Talokaupalle ikävä päätös: myyjille jopa 430 000 euron lasku
Siis mikä tätä maata vaivaa. Myyjä myy n. 200 000 e talon ja sen jälkeen käräjille ja tuollainen summa. Kenellä tuollaisia rahoja on jälkikäteen antaa.
Mistä vaan asunnosta voisi lähteä oikeuteen, jokaisessa niitä vikoja on. Ihan törkeää, missä on kohtuus asioissa. Eihän mitään kohta uskalla myydä, kun saat pelätä, että uusi ostaja lähtee nostelamaan syytteitä siinä 5v ajassa, kun olet vastuussa talo kaupasta.
Miksi aika on ylipäänsä noin pitkä kun olet vastuussa? Jos olet itse muuttanut vanhaan taloon, niin ethän voi tietää miten siellä on perustuksia yms tehty ja kun myyt eteenpäin ni oletko vastuussa... Siis aivan törkeää touhua.
Kommentit (27)
Ihmiset kuvittelevat että omakotitalo on samanlainen asunto kuin kerrostaloasunto jonka voi tuosta noin myydä ja muuttaa muualle.
Ehei, kun omakotitalon ostaa tai rakenta, pitää asennoitua niin että se on loppuelämän asunto. Omakotitalon myyntiin liittyy niin valtavia riskejä oikeudenkäynneistä ja korvauksista ettei kukaan järkevä ihminen sitä myy.
Ainoa keino päästä eroon talon tuomista vastuista on itse purkaa talo ja myydä tyhjä tontti. Purkukuntoisenakin myyminen on iso riski koska myyjä voi olla vastuussa purkukuntoisenakin myydyn talon virheistä.
Vierailija kirjoitti:
Monikohan päätyy itsemurhaan näiden talo-oikeudenkäyntien seurauksena? Homma karannut täysin käsistä.
MITÄ ehdotat korjaukseksi? Sitäkö, että myyjällä ei olisi mitään vastuuta viallisesta talosta, vaan kaikki jäisi ostajan murheeksi?
Vierailija kirjoitti:
Ainoa keino päästä eroon talon tuomista vastuista on itse purkaa talo ja myydä tyhjä tontti. Purkukuntoisenakin myyminen on iso riski koska myyjä voi olla vastuussa purkukuntoisenakin myydyn talon virheistä.
Mitä nämä virheet käytännössä voisivat olla? Kiinnostaa tietää koska itse myin talon purkukuntoisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nämä virheet käytännössä voisivat olla? Kiinnostaa tietää koska itse myin talon purkukuntoisena.
Olisiko tyyliin vuotanut öljykattila, josta syntyy ympäristöongelmia.
Vaikka kauppakirjaan olisi merkitty että talo myydään purkukuntoisena ei se vapauta myyjää vastuusta jos hinta ei vastaa tontin hintaa josta on vähennetty purkukustannukset. Jos talo ei ole jossain kasvukeskuksissa, voi purkukustannukset ylittää pelkän tontin arvon, eli myyjän pitäisi maksaa ostajalle jotta välttyisi vastuusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko tyyliin vuotanut öljykattila, josta syntyy ympäristöongelmia.
Tarkoitat varmaan öljysäiliötä. Se on piilevä riski, josta myyjä on aina vastuussa. Öljysäiliö pitää tarkistuttaa vähintään 5 vuoden välein, ja siitä saa aina tarkastuspöytäkirjan, joten ei voi kovin yllätyksenä tulla, jos säiliö huonossa kunnossa. Jos ei ole tarkistettu, ja vuotoja tullut ympäristöön, pahimmassa tapuksessa seurauksena talon purkaminen ja tontin siivoaminen monen metrin syvyydeltä. Äkkiä palaa miljoona tuohon.
Monikohan päätyy itsemurhaan näiden talo-oikeudenkäyntien seurauksena? Homma karannut täysin käsistä.