Irtisanouduin, pomo suuttui, miten pidättää itku
Jätin irtisanomisilmoituksen viime viikolla. Lupauduin olevani vielä muutaman ylimääräisen viikon jotta ehdin varmasti saada muut kärryille keskeneräisistä projekteista.
Lähiesimies otti asian hyvin ja toivotti onnea uuteen paikkaan. Tänään hän kuitenkin veti minut sivummalle ja kertoi että hänen esimiehensä (ja minun ylempi esimieheni) oli ottanut asian vastaan hieman toisella tavalla ja on tulossa paikanpäälle perjantaina, suoraan sanoen haukkumaan ja syyllistämään.
Olen jämäkkä ja määrätietoinen mutta tämmöisissä esimieskeskusteluissa ITKEN ärsyttävän helposti vaikkei pahalta tuntuisi edes. Jotenkin se ennakkojännitys keskustelusta purkautuu ja kyyneleet puskee väkisinkin silmiin. Miten preppaan itseni nyt niin että selviäisin mahdollisimman hyvin tuosta keskustelusta? Siinäpä huutaa minulle mutta haluaisin saada omat tunteeni pidettyä kurissa.
Help!
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Mä jäisin sairaslomalle heti.
Työterveyslääkärille vaan, kerrot tilanteen sellaisena kun se on. Ja jos olet liitossa, pyydä paikalle luottamusmies tai joku liiton edustaja.
Pelkkä asian ilmoittaminen esimiehelle saattaa riittää. Tyyliin "keskustelen mielelläni asiasta ja koska tässä on työsuhdeasiasta kysymys, ammattiliittoni edustaja tulee paikalle"
Ilmoita kyseisenä aamuna ettet voi tulla koska olet saattanut altistua koronalle.Joten puhelulla vain onnistuu sinun osallistumisesi.Nyt on hyvä käyttää koronaa hyväkseen niin paljon kuin ehtii ja voi, ettei se ihan turhaan mene.
Vierailija kirjoitti:
Se tulee suostuttelemaan sua että jäisit ja tarjoaa palkankorotusta tai jopa ylennystä.
Mulle kävi aikoinaan just noin. Sain neuvoteltua, että olen vielä vuoden ja sen jälkeen lähden. Laitoin ehdoksi myös, että silloin määräaikaisessa työsuhteessa ollut nuori lapseton nainen vakinaistetaan. Isopomon naama oli näkemisen arvoinen, koska hän ei olisi missään nimessä halunnut vakinaistaa työntekijää, joka sen jälkeen kenties piankin hankkiutuu raskaaksi. Työkaverini sai vakipaikan, minä palkankorotuksen ja olin lupausteni mukaisesti vielä vuoden ko firmassa töissä.
Mä olin joskus samankaltaisessa tilanteessa. Pomo haukku ja räksytti. Mä vaan hymyilin miettin että mitä h*lvettiä. Taputtelin samalla itseäni olalle että taisinpa olla aika hyvä työntekijä kun noin meni hermot irtisanoutumisesta
Kannattaa itkemisen sijaan alkaa nauraa. Mitä enemmän haukkuu, sitä enemmän nauraa. Ja sitten voi todeta että eiköhän tämä ollut tässä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä selität taas ap.
Sanoit, että lupaudut olemaan vielä muutaman ylimääräisen vkon...
Onhan sulla kuitenkin irtisanomisaika, joka on yleensä kaksi viikkoa, mutta mitä vaativampi työ, niin irtisanomisaika on kuukauden.
Keksit omasta päästäsi koko stoorin, melkoinen satuilija olet. Ja lisäksi tyhmä ja tietämätön.
Irtisanomisaika riippuu työsuhteen pituudesta ja työehtosopimukesta. Sinä taidat itse olla tyhmä ja tietämätön.
- ei AP
Minähän kieltäytyisin koko keskustelusta. Mitä hiton keskustelemista siinä on jos ihminen ottaa loparit omasta halustaan? Tiemmä niin saa vielä ainakin tehdä, ei meillä orjuutta ole. Olisin vaikka sairaslomalla sen päivän.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa itkemisen sijaan alkaa nauraa. Mitä enemmän haukkuu, sitä enemmän nauraa. Ja sitten voi todeta että eiköhän tämä ollut tässä.
Tämä on ainoa hyvä vinkki. Aloita pakotetulla tekonaurulla, jossain vaiheessa alat oikeasti nauraa koko absurdille tilanteelle.
Luottamusmies mukaan ja vaikka joku muukin, ei voi haitata pomoa jos ihan asiallisesti aikoo keskustella :) tsemppiä! Itsekin itken helposti konfliktitilanteissa.
Noniin, nyt on "keskustelu" ohi. En jaksa jokaisen kommentin kysymyksiin alkaa vastata mutta pääpiirteittäin näin:
Tämä isompi pomo on firman tj, hänellä ei siis ole enää ylempiä pomoja. On tunnettu siitä, että hänen mielestään on suorastaan taivaanlahja kun joku saa työskennellä hänen mahtavassa firmassaan ja ottaa todella henkilökohtaisesti asiallisen, pienenkin kritiikin.
En tietenkään tarkoituksella itke vastaavissa tilanteissa ja yritän toki pidätellä, mutta jotenkin itselläkin konfliktitilanteissa nousee vain itku pintaan vaikkei asia minua surettaisi tai järkyttäisi edes sen kummemmin. Mitä lie lapsuuden traumoja.
Herra tj tosiaan vieraili tänään ja tuli jo sisälle kuin myrskyn merkki. Aamu alkoi "briiffillä" jossa lähinnä reuhasi myyntiluvuista. Pyysi sitten minut jäämään. Yllätyin että itselle oli tässä viikon aikana tullut sellainen zen-tila mm. noita meditaatioharjoituksia kokeillen että ainoastaan alussa yhdessä kohtaa meinasi itku tulla mutta sain pidätettyä kieltä puremalla. Pomo paasasi kuinka on mennyt kauheasti euroja hukkaan perehdytykseeni ja että olen ollut pettymys kun nyt jätän firman pulaan ja näin ei kuulemma toimita ja minä en ole luotettava työntekijä. Niillä ylimääräisillä viikoilla en kuulemma tilannetta korjaa. V*tutti niin että latasin tj:lle täyslaidallisen ja sanoin että jos ei nyt muutu ääni kellossa niin mitään ylimääräisiä viikkoja en aio enää edes jäädä vaan lähden välittömästi irtisanomisajan päätyttyä. Meni punaiseksi ja jotain tuhahteli, ovet paukkuen lähti.
Olen jopa ylpeä itsestäni :D Ei kyllä kiinnosta tämä paskalafka enää yhtään, kummasti silmät aukesi taas paikan menon suhteen tuon aamupalaverinkin myötä. Säälittää mukavat työkaverit jotka jää. Onneksi lähiesimies on asiallinen tyyppi ja tj ei käy kovin usein.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Noniin, nyt on "keskustelu" ohi. En jaksa jokaisen kommentin kysymyksiin alkaa vastata mutta pääpiirteittäin näin:
Tämä isompi pomo on firman tj, hänellä ei siis ole enää ylempiä pomoja. On tunnettu siitä, että hänen mielestään on suorastaan taivaanlahja kun joku saa työskennellä hänen mahtavassa firmassaan ja ottaa todella henkilökohtaisesti asiallisen, pienenkin kritiikin.
En tietenkään tarkoituksella itke vastaavissa tilanteissa ja yritän toki pidätellä, mutta jotenkin itselläkin konfliktitilanteissa nousee vain itku pintaan vaikkei asia minua surettaisi tai järkyttäisi edes sen kummemmin. Mitä lie lapsuuden traumoja.
Herra tj tosiaan vieraili tänään ja tuli jo sisälle kuin myrskyn merkki. Aamu alkoi "briiffillä" jossa lähinnä reuhasi myyntiluvuista. Pyysi sitten minut jäämään. Yllätyin että itselle oli tässä viikon aikana tullut sellainen zen-tila mm. noita meditaatioharjoituksia kokeillen että ainoastaan alussa yhdessä kohtaa meinasi itku tulla mutta sain pidätettyä kieltä puremalla. Pomo paasasi kuinka on mennyt kauheasti euroja hukkaan perehdytykseeni ja että olen ollut pettymys kun nyt jätän firman pulaan ja näin ei kuulemma toimita ja minä en ole luotettava työntekijä. Niillä ylimääräisillä viikoilla en kuulemma tilannetta korjaa. V*tutti niin että latasin tj:lle täyslaidallisen ja sanoin että jos ei nyt muutu ääni kellossa niin mitään ylimääräisiä viikkoja en aio enää edes jäädä vaan lähden välittömästi irtisanomisajan päätyttyä. Meni punaiseksi ja jotain tuhahteli, ovet paukkuen lähti.
Olen jopa ylpeä itsestäni :D Ei kyllä kiinnosta tämä paskalafka enää yhtään, kummasti silmät aukesi taas paikan menon suhteen tuon aamupalaverinkin myötä. Säälittää mukavat työkaverit jotka jää. Onneksi lähiesimies on asiallinen tyyppi ja tj ei käy kovin usein.
-ap
Hyvä! Ja kun tj:n mielestä näillä ylimääräisillä viikoilla ei korvata mitään, voitkin ihan hyvällä omalla tunnolla hakea itsellesi loppuajaksi saikkua :) Kun kuulemma ei ole mitään väliä, ihan itse isoherran sanoin. :)
Ihan sairas työpaikka. Hyvä, että pääset pois. Parempaa onnea jatkossa työpaikan suhteen.
Oliko isopomon nimi kenties Kalevi? Näitä on tullut vastaan jo parikin....noin muuten hyvä sinä ap! Hienoa että pidit puolesi kunnolla!
Miehenä minun on vaikea pitää pokkaa vaikka pomo huutaisi naama punaisen kun kuvittelen miten hänen vaimonsa näkee sen naaman ähkivän ja puhkivan punaisena hien vaan tippuessa kasvoille.
Häh? Huutoa irtisanoutumisesta?? Onpa paskaa johtamista, koska se ei hyödytä enää yhtään mitään. Sinuna tekisin selväksi, etten tule enää yhtenäkään päivänä töihin, mikäli kohtelu on epäasiallista. Luulisi yrityksen etu olevan, että käytän irtisanomisajan muiden perehdyttämiseen ja hiljaisen tiedon siirtämiseen?!
Sanoisin huudon alkaessa, että kurkku kipeänä. Taitaa koronaa pukata, pitää varmaan mennä sairaslomalle.
Se tulee suostuttelemaan sua että jäisit ja tarjoaa palkankorotusta tai jopa ylennystä.