Pitäisikö jokaisen DI:n osata tämä lasku?
Kommentit (78)
Eihän tuo edes ole lasku (eikä myöskään yhtälö, kuten joku tässä keskustelussa luulee), vaan lauseke.
Kyllä pitäisi osata. Ainoa, mistä voisi huomauttaa, on, että kerto- ja jakomerkin suoritusjärjestystä ei välttämättä ole määritelty. Itse laskisin siinä tapauksessa vasemmalta oikealle: ennen derivointia avaan sulut, jotta saan aikaan polynomin joka on helppo derivoida, jolloin viimeisenä jaan koko höskän kuutosella. Sitten vain derivoimaan!
Olen muuten humanisti, lukiosta jo 30 vuotta... eli ei voi olla vaikea lasku.
Onko toi jälkimmäinen sulku ja /6 potenssissa vai kertooko se tuon ekan sulkulauseen?
Opiskelusta on kyllä niin kauan etten suoraan muista miten tuo menee, mutta kuka ihme on valmistunut DI:ksi ja ei osaa katsoa taulukosta vinkkiä :)
Nykyisin on tietty wolframit apuna.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 17:00"]Tämä mies on hulvaton :D kysyin tota differentiaaliyhtälöjuttua ja vastaus kuului "olen insinööri, en matemaatikko"
:D
[/quote]
Jaa.. tässä tarvitsee vain laskea derivaattoja, y on siis e^-x*sin(x), y' = e^-x*cosx -e^-x*sinx, y'' = -2e^-x*cosx. Laskemalla nämä yhteen sopivasti vakioilla kerrottuna saadaan että toteuttaa yhtälön y''+ 2y' + 2y = 0. Tähän olisi pitänyt lisätä muutamia ehtoja, kuten että kyse on toisen asteen vakiokertoimisesta yhtälöstä, ja homogeeniyhtälöstä, eli pitää olla = 0. Muuten tuohon voisi satuilla aika vapaasti mitä tahansa, olisi ollut liian helppo. Tai siis ratkaisu pitää esittää muodossa ay'' + by' + cy = 0.
Tunsinpa kerran DI:n, joka ei osannut edes yksinkertaisia prosenttilaskuja. Olis ollut ihan hupaisaa, jos se ei olisi tarkoittanut että jouduin ne sitten tekemään töissä hänen puolestaan.
Jos insinöörimatikan kursseista on vierähtänyt aikaa, ei ole mikään ihme jos ei esim differentiaalilaskentaa muista, varsinkin jos ei ole niitä hetkeen tarvinnut. Itse en olisi tuota diffislaskua osannut. Sitä en siis pitäisi minään idioottivarmana keinona tarkistaa, onko joku DI vai ei. Derivoinnin luulisi vielä kaikilta menevän, ainakin hetken mietinnän ja derivointikaavojen kertauksen jälkeen, mutta sitäkään en idioottivarmana keinona pitäisi.
Varsinainen kysymyshän oli kuinka monta insinörttiä päivystää vauvapalstalla. Tehtävä ratkaistu.
Olen vain KTM mutta luin talousmatikkaa kauppiksessa + lukion pitkän matikan, mutta 6v valmistumisen jälkeen ihan pimennossa.
Oon varmaan sitten vale-DI itsekin kun en osaa heti... :) Valmistumisesta 14v aikaa, työssä toki pitää laskea mutta tilasto-ohjelma, excel ja taskulaskin riittävät omassa päivätyössäni.
En enää osaisi tuota differentiaaliyhtälölaskuakaan. Unohtunut on. Se 10 vuotta sitten DI:ksi valmistunut olen. Tosin kyllä noin tuoreen pojan pitäisi muistaa.
Olen huomannut, että lähes kaikki lukion käyneet oli unohtaneet jopa toisen asteen yhtälön ratkaisukaavankin kymmenessä vuodessa.
Mä olen DI enkä ole laskenut vuosiin ja matematiikka on sellaista jonka unohtaa aktiivimuistista äkkiä. Sitten kun aloittaa uudestaan, asiat palautuu mieleen. Olen kyllä laskenut opiskeluaikoina vaikka mitä Runge-Kuttaa.
Mutta se mitä yliopistolta kyllä jää käteen on asenne tiedon hankkimiseen. Mihinkään ei kannata töräyttää ettei tiedä, vaan aina voi ensin selvittää, mistä tietoa löytyisi. Jos ei muuta keksi niin kyllä DI osaisi aloittaa ongelmanratkaisun vaikka googlettamalla tai kysymällä kavereiltaan. Tuomitsen siis deittikandidaattisi vale-DI:ksi.
Olen tehnyt DJ hommia vuosikaudet, mutta en kyllä tajua tuosta mitään.
Kysy siltä minkä alan dippainssi väittää olevansa. Esitetään uudet kysymykset alan mukaan.
En pitäisi varmana testinä. Kysy suurinpiirtein dippatyön aihetta ja googleta?
Ai tämä on edelleen ylhäällä täällä :D en muuten kertonut vieläkään miehelle että älysin että hän ei ole aito tapaus. Pitää kai mua vähän yksinkertaisena kun olen "vain" kokki. Teknillisen fysiikan DI kovasti väitti olevansa, vastaukseksi 39:lle.
-AP
Tämä mies on hulvaton :D kysyin tota differentiaaliyhtälöjuttua ja vastaus kuului "olen insinööri, en matemaatikko"
:D