5-luokkalaisen kotiintuloajat/ nukkumaanmenoaika?
Kommentit (45)
11-12-vuotiaan kotiintuloaika on kysällä klo 21, kouluaikana klo 19.
Sänkyyn kesällä viimeistään klo 22, muina aikoina klo 20.30.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 20:54"]Kasilta kotiin ja ysiltä nukkumaan, viitos- ja kuutosluokkalaiset
Minä aiheutti alapeukun? Outoa
Samaa ihmettelen, sillä 12v on vielä lapsi, joiden ei kuulu luuhata ulkona ja tarvitsevat pitkät yöunet ja lepoa.
Meillä 15v ja 17v tytöt ja tulevat kotiin ihan oma-aloitteisesti ja sopimatta kotiin klo 19-20 ja jos myöhemmin, niistä sovitaan erikseen.
Ja kouluaikana ovat nukkumassa viimeistään 22.00 ja nuorin usein 21.00.
Tulevan syksyn viides luokkalainen poika, kotiin kasiksi ja nukkumaan kympiksi, me vanhemmat nyt töissä,.sitten kun mekin lomalla niin vähä joustetaan nukkumaanmenoajassa
Ne, joiden lapsilla ehdoton nukkumaanmenoaika on lomillakin viim. ysiltä, niin mihin ihmeeseen teillä on kiire ennen klo 7 aamulla? Kun tuskin 11v paljoa yli 9h kuitenkaan nukkuu. Ja tarkoitan siis viikonloppuja ja lomia, kouluun on totta kai herättävä aikaisemmin, jos pitkä koulumatka
Kotia klo 22. Nukkumaan aletaan puoliltaöin. Kuus vuotiaskin oli eilen vielä hereillä 00:30. Itse katsoin tv:tä.
Meil ei oo niin justiinsa.
Meillä 12 v. illalla kotiin n. 20 viimeistään, nukkumaan n. klo 21-21.30. Joskus saa valvoa kymmeneen. Ei valita. Aamuisin herää n. Klo 8-9. Tämä siis tietysti kesälomalla.
Vierailija kirjoitti:
Kotia klo 22. Nukkumaan aletaan puoliltaöin. Kuus vuotiaskin oli eilen vielä hereillä 00:30. Itse katsoin tv:tä.
Meil ei oo niin justiinsa.
No ei kai, jos koko perhe on lomalla. Menen aamulla töihin ja herään klo 6.30, niin ei täällä todellakaan kuusivuotias tai vanhemmatkaan valvo puolille öin.
Ihmettelin alun vastauksia, mutta ketju olikin tammikuulta 2015.
Nyt kesällä tuleva 6. luokkalainen on kyllä kotona yleensä viimeistään klo 21, usein aikaisemmin. Mutta syödäänkin vasta reilusti klo 20 jälkeen näin lomilla (arkenakin klo 19) niin nukkumaan n. puolilta öin, myöhemminkin. Saa nukkua niin pitkään kun huvittaa ja usein se menee sinne kymmeneen.
Arkena sitten toinen juttu. En tajua mitä lisäarvoa on herätä lomalla klo 6.30-7.00 jos ei ole menoa. Aina on kouluun se rytmi löytynyt. Lomalla saa nauttia. Toki meitä on erilaisia, eli osaa lapsista ja aikuisista nukuttaa jo silloin klo 21. Mutta pakottamista en käsitä.
Lapsella on hyvä olla terveellinen rytmi lomallakin. Toki voidaan siitä arjesta vähän poiketa, mutta ei nyt herranjestas mihinkään puoleen yöhön. Toki tämä ei ihmetytä kyllä yhtään, näkeehän sen näissä lapsissakin, että vanhemmat eivöt aseta turvallisia rajoja. Ja kyllä viidesluokkalainen "luuhaa" kavereidensa kanssa pihalla kesäaikaan sekä koulupäivinäkin, mutta ei siellä illalla tarvitse enää olla, en muista itsekään olleeni. Illat on pyhitetty perheen keskeiselle yhteisajalle.
Kun olin itse 5-luokalla, olin kotona kouluaikoina usein heti koulusta, ellen mennyt jollekin kaverille tai ollut kotipihalla kavereiden kanssa. Periaatteessa kuitenkin aina piti tulla kotiin syömään (joskus about klo 17 aikoihin) tai lupaa kysymällä joskus sai syödä kaverin luona, jos se oli heille ok, kun siellä oli iltaruoka tarjolla. Muuten menin aina viimeistään Salkkareiksi kotiin (klo 19:30), kuten kaikki kaverinikin. Kesällä saattoi leikkiä ulkona lähipuistossa tai pihalla vähän myöhempään, mutta varmaan joskus 20 aikaan olin silloinkin jo kotona. Nukkumaan menin joskus klo 22 aikaan, kesällä ehkä vähän myöhemmin jos oltiin vanhempien kanssa mökillä tms.
Tämä noin 15 vuotta sitten ja ihan hyvin pelitti puolin ja toisin.
Vierailija kirjoitti:
Lapsella on hyvä olla terveellinen rytmi lomallakin. Toki voidaan siitä arjesta vähän poiketa, mutta ei nyt herranjestas mihinkään puoleen yöhön. Toki tämä ei ihmetytä kyllä yhtään, näkeehän sen näissä lapsissakin, että vanhemmat eivöt aseta turvallisia rajoja. Ja kyllä viidesluokkalainen "luuhaa" kavereidensa kanssa pihalla kesäaikaan sekä koulupäivinäkin, mutta ei siellä illalla tarvitse enää olla, en muista itsekään olleeni. Illat on pyhitetty perheen keskeiselle yhteisajalle.
Höpö, höpö ja huomenna lissää.
Meillä kotikadun vekarat rakentavat majoja, pelaavat korista ja säbää, kirkkiä ja kymmentä tikkua, ovat vesisotaa jne iltayhdeksään.
Yhdessä käydään uimassa niin että aina on jonkun vanhemmat mukana, mökkeillään lapsistaan kanssa ja ajellaan milloin mihinkin kaupungin rannoista ja leikkipaikoista.
Kaikki näistä luuhaavista kakaroista pärjää koulussa hyvin, ovat iloisia ja sosiaalisia, ihan tavallisia lapsia.
Kellään meistä vanhemmistakaan ei yllättäen ole ongelmia elämänhallinnan kanssa, vaan olemme ihan tavallisia duunareita ja pienyrittäjiä.
Syksyllä ehtii taas nysvätä sisällä kun harrastukset hajoittavat kaveriporukan. Silloin ollaan sängyssä jo (hui kauhistus!) Kymmeneltä.
Sanomattakin selvää, että nämä muksut eivät luuhaa puhelin kourassa.
Vierailija kirjoitti:
Klo 20 kotiin viimeistään ja nukkumaan 23-00 viimeistään
Sitten pari tuntia "nukkumista" ja aamuun asti Fortnitea.
Meidän viidesluokkalainen ei kulje vielä missään yksinään, jos menee kaverin luokse koulun jälkeen niin kulkee joko kaverin vanhempien tai meidän kanssa etäisyyksien vuoksi. Iltaisin menee sänkyyn kahdeksaan mennessä, lukee jonkin aikaa ja nukahtaa viimeistään puoli yhdeksältä. Aamulla herää vähän ennen seitsemää ilman että tarvitsee herättää.
11- ja 12-vuotiaat lapsemme ovat usein jo aikaisemmin kotona, mutta viim. kotona pitää olla 20.00, viikonloppuisin 21.00. Leffaan yms. saa mennä myöhempään mutta tosiaan haemme lapset. Asumme pikkukaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
No on teillä nössöjä lapsia!
Rakastettuja lapsia. Mikä lie olet itse.
Voi kun mää en ehtinyt tähän ketjuun etsimään sitä oikeata tapaa. Tein kaiken väärin. Kyselin tekstiviesteillä että missä olet ja onko kaikki ookoo. Väärin hoitamani penskat opiskelevat nyt just sitä mikä heitä kiinnostaa.
Antaa lasten nauttia kesästä ja olla ulkona, kun talvella ei taas vesisade, kylmyys, lumi ja pakkanen houkuttele yhtä paljon.
Kesäisinkin?