Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Norovirus ja sen tarttuminen

Vierailija
22.01.2015 |

Yyh, täällä on sairastettu flunssaa ja norovirusta. Ensin norovirus oli minulla ja nyt noin viikon päästä se tuli miehelleni. Luultiin jo, että mies säästyi koko virukselta kun ei saanut tartuntaa heti vaan siinä oli kuitenkin kuusi päivää välissä. On kyllä pirun inhottava ja kaikki voimat vievä virus!

Kysyisinkin nyt, että kun minulla tämä on jo ollut niin voinko silti miehen sairastuttua tartuttaa viruksen eteenpäin? Käsittääkseni se ei itselleni voi ihan heti tarttua uudestaan, mutta mietityttää että voiko se tarttua silti minun kauttani vielä muihin?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös noroa liikkeellä, apua! :(

Vierailija
22/34 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 16:10"]Yyh, täällä on sairastettu flunssaa ja norovirusta. Ensin norovirus oli minulla ja nyt noin viikon päästä se tuli miehelleni. Luultiin jo, että mies säästyi koko virukselta kun ei saanut tartuntaa heti vaan siinä oli kuitenkin kuusi päivää välissä. On kyllä pirun inhottava ja kaikki voimat vievä virus!

Kysyisinkin nyt, että kun minulla tämä on jo ollut niin voinko silti miehen sairastuttua tartuttaa viruksen eteenpäin? Käsittääkseni se ei itselleni voi ihan heti tarttua uudestaan, mutta mietityttää että voiko se tarttua silti minun kauttani vielä muihin?
[/quote]Faktaa: Norovirus voi elää matossa (oksennuksen jäljiltä pisarakin) ja tartuttaa jopa 3kk. Ei kuole pakkasessa ja jopa ilmateitse leviävä. Oven kahvat ja kaikki pinnat joihin sairastunut koskee, tartuttaa. Tarttuminen loppuu kunnes uloste on normaalia (ei siis enää ripulia). Saippua tappaa norovirusta. Itämisaika on lyhyt joten miehesi on saanut tartunnan jälkeesi vasta ovenkahvoista tms, vaihtamattomat lakanat.. Olen kymmenessä vuodessa sairastanut noron 4 kertaa. Norolle tulee immuuniksi 3kk ajaksi, tuona aikana sairastettu norovirustyyppi ei iske uudestaan, eri norovirustyyppi tosin voi iskeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 16:36"]Tarttuuko noro hengitysilmasta? Jos siis vaikka kaupassa on joku, joka kantaa noroa muttei vielä yrjöä ja vaihtaa muutaman sanan 2 metrin päästä, tarttuuko?
[/quote]
Osaisikohan kukaan vastata tähän?

Vierailija
24/34 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 08:03"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 16:36"]Tarttuuko noro hengitysilmasta? Jos siis vaikka kaupassa on joku, joka kantaa noroa muttei vielä yrjöä ja vaihtaa muutaman sanan 2 metrin päästä, tarttuuko? [/quote] Osaisikohan kukaan vastata tähän?

[/quote]

No kaikissa lähteissä (mitä minä löysin) mainitaan noron tarttuminen ilman välityksellä tapahtuvan  oksennusaerosolien kautta. Eli kun huoneessa on joku oksentanut, niin ilmaan jää leijumaan viruksia. Jos joku löytää tai tietää paremmin, niin sitten vaan kertomaan, mutta ei mutuja. Näissä kesksuteluissa usein vaan on mutua ja sitten tieto on ihan väärää, niin kuin tässäkin ketjussa tuo 7 viikkoa pinnoilla säilyminen.

Vierailija
25/34 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti noro on enemmän aikuisten kuin lasten tauti, mutta tarkoittaako tämä sitä että tarttuu helpommin aikuisiin kuin lapsiin vai häh? :o

Vierailija
26/34 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 12:08"]

Ilmeisesti noro on enemmän aikuisten kuin lasten tauti, mutta tarkoittaako tämä sitä että tarttuu helpommin aikuisiin kuin lapsiin vai häh? :o

[/quote]

Kiinnostaa minuakin!

Vierailija
27/34 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 16:10"]Yyh, täällä on sairastettu flunssaa ja norovirusta. Ensin norovirus oli minulla ja nyt noin viikon päästä se tuli miehelleni. Luultiin jo, että mies säästyi koko virukselta kun ei saanut tartuntaa heti vaan siinä oli kuitenkin kuusi päivää välissä. On kyllä pirun inhottava ja kaikki voimat vievä virus!

Faktaa: Norovirus voi elää matossa (oksennuksen jäljiltä pisarakin) ja tartuttaa jopa 3kk. Ei kuole pakkasessa ja jopa ilmateitse leviävä. Oven kahvat ja kaikki pinnat joihin sairastunut koskee, tartuttaa. Tarttuminen loppuu kunnes uloste on normaalia (ei siis enää ripulia). Saippua tappaa norovirusta. Itämisaika on lyhyt joten miehesi on saanut tartunnan jälkeesi vasta ovenkahvoista tms, vaihtamattomat lakanat.. Olen kymmenessä vuodessa sairastanut noron 4 kertaa. Norolle tulee immuuniksi 3kk ajaksi, tuona aikana sairastettu norovirustyyppi ei iske uudestaan, eri norovirustyyppi tosin voi iskeä.

Vanha ketju, tiedän tiedän, mutta pakko korjata nyt vähän tuota lainaamani selittämää puppua ja muutakin virhetietoa tässä ketjussa. Tässä oikeaa faktaa: ei elä matossa tai kankaissa kolmea kuukautta, vaan 12 vuorokautta. Kovilla pinnoilla vielä vähemmän aikaa, muistaakseni 12 h. Leviää ilmateitse pisarana vain, jos joku oksentaa vieressä (noropartikkelit ovat hetken ilmassa, mutta ovat raskaita eli eivät jää pitkäksi ajaksi leijumaan ilmaan) tai jos vetää nororipuloidun tai -oksennetun vessan kansi auki. Tuo tiedoksi vastaajille 5 ja 10, kympin kysymykseen vielä, että ei tartu tuohon tapaan hengitysilmasta. Kaikki pinnat, joihin sairastunut koskee, tartuttavat vain, jos sairaalla on käsissään virusta. Saippua ei tapa norovirusta. Saippuan avulla voi pestä noroviruksen pois käsistä, mutta noro ei kuole saippuaan. Käsihuuhteista on tullut markkinoille mm. LV:n huuhde, joka tutkitusti ja oikein käytettynä tappaa noron 15 sekunnissa. Pakkauksessa on tietty koodimerkintä tähän liittyen.

Kloriitti on ainut noroon tehoava puhdistusaine.

Vierailija kirjoitti:

meilläkin noro on todistetettavasti tarttunut vieraisiin vielä kolme viikkoa sen jälkeen kun viimeinen perheessä oli sairastunut taudin (vaikka todella oltiin yritetty siivota parhaamme mukaan).

Haluaisin tietää, miten tartunta on todistetusti saatu tästä perheestä, sillä jos pinnat on pesty hyvin (+virus ei elä millään pinnalla noin pitkään) ja kaikkien uloste on ollut normaalia, he eivät ole voineet tartuttaa tuollaisen ajan kuluttua. Norovirusta voi kantaa, vaikkei itse sairastuisikaan, ja levittää sitä sitten ulosteen kautta (eli pesemällä huonosti käsiä ulostamisen jälkeen). Jopa puolet tartunnan saaneista ei saa oireita, mutta kantaa silti virusta, jota erittyy ulosteeseen. Noro tarttuu feko-oraalisesti, eli uloste-suu, joten hyvä käsihygienia tulisi muistaa aina, terveenäkin. Joten vastaajan kaveriperhe on voinut saada tartunnan muualta tällaisella tavalla. Tai vain huonolla käsihygienialla vaikka kaupasta, huonoa tuuria mutta ei lainkaan mahdotonta.

Vierailija
28/34 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Faktaa: Norovirus voi elää matossa (oksennuksen jäljiltä pisarakin) ja tartuttaa jopa 3kk. Ei kuole pakkasessa ja jopa ilmateitse leviävä. Oven kahvat ja kaikki pinnat joihin sairastunut koskee, tartuttaa. Tarttuminen loppuu kunnes uloste on normaalia (ei siis enää ripulia). Saippua tappaa norovirusta. Itämisaika on lyhyt joten miehesi on saanut tartunnan jälkeesi vasta ovenkahvoista tms, vaihtamattomat lakanat.. Olen kymmenessä vuodessa sairastanut noron 4 kertaa. Norolle tulee immuuniksi 3kk ajaksi, tuona aikana sairastettu

norovirustyyppi ei iske uudestaan, eri norovirustyyppi tosin voi iskeä.

Vanha ketju, tiedän tiedän, mutta pakko korjata nyt vähän tuota lainaamani selittämää puppua ja muutakin virhetietoa tässä ketjussa. Tässä oikeaa faktaa: ei elä matossa tai kankaissa kolmea kuukautta, vaan 12 vuorokautta. Kovilla pinnoilla vielä vähemmän aikaa, muistaakseni 12 h. Leviää ilmateitse pisarana vain, jos joku oksentaa vieressä (noropartikkelit ovat hetken ilmassa, mutta ovat raskaita eli eivät jää pitkäksi ajaksi leijumaan ilmaan) tai jos vetää nororipuloidun tai -oksennetun vessan kansi auki. Tuo tiedoksi vastaajille 5 ja 10, kympin kysymykseen vielä, että ei tartu tuohon tapaan hengitysilmasta. Kaikki pinnat, joihin sairastunut koskee, tartuttavat vain, jos sairaalla on käsissään virusta. Saippua ei tapa norovirusta. Saippuan avulla voi pestä noroviruksen pois käsistä, mutta noro ei kuole saippuaan. Käsihuuhteista on tullut markkinoille mm. LV:n huuhde, joka tutkitusti ja oikein käytettynä tappaa noron 15 sekunnissa. Pakkauksessa on tietty koodimerkintä tähän liittyen.

Vierailija kirjoitti:

meilläkin noro on todistetettavasti tarttunut vieraisiin vielä kolme viikkoa sen jälkeen kun viimeinen perheessä oli sairastunut taudin (vaikka todella oltiin yritetty siivota parhaamme mukaan).

Haluaisin tietää, miten tartunta on todistetusti saatu tästä perheestä, sillä jos pinnat on pesty hyvin (+virus ei elä millään pinnalla noin pitkään) ja kaikkien uloste on ollut normaalia, he eivät ole voineet tartuttaa tuollaisen ajan kuluttua. Norovirusta voi kantaa, vaikkei itse sairastuisikaan, ja levittää sitä sitten ulosteen kautta (eli pesemällä huonosti käsiä ulostamisen jälkeen). Jopa puolet tartunnan saaneista ei saa oireita, mutta kantaa silti virusta, jota erittyy ulosteeseen. Noro tarttuu feko-oraalisesti, eli uloste-suu, joten hyvä käsihygienia tulisi muistaa aina, terveenäkin. Joten vastaajan kaveriperhe on voinut saada tartunnan muualta tällaisella tavalla. Tai vain huonolla käsihygienialla vaikka

kaupasta, huonoa tuuria mutta ei lainkaan mahdotonta.[/

Korjaan: noro nimenomaan TARTTUU hengitysilmasta. Siksi siltä on niin mahdoton välttyä!

Vierailija
29/34 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Norovirukseen ei tule vastustuskykyä, joten voi tarttua uudestaan, jos tauti on ollut lievänä. Kotona kannattaa desinfioida kaikki kosketuspinnat, mm. Ovenkahvat yms. laimealla kloriittipitoisella puhdistusaineella ja vaatteet ja vuodevaatteet kannattaa pestä 60c. Noro ei kuole pakkasessa.

Tartunnan saanut ja siitä jo toipunut voi levittää tautia useita päiviä vielä oireiden loppumisen jälkeenkin. Paranemisia!

Noroon puree saippua ja vettä, EI DESINFIOINTIAINEET!

Vierailija
30/34 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Norovirukseen ei tule vastustuskykyä, joten voi tarttua uudestaan, jos tauti on ollut lievänä. Kotona kannattaa desinfioida kaikki kosketuspinnat, mm. Ovenkahvat yms. laimealla kloriittipitoisella puhdistusaineella ja vaatteet ja vuodevaatteet kannattaa pestä 60c. Noro ei kuole pakkasessa.

Tartunnan saanut ja siitä jo toipunut voi levittää tautia useita päiviä vielä oireiden loppumisen jälkeenkin. Paranemisia!

Noroon puree saippua ja vettä, EI DESINFIOINTIAINEET!

Paitsi kloriitti.

Vierailija
31/34 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Faktaa: Norovirus voi elää matossa (oksennuksen jäljiltä pisarakin) ja tartuttaa jopa 3kk. Ei kuole pakkasessa ja jopa ilmateitse leviävä. Oven kahvat ja kaikki pinnat joihin sairastunut koskee, tartuttaa. Tarttuminen loppuu kunnes uloste on normaalia (ei siis enää ripulia). Saippua tappaa norovirusta. Itämisaika on lyhyt joten miehesi on saanut tartunnan jälkeesi vasta ovenkahvoista tms, vaihtamattomat lakanat.. Olen kymmenessä vuodessa sairastanut noron 4 kertaa. Norolle tulee immuuniksi 3kk ajaksi, tuona aikana sairastettu

norovirustyyppi ei iske uudestaan, eri norovirustyyppi tosin voi iskeä.

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin tietää, miten tartunta on todistetusti saatu tästä perheestä, sillä jos pinnat on pesty hyvin (+virus ei elä millään pinnalla noin pitkään) ja kaikkien uloste on ollut normaalia, he eivät ole voineet tartuttaa tuollaisen ajan kuluttua. Norovirusta voi kantaa, vaikkei itse sairastuisikaan, ja levittää sitä sitten ulosteen kautta (eli pesemällä huonosti käsiä ulostamisen jälkeen). Jopa puolet tartunnan saaneista ei saa oireita, mutta kantaa silti virusta, jota erittyy ulosteeseen. Noro tarttuu feko-oraalisesti, eli uloste-suu, joten hyvä käsihygienia tulisi muistaa aina, terveenäkin. Joten vastaajan kaveriperhe on voinut saada tartunnan muualta tällaisella tavalla. Tai vain huonolla käsihygienialla vaikka

kaupasta, huonoa tuuria mutta ei lainkaan mahdotonta.[/

Korjaan: noro nimenomaan TARTTUU hengitysilmasta. Siksi siltä on niin mahdoton välttyä!

Korjaan: ei todellakaan tartu. Kuten jo tossa aiemmassa viestissä kerroin: jos ilmassa on hetkellisesti noropartikkeleita juuri tapahtuneen oksennuksen tai ripuloinnin takia, ja hengittää siinä ihan vieressä, niin sitten voi tarttua. Mutta ei silleen, että tapaat jonkun, jolla on noro, ja hengitätte samaa ilmaa. Muutenhan se olisi kaikilla ja ihan koko ajan. Siltä on mahdoton välttyä siksi, että sitä tarvitaan hyvin hyvin pieni määrä, jotta se tarttuu.

Vierailija
32/34 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 16:41"]Mistä päätelmä että vatsatauti on Noroa?

Nykyään jokainen vastatauti on noroa, se on muotia. Eihän voi vaan olla voimakas vatsatauti.

: D

Päivän naurut. (huom! naurahdin muodikkaasti).

Vierailija
33/34 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 13 vuotta ja mulla on varmaan norovirus. Koska oksensin eilen 10 tunnin sisällä yli 20 kertaa... ja tuli vähän ripuliakin. Nyt sattuu kauheasti mahaan mutta ei mitään tuu...

Vierailija
34/34 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon 13 vuotta ja mulla on varmaan norovirus. Koska oksensin eilen 10 tunnin sisällä yli 20 kertaa... ja tuli vähän ripuliakin. Nyt sattuu kauheasti mahaan mutta ei mitään tuu...

Ja voisitteko kertoo että mitä mun kantsis syödä/uskallanko ollenkaan? Oon tänä aamuna juonut vettä ja mehua.

Sitten toinen kysymys: saanko koskea eläimiin? Mulla on mun kaverin hamsteri hoidossa nyt pääsiäisloman, ja mun pitäis laittaa sille ruokaa, niin onko parempi että mun isä laittaa sille ruokaa kuin että mä laitan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi