Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ja missä aineenopettaja voi opiskella luokanopettajan kelpoisuuden?

Vierailija
22.01.2015 |

Onko haettava samassa haussa, kun kaikki muut ja sitten hyväksiluettava osa opinnoista? Vai onkohan olemassa jotain erillistä reittiä muuntaa koulutuksensa? Kiinnostaa lähinnä Helsingissä järjestettävä koulutus kun ei kauemmaskaan voi perheellinen lähteä...

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokanopettajaksi on pätevä:

1. Kasvatustieteen maisteri, jolla on luettuna perusopetuksen aineiden ja aiheiden monialaiset opinnot ja opettajan pedagogiset.

tai

2. Aineenopettaja, jolla on tuo "paamoop" -kokonaisuus suoritettuna.

Joten et tarvi kuin sen 60op:n opintokokonaisuuden monialaisista opinnoista. Se on siis se luokanopettajien "kaikkea vähän" -juttu eli siellä luetaan lastenkirjoja, askarellaan, heitellään palloa, hiihdetään, kerätään kasvioita, pimputetaan pianoa, lasketaan matikkaa, virkataan jne. Oikeasti kokonaisuus kuulostaa typerältä, mutta on valtavan antoisa pedagogisesti! Tulee ihan uutta näkemystä kaikkeen opettamiseen ja erityisesti alakoulussa olisin todella vajaa opettajana ilman noita opintoja sen lisäksi, etten olisi pätevä. Opinnot itse suoritin vuodessa. Ei ollut edes tiukkaa. Aika paljon läsnäoloa ja kaikkea vähemmän miellyttävääkin piti tehdä, kuten yrittää tehdä kieppi 41-vuoden kypsässä iässä ja 15kg:n ylipainoa kanssa. Onneksi ketään ei kuitenkaan hylätä, kun vaan tsemppaa ja yrittää. Toisaalta jotkut koki pianon hirveänä, jotkut matikan jne. Täytyy olla sellainen rempseä asenne, ettei ota siitä itseensä, ettei kaikki mene ihan lonkalta.

Ongelma on todellakin siinä, että tuohon opintokokonaisuuteen on hankala saada opinto-oikeutta. Joskus yliopistot tarjoaa työvoimakoulutuksena sitä aineenopettajille, mutta niitäkin koulutuksia on harvalleen. Suosittelisin hakemaan suoraan opinto-oikeuden okl:ään. Ei sinne ole vaikea päästä, kun vaan lukee ne kirjat ja sitten klaaraa haastattelut. Useimmat tuntemani aineenopet on päässeet sinne heittämällä sisään. Myös itse pääsin korkeilla pisteillä. Siellä tietysti odotetaan, että luet tutkinnon, mutta oikeasti voit panostaa ekaan vuoteen, sumplia kursseja (mikä todellakin on mahdollista) ja ottaa se erillistodistus niistä monialaisista ja lopettaa siihen. Tietysti voihan sen tutkinnonkin tehdä, jos kiinnostaa, mutta et sitä tarvi ja pätevyyden saat taatusti vuodessa. Meillä oli okl:ssä useampi aineenope ja kaikki pusersi monialaiset vuodessa, vaikka virallisesti kaikki lukee lukkarin mukaan. Nehän yrittää pantata niitä todistuksien antamistakin, mutta pakkohan se on antaa ihmiselle hänen tarvitsemansa paperit pätevyyden osoittamiseen.

Tässä vähän hajatietoa samalla, kun keittelen riisipuuroa...:) Toivottavasti ei kauheasti tullut kirjoitusvirheitä.

t: aineenope + luokanope

ps. saat kaksoiskelpoisena parempaa palkkaa kuin riviluokanope

Vierailija
2/20 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut miksi? Miksi alakouluun? T. Utelias

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä ap:n syitä, mutta itse koen alakoulutyön helpompana ja hauskempana. Helppous tulee osittain siitä, että voi oikeasti eheyttää opetusta oman makunsa mukaan, muokata lukujärjestystä, luovuudella ja keksiliäisyydellä on enemmän tilaa jne. Yläkoulussa ja lukiossa se on vaan sellaista puurtamista. En voi yhtäkkiä heittää vaikka historiakatsausta astumatta sen aineen opettajan varpaille.

Lisäksi alakouluikäiset on paljon helpompia käsitellä. Ehkä jotkut kutoset alkaa jo haastamaan, mutta sekin on pientä siihen verrattuna, mitä yläkoulussa kohtaa.

Ikävänä puolena täytyy sanoa kollegat. Yläkouluissa ja erityisesti lukioissa oli iloisempi tunnelma. Luokanopettajat ovat sinänsä sellaista käkätysporukkaa, mutta samalla ihmeellisen kuppikuntaisia ja ilkeitäkin. Lisäksi täytyy myöntää, että teennäisyys välillä tökkii. Mutta kaikki luokkahuoneen sisällä on kivampaa ja sitähän se työ enimmäkseen on.

Vierailija
4/20 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No juurihan tuo muuntokoulutukseen haku on käynnissä. Kvg.

Vierailija
5/20 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai miksi? Luokanopettajan paikkoja tarjolla yli 100, oman aineeni 2.

Vierailija
6/20 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokanopeilla on tosiaan paljon parempi työllisyystilanne kuin monilla aineenopeilla. Itse en kyllä pystyisi siihen loruttamis-leikittämis-kasvatushommaan, jota alakoulun opeilta vaaditaan. Mitä vanhempia opiskelijoita, sen parempi :) Puhumattakaan siitä, että luokanopet on usein aikuistenkin kanssa toimiessaan melkoisia besserwissereitä ja tuppaavat ottamaan semmoisen "koska minä sanon" -asenteen. Normaaliin työelämään kuuluvat aikuisten väliset neuvottelutaidot puuttuvat tyystin.

Vierailija
7/20 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 20:37"]Mut miksi? Miksi alakouluun? T. Utelias
[/quote]
Siksi, että työllistyisin. Nyt (vaikka useampi vuosi työkokemusta omalta alalta) joudun hyppumään pätkästä toiseen ja välillä vain sivutoimisia hommia tarjolla. Usein kesä on työtön.

Ap

Vierailija
8/20 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtenäiskoulun opena alkaa tuntua, että yläkoulun oppilaat ovat helpompia ja mukavampia kuin alakoulun oppilaat, ja aineenopet ovat rennompia ja huumorintajuisempia kuin luokanopet. Karkeita stereotypioita tietysti..

Vierailija
9/20 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 20:34"]Luokanopettajaksi on pätevä:

1. Kasvatustieteen maisteri, jolla on luettuna perusopetuksen aineiden ja aiheiden monialaiset opinnot ja opettajan pedagogiset.

tai

2. Aineenopettaja, jolla on tuo "paamoop" -kokonaisuus suoritettuna.

Joten et tarvi kuin sen 60op:n opintokokonaisuuden monialaisista opinnoista. Se on siis se luokanopettajien "kaikkea vähän" -juttu eli siellä luetaan lastenkirjoja, askarellaan, heitellään palloa, hiihdetään, kerätään kasvioita, pimputetaan pianoa, lasketaan matikkaa, virkataan jne. Oikeasti kokonaisuus kuulostaa typerältä, mutta on valtavan antoisa pedagogisesti! Tulee ihan uutta näkemystä kaikkeen opettamiseen ja erityisesti alakoulussa olisin todella vajaa opettajana ilman noita opintoja sen lisäksi, etten olisi pätevä. Opinnot itse suoritin vuodessa. Ei ollut edes tiukkaa. Aika paljon läsnäoloa ja kaikkea vähemmän miellyttävääkin piti tehdä, kuten yrittää tehdä kieppi 41-vuoden kypsässä iässä ja 15kg:n ylipainoa kanssa. Onneksi ketään ei kuitenkaan hylätä, kun vaan tsemppaa ja yrittää. Toisaalta jotkut koki pianon hirveänä, jotkut matikan jne. Täytyy olla sellainen rempseä asenne, ettei ota siitä itseensä, ettei kaikki mene ihan lonkalta.

Ongelma on todellakin siinä, että tuohon opintokokonaisuuteen on hankala saada opinto-oikeutta. Joskus yliopistot tarjoaa työvoimakoulutuksena sitä aineenopettajille, mutta niitäkin koulutuksia on harvalleen. Suosittelisin hakemaan suoraan opinto-oikeuden okl:ään. Ei sinne ole vaikea päästä, kun vaan lukee ne kirjat ja sitten klaaraa haastattelut. Useimmat tuntemani aineenopet on päässeet sinne heittämällä sisään. Myös itse pääsin korkeilla pisteillä. Siellä tietysti odotetaan, että luet tutkinnon, mutta oikeasti voit panostaa ekaan vuoteen, sumplia kursseja (mikä todellakin on mahdollista) ja ottaa se erillistodistus niistä monialaisista ja lopettaa siihen. Tietysti voihan sen tutkinnonkin tehdä, jos kiinnostaa, mutta et sitä tarvi ja pätevyyden saat taatusti vuodessa. Meillä oli okl:ssä useampi aineenope ja kaikki pusersi monialaiset vuodessa, vaikka virallisesti kaikki lukee lukkarin mukaan. Nehän yrittää pantata niitä todistuksien antamistakin, mutta pakkohan se on antaa ihmiselle hänen tarvitsemansa paperit pätevyyden osoittamiseen.

Tässä vähän hajatietoa samalla, kun keittelen riisipuuroa...:) Toivottavasti ei kauheasti tullut kirjoitusvirheitä.

t: aineenope + luokanope

ps. saat kaksoiskelpoisena parempaa palkkaa kuin riviluokanope
[/quote]
Kiitos kattavasta selostuksesta! Ongelmana on, että olen taideaineen ope. Eli mulla ei ole kasvatustieteen opintoja enempää kun mitä opettajan pedagogisiin opintoihin kuului..

Leikit ja laulut, virkkaukset jne on mun juttu, joten ei huolta siitä :-)

Ap

Vierailija
10/20 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustakin yläkoulu aikamoisen kivempi kuin alakoulu .t yhtenäiskoululainen

Vierailija
11/20 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä tykkään aineenopen työstä ja viihdyn kaiken ikäisten parissa. Olen tykännyt olla töissä yläkoulussa ja kokemusta on kaiken ikäisistä oppilaista, varhaiskasvatuksesta alkaen.

Alkaa vaan rassaamaan jatkuva pätkähomma ja hurjat hakijamäärät virkoihin tai oikeastaan ihan mihin vaan alan hommaan. Ikää on jo 40v. joten asia pitäis pikku hiljaa ratkaista...

Ap

Vierailija
12/20 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:12"]No juurihan tuo muuntokoulutukseen haku on käynnissä. Kvg.
[/quote]
Missä??

Vierailija
13/20 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:33"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:12"]No juurihan tuo muuntokoulutukseen haku on käynnissä. Kvg. [/quote] Missä??

[/quote]

Googlaamalla selvisi, että Jyväskylässä. Valitettavasti liian kaukana. En voi muuttaa, kun miehellä vakkariduuni Helsingissä. Lapsiperhe ei voi jakaantua kahtia äidin opiskelujen takia..

Onko muuallakin?

ap

Vierailija
14/20 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkiin monialaisiin opintoihin haku. Otetaan n 10-20 per vuosi :)

Vierailija
15/20 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:49"]

Helsinkiin monialaisiin opintoihin haku. Otetaan n 10-20 per vuosi :)

[/quote]

Kiitos sinä ihana!

ap

Vierailija
16/20 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:21"]

Luokanopeilla on tosiaan paljon parempi työllisyystilanne kuin monilla aineenopeilla. Itse en kyllä pystyisi siihen loruttamis-leikittämis-kasvatushommaan, jota alakoulun opeilta vaaditaan. Mitä vanhempia opiskelijoita, sen parempi :) Puhumattakaan siitä, että luokanopet on usein aikuistenkin kanssa toimiessaan melkoisia besserwissereitä ja tuppaavat ottamaan semmoisen "koska minä sanon" -asenteen. Normaaliin työelämään kuuluvat aikuisten väliset neuvottelutaidot puuttuvat tyystin.

[/quote]

Kirjoitin tuossa ylempänä siitä, että kollegat ylemmillä kouluasteilla on mukavampia. Allekirjoitan kaikissa opettajissa tuon "koska minä sanon" -asenteen, mutta eniten se korostuu alakoulun opettajissa. Koen juuri työn suurimmaksi ongelmaksi sen, että kollegat on sieltä syvältä ajoittain... Joskus tekisi mieli ehdottaa, että menisivät muualle hetkeksi töihin, niin oppisivat tavoille, miten työkavereiden kanssa toimitaan, neuvotellaan ja tuetaan toisia työssä, eikä suhtauduta kollegoihin kuin vihollisiin. No, ei kaikki sellaisia ole, mutta opettajanhuone on ainoa työyhteisö, jossa toisen epäonnistuminen on suorastaan nautittavaa. Eräs kaveri kertoi, että oli sanonut toisella opettajalle, että hänellä on kovin vaikeaa luokan xx kanssa, niin toinen opettaja totesi, että "ai, kyllä ne mulle on ihan asiallisia" ja nosti nenän pystyyn. Taustalla keskustelun kuullut sihteeri katsoi kummeksuen ja sanoi tuon työkaverin poistuttua, että "paraskin puhuja, kun siltä ne sen luokan oppilaat karkaa tunnilta ulos..." Joskus opettajanakin olisi helpompaa, kun jaettaisiin suruja ja iloja, eikä tarvisi esittää sitä, kuinka ollaan niin pirun hyviä ja kaikkivoipia siinä työssään. Tuo ilmapiiri pahentaa stressiä ja sen lisäksi ongelmiin ei päästä käsiksi, koska niitä ei myönnetä yhteisesti.

Vierailija
17/20 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:25"]

Yhtenäiskoulun opena alkaa tuntua, että yläkoulun oppilaat ovat helpompia ja mukavampia kuin alakoulun oppilaat, ja aineenopet ovat rennompia ja huumorintajuisempia kuin luokanopet. Karkeita stereotypioita tietysti..

[/quote]

En työskentele yhteisnäiskoulussa, mutta pätevyys ja kokemusta kummastakin. Kuten tuossa ylempänä kirjoitin, niin tuo on kyllä totta. Työ luokanopena on kivampaa, mutta kollegat ottaisin ilomielin yläkoulusta. Ne on järki-ihmisiä ja huumorintajukin parempi.

Vierailija
18/20 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:27"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 20:34"]Luokanopettajaksi on pätevä: 1. Kasvatustieteen maisteri, jolla on luettuna perusopetuksen aineiden ja aiheiden monialaiset opinnot ja opettajan pedagogiset. tai 2. Aineenopettaja, jolla on tuo "paamoop" -kokonaisuus suoritettuna. Joten et tarvi kuin sen 60op:n opintokokonaisuuden monialaisista opinnoista. Se on siis se luokanopettajien "kaikkea vähän" -juttu eli siellä luetaan lastenkirjoja, askarellaan, heitellään palloa, hiihdetään, kerätään kasvioita, pimputetaan pianoa, lasketaan matikkaa, virkataan jne. Oikeasti kokonaisuus kuulostaa typerältä, mutta on valtavan antoisa pedagogisesti! Tulee ihan uutta näkemystä kaikkeen opettamiseen ja erityisesti alakoulussa olisin todella vajaa opettajana ilman noita opintoja sen lisäksi, etten olisi pätevä. Opinnot itse suoritin vuodessa. Ei ollut edes tiukkaa. Aika paljon läsnäoloa ja kaikkea vähemmän miellyttävääkin piti tehdä, kuten yrittää tehdä kieppi 41-vuoden kypsässä iässä ja 15kg:n ylipainoa kanssa. Onneksi ketään ei kuitenkaan hylätä, kun vaan tsemppaa ja yrittää. Toisaalta jotkut koki pianon hirveänä, jotkut matikan jne. Täytyy olla sellainen rempseä asenne, ettei ota siitä itseensä, ettei kaikki mene ihan lonkalta. Ongelma on todellakin siinä, että tuohon opintokokonaisuuteen on hankala saada opinto-oikeutta. Joskus yliopistot tarjoaa työvoimakoulutuksena sitä aineenopettajille, mutta niitäkin koulutuksia on harvalleen. Suosittelisin hakemaan suoraan opinto-oikeuden okl:ään. Ei sinne ole vaikea päästä, kun vaan lukee ne kirjat ja sitten klaaraa haastattelut. Useimmat tuntemani aineenopet on päässeet sinne heittämällä sisään. Myös itse pääsin korkeilla pisteillä. Siellä tietysti odotetaan, että luet tutkinnon, mutta oikeasti voit panostaa ekaan vuoteen, sumplia kursseja (mikä todellakin on mahdollista) ja ottaa se erillistodistus niistä monialaisista ja lopettaa siihen. Tietysti voihan sen tutkinnonkin tehdä, jos kiinnostaa, mutta et sitä tarvi ja pätevyyden saat taatusti vuodessa. Meillä oli okl:ssä useampi aineenope ja kaikki pusersi monialaiset vuodessa, vaikka virallisesti kaikki lukee lukkarin mukaan. Nehän yrittää pantata niitä todistuksien antamistakin, mutta pakkohan se on antaa ihmiselle hänen tarvitsemansa paperit pätevyyden osoittamiseen. Tässä vähän hajatietoa samalla, kun keittelen riisipuuroa...:) Toivottavasti ei kauheasti tullut kirjoitusvirheitä. t: aineenope + luokanope ps. saat kaksoiskelpoisena parempaa palkkaa kuin riviluokanope [/quote] Kiitos kattavasta selostuksesta! Ongelmana on, että olen taideaineen ope. Eli mulla ei ole kasvatustieteen opintoja enempää kun mitä opettajan pedagogisiin opintoihin kuului.. Leikit ja laulut, virkkaukset jne on mun juttu, joten ei huolta siitä :-) Ap

[/quote]

Mikä hätänä sitten? Olet aineenope, joten monialaiset riittää. Itseasiassa juuri joku taideaine + luokanope voi olla tosi hyvä työllistymisen kannalta. Ja palkanhan saat saman kuin yläkoulussa, koska olet kaksoiskelpoinen olettaen, että taideaineesi on yleisesti opetettava aine. ts. vaikka pakollinen seiskalla.

Vierailija
19/20 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 22:03"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:27"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 20:34"]Luokanopettajaksi on pätevä: 1. Kasvatustieteen maisteri, jolla on luettuna perusopetuksen aineiden ja aiheiden monialaiset opinnot ja opettajan pedagogiset. tai 2. Aineenopettaja, jolla on tuo "paamoop" -kokonaisuus suoritettuna. Joten et tarvi kuin sen 60op:n opintokokonaisuuden monialaisista opinnoista. Se on siis se luokanopettajien "kaikkea vähän" -juttu eli siellä luetaan lastenkirjoja, askarellaan, heitellään palloa, hiihdetään, kerätään kasvioita, pimputetaan pianoa, lasketaan matikkaa, virkataan jne. Oikeasti kokonaisuus kuulostaa typerältä, mutta on valtavan antoisa pedagogisesti! Tulee ihan uutta näkemystä kaikkeen opettamiseen ja erityisesti alakoulussa olisin todella vajaa opettajana ilman noita opintoja sen lisäksi, etten olisi pätevä. Opinnot itse suoritin vuodessa. Ei ollut edes tiukkaa. Aika paljon läsnäoloa ja kaikkea vähemmän miellyttävääkin piti tehdä, kuten yrittää tehdä kieppi 41-vuoden kypsässä iässä ja 15kg:n ylipainoa kanssa. Onneksi ketään ei kuitenkaan hylätä, kun vaan tsemppaa ja yrittää. Toisaalta jotkut koki pianon hirveänä, jotkut matikan jne. Täytyy olla sellainen rempseä asenne, ettei ota siitä itseensä, ettei kaikki mene ihan lonkalta. Ongelma on todellakin siinä, että tuohon opintokokonaisuuteen on hankala saada opinto-oikeutta. Joskus yliopistot tarjoaa työvoimakoulutuksena sitä aineenopettajille, mutta niitäkin koulutuksia on harvalleen. Suosittelisin hakemaan suoraan opinto-oikeuden okl:ään. Ei sinne ole vaikea päästä, kun vaan lukee ne kirjat ja sitten klaaraa haastattelut. Useimmat tuntemani aineenopet on päässeet sinne heittämällä sisään. Myös itse pääsin korkeilla pisteillä. Siellä tietysti odotetaan, että luet tutkinnon, mutta oikeasti voit panostaa ekaan vuoteen, sumplia kursseja (mikä todellakin on mahdollista) ja ottaa se erillistodistus niistä monialaisista ja lopettaa siihen. Tietysti voihan sen tutkinnonkin tehdä, jos kiinnostaa, mutta et sitä tarvi ja pätevyyden saat taatusti vuodessa. Meillä oli okl:ssä useampi aineenope ja kaikki pusersi monialaiset vuodessa, vaikka virallisesti kaikki lukee lukkarin mukaan. Nehän yrittää pantata niitä todistuksien antamistakin, mutta pakkohan se on antaa ihmiselle hänen tarvitsemansa paperit pätevyyden osoittamiseen. Tässä vähän hajatietoa samalla, kun keittelen riisipuuroa...:) Toivottavasti ei kauheasti tullut kirjoitusvirheitä. t: aineenope + luokanope ps. saat kaksoiskelpoisena parempaa palkkaa kuin riviluokanope [/quote] Kiitos kattavasta selostuksesta! Ongelmana on, että olen taideaineen ope. Eli mulla ei ole kasvatustieteen opintoja enempää kun mitä opettajan pedagogisiin opintoihin kuului.. Leikit ja laulut, virkkaukset jne on mun juttu, joten ei huolta siitä :-) Ap

[/quote]

Mikä hätänä sitten? Olet aineenope, joten monialaiset riittää. Itseasiassa juuri joku taideaine + luokanope voi olla tosi hyvä työllistymisen kannalta. Ja palkanhan saat saman kuin yläkoulussa, koska olet kaksoiskelpoinen olettaen, että taideaineesi on yleisesti opetettava aine. ts. vaikka pakollinen seiskalla.

[/quote]

Joo, asiaa tarkemmin selvitettyäni huomaan, että ei olekaan mitään hätää. Eli homma selvä! Täytyypä hakea! Jos vaikka onnistuisi. Motivaatio ainakin alkaa olla kohdallaan!

Kiitos sinulle!

ap

Vierailija
20/20 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

suosittelen! En ole päivääkään katunut vaihtoa aineenopesta luokanopeksi =)

Ja työllistyminen parani heti, ei enää työttömyyspätkiä.

Hain OKL:ään, pääsin ja suoritin monialaiset + vähän muutakin, pätevyyden sain erillisellä todistuksella (kansliasta saatava todistus, jossa todetaan kelpoisuus).