Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Säästäminen rahastosijoittamisella

Vierailija
08.11.2021 |

Onko sinulla sijoitettuna säästöjä rahastoon? Onko sinulla useampi eri rahasto vai säästätkö joka kuukausi vain siihen yhteen ja samaan? Onko säästösi tuottaneet esim. Vuodessa paljon? Milloin ajattelit myydä osuutesi ja nostaa rahat?

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsille sijoitin koko maailmaan sijoittavaan osakerahastoon 20e/kk 18 vuuoden ajan. Rahastot nousi noin 50% tuona aikana.

Hyvä, että nousi, mutta onhan tuo pieni tuotto noin pitkältä ajalta, ja rahan arvokin on muuttunut.

Toisaalta summakin oli hyvin pieni, olisi hukkunut helposti arkikäyttöön. Lapset sai kuitenkin reilun 7000e potin.

Aika vähän saavat, en sanoisi tuota potiksi. Eivät edes saa uusinta iphonea tuolla rahalla

Vierailija
42/52 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on jotain 10 eri rahastoa. Paria lukuunottamatta matalakuluisia/indeksejä. Olen välillä kyllä joutunut ottamaan myös rahaa pois. Säännöllisesti laitan noin 250 Euroa/kk, olen laittanut jo 20 vuotta. Säästössä on noin 40 000, mutta tosiaan olen useamman kerran nostanut myös pois sieltä esimerkiksi matkaa varten.

Lapsilla on säästössä yli 30 000 kummallakin. Laitan 50 Euroa/lapsi/kk. Isäni laittaa kummallekin 100 Euroa/kk. Alkusummana isäni laittoi kummallekin 5000 Euroa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nordnet indeksirahasto Suomi on ilmainen avata eikä mitään kuluja. Minimi summa 15€ ja saa tehtyä kuukausisäästösopimuksen jolloin summa menee automaattisesti tililtä.

Nordnetissä pystyy samalla rahalla triplaamaan tuoton ostamalla hyvin matalariskisiä viputuotteita suoraan indekseihin. Suomeen ei pysty, mutta ei siihen mitään kannata sijoittaakaan.

Vierailija
44/52 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sekä rahastoja että suoria osakesijoituksia. Rahastoja on kolme, Latinalainen Amerikka, USA ja Venäjä. Venäjä tuotti noista parhaiten, kunnes yhdessä yössä helmikuussa 2022 kaikki muuttui. Multa katosi silloin 17 000 euroa taivaan tuuliin. Venäjä riski konkretisoitui. 

USA:n rahasto on tuottanut ihan hyvin, muttei valtavasti. Latinalainen Amerikka sahaa ylös ja alas viikottain, on riskinen sijoitus.

Tällä hetkellä rahastoissa on noin 25 000 euroa, mutta olen niistä säännöllisesti nostanut rahaa myös matkusteluun.

Omissa osakesijoituksissa taas on arvoa tällä hetkellä suunnilleen 65 000 euroa. 

Vierailija
45/52 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sekä rahastoja että suoria osakesijoituksia. Rahastoja on kolme, Latinalainen Amerikka, USA ja Venäjä. Venäjä tuotti noista parhaiten, kunnes yhdessä yössä helmikuussa 2022 kaikki muuttui. Multa katosi silloin 17 000 euroa taivaan tuuliin. Venäjä riski konkretisoitui. 

USA:n rahasto on tuottanut ihan hyvin, muttei valtavasti. Latinalainen Amerikka sahaa ylös ja alas viikottain, on riskinen sijoitus.

Tällä hetkellä rahastoissa on noin 25 000 euroa, mutta olen niistä säännöllisesti nostanut rahaa myös matkusteluun.

Omissa osakesijoituksissa taas on arvoa tällä hetkellä suunnilleen 65 000 euroa. 

Miksi listaa sijoituksesi vauvapalstalla? Ei ketään kiinnosta

Vierailija
46/52 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi listaa sijoituksesi vauvapalstalla? Ei ketään kiinnosta

Mikäs se olikaan ketjun aihe? Minua ainakin kiinnostaa.

Vierailija
47/52 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsille sijoitin koko maailmaan sijoittavaan osakerahastoon 20e/kk 18 vuuoden ajan. Rahastot nousi noin 50% tuona aikana.

Hyvä, että nousi, mutta onhan tuo pieni tuotto noin pitkältä ajalta, ja rahan arvokin on muuttunut.

Toisaalta summakin oli hyvin pieni, olisi hukkunut helposti arkikäyttöön. Lapset sai kuitenkin reilun 7000e potin.

Aika vähän saavat, en sanoisi tuota potiksi. Eivät edes saa uusinta iphonea tuolla rahalla

Siis eikö sellaista saa 7000 eurolla?  

Vierailija
48/52 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväosaiset lapset sulla ku isovanhemmat auttaa... Omia lapsia kukaan ei auta ja itse oalkka ei riitä, voi teitä onnellisia. 

Vierailija
49/52 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyväosaiset lapset sulla ku isovanhemmat auttaa... Omia lapsia kukaan ei auta ja itse oalkka ei riitä, voi teitä onnellisia. 

Säästää voi hyvin pieniäkin summia ja opettaa lapsille saman. Oma äitini kiskoi isovanhemmiltani saamiani perintörahoja omaan käyttöönsä kun olin alaikäinen. Nyt säästän omista palkkatuloista sekä itselleni että lapsilleni. 

Vierailija
50/52 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sijoittanut noin 11 vuotta kuuteen indeksirahastoon. Olen sijoittanut aika tasaisesti noin 200 €/kk. Yhteensä olen sijoittanut 25918 €. Sijoituksen arvo on nyt 41137 €.

Voittoa on tullut 15219 €, eli 58,7% koko sijoitussummalle. Keskimääräinen vuosituotto on ollut 9,7%. Ensimmäiset 11 vuotta sitten sijoitetut erät ovat voitolla 80-320% rahastosta riippuen.

Lunastan sijoitukset, jos tarvitsen rahaa tai kun jään eläkkeelle.

Vierailija
51/52 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 7kymppiselle äidilleni kävimme pankissa avaamassa rahaston mikä sijoitta Amerikkaan. 10k€ oli ylimääräistä rahaa joten ensin ajallinen hajautus. Rahasto kun avattiin niin 4 tonnia sisään ja 4kk päästä 3 tonnia ja taas 4kk päästä 3 tonnia. Kuukausisäästöllä menee 100€. Kolme vuotta rahaston avaamisesta äidin 10tonni plus kuukausittaiset 100€ ovat kasvaneet +28% eli 3800€.

Vierailija
52/52 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ovat kysyneet kuluista ja veroista. Tässä yksi esimerkki: Noin 11 vuotta sitten Seligsonin indeksirahastoon (Pohjois-Amerikka) tekemäni 1000 euron sijoituksen arvo on nyt noin 5000 euroa. Jos myyn sen nyt, saan 5000 euroa, mutta joudun maksamaan voitosta veroja 900 euroa (hankintameno-olettamaa käyttämällä) sekä kuluja 5 euroa. Saan siis verojen ja kulujen jälkeen käteen 4095 euroa, josta 1000 euroa on alkuperäinen hankintahinta ja 3095 euroa puhdasta voittoa verojen ja kulujen jälkeen.