Miksi painonhallinta ja hoikkana/normaalipainoisena pysyminen on niin helppoa joillekin ihmisille ?
Sehän on tietysti itsestään selvää, että lihava ihminen syö liikaa kulutukseensa nähden, mutta miksi se hoikka ihminen tulee kylläiseksi pienemmällä annoksella ja ruokamäärällä kuin lihava ihminen. Kun tuskin normaalipainoiset ihmiset sentään on jatkuvasti nälkäisiä, eivätkä ikinä syö kunnolla,,
Kommentit (164)
Suolistohormonin vajaatoiminta on yksi syy!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohtuus kaikessa. Muuta en osaa sanoa.
Lapsuudesta asti olen syönyt herkkuja päivittäin. Mutta en ole esim. koskaan syönyt suklaalevyä kokonaan. Tai karkki- tai sipsipussia. Tai jäätelöpönikkää. Tai keksipakettia.
Olen ymmärtänyt, että aika moni syö tuommoisen kerralla?
En myöskään juurikaan juo mitään missä on kaloreita. Kahviin laitan vähän maitoa.
Minä kyllä syön kerralla suklaalevyn, karkkipussista menee ainakin puolet, sellainen jätskipurkki menee kevyesti, sipsejä joku puoli pussia... Menee myös kokonainen pizza. Ja yleensä herkuttelen 1-2 kertaa viikossa. En herkuttele "kohtuudella", jos tekee mieli herkutella.
Joskus on kausia, kun syön jonkun 30 g suklaapatukan päivässä tai jonkun pullan kahvin kanssa.
Olen ollut ikäni hoikka ja olen kyllä ollut myös aina todella liikunnallinen. Luulen, että jos jämähtäisin sohvalle, niin jopas alkaisi paino nousta.
Sulla on luultavasti tavallista helpompaa painonhallinta. Ole iloinen ja tiedosta, että muilla voi olla päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohtuus kaikessa. Muuta en osaa sanoa.
Lapsuudesta asti olen syönyt herkkuja päivittäin. Mutta en ole esim. koskaan syönyt suklaalevyä kokonaan. Tai karkki- tai sipsipussia. Tai jäätelöpönikkää. Tai keksipakettia.
Olen ymmärtänyt, että aika moni syö tuommoisen kerralla?
En myöskään juurikaan juo mitään missä on kaloreita. Kahviin laitan vähän maitoa.
Minä kyllä syön kerralla suklaalevyn, karkkipussista menee ainakin puolet, sellainen jätskipurkki menee kevyesti, sipsejä joku puoli pussia... Menee myös kokonainen pizza. Ja yleensä herkuttelen 1-2 kertaa viikossa. En herkuttele "kohtuudella", jos tekee mieli herkutella.
Joskus on kausia, kun syön jonkun 30 g suklaapatukan päivässä tai jonkun pullan kahvin kanssa.
Olen ollut ikäni hoikka ja olen kyllä ollut myös aina todella liikunnallinen. Luulen, että jos jämähtäisin sohvalle, niin jopas alkaisi paino nousta.
Sulla on luultavasti tavallista helpompaa painonhallinta. Ole iloinen ja tiedosta, että muilla voi olla päinvastoin.
En tiedä onko mitenkään tavallista helpompaa. Kuten kerroin, että olen lapsesta asti liikkunut todella paljon. Jos liikunta loppuisi, niin kyllä se painokin nousisi.
Paino ei putoa alle 76 kilon, vaikka olisi vuoden pari syömättä. Geeneissä mikä geeneissä. Ja se nimenomaan, että mikä pari sekuntia suussa, lopun elämän vyötäröllä. Ja täytyyhän sen olla just sitä haitallisinta lihavuuden muotoa, mutta mitäpä muutakaan se voisi olla?
165 cm.
Oon hoikka ja se on uskoakseni isosti kiinni siitä, etten oo koskaan ollut lihava. Paino alkoi murkkuna hipoa normaalipainon ylärajaa, sillä olin alkanut kehittää epäterveellisiä syömistapoja, mutta sain sen sitten hallintaan. Opin kuitenkin siinä samalla sen, että painon hallinta vaatii tekemistä ja ihan tavoitteellisuutta, jotta paino ei lähde nousemaan. En koskaan päästänyt irti tästä ajatuksesta, että täytyy katsoa mitä syö, eikä voi tehdä aina mitä huvittaa. N35
Yleisenä huomiona näin yli viisikymppisen kokemuksella sanoisin, että hoikat ihmiset syövät vähemmän.
(Ja itse olen ylipainoinen ja kilojen kansaa kamppaillut koko aikuusuuteni ). Hoikat närppivät ruokaa ja ovat aidoasti ruokahaluttomia. Heidän ei kerta kaikkiaan tee mieli syödä enempää, yksi lautasellinen riittää.
Itse taas santsaan ruokaa aina, olen vissiin pohjaton kaivo.
Tiedän ihmisiä jotka eivät edes syö erityisen terveellisesti ja silti heillä ei ole mielitekoja esim. herkkuihin.
Itsellä on ruoka ja herkut paljon mielessä, olen normaalipainoinen mutta sitä painoa täytyy vahdata joka päivä ettei lipsu. Syön monipuolisesti ja paljon esim. kasviksia jota tuttavani kehuskelevat mutta ei monipuolisuus valitettavasti itsellä auta noihin mielitekoihin yhtään. 😂
Ainoa milloin mieliteot katosivat oli kun kokeilin OMAD-ruokavaliota, mutta siinä meni yöunet joten piti lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaupan kassajonossa äsken, hyvin lihava nainen latoi kassahihnalle monenlaista ns. kevyteinestä. Kuinka on mahdollista, että vähäkalorisia elintarvikkeita ostavat ovat yleensä niitä, joilla painoindeksi huitelee korkeuksissa?
Rasva tekee kylläiseksi. Ja kun ei ole sitä rasvaa kyllästämässä ruoassa niin illalla tekee mieli napostella.
Olen 51 v. nainen ja aina ollut normaalipainossa.
Minulla on joka vuosi liikuntaharrastus. Lisäksi käyn päivittäin koiralenkillä. Tämän lisäksi punnitsen itseni päivittäin ja yritän tehdä ajoissa korjausliikkeen syömisissä.
Mutta ei ole helppoa. Joten ei ole aina automaattista, vaan vaatii itsekuria.
Vierailija kirjoitti:
Yleisenä huomiona näin yli viisikymppisen kokemuksella sanoisin, että hoikat ihmiset syövät vähemmän.
(Ja itse olen ylipainoinen ja kilojen kansaa kamppaillut koko aikuusuuteni ). Hoikat närppivät ruokaa ja ovat aidoasti ruokahaluttomia. Heidän ei kerta kaikkiaan tee mieli syödä enempää, yksi lautasellinen riittää.
Itse taas santsaan ruokaa aina, olen vissiin pohjaton kaivo.
Tämä. Kun katson lounasravintolassa miten paljon ihmiset mättävät lautaselle tavaraa niin minä söisin viikon siitä annoksesta. Olen ollut koko aikuisiän samanpainoinen eli 50kg.
Hoikalla vatsalaukku ei ole venynyt, niin nälkä tulee harvemmin ja tulee täyteen pienemmällä määrällä ruokaa.
Hoikkana tulee automaattisesti myös (ei aina) liikuttua enemmän kun vaikka ne portaat eivät käy voimille.
Ja rasvasolujen määrä, jotka lisääntyy lihotesssa, niiden määrä EI VOI VÄHENTÄÄ IKINÄ MILLÄÄN, kun laihdutat ne supistuvat, mutta pyrkivät aina takaisin siihen suurimpaan saavutettuun muotoonsa.
Meillä on siis erittäin tehokas "syö ja kasva" menetelmä ohjelmoituna dna-han.
Mullakin se oli helppoa ennen mielialalääkkeiden aloittamista, nyt 3 vuodessa tullut 20kg lisää painoa salakavalasti pikkuhiljaa.
Meillä on selkärankaa, mikä teiltä läskeiltä puuttuu ihan kokonaan.
Jos nukkuu riittävästi olo pysyy kylläisempänä pitkin päivää.
Jos syö riittävän aamupalan on myöhemmin päivällä ja illalla vähemmän nälkäinen. (Valitettavasti ravitsemussuositukset eivät rohkaise tähän)
Ei juo viinaa.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän ihmisiä jotka eivät edes syö erityisen terveellisesti ja silti heillä ei ole mielitekoja esim. herkkuihin.
Itsellä on ruoka ja herkut paljon mielessä, olen normaalipainoinen mutta sitä painoa täytyy vahdata joka päivä ettei lipsu. Syön monipuolisesti ja paljon esim. kasviksia jota tuttavani kehuskelevat mutta ei monipuolisuus valitettavasti itsellä auta noihin mielitekoihin yhtään. 😂
Ainoa milloin mieliteot katosivat oli kun kokeilin OMAD-ruokavaliota, mutta siinä meni yöunet joten piti lopettaa.
Mulla ei ole oikeastaan koskaan mitään mielitekoja, nytkin on kaapissa suklaalevy ja pari karkkipussia, mutta ei mun tee mieli niitä syödä. En edes tiedä minkälainen tunne on, kun tulee makeanhimo. Onko se sama kuin nälkä?
Olen huomannut että omat tottumukset vaikuttaa. 5 vuotta sitten elin epäsäännölliseti ja valvoin öitä. Söin herkkuja paljon joka päivä. Tänä aikana lihosin selvästi. Kun aloin laittamaan ruokailua kuntoon ja terveellisemmäksi niin laihduin. Toki laihtuminen oli myös yksi tavoitteista. Nyt kun olen tottunut terveeseen ruokailuun ja kohtuullisiin annoksiin, niin se käy kuin itsestään. Herkkujakaan ei tee kauheasti mieli ja tähänkin totuttelin ihan tarkoituksella. Joka päivä ei ole pakko herkutella ja totutella.
Mulla geenit auttoi neljävitoseksi asti. Sain syödä mitä vaan ja kuinka paljon vaan ja painoi pysyi aina samana (169/57). Nyt olen +50v ja täytyykin aika tarkkaan katsoa mitä syö ja kuinka paljon. Oikeastaan vasta nyt tajuan, mitä on olla nälkäinen ja odottaa ruoka-aikaa ja syödä silloinkin vain kohtuudella. Liikuntaa on tarvinnut lisätä rutkasti. En halua paisua, sillä identiteettini on hoikka ihminen, kun sitä olen aina ollut. Mutta vaatii tämä kyllä itsekuria ihan hurjasti!
Kaikki tuntemani aikuiset oikeasti hoikat/laihat ihmiset tuntuvat olevan jotenkin ruokarajoitteisia. Ruoan tekstuurit tai joku muu ei miellytä tai ruoka ei maistu hyvältä tai syöminen ei kiinnosta. Tällainen ei ole muinoin selviytymisen kannalta ollut mikään hyvä ominaisuus, joten se ei ole kovin yleistä.