisteitä, se paksuuntuu...kyllä se pitää vaihtaa jos haluaa moottorin pysyyvän ehjänä.
HAha, onko söpömpää kuin naiset puhumassa autoista :D
Ei tarvitse kiiruhtaa huoltoon. Vaihdat kun ehdit, mieluiten toki seuraavan parin tonnin aikana. Öljyn määrä kannattaa toki tarkistaa. Eikä se moottori siitäkään kevyessä ajossa leviä vaikka öljyä olisi hiukan alle minimin jos nyt huoltoon ajat 10 km.
Öljy toki 'vanhenee' muttei se sitä tarkoita, että jos vaihtovälisi olisi tuo 10k niin 11k kohdalla öljy olisi käyttökelvotonta. Nykyiset ölkät kyllä säilyttävät voiteluominaisuutensa.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 20:44"]Paljonko olet ajanut viimeisen öljynvaihdon jälkeen? Ja katso ohjekirjasta, mikä se suositeltu vaihtoväli on. Meidän autossa vaihtoväli on 10 000 km, mutta ajettiin joku 14 000 koska öljy oli pysynyt koko vaihdon ihan maksimissa. [/quote] et ole tosissas? Oletko kuullut ettö öljy vanhenee? Öljyt on tärkeä vaihtaa säännöllisesti. Ei esim mulla 10000km tulisi täyteen vuosiin!
[/quote]
Olen kyllä olen ihan tosissani :D Hoidan itse auton huollon, joten olen kyllä tarkkaillut millaista se se vanha öljy on ollut kun sen on valuttanut koneesta pois. Ihan hyvännäköistä on ollut vaikka vähän yli onkin ajellut. Ja kyllä öljyn vaihtoväli voi olla esim. 10 000 km tai 1 vuosi, mutta oletin ap:n autoilevan kohtalaisesti koska oli heti huomenna lähdössä liikenteeseen - 10k tulee siis melko todennäköisesti vuodessa täyteen. Sitä en tajunnut, miten tuo sinun 100 000 km:n ajaminen tähän liittyi?
[/quote]
Et taida paljoa autolla ajella jos kymmenentuhannen kilometrin rajaan menee vuosia? Me asutaan maalla, pohjoisessa ja joka paikkaan pitkä matka. Eli kilometrejä kertyy reippaasti. Viihdytään hyvin kotonakin mutta tykätään myös reissata.
Jos autolla ajetaan vähän lyhyitä matkoja, moottori ei kerkeä olla tarpeeksi pitkään kuumana, jotta sinne muodostunut kondessi vesi kerkeäisi haihtua pois, se heikentää öljyn laatua, jonka takia suositus vaihtoon on 1v, vaikka omassa autossani on esimerkiksi vaihto väli kilometreissä on 40000Km
täällä on öljyjen vaihdosta asiaa http://autobild.fi/uutiset/oikea-oljy-autoon-nykymoottoreille-ei-kelpaa-mika-tahansa-voiteluaine
Mekaanikko pieraisi, kun vaihtoi autooni öljyjä.
Öljyväli riippuu sekä ajasta että kilometreistä,kerran vuodessa pitäisi vaihtaa vaikkei paljon ajaisi.Se kärsii seisoessaankin.
Katso mittatikusta onko öljyn määrä alle sallitun. Jos on älä aja metriäkään, osta lisää öljyä.