Irtisanouduin, pomo suuttui, miten pidättää itku
Jätin irtisanomisilmoituksen viime viikolla. Lupauduin olevani vielä muutaman ylimääräisen viikon jotta ehdin varmasti saada muut kärryille keskeneräisistä projekteista.
Lähiesimies otti asian hyvin ja toivotti onnea uuteen paikkaan. Tänään hän kuitenkin veti minut sivummalle ja kertoi että hänen esimiehensä (ja minun ylempi esimieheni) oli ottanut asian vastaan hieman toisella tavalla ja on tulossa paikanpäälle perjantaina, suoraan sanoen haukkumaan ja syyllistämään.
Olen jämäkkä ja määrätietoinen mutta tämmöisissä esimieskeskusteluissa ITKEN ärsyttävän helposti vaikkei pahalta tuntuisi edes. Jotenkin se ennakkojännitys keskustelusta purkautuu ja kyyneleet puskee väkisinkin silmiin. Miten preppaan itseni nyt niin että selviäisin mahdollisimman hyvin tuosta keskustelusta? Siinäpä huutaa minulle mutta haluaisin saada omat tunteeni pidettyä kurissa.
Help!
Kommentit (97)
Jos alkaa huutamaan niin nouse ylös, käy hakemassa laukkusi ja kävele ulos toimistosta. Työterveydestä voit hakea saikkua loppuajaksi.
Jos pomo alkaa asiattomaksi, sanot että en kuuntele tuollaista ja lähdet menemään. Puhelin kiinni ja poistut vaan, siinähän huutaa. Jos saat jonkun tukijoukoksi varmistamaan poistumisen niin vielä parempi. Sinun ei ole pakko tehdä yhtään mitään, jos esim. ahdistaa niin haet saikkua työterveyshuollon kautta. Firma kaatuukoon jos oli sinusta se kiinni.
Isolla pomollakin on varmaa pomo, jota kiinnostaa alaisen huono käytös. Jos huutaa niin ilmoita kylmästi olevasi yhteydessä ylemmälle taholle.
Aika heikko olet, jos joku esimies saa sinut itkemään.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on oikeus ottaa luottamusmies tai liitosta joku juristi siihen mukaan.
Huh mitä skeidaa. Asiat menevät usein paremmin, kun ay-jyrät eivät pääse niitä sotkemaan. Joiltakin työpaikoilta erotaan siksi, että päreet palaa ay-liikkeeseen, ei työnantajaan.
Vierailija kirjoitti:
On verhonnut palaverin ”välttämättömäksi” koskien erästä projektia. Todellisuudessa kys. asia selviäisi 5min puhelulla.
AP
Heti jos alkaa huutamaan, niin häivyt sanoen ettet enää tämmöistä kuuntele! Mitäs se voi? Antaa potkut :)
Vierailija kirjoitti:
On kunnon narsistinen sika ja kyllä on jokainen saanut täällä osakseen sitä huutoa. Kilahtelee milloin mistäkin, jopa omista mokistaan.
En haluaisi suoda hänelle sitä nautintoa että saa mut itkemään! Kerrankin vastaavassa tilanteessa retosteli koko osaston kuullen ja nolasi ex-kollegan täysin.
AP
Entä jos lähtötilanteessa mielisteleekin? Koskaan ei voi tietää. Tsemppiä.
Minäkin sain pomon pomolta haukut kun olin irtisanoutunut. Alunperin olin hyvin motivoitunut hoitamaan lähtöni ja muiden perehdytyksen hienosti loppuun saakka, mutta nyt jäi niin huono maku suuhun, että ei kiinnosta jaskaakaan
Itke pois vaan ihan sydämesi pohjasta! Jospa iso pomo edes ymmärtäisi hävetä. Ja sen jälkeen sano ääneen nauttivasi täysin rinnoin siitä, että pääset pois siitä työpaikasta. Voit sitten unohtaa lupauksen ylimääräisistä työviikoista ja lopettaa 2 viikon päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se tule sinua haukkumaan. Kyselee vaan varmaan että miksi halusit vaihtaa firmaa
No mitä ihmettä se työnantajalle kuuluu miksi joku haluaa vaihtaa firmaa?
Siksi että johtajat haluavat tietää, mikä on mennyt pieleen?
Mihin työntekijä on ollu tyytymätön kun lähtee yllättäen?
Sillä on merkitystä firman imagolle, että millainen maine firmalla on työnantajana.
Meillä pidetään kaikille harjoittelijoille lähtöhaastattelu. Hehän ehtivät usein kesän aikana olla hommissa neljäkuukauttakin.
Kysellään kokiko saaneensa kunnollisen perehdytsen, mikä oli huono töissä ja mikä oli hyvää töissä.
Nämä palautteet sitten huomioidaan tulevien työntekijöiden kohdalla, siis parannellaan niitä juttuja joista tuli negatiivista palautetta.Tämä on täysin normaali menettely, jopa tietyissä paikoissa julkisellakin puolella, ei ainoastaan yksityipuolella,
Siis haloo, syitä irtisanoutumiselle on lukemattomia. Esim itse irtisanoiduin koska halusin pois pk-seudulta ja löysin töitä toiselta paikkakunnalta.
Aika outo fiilis olisi ollut jos työnantaja olisi järjestänyt jonkun palaverin, jossa minun olisi pitänyt selvittää syitä miksi lähden.
Miksi helvetissä pomo tulee sinua haukkumaan? Sinulla on laillinen oikeus lähteä, ei sitiä joku tomppeli voi tulla sinua haukkumaan. Et ala itkemään vaan sanot rauhallisesti, että odotat häneltä aikuista käytöstä jos alkaa korottamaan ääntään. Älä nyt missään nimessä anna kävellä itsesi yli. Työpaikkasi kuulostaa sairaalta, hyvä kun lähdet.
Pomo tulee juttelemaan, jotta saa tietää oliko irtisanoutumisen syy lähiesimiehessä. Ihan normaalia on jokaisessa työpaikkassa ollut, että töiden loppuessa on palaveri jonkun esihenkilön kanssa.
Puhut rauhallisesti kuin pikkulapselle, tyyliin "äänen korottaminen ei tässä nyt auta, odotan sinulta aikuismaista käytöstä" jne. Olen itse tämän joskus tehnyt, kun aivan sekaisin mennyt osastonhoitaja alkoi raivoamaan kun en jatkanut sairaalassa määräaikaista työsoppariani. Seurauksena hän hölmistyi, koska käänsin asetelman ylösalaisin: hän olikin nyt se altavastaaja, kun minä käyttäydyin arvokkaasti ja aikuismaisesti hänen pentumaisen raivonsa edessä.
Kokeile. Ei se maksa mitään. Ihmiset on rauhallisen ja vakaan ihmisen puolella, sen lisäksi sellainen ylirauhallinen tyyli rauhoittaa sinuakin vaikka sisälläsi haluaisit itkeä.
Ehdottomasti luottamusmies tai/ja lähiesimies mukaan keskusteluun, jos tuohon on pakko mennä. En katsoisi pahalla myöskään saikuttamista.
Äänitä tai videoi se tapaaminen.
Mä olen videoinut kännykällä vähän vastaavan tilanteen niin, että puhelin oli rintataskussa. Testasin hommaa etukäteen.
Juu, ei ole ”luvallista” nauhoittaa mitään kertomatta. Mutta eipä ole luvallista kusipäinen raivoaminen ns johtamisena myöskään.
Tuon videon nähtyään entinen pomo ei tuhonnutkaan tulevaisuuttani tällä alalla, vaikka sellaista sylki roiskuen ärjyi.
Vierailija kirjoitti:
Äänitä tai videoi se tapaaminen.
Mä olen videoinut kännykällä vähän vastaavan tilanteen niin, että puhelin oli rintataskussa. Testasin hommaa etukäteen.
Juu, ei ole ”luvallista” nauhoittaa mitään kertomatta. Mutta eipä ole luvallista kusipäinen raivoaminen ns johtamisena myöskään.Tuon videon nähtyään entinen pomo ei tuhonnutkaan tulevaisuuttani tällä alalla, vaikka sellaista sylki roiskuen ärjyi.
Sinä saat nauhoitella puheluita ja keskusteluja ilman mitään etukäteis ilmoituksia ihan niin paljon kuin huvittaa, niin kauan kun itse olet keskustelussa osapuolena mukana. Jos et ole mukana, et saa nauhoitella muuten kuin etukäteis-luvan kanssa siten että kaikki osapuolet asian tietävät.
Sano ettei ole tarvetta keskustella. Olet päätöksesi tehnyt, ja se pitää. Tilivelvollinen et ole millään tavalla irtisanoutumisen syistä.
Aika nopeastihan se pomo löysi tämän ketjun ;)