Säästäminen rahastosijoittamisella
Onko sinulla sijoitettuna säästöjä rahastoon? Onko sinulla useampi eri rahasto vai säästätkö joka kuukausi vain siihen yhteen ja samaan? Onko säästösi tuottaneet esim. Vuodessa paljon? Milloin ajattelit myydä osuutesi ja nostaa rahat?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä laitan rahaa sijoitusrahastooni joka kuukausi. Ajattelin katsoa 10 vuoden ajan, että voittaako rahastosijoittaminen perinteisen pankkitilin. Tällä hetkellä salkkuni arvo on 2% vaikka kaikilla kotimaisilla firmoilla ei menekään hyvin. Maksan mielelläni siitä, että salkunhoitaja ja analyytikot hoitavat salkkuani jne.
Aloin rahastosijoittamiseen kun päätin päästä eroon liiasta vaatteiden shoppailemisesta. Sijoitan yhtä paljon rahaa rahastoon kuin haluaisin käyttää sitä uusien vaatteiden shoppailuun.
Järkiintymiseni tapahtui kun tajusin, että suuresta vaatemäärästä huolimatta minulla on 15 mielivaatetta, joita käytän eri tavoin yhdisteltyinä. Maapallo kiittää, etten ole ostamassa huonolaatuisia vaatteita enkä mitään juhlavaatteita kun niitä juhlia ei ole niin usein, etteivätkö entiset kelpaisi.
Kannattaisi varmaan hankkia parempituottoinen rahasto jos tuota edes voi tuotoksi laskea
Tuohan riippuu siitä, että kuinka asian laskee. +2% voi olla aikaisempaan huippuun verrattuna kun kaikki kulut ja verot lasketaan pois summasta.
Aloittaminen voi olla hankalaa. Mulla kävi niin, että joskus vuonna 2006 vakuutusten siirtämisen yhteydessä mulle myytiin ohimennen eläkevakuutus, 30e/kk maksulla.
Monen monta kertaa ajattelin että pitäisiköhän se lopettaa, mutta annoin mennä, kun noin pieni summa, eihän se ole kuin vain kerran ulkona syöminen tms. Mutta en siis lainkaan perehtynyt mihin rahani meni.
Kävin tänä vuonna ensimmäistä kertaa ylipäätään katsomassa mitä tuosta on kertynyt, ja kappas kehveliä, siellähän onkin rapiat 12 000e.
Ja joo, tiedän ettei ole kummoinen summa, mutta samalla tavalla kuin tuo 20ekk lapsille, käytännössä tuo raha on kertynyt omasta näkökulmasta " tyhjästä".
Vierailija kirjoitti:
Minä laitan rahaa sijoitusrahastooni joka kuukausi. Ajattelin katsoa 10 vuoden ajan, että voittaako rahastosijoittaminen perinteisen pankkitilin. Tällä hetkellä salkkuni arvo on 2% vaikka kaikilla kotimaisilla firmoilla ei menekään hyvin. Maksan mielelläni siitä, että salkunhoitaja ja analyytikot hoitavat salkkuani jne.
Aloin rahastosijoittamiseen kun päätin päästä eroon liiasta vaatteiden shoppailemisesta. Sijoitan yhtä paljon rahaa rahastoon kuin haluaisin käyttää sitä uusien vaatteiden shoppailuun.
Järkiintymiseni tapahtui kun tajusin, että suuresta vaatemäärästä huolimatta minulla on 15 mielivaatetta, joita käytän eri tavoin yhdisteltyinä. Maapallo kiittää, etten ole ostamassa huonolaatuisia vaatteita enkä mitään juhlavaatteita kun niitä juhlia ei ole niin usein, etteivätkö entiset kelpaisi.
Oli mullakin salkunhoitaja ihan Osuuspankista. Tuli yksi vuosi mikä lienee ollut määräaikainen sijoitus juttu, 18000€ persnettoo. Lähti oopeestä kaikki sentit sen jälkeen toiseen pankkiin.
Rahastosijoittamisella pitää saada säästöön vuodessa niin paljon, että voi ostaa joka vuosi uuden omakotitalon, auton sekä huvijahdin!!!
Itsellä oli yhdessä keskitason riskin rahastossa 15,5 T. Tuotot vähän sahasivat, joskus olin melkein pari tonnia plussalla (- nostokulut). Koronan pörssiromahduksessa seitsemän vuoden tuotto (eri juoksevien kulujen höystämänä) suli ja tuli takkiin muutama sata.
Ei ihme, että pankit noin auliisti noita tuputtavat. Osakesijoittamisella tuotot olisivat todennäköisesti olleet paremmat samassa ajassa ja samalla summalla.
Jatkossa sijoitan itse osakkeisiin, joissa on vakaa osingontuotto. Leikkikööt pankit muiden rahoilla.
Laitan kuukaudessa 300-700 euroa kolmeen Seligsonin rahastoon (kaksi indeksirahastoa + Pharos). Tällä hetkellä salkku on 89 % plussalla eli olen laittanut omaa rahaa yhteensä noin 26 000 ja salkun arvo on 49 000. Tästä on muuten jo otettu kaikki kulut, mutta myydessä joudun maksamaan palkkiota 0,1 % kauppasummasta eli kymppitonnin kaupasta satasen. Lisäksi pitää tietenkin maksaa verot myyntivoitosta.
Itse säästän eläkepäiviä varten eli tarkoitus on silloin nostaa ylimääräistä rahaa esim. matkusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä oli yhdessä keskitason riskin rahastossa 15,5 T. Tuotot vähän sahasivat, joskus olin melkein pari tonnia plussalla (- nostokulut). Koronan pörssiromahduksessa seitsemän vuoden tuotto (eri juoksevien kulujen höystämänä) suli ja tuli takkiin muutama sata.
Myitkö rahasto-osuudet juuri silloin, kun niiden arvo oli koronan takia alimmillaan, sen sijaan, että olisit odottanut muutaman kuukauden arvon nousua?
Vierailija kirjoitti:
Lapsille sijoitin koko maailmaan sijoittavaan osakerahastoon 20e/kk 18 vuuoden ajan. Rahastot nousi noin 50% tuona aikana.
Eli reaalisesti, rahan arvon muutoksen huomioiden tulos oli jokseenkin nolla. Osakkeissa tuona aikana olisi saanut 200-300% nousun.
Nää on tosivaikeita, en yhtään jaksais perehtyy, mutta tuntuu, että pitäisi säästää mielummin rahastoon, kuin lepuuttaa rahoja tilillä. Ilmeisesti ei kannata kuitenkaan kaikkia ylimääräisiä rahoja siirtää sinne kerralla?
Ittellä on kolme Nordean rahastoa. Viimeisin korkean riskin rahasto on vasta muutaman kuukauden vanha, ja kuukausisäästän sinne. Niihin pariin muuhun on erittäin satunnaisesti tullut laitettua könttäsummia. Vanhin rahasto on 3000 euroa tuotoltaan plussalla, keskimmäinen 2000, ja tämä viimeisin 70 euroa :D Lisäksi on pieni osakesalkku, joka kuitenkin vielä plusmiinus nolla. Kaikki yhteenlaskettuna tuotto on n. 15 prosenttia. Eihän se paljon ole... mutta yhä vähemmän olisi jos olisin vain tilillä makuuttanut. Tarkoitus on lähitulevaisuudessa nostaa osakkeisiin laitettavia summia reilusti (jokunen satanen kuukaudessa).
On useampi rahasto, muihin menee pieni summa kuukaudessa ja yhteen reilusti isompi. Vuodessa tuottoa on tullut 34,6 %, mutta se on täysin poikkeuksellista. Odotan 8 % vuosituottoa.
Alan myydä rahastoa vuoden käyttövarat kerrallaan, kun jään työelämästä pois. Koska lapsia ja tarvetta jättää perintöä ei ole, ei ole katastrofi kajota pääomaankin. Tavoitteena on, että 8-10 vuoden kuluttua voisi lopetella työt ja elellä vaatimattomasti ilman palkkatyötä.
Olen laittanut rahastoihin säännöllisesti kuukausittain n. 15 vuoden ajan. Summa on vaihdellut elämäntilanteen (eli rahatilanteen) mukaan. Tätä nykyä rahastoihin menee 500 kuussa. En edes tiedä tuottoprosenttia, mutta arvonnousu on n. 70%. Olen turvallisuushakuinen ja minulla on sama summa säästötilillä kuin rahastoissa. Rahastot on eri tarkoituksiin: minulla on kaksi rahastoa lasten opiskeluaikoja varten ja yksi omia eläkeaikoja ajatellen.
Nordnet indeksirahasto Suomi on ilmainen avata eikä mitään kuluja. Minimi summa 15€ ja saa tehtyä kuukausisäästösopimuksen jolloin summa menee automaattisesti tililtä.
Älkää nyt minnekään pankin omaan tuottorahastoon rahojanne panko. Pankki voittaa aina moninkertaisesti. Sijoittakaa pienikuluisen Nordnetin kautta etf-rahastoihin. Tai jos se tuntuu liian vaikealta, niin käykää vaikka Seligsonin ja Evlin sivuilla. Verratkaa tuottoja 3-5 vuoden ajalta. Sieltä on ihan mahdollista saada tuottoa 20%/vuosi.
Parissa eri rahastossa. 60 000 sijoitin vuosi sitten ja nyt on 12 000 enemmän. Tämä on vielä kohtuullisen pieni tuotto, parempiakin on. Mutta mulle ok.
Kohta avaan eri pankissa kolmannen rahaston pienelle kuukausisäästölle
Olen hajauttanut kuuteen eri rahastoon ympäri maailman, osa korkeamman ja osa matalamman riskin rahastoja. Laitan 4-5 kertaa vuodessa 100-200 euroa, ei ole nyt varaa pistää enempää. Kerrytän lisäturvaa eläkevuosiksi.
Vierailija kirjoitti:
Älkää nyt minnekään pankin omaan tuottorahastoon rahojanne panko. Pankki voittaa aina moninkertaisesti. Sijoittakaa pienikuluisen Nordnetin kautta etf-rahastoihin. Tai jos se tuntuu liian vaikealta, niin käykää vaikka Seligsonin ja Evlin sivuilla. Verratkaa tuottoja 3-5 vuoden ajalta. Sieltä on ihan mahdollista saada tuottoa 20%/vuosi.
Eli anteeks, eikö kannata sinun mielestäsi esim. oman pankin mainostamaan säästörahastoon laittaa?
Ap
Ei missään nimessä oman pankin säästörahastoon. Vertaa vaikka Seligsonin rahastoihin.
Säästäminen aloitettu 10 eurolla. Muutamia satasia saatu voittoa. Vähävaraisenkin kannattaa, vaikka välillä tekisi lunastuksia.
Miehellä ja minulla on rahastosalkussa kohta 600 000, on säästetty liki 15 vuotta. Osakkeissa on 400 000 ja sijoitusasunnoissa saman verran. Kryptot on jo kotiutettu käteiseksi, yli 200 000. On alettu pikku hiljaa muuttamaan sijoituksia rahaksi ja ensi vuonna lopetetaan työt, myydään asunto ja mökki ja häivytään palmun alle lopuksi ikää täältä harmaasta roadmanien ja kelaelättien maasta, olemme 41 ja 44v.