Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Karenssia osa-aikatyöhön menosta

Vierailija
22.01.2015 |

Kurssikaverini sai karenssia kun otti vastaan osa-aikatyön työllistämiskurssin aikana. Ainoastaan kokopäivätyö olisi hyväksytty syyksi keskeyttää kurssi. Kuitenkaan nämä pilipalikurssit eivät työllistää ketään ja yrittämisestä rangaistaan näin. Ei ihme, että Suomi hukkuu työttömiin!

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yllätä. Ei Suomessa kannusteta ketään työntekoon.

Vierailija
2/28 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sitä kurssia olisi voinut käydä loppuun, kun työ oli vain osa-aikatyötä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tietenkään saa soviteltua jos jättää täysipäiväisen työn.

Vierailija
4/28 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin niin suomalaista, saat karenssia kun menet töihin.

Vierailija
5/28 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:44"]

Saakohan siitä karenssia, jos vaihtaa kokoaikaisen työn osa-aikaiseen? Onko mahdollisuus saada soviteltua päivärahaa (vai mitä se nyt onkaan), jos osa-aikaduunista ei hirmu paljon tienaa?

[/quote]

Soviteltua ansiosidonnaista saa, jos syy osa-aikatyöhön on työnantajan puolelta. Eli töitä on niin vähän, ettei työnantajalla ole tarjota täysaikaisia töitä. Jos työntekijä haluaa hakeutua osa-aikaiseen työhön, räpsähtää karenssi.

Vierailija
6/28 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vastaanottaminen työnottaminen on tehty näin vaikeaksi Suomessa? Ei pitäisi olla väliä onko osa-aikainen tai määräaikainen. Ihmisen pitäisi voida vastaanottaa työtä ilman että menettää kaiken työttömyysturvan jos työ ei täytä kestoltaan ja työajaltaan työkkärin tätien vaatimuksia. Ei ole todellakaan ihme, että Suomessa työttömiä puolimiljoonaa kun työntekeminen on tehty lähes rangaistavaksi.

Vierailija
7/28 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa-aikatyössä työaika voi olla hyvin vähäinen, lähtien 0 t/vk. Onko järkevämpää ottaa vähäinen ja mahdollisesti myös satunnainen osa-aikatyö vastaan sen sijaan, että kävisi jo aloittamansa kurssin loppuun? Toki saat näin tehdä, mutta työttömyysetuuksia ei hetkeen tarvitse nostella. 

Vierailija
8/28 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaas Saku Timoselle tästä postia. 

Vierailija
9/28 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koska molemmat olivat päivällä. Suomessa kohta 500000 työtöntä ja silti on varaa toimia näin. Minusta kaikkeen työntekoon pitäisi kannustaa.

Vierailija
10/28 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:07"]Eikö sitä kurssia olisi voinut käydä loppuun, kun työ oli vain osa-aikatyötä?
[/quote]
Minä olen saanut karenssin vastaavanlaisesta tilanteesta. Olin työkkärin harjoittelussa kun mulle tarjottiin tulevasta kesätyöpaikasta keväällä kolmen viikon työpätkää. Otin sen vastaan, ja karenssia 3kk. Tuosta kolmesta viikosta sain palkkaa kuitenkin kahden työmarkkinatuen verran, joten kannatti. Lisäksi sain aloittaa keaätyöt aiemmin tuosta syystä, joten karenssi oli mulle onneks täysin yhdentekevä. Mutta sitä voi jokainen miettiä omalle kohdalleen, ei saa ottaa palkkatyötä vastaan kun pitää tehdä orjatöitä.

Vierailija
11/28 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka työlainsäädäntöön on tullut huojennuksia palkkakuksen suhteen, niin edelleen sieltä löytyy näitä 'epämotivoivia' sivujuonteita, jotka haittaavat juurikin kovalla vauhdilla yleistyvän osa-aikaisen työn tekemisen. Asumistuen jälkeenjääneisyys ja ylipäätään koko politiikka asumiskustannusten osalta on olennaisessa osassa, kun katsotaan sitä, miksi osa-aikatyöstä on tullut tämmöinen riippakivi.

Vika on yksiselitteisesti lainsäädännössä ja ennen kaikkea siinä, miten lakeja sitten tulkitaan kunnissa.

Vierailija
12/28 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saakohan siitä karenssia, jos vaihtaa kokoaikaisen työn osa-aikaiseen? Onko mahdollisuus saada soviteltua päivärahaa (vai mitä se nyt onkaan), jos osa-aikaduunista ei hirmu paljon tienaa?

Vierailija
13/28 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa karenssia jos vaihtaa osa-aikaiseen duuniin. Soviteltua päivärahaa voi saada sitten varmaan karenssin jälkeen, en tosin ole varma.

Suomessa pidetään yllä korkeaa työttömyyttä tarkoituksella. Toisaalta kuulin kuinka mamulle oli luvattu kaikki mahdolliset tuet niin pitkäksi aikaa kuin vain mitenkään mahdollista, jotta työllistyy. Onko hän yhdellekään suomalaiselle luvattu samaa? Epäilen suuresti.

Vierailija
14/28 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua väheksyttiin ja selvästi työkkärintäti toi ilmi että se että olin saanut osa.aikatyötä oli hänestä yhdentekevää. Otin osa aikatyön vaikka se on rahallisestikkin kannattamatonta koska asumistukeni vietiin lähes täysin + jos työni loppuu niin en saa sitä muutettua takaisin koska tuloni ei pienene tarpeeksi... tosi kannustavaa...

Vierailija
15/28 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärintäti saa väheksyä kaikkea työntekoa. Heidän työnsä loppuisi jos kaikille kelpaisi työ tai olisi työtä. Keitä he sitten kyykyttäisivät?

Vierailija
16/28 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko asia oikeasti näin? Eli tosiaan humpuukia kulutuksessa oleminen on tärkeämpää kuin työnteko?

Vierailija
17/28 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typovirhe edellisessä, pahoittelut.

Humpuuki koulutuksessa

Vierailija
18/28 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole ollut aikoihin työtön, joten kertokaa mulle miten voi saada karenssia, kun menee töihin? Eikös karenssi tarkoita sitä, että työttömyysetuus evätään, mutta miten siihen voi muutenkaan olla oikeutettu, jos on töissä ja saa työstä palkkaa??

Vierailija
19/28 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lukisit tekstin ymmärtäisit, kyseessä osa-aikatyö jota tekemällä saattaa olla oikeus soviteltuun päivärahaan jos työtulot jäävät alle päivärahan. En kyllä ymmärrä minäkään miksi minkään työn tekemisestä rangaistaan.

Vierailija
20/28 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 10:25"]

Jos lukisit tekstin ymmärtäisit, kyseessä osa-aikatyö jota tekemällä saattaa olla oikeus soviteltuun päivärahaan jos työtulot jäävät alle päivärahan. En kyllä ymmärrä minäkään miksi minkään työn tekemisestä rangaistaan.

[/quote]

No ei ainkaan tosta aloitusviestistä käy ilmi, että osa-aikatyön ottanut olisi ollut oikeutettu sovilteltuun päivärahaan, jos sitä meinaat sisälukutaidon puutteella.

Itsekin olen ollut osa-aikatyössä, enkä ole ikinä saanut mitään työkkärin rahoja sen tulon päälle. Enpä tosin ole hakeutunutkaan osa-aikatyöhän työttömänä ollessani, vaan ihan itse valinnut sen osa-aikatyön, koska en muunlaista työtä siinä elämäntilanteessa voinut ottaa vastaan. Onpas törkeää, että joku (eli ilmeisesti työtön) voi saada työkkäristä jotain lisätukea, jos ottaa osa-aikatyön vastaan, mutta osa-aikatyön ns. vapaaehtoisesti valitseva ei voi! Mikä tässä maasa oikein on vialla??!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi viisi