Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko "puikulat ja poronkäristys" liian arkista häihin?

Vierailija
08.11.2021 |

Joooo ja kalavaihtoehto sekä sille suvun ainoalle vegaanille oma juttu. Tämä ois meille edullisin vaihtoehto, mutta onko joku paisti tai pihvit parempi? Tai se makaronilaatikko? :D

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaani voi ihan itse ottaa omat eväät häihin, joissa ruokalista on näkyvillä, jos ei kelpaa/riitä. Ei hääparin tarvitse jokaisen erityisvaatimuksiin taipua, hienoa jos keliaakikot ja muut oikeusta terveydellisistä syistä rajoitteiset on huomioitu, mutta sekään ei ole pakollista yksityisjuhlissa. Tai vegaani voi jättää menemättä. Juhlat on juhlat ja kaikilla ei ole varaa jokaisen prinsessan oikkuihin.

Eipä ole juhlien järjestäminenkään pakollista. Joten säästä ihmeessä itseltäsi sekin vaiva ja jätä koko pippalot järjestämättä. Kaikkien etu. 

Vierailija
42/80 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvislisukkeita varmaan tulee useampia, en vielä tiedä mitä kaikkea, vasta pääruokia hahmottelen. Tuntuisi tietysti hassulta hakea kaupasta nautaa tai possua :) Millaisia kalavaihtoehtoja teillä on ollut? Lohihan on aina hyvää, mutta melko perus. Toisaalta yksinkertainen on usein parasta, että tiedäpä sitten. Ap

Syötiin just muusia ja itsesavustettua lohta, se on parhautta. 45 min sähkösavustimessa ja valmista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle kelpaisi. Yleensäkin ihmisille pitäisi kelvata mitä tarjotaan, ei häihin syömään mennä.

Kyllä mennään, mun mielestä ruoka on olennainen osa isoja, puoli päivää kestäviä juhlia. Ja etenkin jos hääpaikka on jossain perämetsässä ja vieraiden odotetaan viipyvän pitkään on hyvä tarjota myös jonkinlainen yöruoka.

Vierailija
44/80 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta puikulat sellaisenaan kuulostaa liian arkiselta. Jos olisi vaikka muusina tai paahdettuna niin menisi poronkäristyksen kanssa juhlaruuasta. Kunhan poronkäristys on hyvin tehtyä.

Enpä tiennytkään, että peruna muuttuu juhlaruuaksi, kun sen survoo tai paistaa. Aina oppii jotain uutta. Huomenna meillä onkin juhla-ateria, kun on muussia ja nakkeja tarjolla :D

En kirjoittanut, että menisi nakkien kanssa juhlaruuasta, vaan poronkäristyksen kanssa.

Kirjoitit, että peruna muuttuu juhlaruuaksi, kun se muussataan tai paistetaan. Poronkäristyksen kanssahan se kokonainen perunakin olisi tarjottu :D

Ok ilmeisesti kirjoittamani voidaan ymmärtää eri tavalla kuin tarkoitin. Se mitä tarkoitin oli tämä:

keitetyt puikulaperunat minkä tahansa kanssa -> ei juhlaruokaa

puikulamuusi + hyvin tehty poronkäristys -> juhlaruokaa

Eli sinulle:

keitetty peruna+käristys -> ei juhlaruoka

muussi+käristys -> juhlaruoka

Huomaatko nyt itse, miksi sinut tulkitaan niin kuin tulkittaan?

En ole varma miksi se olisi tämän ketjun kannalta olennaista, mutta itse asiassa en huomaa miten tuosta voisi päästä tähän tulkintaan: muussi+nakit -> juhlaruoka. Jos sinulle on tärkeää tietää mielipiteeni asiasta niin selvennykseksi siis vielä, että mielestäni muusi+poronkäristys on juhlaruokaa, mutta ei muusi+mikä tahansa. Mutta nyt en vie tätä ketjua enempää pois aiheesta, joten toivotan sinulle hyvää illanjatkoa ja makoisia hetkiä huomenna muusin ja nakkien parissa. Kuuluu nimittäin minunkin suosikkiarkiruokiin.

Vierailija
45/80 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta hyvä poronkäristys ei häviä paistille tai pihveille.

Vierailija
46/80 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poronkäristys on ihan kiva erikoisruoka, jota ei tule kovin usein syötyä. Toki pitää olla laadukasta lihaa. 

Perunat voisi laittaa jotenkin eri tavalla kuin pelkät keitetyt. Tai pari eri vaihtoehtoa: keitetyt, muusi, ranskalaiset tms. Perunat ovat halpoja, joten aika pienellä rahalla saisi noita vaihtoehtoja. 

Vierailija
47/80 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poro voittaa kyllä kaikki liharuoat 10-0. Entisenä lappilaisena voin toki olla puolueellinen, mutta tottahan se on. Ei muu liha edes maistu millekään. Puikulamuusi ja kivat salaatit rinnalle, niin olisi parhaat mahdolliset hääruuat. Joku sieniruoka esimerkiksi rinnalle toisi kasvissyöjillekin proteiinia, ja olisi kuitenkin linjaan sopivasti kotimaisesta luonnosta.

Vierailija
48/80 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukkupihviä nyt on häissä kuin häissä mutta kunnon poronkäristystä ei ole. Minä ainakin arvostaisin jos olisi.

Vierailija
49/80 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puikulasta tulee myös mainiot lohkoperunat uunissa.

Vierailija
50/80 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista puolukat. Entä lakkahillo tai muu juhlava vaikka jälkkärin kanssa? Yhdeksi vaihtoehdoksi.

Vegaaniruokaa voisi olla vähän enemmänkin, salaatti ainakin tervetullutta. Joku voi kuitenkin ottaa kasviksia.

Mustaherukkahyytelö on parempi kuin puolukka, toki puolukka on perinteinen väri lautasella.

Vierailija
51/80 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poronkäristys kuulostaa hyvältä, en ole koskaan edes maistanut, joten odottaisin innolla. Muusi vähän arveluttaa, sillä se on minusta se kaikkein arkisin ruoan lisäke, mitä keksiä voi, mutta jos se hyvin käristykseen sopii, niin mikä ettei. Tuosta vegaaniasiasta sanoisin, että jos on etukäteen tiedossa, että joku ystävistä on vegaani, niin olisi aika erikoista käytöstä, että jätettäisiin ystävä ilman ruokaa, niinkuin jotkut täällä ehdottavat. Siinä tapauksessa minusta olisi kohteliasta ainakin ilmoittaa vegaaniystävälle, että hänelle ei sitten tule olemaan häissä mitään ruokaa. Hän voi sitten päättää itse, tuleeko sellaisiin juhliin vai ei. Vegaanille voisi tehdä jonkun pataruoan muusin kaveriksi.

Vierailija
52/80 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta puikulat sellaisenaan kuulostaa liian arkiselta. Jos olisi vaikka muusina tai paahdettuna niin menisi poronkäristyksen kanssa juhlaruuasta. Kunhan poronkäristys on hyvin tehtyä.

Hyvin tehty puikulamuusi on juhlaruokaa Lapissakin. Ja hyvä käristys.

Vierailija
53/80 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle kelpaisi. Yleensäkin ihmisille pitäisi kelvata mitä tarjotaan, ei häihin syömään mennä.

No kyllä ainakin joku linssikeitto jää puolestani kattilaan.

Vierailija
54/80 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdelle vegaanille en alkaisi erikseen ruokia laittaa, syökööt salaattia jos ei oikea ruka kelpaa.

Ajattelit, että tofupalan paistaminen pannulla pari minuuttia puikulaperunojen pariksi on mieletään terveelle ihmiselle suuri ponnistus?

Vegaani ei voi paistaa minulle pihviä, minä en voi tehdä vegaanille hippiruokaa.

Ihan tasapuolista ja reilua.

Vierailija
55/80 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista puolukat. Entä lakkahillo tai muu juhlava vaikka jälkkärin kanssa? Yhdeksi vaihtoehdoksi.

Vegaaniruokaa voisi olla vähän enemmänkin, salaatti ainakin tervetullutta. Joku voi kuitenkin ottaa kasviksia.

Mustaherukkahyytelö on parempi kuin puolukka, toki puolukka on perinteinen väri lautasella.

Mustaherukka poronkäristyksen kanssa? En ole ikinä kuullut. Kyllä puolukkasurvos on se perinteinen.

Vierailija
56/80 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdelle vegaanille en alkaisi erikseen ruokia laittaa, syökööt salaattia jos ei oikea ruka kelpaa.

Ajattelit, että tofupalan paistaminen pannulla pari minuuttia puikulaperunojen pariksi on mieletään terveelle ihmiselle suuri ponnistus?

Vegaani ei voi paistaa minulle pihviä, minä en voi tehdä vegaanille hippiruokaa.

Ihan tasapuolista ja reilua.

Ei ehkä kannata kutsua häihin ihmisiä, joista ei pidä. Aloittaja ei tainnut tuohon tyyliin kyllä ajatella.

Vierailija
57/80 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Omissa häissä tarjotaan mitä itse haluaa.

Vierailija
58/80 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on mitä parasta juhlaruokaa! Tässä jo suu vettyi. T: helsinkiläinen

Vierailija
59/80 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puikulamuusin voi tehdä aivan hyvin vegaanille sopivaksi, vaikka koko padallisen. Nesteeksi perunoiden keitinliemi ja rasvaksi voin sijasta jotain vegaanille sopivaa. Käristys ei käy, joten se vaatisi vähän enemmän vaivannäköä.

Ranskalaisen käristyksen kanssa on jo ajatuksenakin kamala, mieluummin vaikka puikulat reilusti kuoripottuina. Puolukka- tai mustaherukkahyytelöä lisäksi, tai vaikka molempia. Jälkiruokaan hilloja, jos Lapin teemalla mennään. Vegaanille käy hillakiisseli, mutta ehdottomasti kypsistä ja mehevistä hilloista eikä sellaisista, joista tulee kourallinen siemeniä suuhun.

Vierailija
60/80 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puikulat ovat supermaukkaita, mutta myös niiden muoto on "se juttu". En muussaisi. T: se helsinkiläinen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan