Rv 9 ja verenpaineet liian korkealla!!
Viime viikon mittaus oli 146/89 ja tänään lääkärineuvolassa 161/90. Viikkoja vasta 9+3. Mulla on raskauksien välissä ollut matalat paineet ja viime raskaudessa paineet pysyi ihanne lukemissa. Ja tämä päänsärky on nyt jatkunut toista viikkoa, johtuen korkeasta paineesta. Kotiseurantaa vain ja seuraava terkka maaliskuussa! Kokemuksia teiltä joilla ollut verenpaine ongelmia raskaus aikana!? Oliko lääkkeitä? Sairaalahoitoa? Raskausmyrkytys? Kova on huoli ja se ei varmaan laske mun verenpainetta yhtään! :(
Kommentit (14)
Minkähänlainen se lääke on? Onko ne varmasti turvallisia vauvalle? Kävin ostaan mittarin ja alan mitata kotona. Vaan tiedän että kotonakin lukemat tulevat olemaan korkeat koska on jatkuva päänsärky. Nyt kun vielä jään kiinni nt seulassa ja sokerirasituksessa niin on odotuksen ilot kaukana. Ap
On olemassa yksi verenpainelääke, jota käytetään raskausaikana.
Onko kellään kokemuksia tästä lääkkeestä? Kertokaa ihmeessä! Voiko raskaus aikana vaikuttaa liikunnalla ja ruokavaliolla paineisiin? Ap
Minä olin raskauden 4 viimeistä viikkoa lääkityksellä joka määrättiin äitiyspolilla. Uskon heidän tietävän mikä on parasta vauvalle. Varmasti korkeissa verenpaineissa katsotaan että turvallisempaa on syödä sitä (tiettyä) lääkettä kun olla se korkea verenpaine.
Itselle määrättiin ensin 2 kertaa päivässä, se nostettiin kolmeen kertaan kun eivät pysyneet alhaalla. Tämän jälkeen pysyivät 120/80 luokassa.
Hommaa se kotimittari ja tarkkaile tilannetta ja varaa oikeasti uusi aika jos sinua huolettaa. Se korkea verenpaine ei ole hyväksi sinulle eikä vauvalle.
Seiska jatkaa: Minulla oli lukemat 157/107 kun lääkitys aloitettiin, päänsärkyä ei ollut. En oikeastaan edes itse huomannut mistään että olisi korkeaa verenpainetta. Ja aina painotettiin että heti lääkäriin jos tulee päänsärkyä tai vatsakipuja koska ovat merkki raskausmyrkytyksestä. Minulla oli myös niitä proteiiniliuskoja kotona ja piti testata itse pissaa.
En saanut mitään ohjeita monestikko mitata. Ajattelin että jos heti aamulla ois eka sitten pari kertaa päivällä ja viimeinen mittaus illalla ennen nukkumaan menoa. Hirvittää että istukka kärsii tästä korkeasta verenpaineesta ja siinä samalla vauva. :( . Hieman turvotusta on jo. Mutta eihän raskausmyrkytys näin aikaisin oireile? Ap
Minä mittasin aina ennen kuin otin lääkkeen, näin minulle ohjeistettiin. Että loppuaikoina sen 3 kertaa päivässä.
Raskauden jälkeen mittasin pari kertaa päivässä (lääkitys lopetettiin synnärillä). Tai itse asiassa mittailin viikon ennen jälkitarkistusta. Päättivät ottaa minun verenpaineeni lapsen neuvolakäynnillä ja olin kävellyt neuvolaan enkä todellakaan istunut varttia :D Mittailin sitten viikon todistaakseni että ei se oikeasti ollut niin korkea.
-7
Kiitoksia paljon vastauksista! Jos vielä lisää kokemuksia niin laittakaa tulemaan! Yritän olla stressaamatta :) Ap
Koetahan ottaa iisisti, ei välttämättä mitään syytä huoleen!
Mutta: hanki se mittari ja mittailet kotona ilman valkotakkihermoilua esim aamuisin yölevon jälk ja illalla kun olet n.10-15min ollut paikallasi. Juo runsaasti vettä, vältä suolaa, salmiakkia, lakritsia jne.
Ennen maaliskuista neuvolaa otat tarvittaessa yhteyttä sinne tai äitipolille suoraan. Nlassa heidän tulee reagoida jos odottaja valittaa mm päänsärkyä ja verenpainelukemat kotonakin olisivat koholla. Saitko valkuaisen mittaukseen tarkoitettuja tikkuja nlasta? ilm et..proteinuria ja päänsärky yhdistettynä kohonneeseen verenpaineeseen=raskausmyrkytys, alkava tai jo päällä oleva. Oireita toki muitakin kuten ylävatsan puristava tunne, näköhäiriöt jne.
Lääke joka vuosikymmenien ajan ollut käytössä raskaana olevilla ja imettävillä naisilla on nimeltään Orloc, voi olla muitakin mutta tuo ainakin. Itselläni alkoi sen syöminen (1 5mg tbl/vrk) esikoista odottaessani rv36+ ja sitten toisen raskauden aikana se olikin jokapäiväinen herkku. Toinen raskaus käynnistyi spontaanisti rv40 ja esikoisen käynnistettynä rv39 virtsan valkuaisen ja korkean verenpaineen vuoksi. Terveet lapset syntyivät.
Mutta itse pitää olla aktiivinen ja vaatiakin apuja, ystäväni raskaudet päätyivät rv24+2 ja rv35+ hätäsektioihin verenpaineen vuoksi.
Ei mulle annettu niitä tikkuja. Oli terkka sitä mieltä että pitää olla yli rv 20 että aletaan raskausmyrkytystä epäillä. Vaan sitä mä kans pelkään kun on tosiaan tuo joka päivänen pääkipu. Onneksi ei ole eka raskaus niin osaan olla tiukkana lääkärien kanssa. Voi harmi näitä huolia.. Hankalaa yrittää nauttia raskaudesta kun huoli päällä! Ap
Yksi mahdollisuus on myös munuaisvaltimon ahtauma. Itseltäni löytyi se toisen raskauden aikana, paineet olivat alusta asti tosi korkeat.
Nostanpas jos jollakin olis vielä tietoa tai kokemusta verenpaine ongelmista! Ap
Pyydä / hanki mittari kotiin, ja mittaa kotona arvoja. On olemassa ns. valkotakkiverenpaine, jolloin lääkärin / hoitajan mittaamat arvot ovat korkeampia kuin kotona mitatut. Jos verenpaine on raskausaikana koholla, siihen on lääkitys. Jos tuollaisia paineita on kotimittauksissakin, saat kyllä lääkityksen.