Pitäisikö jokaisen DI:n osata tämä lasku?
Kommentit (78)
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 22:52"]
Ei noita derivointisääntöjä välttämättä muista jos valmistumisesta on aikaa ja sen jälkeen on joutunut töissä vain katselemaan taloushallinnon laskemia prosentteja. Itse en valmistumisen jälkeen ole edes nähnyt töissä yhtään diffisyhtälöä. Tietysti jos on lukiolaisia lapsia niin sitten on ehkä joutunut auttamaan. Lisäksi voi olla että mies pitää sinua outona. Harva mies alkaa tenttaamaan uutta naistuttavuutta tämän ammattiosaamisesta
[/quote]
Tämä on kyllä niin totta! Tosi törkyä kysellä tullaisia ennenkuin on edes tutustunut. Miehelle tulee vaan mieleen että tässä on taas yksi sijoittajaa etsivä yksilö. Ei jatkoon.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 22:31"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 22:15"]
... Ja sinä siis oletettavasti olet psykologi
[/quote]
Minä sanoisin että hän oletettavasti on provo, ainakin havaintojen perusteella. Kun kommentit alkavat kohdistua halveksivalla tavalla toisen keskustelijan henkilöön ja koulutustasoon niin sellanen kirjoittaja ei ansaitse saada vastauksia. Jättäkää tälle vastailematta niin se keskittää huomionsa niihin muihin käynnissä oleviin provoiluihinsa.
[/quote]
Niin tai sitten kannattaisi opetella lukemaan. Terveisin insinööri itsekin (siis insinöörin vaimo myös). Taitaa olla Ap ihan oikea elämänkoululainen. Mitä luulet oikein että joku deittiehdokas alkaa sinulle pyynnöstä laskemaan jotain laskua? Jos tarviste jonkun käskytettävän niin kannattaa katse luoda toiseen suuntaan.
Yhdisteltyä osamäärän, tulon, summan derivaattaa.. ja kyllä pitäisi osata, kun tuo opeteltiin jo lukiossa. Ja uudelleen amkin/yliopiston ekoilla matikan kursseilla.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 23:02"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 22:31"]
... Ja sinä siis oletettavasti olet psykologi
[/quote]
Minä sanoisin että hän oletettavasti on provo, ainakin havaintojen perusteella. Kun kommentit alkavat kohdistua halveksivalla tavalla toisen keskustelijan henkilöön ja koulutustasoon niin sellanen kirjoittaja ei ansaitse saada vastauksia. Jättäkää tälle vastailematta niin se keskittää huomionsa niihin muihin käynnissä oleviin provoiluihinsa.
[/quote]
Niin tai sitten kannattaisi opetella lukemaan. Terveisin insinööri itsekin (siis insinöörin vaimo myös). Taitaa olla Ap ihan oikea elämänkoululainen. Mitä luulet oikein että joku deittiehdokas alkaa sinulle pyynnöstä laskemaan jotain laskua? Jos tarviste jonkun käskytettävän niin kannattaa katse luoda toiseen suuntaan.
[/quote]
Niin voihan siinä tulla ihmetys, jos deitti ei ole mihinkään sellaiseen alaan suuntautunut, että tarvitsisi tuollaisiin laskuihin vastausta. Kuka vaan voi tarvita vinkkejä siivoojalta siivoukseen ja kokilta ruuanlaittoon, mutta harva ei-alan ihminen tarvitsee noita laskuja arjessaan. Eri asia, jos opiskelee tai on alalla.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:18"]
Ai tämä on edelleen ylhäällä täällä :D en muuten kertonut vieläkään miehelle että älysin että hän ei ole aito tapaus. Pitää kai mua vähän yksinkertaisena kun olen "vain" kokki. Teknillisen fysiikan DI kovasti väitti olevansa, vastaukseksi 39:lle.
-AP
[/quote]
No voi jumankekka, että kaverilla on pokkaa! Just fyssanosastolla on ne karmivimmat matikankurssit, jengi hikoilee siellä osittaisdifferentiaaliyhtälöiden kimpussa. Itsellä jäi nuo opinnot kesken, joten kovasti nostan hattua kaikille sieltä valmistuneille ja halveksun syvästi niitä, jotka väittävät sieltä valmistuneensa eivätkä osaa yksinkertaista derivointia, joka pitäisi sujua unissaankin!
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:55"]
Sori, oon mobiililla, en huomannut että on useita sivuja. Teknillisestä fysiikasta tuo mies EI ikinä ole valmistunut! Se on vuosittain vaikeampaa päästä päästä sisään, se on 5 vuotta ankaraa laskemista! MUTTA jos hän on kohtuu nuori ja väittää olevansa Otaniemestä voit katsoa fyysikkokillan nettisivuilta löytyykö hänen nimensä sen vuoden fukseista kun hän väittää koulunsa aloittaneen. Myös "olen insinööri, en matemaatikko" paljastaa ei-fyssalaiseksi sillä he mieltävät usein itsensä fyysikoiksi tai matemaatikoiksi.
[/quote]
Hear, hear. Fyssalle on ihan s**tanan vaikea päästä ja mä olen vieläkin 44-vuotiaana ylpeä, että pääsin sinne sisälle (vaikken ulos päässytkään). Fyssan osastolla opiskeleva on ylpeä siitä, että on päässyt sisälle ja jo ekana päivänä vanhemmat tieteenharjoittajat tekee niille phukseille selväksi, että te olette opiskelijoiden kermaa. Ja onhan ne! Sinne tulee Suomen gurut Lappia myöten.
Ei IKINÄ menis yksikään fyysikko sanomaan, että on vaan insinööri, ei matemaatikko. Koska ne osaa matikkaa, niiden on pakko. Niillä on ne vaikeimmat kurssit joiden kanssa pitää vääntää tosissaan. Respect!
Ja mä oon ihan sydänjuuriani myöten loukkaantunu että joku kehtaa väittää olevansa fyysikko, vaikka ei oo! Prkl!
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 22:52"]
Ei noita derivointisääntöjä välttämättä muista jos valmistumisesta on aikaa ja sen jälkeen on joutunut töissä vain katselemaan taloushallinnon laskemia prosentteja.
[/quote]
Tää kaveri on 25 ja väittää olevansa fyysikko. Fyysikko ei ikinä menis sanomaan, ettei osaa noin helppoa laskua, ei ikinä! Ne on guruja ja ylpeitä siitä. Ja ne osaa tuollaiset simppelit laskut unissaankin. Ja jos joku pikku sääntö olisi päässyt unohtumaan, ne ei ikimaailmassa kehtais myöntää ettei ne osaa laskea, vaan ne ottais selvää, palauttais mieleen ja häpeäis silmät päästään, ettei tuollainen lasku onnistunut lonkalta.
Kas fyysikot on vähän eri lajia :-D
Kyllä pitäisi osata. Ei taida äijä olla sitä mitä väittää, derivointi on peruskauraa. Sen pitäisi onnistua jokaiselta lukiossa jonkun matikan suorittaneelta. Ja harvoin amis pääsee lukemaan DI , kun pääsykokeissa sitä matikkaa myös, jolloin derivointi edellee se peruskaura.
Miksi tuo pitäisi ratkaista, kun sulut on päin persettä eli ei monta monta mahdollista vaihtoehtoa?
Derivointikaavoista on osa päässyt unohtumaan, mutta helpostihan ne löytyy kun etsii. Siitä juuri on kyse, että osaa soveltaa ilman suurempia vaikeuksia.
t. Tfy:ltä minäkin ;)
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 23:24"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:55"]
Sori, oon mobiililla, en huomannut että on useita sivuja. Teknillisestä fysiikasta tuo mies EI ikinä ole valmistunut! Se on vuosittain vaikeampaa päästä päästä sisään, se on 5 vuotta ankaraa laskemista! MUTTA jos hän on kohtuu nuori ja väittää olevansa Otaniemestä voit katsoa fyysikkokillan nettisivuilta löytyykö hänen nimensä sen vuoden fukseista kun hän väittää koulunsa aloittaneen. Myös "olen insinööri, en matemaatikko" paljastaa ei-fyssalaiseksi sillä he mieltävät usein itsensä fyysikoiksi tai matemaatikoiksi.
[/quote]
Hear, hear. Fyssalle on ihan s**tanan vaikea päästä ja mä olen vieläkin 44-vuotiaana ylpeä, että pääsin sinne sisälle (vaikken ulos päässytkään). Fyssan osastolla opiskeleva on ylpeä siitä, että on päässyt sisälle ja jo ekana päivänä vanhemmat tieteenharjoittajat tekee niille phukseille selväksi, että te olette opiskelijoiden kermaa. Ja onhan ne! Sinne tulee Suomen gurut Lappia myöten.
Ei IKINÄ menis yksikään fyysikko sanomaan, että on vaan insinööri, ei matemaatikko. Koska ne osaa matikkaa, niiden on pakko. Niillä on ne vaikeimmat kurssit joiden kanssa pitää vääntää tosissaan. Respect!
Ja mä oon ihan sydänjuuriani myöten loukkaantunu että joku kehtaa väittää olevansa fyysikko, vaikka ei oo! Prkl!
[/quote]
OT, mutta pitääkö tuo paksuntamani lause todella paikkaansa? Selittäisi aika monta asiaa. Olen aikoinani yrittänyt tapailla/seurustella yhden otaniemen fyysikan ja yhden matemaatikon kanssa ja molemmat hommat kaatui, kun en kestänyt näiden tyyppejen ylimielisyyttä. Olen siis itse opiskellut HY:n puolella matematiikkaa ja teoreettista fysiikkaa (ja valmistunutkin näistä aineista) enkä mikään tampio itsekään näiden aineiden kanssa. Siispä näitä tyyppejä tapaillessani näiden "olen parempi kuin sinä" -asenne kävi vaan liian ärsyttäväksi.
AP:n aiheeseen liittyen: todellakin on feikki tapaus. Noin helpon derivoimisen oikea fyssan DI hoitaa vaikka unissaankin. Varsinkin, jos et ole kerta tuota sulkuvirhettä laittanut siihen alkuperäiseen laskuun.
Varmaan teoriatasolla pitäisi, mutta kokemuksesta tiedän, että DI:n tutkinto voi olla sellainen sillisalaatti, että suurin osa siitä on aivan muuta kuin matemaattis-luonnontieteellisiä kursseja. Läpipääsyvaatimuksetkin ovat minimaaliset. Jos DI menee työhön, jossa ei tarvita matematiikkaa (johto, myynti, moni tuotekehitystyökin on sellaista), alkeetkin unohtuvat muutamassa vuodessa. Se kyllä epäilyttää, että DI ei tietäisi Wolframia tai jotain tietokoneohjelmaa, joka laskee tuollaiset. Toisaalta sekin on epäilyttävää, että joku feikkaa olevansa DI naiselle. Se on korkeakoulutusten pohjamutaa naisten silmissä, joka aiheittaa enemmän haittaa kuin hyötyä. Sellaisenaan DI kiinnostaa lähinnä nörtti- ja hiirulaisnaisia ja kelpaa gold diggerille, jos sattuu olemaan rahakkaassa duunissa.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 16:19"]
Ei tarvi, jos on jo valmistunut. Jos on lukiossa, amk:ssa tai yliopistossa, silloin pitää vielä osata.
[/quote]
Valmistuneen ne juuri pitääkin osata
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 16:29"]
Ei, jos valmistumisesta on jo jonkin aikaa.
[/quote]
Ammatti-ihmisen pitäisi tuo osata AINA
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 16:38"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 16:32"]
Laiska titeinssi tunkee tuon wolframalphaan ja on silti niin beta, että ei osaa hurmata tyttöä...
http://www.wolframalpha.com/input/?i=d%28x%29%3D%28%28x%2B4%29^2*%283x^7-5x%29%29%2F6
[/quote]
Joo, on kyllä aika töhö ex-teekkari jossei pillun perässä yhtä laskua saa aikaan!
[/quote]
EI av mammalta mitään pillua saa. Nehän inhoaa seksiä. Sitä paitsi ei ylilihavan ja haisevan AP:n takia kannata uhrata aikaansa tuollaiseen. Tuhansia paremman näköisiä jotka tarjoavat pillua paljon helpommallakin
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 16:45"]
Minullekin tuli Wolfram mieleen ! :D jos ei sinne osaa laittaa niin ei kyllä taida olla aito tapaus :')
[/quote]
Miksi sitä sinne pitää tunkea? Kai sen nyt itsekkin osaa laskea?
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 17:00"]
Tämä mies on hulvaton :D kysyin tota differentiaaliyhtälöjuttua ja vastaus kuului "olen insinööri, en matemaatikko"
:D
[/quote]
Olet aika huono provo tiedätkö sen?
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:44"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:39"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:30"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:26"]
Ai tämä on edelleen ylhäällä täällä :D en muuten kertonut vieläkään miehelle että älysin että hän ei ole aito tapaus. Pitää kai mua vähän yksinkertaisena kun olen "vain" kokki. Teknillisen fysiikan DI kovasti väitti olevansa, vastaukseksi 39:lle.
-AP
[/quote]
Vai niin. Teknillisen fysiikan (TFy) DI:lle tuon derivoiminen pitäisi tulla selkäytimestä, jos siis yliopistoajoista ei ole kulunut kymmeniä vuosia. Kaikki meidän koulutusohjelmamme läpikäyneet joutuvat suorittamaan matematiikassa pitkät peruskurssit ja perusopinnot ovat muutenkin erittäin vahvasti matematiikkapainotteisia. Niitä ei pääse karkuun edes suuntautumalla kansainväliseen talouteen. Tuo derivointitehtävä kun oli jokseenkin lukiotasoa...
Matemaatikot eli koulutusohjelman sisällä teknilliseen matematiikkaan suuntautuneet ovat asia erikseen. Heillä matematiikan osaaminen onkin sitten aivan toisella tasolla
#39 ja itse sattumoisin DI (TFy)
[/quote]
Eli tämän feikki-DIn tapaus taitaa olla selvä :D kiitos teille. Ainakin tämä epätoivoinen mies järkkäsi minulle päivän naurut. Tyhmäähän tässä on että oltiin juteltu jo pari päivää ja minua ei olisi haitannut vähääkään vaikka miehellä ei olisi ollut koulutusta lainkaan, mutta rehellinen pitää olla.
[/quote]
Taidat lukea vain ne kommentit, joissa se tyyppi tuomitaan feikiksi. Muista, että saattaa jättää vastaamatta vaikka tietäisikin, niinkuin 45 sanoi, koska miksi sinä kokkina siltä tuollaisia kyselet?
[/quote]
Totta, mutta hänen ulosantinsa ei muutenkaan ole sieltä fiksuimmista päästä. Ja sanoin että haluan kertailla matikkaa koska mietin jatko/uudelleenkouluttautumista joko tradenomiksi tai AMK-insinööriksi, mikä on totta. Minä kun en jaksa tuota yötyötä oikein eikä tää mun ammatti tunnu aivan omalta.
Ja jos deitti haluaisi tietää jotain ruoanlaitosta niin totta helvetissä vastaisin jos vain tietäsin :D
-AP
[/quote]
En minä ainakaan rupeaisi deitille laskemaan laskujat tai opettamaan. Sinulla on sairas käsitys deiteistä
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:56"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:44"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:39"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:30"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:26"]
-AP
[/quote]
Vai niin. Teknillisen fysiikan (TFy) DI:lle tuon derivoiminen pitäisi tulla selkäytimestä, jos siis yliopistoajoista ei ole kulunut kymmeniä vuosia. Kaikki meidän koulutusohjelmamme läpikäyneet joutuvat suorittamaan matematiikassa pitkät peruskurssit ja perusopinnot ovat muutenkin erittäin vahvasti matematiikkapainotteisia. Niitä ei pääse karkuun edes suuntautumalla kansainväliseen talouteen. Tuo derivointitehtävä kun oli jokseenkin lukiotasoa...
Matemaatikot eli koulutusohjelman sisällä teknilliseen matematiikkaan suuntautuneet ovat asia erikseen. Heillä matematiikan osaaminen onkin sitten aivan toisella tasolla
#39 ja itse sattumoisin DI (TFy)
[/quote]
Eli tämän feikki-DIn tapaus taitaa olla selvä :D kiitos teille. Ainakin tämä epätoivoinen mies järkkäsi minulle päivän naurut. Tyhmäähän tässä on että oltiin juteltu jo pari päivää ja minua ei olisi haitannut vähääkään vaikka miehellä ei olisi ollut koulutusta lainkaan, mutta rehellinen pitää olla.
[/quote]
Taidat lukea vain ne kommentit, joissa se tyyppi tuomitaan feikiksi. Muista, että saattaa jättää vastaamatta vaikka tietäisikin, niinkuin 45 sanoi, koska miksi sinä kokkina siltä tuollaisia kyselet?
[/quote]
Totta, mutta hänen ulosantinsa ei muutenkaan ole sieltä fiksuimmista päästä. Ja sanoin että haluan kertailla matikkaa koska mietin jatko/uudelleenkouluttautumista joko tradenomiksi tai AMK-insinööriksi, mikä on totta. Minä kun en jaksa tuota yötyötä oikein eikä tää mun ammatti tunnu aivan omalta.
Ja jos deitti haluaisi tietää jotain ruoanlaitosta niin totta helvetissä vastaisin jos vain tietäsin :D
-AP
[/quote]
No juu, mutta sä oletkin kokki etkä insinööri. Insinöörien huumori ja elämäntaju on kuule vähän eri laatua eikä heidän mielestään tuontyyppisissä kysymyksissä ole mitään järkeä kokin tekeminä ellet sitten tarvitse laskun vastausta johonkin. Kuule 10 vuotta insinöörin vaimona (ja monia muita tuttavaperheissä) on osoittanut että insinöörit on himppasen eri maailmasta, siis sellaiset tosi-insinöörit.
Mun mielestä tosin on myös aika typerää kysellä asioita joihin löytyy vastaukset netistä, mikä järki siinä on? Paljon parempi insinööriyden mittaustapa on se, että jos kohde on sosiaalisilta avuiltaan normaali niin ei varmasti ole insinööri!
[/quote]
No just ihan naurettavaa tollainen etteikö niin minussa kun niissä insinööreissä muka olisi muuta kun ammattini :D minä sitäpaitsi harkitsen vakavasti AMK-insinöörikoulukseen hakemista. Ainoa ongelma on että suoritin ainoastaan lyhyen matikan (tein kaksoistutkinnon)
... Ja sinä siis oletettavasti olet psykologi kun pystyy noin mahtavasti miehesi mielenliikkeitä tutkimaan, vaiko kenties tilastomatemaatikko, kun noin hienosti pystyt genaralisoimaan saadut tulokset vastaamaan koko joukkoa ?
Lisäksi katsot asialliseksi katsoa että raskaan koulutuksen suorittanut insinööriparka on oikea insinööri vasta kun on sosiaalisesti kyvytön. Lisäksi päätelmäsi perustuen esimerkiksi tuntemani autisti on kai sitten varmaan tekniikan tohtori. Na.
[/quote]
Mun mies vastasi kun kysyin, meillä on tapana keskustella jutuista kun istutaan vierekkäin sohvalla omien läppäreidemme kanssa. Mies tekee töitä ja mä selailen tätä viihdyttävää palstaa. Ja sä oot kyllä ihan oikea idiootti:) Varmaan luulit olevasi tosi näppärä kysymyksesi kanssa. Tai ehkä jopa älykäs. Ehkä sun kannattaa vaan etsiä miestä joltain muulta alalta:) Esimerkiksi autojen kanssa duunaavat tykkäävät puhua autoista ihan missä vaan niin voit kysyä kivoja knoppikysymyksiä!